Kategorie

Ochrona danych osobowych 2015 – zmiana przepisów, nowe obowiązki i nowe korzyści

Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Ochrona danych osobowych 2015 – zmiana przepisów, nowe obowiązki i nowe korzyści
Ustawa z 7 listopada 2014 roku o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej wprowadza od 1 stycznia 2015 r. istotne zmiany w ustawie o ochronie danych osobowych.

Cel reformy

Zmiany w ustawie o ochronie danych osobowych, które wejdą w życie 1 stycznia 2015 roku dotyczą w przeważającym zakresie nowej roli administratora bezpieczeństwa informacji (ABI), któremu powierzony zostanie większy zakres obowiązków.

Część obowiązków, realizowanych do tej pory przez GIODO, przeniesiona zostanie bowiem na administratorów danych osobowych (ADO) i w konsekwencji, na powołanych przez nich administratorów bezpieczeństwa informacji. Ponadto, wprowadzone zostaną istotne uproszczenia w zakresie rejestracji zbiorów danych. O wszystkich zmianach przeczytać można poniżej. 

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Rejestracja na nowo

Reklama

Ustawa o ochronie danych osobowych w nowym kształcie zawiera m.in. szerszy niż dotychczasowy katalog zwolnień z obowiązku rejestracji. Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy, zwolnienia z obowiązku zgłoszenia zbioru danych do rejestru prowadzonego przez GIODO obejmują 11 przypadków. Od 1 stycznia 2015 roku katalog ten będzie szerszy – wprowadzone zostanie kolejne zwolnienie obejmujące zbiory prowadzone bez wykorzystania systemów informatycznych, w których nie są przetwarzane dane wrażliwe. 

Kluczową dla całego systemu rejestracji zbiorów jest natomiast kolejna zmiana: w art. 43 dodany zostaje ust. 1a, który stanowi, że obowiązkowi rejestracji zbiorów, o ile nie zawierają one danych wrażliwych, nie podlega ADO, który powołał i zgłosił do GIODO administratora bezpieczeństwa informacji. Oznacza to, że przetwarzający dane zwykłe administrator danych, który wyznaczył w swojej organizacji ABI oraz wypełnił odpowiednie zgłoszenie i przesłał je do biura GIODO, w ogóle nie będzie musiał zgłaszać zbiorów danych do GIODO.

Oczywiście na podstawie art. 43 ust. 1a ustawy o ochronie danych osobowych, nie skorzysta ze zwolnienia administrator danych, który przetwarza je w zbiorach, zawierających dane wrażliwe. 

Zobacz wideoszkolenie:  Samochody służbowe 2015

Zobacz wideoszkolenie:  Zmiany w terminowych umowach o pracę

Nowy rodzaj zgłoszeń – zgłoszenia ABI

Jakie informacje nt. administratora bezpieczeństwa będą przekazywane w zgłoszeniu? Jak wskazuje nowy art. 46b ust. 2 ustawy o ochronie danych osobowych, w zgłoszeniu powołania ABI, administrator danych osobowych będzie musiał zawrzeć:

  1. oznaczenie samego ADO,
  2. dane administratora bezpieczeństwa informacji (imię i nazwisko, numer PESEL lub numer i nazwa dokumentu potwierdzającego tożsamość [jeśli numer PESEL nie został nadany], adres do korespondencji, jeśli jest inny niż adres siedziby ADO),
  3. datę powołania,
  4. oświadczenie, że powołany przez niego ABI spełnia warunki określone w art. 36a ust. 5 i 7 (o których przeczytacie Państwo w dalszej części postu).

Analogicznie, w przypadku zgłoszenia odwołania ABI, w zgłoszeniu znajdą się: oznaczenie ADO, dane administratora bezpieczeństwa informacji (imię, nazwisko, PESEL) oraz informacja o dacie i przyczynie odwołania. 

