REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przesłuchać świadka w Anglii w sprawie cywilnej lub gospodarczej toczącej się w Polsce?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak przesłuchać świadka w Anglii w sprawie toczącej się przed polskim sądem cywilnym?
Jak przesłuchać świadka w Anglii w sprawie toczącej się przed polskim sądem cywilnym?

REKLAMA

REKLAMA

Praktyczne rady jak skutecznie przesłuchać świadka w Wielkiej Brytanii w sprawie toczącej się przed polskim sądem cywilnym dają eksperci z kancelarii prawnej KG Legal.

Aktualny i sprawdzony adres zamieszkania świadka, logicznie ułożone, nieobszerne pytania do świadka, dobre tłumaczenie pytań, świadomość przedłużenie sprawy o dodatkowych kilka miesięcy – oto główne wnioski z praktyki naszej kancelarii, które prowadzą do skutecznego przeprowadzenia dowodu z przesłuchania świadka za granicą.

REKLAMA

Praktyka przesłuchania świadka za granicą (na przykładzie Wielkiej Brytanii) w polskiej sprawie cywilnej lub gospodarczej

REKLAMA

W sprawie cywilnej lub gospodarczej toczącej się w Polsce istnieje możliwość przesłuchania świadka przebywającego lub mieszkającego poza granicami Polski. Jak wygląda ta procedura od strony praktycznej na konkretnym przykładzie w Anglii? Na ile dowód taki podraża i wydłuża postępowanie, i na co osoba, której zależy na otrzymaniu takiego zeznania, musi w toku procesu zwrócić szczególną uwagę?

Przeprowadzenie dowodu ze świadka przebywającego poza granicami RP jest od dawna możliwe w sprawie cywilnej toczącej się przed polskim sądem. Jak w aktualnej i bieżącej praktyce sprawdzają się od lat funkcjonujące unijne regulacje w tym względzie? O taki dowód ze świadka będącego za granicą zwykle w praktyce wnosi strona postępowania (powód lub pozwany). Rzadziej jest on przeprowadzany z urzędu przez polski sąd cywilny.

Polecamy: Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania – praktyczny poradnik

REKLAMA

Do kwestii zasadności takiego wniosku mają zastosowanie polskie przepisy Kodeksu postępowania cywilnego. Z kolei dalsze procedowanie nad wnioskiem rozpoczyna sąd, przed którym toczy się sprawa. Sąd ten zobowiązuje wnioskodawcę do wskazania konkretnych pytań do świadka oraz wyznacza z urzędu tłumacza przysięgłego (w tym wypadku j. angielskiego), który dokonuje przekładu tłumaczenia. Następnie sąd kieruje zapytanie do właściwej jednostki wymiaru sprawiedliwości w danej jurysdykcji, która zajmuje się w ramach swojego kraju obsługą napływających z zagranicy wniosków obcych sądów, o przeprowadzenie dowodu w ramach pomocy prawnej. W przypadku Wielkiej Brytanii będzie to resortowa jednostka, którą w wolnym tłumaczeniu można określić mianem Departamentu Sporów Sądowych, Rządowego Departamentu Prawnego Rządu Jej Królewskiej Mości (Government Legal Department, Litigation Division (https://www.gov.uk/government/organisations/government-legal-department).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Taka międzynarodowa procedura przeprowadzana przez sądy możliwa jest dzięki ułożeniu unijnych reguł w tym przedmiocie w jednym akcie prawnym w postaci Rozporządzenia Rady (WE) NR 1206/2001 z dnia 28 maja 2001 r. w sprawie współpracy między sądami Państw Członkowskich przy przeprowadzaniu dowodów w sprawach cywilnych lub handlowych (Dziennik Urzędowy L 174, 27/06/2001 P. 0001 – 0024). Na mocy art. 14 i 16 tego Rozporządzenia polski sąd, przed którym toczy się sprawa, kieruje wniosek o pomoc prawną na formularzu A, stanowiącym załącznik do przedmiotowego rozporządzenia.

Następnie wskazany powyżej Resortowy Departament Prawny kieruje sprawę do właściwego sądu, a dokładnie do właściwego miejscowo rejestru okręgu (przykładowo, w przypadku, gdy adres zamieszkania świadka znajduje się w miejscowości Birmingham, będzie to Rejestr Okręgu Birmingham sądu o nazwie High Court Of Justice, Queen’s Bench Division (Sąd Wyższej Instancji, Wydział Ławy Królowej). Sąd ten wydaje zarządzenie w przedmiocie przesłuchania świadka. Zarządzenie jest adresowane już bezpośrednio do konkretnej osoby świadka, objętej wnioskiem polskiego sądu wnoszącego o pomoc prawną, przy czym faktycznie przesłuchanie zgodnie z takim zarządzeniem jest przeprowadzane przez sędziego sądu Rejonowego wyznaczonym we właściwym miejscowo Sądzie Grodzkim (nazwa oryginalna: Magistrates Centre). Przesłuchanie – jeżeli ma miejsce – odbywa się w oparciu o procedurę brytyjską, to jest o przepisy brytyjskiego kodeksu postępowania cywilnego (Code of Civil Procedure).

Reasumując, nie jest koniecznym rozwiązaniem, aby w toku sprawy toczącej się przed polskim sądem, świadek przebywający za granicą musiał specjalnie przyjeżdżać do Polski na konkretny termin rozprawy, aby złożyć zeznania w sprawie. Świadka może przesłuchać Sąd obcy właściwy miejscowo ze względu na miejsce zamieszkania świadka, w drodze pomocy prawnej, w ramach międzysądowej pomocy prawnej.

Należy jednak zwrócić uwagę na dwie bardzo ważne kwestie:

  1. Wymiar sprawiedliwości poproszony o pomoc prawną nie ma obowiązku ustalać rzeczywistego adresu świadka. Dlatego, w przypadku błędnego adresu świadka, albo wyprowadzki świadka w toku procedury, Sąd zagraniczny nie będzie ustalać faktycznego nowego adresu przesłuchiwanej osoby, lecz po prostu zwróci wniosek do Polski z adnotacją, że pomimo próby doręczenia nakazu stawienia się do właściwego sądu pomocy prawnej celem przesłuchania, brak jest możliwości doręczenia zagranicznego doręczenia z uwagi na wyprowadzkę świadka;
  2. Wniosek o przesłuchanie za granicą w drodze pomocy prawnej jest wykonywany w drodze łańcucha współpracy wielu podmiotów