Zgłoszenie powołanego administratora bezpieczeństwa informacji nastąpić musi w terminie 30 dni od dnia jego powołania. 30-dniowy termin przewidziano również dla obowiązku zgłoszenia odwołania administratora bezpieczeństwa informacji.

Zwrócić uwagę należy na krótki termin do zgłoszenia zmian jakichkolwiek informacji, które podać należy w samym zgłoszeniu. Ustawodawca przewiduje tutaj termin 14 dni.

CIT i PIT w 2015 r. - bieżące problemy

Nowe zgłoszenia – nowy rejestr

Reklama

W związku w wprowadzeniem nowego rodzaju zgłoszeń, powstanie nowy rejestr. Od 1 stycznia 2015 roku, na podstawie art. 46c ustawy o ochronie danych osobowych, GIODO prowadzić będzie ogólnokrajowy, jawny rejestr administratorów bezpieczeństwa informacji.

W rejestrze zawarte będą oczywiście informacje w zakresie węższym, niż przewidziany dla samego zgłoszenia. I tak, poza informacją o ADO, ujawnione w rejestrze będą informacje o ABI: jego imię i nazwisko oraz adres korespondencyjny. Numer PESEL lub numer i nazwa dokumentu potwierdzającego tożsamość nie będą ujawniane w rejestrze. 

Wykreślenie ABI z omawianego rejestru następować będzie w przypadku zgłoszenia odwołania ABI przez administratora danych osobowych lub w przypadku śmierci ABI.

Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych, zgodnie z art. 46d ust. 2 ustawy, z urzędu wydawał będzie decyzję o wykreśleniu danego ABI z rejestru, jeśli nie będzie spełniał on wymogów, określonych w art. 36a ust. 5 lub 7 ustawy o ochronie danych osobowych w znowelizowanej wersji lub też jeśli ABI nie będzie realizował zadań powierzonych mu zgodnie z art. 36a ust. 2 albo też, gdy ADO nie powiadomi Generalnego Inspektora o odwołaniu ABI.

Nowy ABI

Jak już pisaliśmy w poprzednim poście, poświęconym reformie ochrony danych osobowych, ustawa o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej wprowadza istotne zmiany z zakresie samej funkcji ABI. 

Ustawodawca przewiduje katalog  przesłanek, których łączne spełnienie umożliwiać będzie powołanie na administratora bezpieczeństwa informacji. Według nowej ustawy administratorem bezpieczeństwa informacji może być osoba, która:

  1. ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych,
  2. posiada odpowiednią wiedzę w zakresie ochrony danych osobowych,
  3. nie była karana za umyślne przestępstwo.

Na szczególną uwagę zasługuje wymóg posiadania przez administratora bezpieczeństwa informacji odpowiedniej wiedzy. Oznacza to, że administratorem bezpieczeństwa informacji nie może być i wynika to wprost z ustawy, przypadkowa osoba. Ze względu na powierzenie ABI nowych zadań, musi on mieć odpowiednie kompetencje. Niestety ustawa nie zawiera wytycznych, jak oceniać odpowiedni poziom wiedzy. 

Ze względu na nowy zakres obowiązków administratora bezpieczeństwa informacji, ADO może powołać jego zastępców. Zastępcy muszą oczywiście spełnić te same wymogi, które ustawa stawia administratorowi bezpieczeństwa informacji. 

Istotne jest również to, że w zakresie pełnionej funkcji, ABI podlegać może bezpośrednio tylko i wyłącznie osobie fizycznej będącej ADO lub kierownikowi jednostki organizacyjnej.

Podatek od spadków i darowizn 2015 - PDF

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Nowe obowiązki ABI

Zgodnie ze znowelizowaną ustawą, administrator danych osobowych może powołać ABI, do zadań którego należą:

  1. zapewniania przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych,
  2. prowadzenie rejestru zbiorów danych przetwarzanych przez ADO.

Ustawodawca w art. 36a ust.1 ustawy podaje otwarty katalog obowiązków, składających się na ogólny obowiązek zapewniania przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych, wskazując, że ABI musi:

  1. sprawdzać zgodność przetwarzania danych osobowych z przepisami ustawy o ochronie danych osobowych i opracowywać w tym zakresie sprawozdanie dla GIODO,
  2. nadzorować: opracowywanie i aktualizację dokumentacji ochrony danych osobowych oraz  przestrzeganie zasad w niej określonych,
  3. zapewniać zapoznanie osób upoważnionych do przetwarzania danych o z przepisami o ochronie danych osobowych.

Rejestr zbiorów, który od 1 stycznia 2015 prowadzony będzie obowiązkowo przez administratora bezpieczeństwa informacji, obejmie zbiory, które dotychczas podlegały zgłoszeniu do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. W rejestrze wskazać będzie trzeba nazwę danego zbioru, a także:

  1. oznaczenie ADO,
  2. cel przetwarzania zbiorów,
  3. opis kategorii osób, których dane dotyczą oraz zakres przetwarzanych danych,
  4. sposób zbierania oraz udostępniania danych,
  5. informację o odbiorach lub kategoriach odbiorców, którym dane mogą być przekazywane,
  6. informację o ewentualnym przekazywaniu danych do państw trzecich.

Rejestr ten będzie jawny.

Pamiętać należy, że niezależnie od prowadzenia przez ABI rejestru, ADO nadal będzie miał obowiązek prowadzenia wykazu zbiorów, który swoim zakresem obejmuje wszystkie zbiory danych. 

Wśród nowych obowiązków ABI, na uwagę zasługuje również obowiązek przygotowywania sprawozdań, których zakres określony został w art. 36c ustawy.

Sprawozdanie zawierać musi:

- oznaczenie administratora danych i adres jego siedziby lub miejsca zamieszkania,

- imię i nazwisko administratora bezpieczeństwa informacji,

- wykaz czynności podjętych przez administratora bezpieczeństwa informacji w toku sprawdzenia oraz imiona, nazwiska i stanowiska osób biorących udział w tych czynnościach,

- datę rozpoczęcia i zakończenia sprawdzenia,

- określenie przedmiotu i zakresu sprawdzenia,

- opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku sprawdzenia oraz inne informacje mające istotne znaczenie dla oceny zgodności przetwarzania danych z przepisami o ochronie danych osobowych,

- stwierdzone przypadki naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych w zakresie objętym sprawdzeniem wraz z planowanymi lub podjętymi działaniami przywracającymi stan zgodny z prawem,

- wyszczególnienie załączników stanowiących składową część sprawozdania,

- podpis administratora bezpieczeństwa informacji, a w przypadku sprawozdania w postaci papierowej dodatkowo parafy administratora bezpieczeństwa informacji na każdej stronie sprawozdania,

- datę i miejsce podpisania sprawozdania przez administratora bezpieczeństwa informacji.

Nowe zasady przekazywania danych do państw trzecich

Od 1 stycznia 2015 roku obowiązywać będzie zmieniony art. 48, który mówi o możliwości przekazania danych osobowych do państw trzecich niezapewniających na swoim terytorium odpowiedniego poziomu ochrony danych za zgodą GIODO. Zgodnie z art. 48 w nowym brzmieniu, przekazanie danych będzie możliwie również bez zgody GIODO, o ile ADO zapewni odpowiednie zabezpieczenia w zakresie ochrony prywatności oraz praw i wolności osób, których dane dotyczą poprzez:

  1. standardowe klauzule umowne ochrony danych zatwierdzone przez Komisję Europejską,
  2. wiążące reguły korporacyjne zatwierdzone przez GIODO.

Procedura zatwierdzania wiążących reguł korporacyjnych (BCR – binding corporate rules) przewidziana została w art. 48 ust. 3-5 ustawy. Zgodnie z tą procedurą, GIODO zatwierdza BCR przyjęte w ramach grupy przedsiębiorców do celów przekazania danych przez ADO lub procesora do innego ADO lub procesora z tej samej grupy w państwie trzecim. W celu odpowiedniej oceny przedłożonych do zatwierdzenia reguł, GIODO może przeprowadzać konsultacje z właściwymi organami ds. ochrony danych z państw należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Nowe kompetencje GIODO

Ze względu na zamiany w obowiązku rejestracyjnym, od 1 stycznia 2015 roku, GIODO przyznane zostanie kolejne zadanie. Oprócz prowadzenia rejestru zbiorów danych, GIODO prowadzić będzie również rejestr administratorów bezpieczeństwa informacji oraz udzielać będzie informacji zarówno o zarejestrowanych zbiorach danych, jak i administratorach bezpieczeństwa informacji.

Zgodnie z ustawą deregulacyjną, do ustawy o ochronie danych wprowadzony zostanie również art. 19b, przyznający GIODO prawo zwrócenia się do administratora bezpieczeństwa informacji, wpisanego do rejestru, o dokonanie sprawdzenia zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych i opracowania w tym zakresie sprawozdania dla GIODO.

Oczywiście, niezależnie od dokonania przez ABI sprawdzenia, GIODO będzie mógł przeprowadzić u danego administratora danych kontrolę.


Reforma w praktyce

Podsumowując wyżej opisane zmiany, wskazać należy przede wszystkim na zmianę zakresu obowiązków ABI oraz na nowe wymagania stawiane osobie pełniącej tę funkcję oraz na istotne zmiany dotyczące rejestracji zbiorów.

Dzięki powołaniu i zgłoszeniu do rejestru administratora bezpieczeństwa informacji, ADO nie będzie już musiał zgłaszać do rejestru prowadzonego przez GIODO większości zbiorów danych. Obowiązkiem tym objęte będą bowiem jedynie zbiory danych, zawierające dane szczególnie chronione.

Oczywiście inaczej zakres obowiązków ADO kształtował się będzie w przypadku niepowołania administratora bezpieczeństwa informacji. W takim wypadku, obowiązek zgłoszenia zbiorów w zasadzie pozostanie w niezmienionym kształcie. Do 31 grudnia 2014 roku wybór co do powołania ABI ma w zasadzie tylko ADO, który jest osobą fizyczną. W przypadku osób prawnych, obowiązek powołania administratora bezpieczeństwa informacji jest dziś bezsporny, o czym pisaliśmy w poście „Jak Google przegrał walkę o ABI’ego”. Po 1 stycznia 2015 roku sytuacja ulegnie zmianie ze względu na fakultatywność powoływania ABI i przyznanie ADO większej swobody wyboru w tym zakresie. 

Czekające administratorów zmiany są krokiem w stronę zapewnienia silniejszych mechanizmów kontrolnych wewnątrz organizacji danego ADO i choć nie idą tak daleko, jak rozporządzenie ogólne dotyczące ochrony danych nadal opracowywane na szczeblu europejskim, zmierzają do zapewnienia administratorowi bezpieczeństwa informacji większej niezależności. Jednocześnie jednak przyczyniają się do nałożenia na ABI większego zakresu obowiązków.

Ustawa z 7 listopada 2014 r. o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej (Dz.U. 2014 poz. 1662).

Artykuł pochodzi z serwisu www.PortalODO.com prowadzonego przez Kancelarię Lubasz i Wspólnicy.

Autor: Katarzyna Witkowska

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość
    1 sty 2000
    18 maja 2021
    Zakres dat:

    Termin ważności banderol na wyroby spirytusowe przedłużony do 31 grudnia 2021 r.

    Akcyza na wyroby spirytusowe. Ustawodawca przedłużył do 31 grudnia 2021 r. okresu ważności znaków akcyzy naniesionych na opakowania jednostkowe wyrobów spirytusowych.

    Zmiany w PIT od 2022 roku - kto zyska, a kto straci?

    Zmiany w PIT od 2022 roku - kto zyska, a kto straci? Celem zmian podatkowych w Polskim Ładzie jest wyrównanie szans na dobre życie między najwięcej i najmniej zarabiającymi - deklarowali 17 maja 2021 r. Minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński i przedstawiciele Ministerstwa Finansów na spotkaniu prasowym. Kto zapłaci w 2022 roku mniejszy PIT, a kto większy?

    "Ulga dla klasy średniej" - niższy PIT dla zarabiających do 11 tys. zł miesięcznie

    Ulga dla klasy średniej w PIT. Specjalny algorytm obliczy wysokość odpisu, czyli ulgi podatkowej, z której będzie mogła skorzystać klasa średnia; dzięki temu ci, którzy mogliby stracić na zmianach przewidzianych w Polskim Ładzie, nie stracą - poinformowali 17 maja 2021 r. przedstawiciele resortu finansów. Wiceminister Jan Sarnowski powiedział, że celem "ulgi dla klasy średniej" jest to, aby całościowy prezentowany pakiet zmian nie prowadził do tego, że jakikolwiek pracownik zarabiający do 11 tys. zł miesięcznie musiałby dopłacić przynajmniej złotówkę.

    Polski Ład, czyli wyższe podatki dla przedsiębiorców

    Polski Ład a podatki przedsiębiorców. Zjednoczona Prawica przedstawiła Polski Ład, czyli nowy program społeczno-gospodarczy na okres pocovidowy. Co to oznacza dla przedsiębiorców?

    Lokaty a obligacje - opłacalność

    Lokaty a obligacje - opłacalność. Inflacja i niemal nieoprocentowane lokaty to prosty przepis na to, abyśmy za nasze oszczędności mogli z czasem kupić coraz mniej. W ciągu zaledwie 12 miesięcy siła nabywcza każdych 10 tysięcy trzymanych na rocznej lokacie spadła o 352 złote. Obligacje skarbowe wygrywają z lokatami tym, że łatwo je kupić, a w regulaminach próżno szukać gwiazdek. Niekoniecznie jednak udaje się dzięki nim zachować siłę nabywczą oszczędności. Zwłaszcza przy coraz szybszej inflacji.

    Spółka komandytowa podatnikiem CIT – ograniczenia w zwolnieniu z opodatkowania dochodu komandytariusza

    Zdążyliśmy się przyzwyczaić, że spółki komandytowe kojarzyły się z optymalną formą prowadzenia biznesu. Z jednej strony z uwagi na ograniczoną odpowiedzialność wspólników-komandytariuszy za zobowiązania spółki, z drugiej natomiast ze względu na ich transparentność podatkową i brak opodatkowania zysku generowanego przez samą spółkę. Dotychczasowe doświadczenia z funkcjonowania spółek komandytowych straciły jednak na znaczeniu z początkiem 2021 r. (względnie z 1 maja 2021 r.), gdyż od tego czasu w spółkach komandytowych występuje już efekt podwójnego opodatkowania dochodów, zarówno na poziomie samej spółki (CIT) jak również na poziomie wspólników (CIT w przypadku osób prawnych bądź PIT w przypadku osób fizycznych).

    Polski Ład. Jakie zmiany dla przedsiębiorcy?

    Polski Ład a przedsiębiorcy. Rząd opiera strategię społeczno-gospodarczą na najbliższe lata na pięciu filarach. Pandemia spowodowała, że najważniejszy stał się system ochrony zdrowia.

    Podatkowy Polski Ład. Jak wpłynie na wynagrodzenie?

    Polski Ład został zaprezentowany 15 maja. Ważna część programu to zapowiadany „reset podatkowy”, czyli zmiany w przepisach dotyczących podatków, zwłaszcza w PIT. Czy wprowadzone będą też zmiany w innych podatkach? Jak wpłyną na wynagrodzenie? Komentuje ekspert Grant Thornton.

    Polski Ład - zmiany w PIT i brak odliczenia składki zdrowotnej

    Polski Ład - zmiany w PIT. Polski Ład premiuje najmniej zarabiających, lepiej zarabiający będą szukać optymalizacji - ocenił ekspert podatkowy Marek Kolibski z kancelarii KNDP. Dodał, że naliczanie składki zdrowotnej od dochodu i brak możliwości odliczenia jej od podatku to podwójne uderzenie w polskich przedsiębiorców.

    10-krotne podniesienie kwoty wolnej od podatku a szara strefa

    Polski Ład - kwota wolna od podatku. 10-krotne podniesienie kwoty wolnej od podatku pomoże w walce z szarą strefą - komentuje rozwiązania podatkowe zawarte w Polskim Ładzie Jakub Sawulski z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

    Polski Ład: gospodarka, biznes, budownictwo

    Polski Ład: gospodarka, biznes, budownictwo. Nowa Polityka Przemysłowa Polski i polityka eksportowa, Tarcza Prawna i ustawa o fundacji rodzinnej, reforma planowania przestrzennego i instytucji rynku pracy, praca zdalna i cyfryzacja procedur inwestycyjno-budowlanych - to najważniejsze inicjatywy, związane z rozwojem polskiej gospodarki, za które w ramach Polskiego Ładu odpowiada Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii.

    Nowe ulgi podatkowe dla firm - plany MF

    Nowe ulgi podatkowe dla firm. Ministerstwo Finansów planuje udogodnienia dla dużych inwestorów, ulgi podatkowe związane z powrotem do Polski oraz przeniesieniem tu działalności, ulgi na prototyp i robotyzację - informuje PAP wiceminister finansów Jan Sarnowski. Dodał, że MŚP dostaną ulgę dotyczącą wejście na giełdę.

    Polski Ład. Oddzielenie składek zdrowotnych od PIT-u

    Polski Ład. Oddzielenie składek zdrowotnych od PIT-u. Oddzielenie składek zdrowotnych od PIT-u to najważniejszy podatkowy element Polskiego Ładu - uważa dyrektor Fundacji Centrum Analiz Ekonomicznych CenEA dr Michał Myck. Jego zdaniem ciekawym rozwiązaniem jest zwolnienie z podatku dochodów z pracy uzyskiwanych przez osoby w wieku emerytalnym.

    Polski Ład. Zwrot akcyzy za paliwo rolnicze - 110 zł za ha

    Polski Ład - zwrot akcyzy za paliwo rolnicze. Zwiększenie stawki dopłat do paliwa rolniczego ze 100 do 110 zł za ha; przygotowanie ustawy o rodzinnym gospodarstwie rolnym; mniejsza biurokracja i większa możliwość prowadzenia działalności gospodarczej - m.in. takie rozwiązania przygotowano w "Polskim Ładzie" dla rolników.

    Prawo celne - zmiany od 1 czerwca 2021

    Prawo celne. W Dzienniku Ustaw ogłoszona została ustawa z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy – Prawo celne oraz niektórych innych ustaw. Zmiany od 1 czerwca 2021 r.

    Mariański: podniesienie kwoty wolnej do 30 tys. zł jak najbardziej zasadne

    Kwota wolna od podatku. Zaprezentowany 15 maja w Polskim Ładzie program podatkowy zakładający poprawę sytuacji osób o dochodach minimalnych należy ocenić pozytywnie, a podniesienie kwoty wolnej do 30 tys. zł jest jak najbardziej zasadne - uważa przewodniczący Krajowej Izby Doradców Podatkowych prof. Adam Mariański.

    Kościński: Restart podatkowy zajmuje ważne miejsce w Polskim Ładzie

    Polski Ład a podatki. Restart podatkowy zajmuje ważne miejsce w Polskim Ładzie; chcemy, by w kieszeniach Polaków zostawało więcej pieniędzy - zapewnia minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński.

    Polski Ład: emerytury do 2,5 tys. zł bez podatku

    Polski Ład a emerytury. W ramach reformy systemu podatkowego emerytury i renty zostaną podwyższone o wysokość podatku dla świadczeń do poziomu 2500 zł – przewiduje Polski Ład. Są również rozwiązania na rzecz wydłużania okresu aktywności zawodowej seniorów.

    Polski Ład. Drugi próg podatkowy z 85 tys. zł do 120 tys. zł

    Polski Ład. Drugi próg podatkowy zostanie podniesiony z obecnych 85 tys. zł do 120 tys. zł. Polski Ład zakłada również podniesienie kwoty wolnej od podatków dla wszystkich pracujących Polaków (18 mln osób) do 30 tys. zł. Jakie jeszcze zmiany podatkowe przewiduje Polski Ład?

    Kwota wolna od podatku PIT - 30 tys. zł od 2022 roku

    Kwota wolna od PIT. Nowa kwota wolna od podatku w wysokości 30 tys. zł będzie dotyczyć wszystkich podatników PIT rozliczanych wg skali podatkowej, czyli nie tylko pracowników ale również m.in. przedsiębiorców. Będzie powszechna, nie będzie maleć z rosnącymi dochodami. Wejdzie w życie w styczniu 2022, czyli będzie obowiązywać w rozliczeniu za przyszły rok. Tak doprecyzował Jan Sarnowski, wiceminister finansów, informacje podane podczas prezentacji Polskiego Ładu w dniu 15 maja 2021 r.

    Prezentacja Polskiego Ładu [spot]

    Nowy Polski Ład. W sobotę o godz. 10 rozpocznie się konwencja programowa Prawa i Sprawiedliwości, na której zostanie zaprezentowany Polski Ład, czyli nowy społeczno-gospodarczy program ugrupowania na okres pocovidowy. [Spot zapowiadający Polski Ład]

    Wymiana udziałów lub akcji a podatek dochodowy - interpretacja ogólna

    Wymiana udziałów lub akcji a podatek dochodowy. 7 maja 2021 r. Minister Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej wydał interpretację ogólną w sprawie stosowania przepisów o podatku dochodowym regulujących transakcje wymiany udziałów (akcji). Przyjęta przez Ministra wykładnia uznaje za prawidłową taką interpretację przepisów art. 24 ust. 8a- 8c ustawy PIT oraz art. 12 ust. 4d, 11 i 12 ustawy CIT, która dopuszcza ich stosowanie również w modelu, w którym większość głosów w spółce nabywanej jest uzyskiwana przez spółkę nabywającą w wyniku nabycia udziałów (akcji) w tej spółce od większej liczby udziałowców (akcjonariuszy) tej spółki w drodze odrębnych transakcji zawartych w okresie 6 miesięcy. Publikujemy pełną treść tej interpretacji.

    Jak chronić dane firmy na pendrive'ach (przenośnych pamięciach USB)?

    Ochrona danych. Po 25 latach od premiery oficjalnej specyfikacji USB 1.0, USB pozostaje kamieniem węgielnym w kategorii interfejsu sprzętu komputerowego – poczynając od serwerów, a kończąc na smartfonach. Przenośne pamięci USB zyskały ogromną popularność dzięki prostocie rozwiązania typu plug-and-play. Ta wygoda wiąże się z pewnym kompromisem, jeśli chodzi o bezpieczeństwo danych. Zabezpieczenia mogą przybrać różne formy: od wykorzystania gotowych do użycia urządzeń szyfrowanych sprzętowo, po bardziej rozbudowane i dopasowane do konkretnej firmy rozwiązania. Jak skutecznie zapewnić ochronę?

    Czy kara umowna wypłacona przez dłużnika solidarnego jest kosztem?

    Kara umowna wypłacona przez dłużnika solidarnego stanowi jego koszt uzyskania przychodu. Przedsiębiorca wygrał w NSA spór z fiskusem w tej sprawie.

    Korekta JPK_V7 bez czynnego żalu

    Korekta JPK_V7. Złożenie korekty Jednolitego Pliku Kontrolnego JPK_V7 nie będzie wymagało przesłania tzw. czynnego żalu. W sprawie interweniował Rzecznik MŚP.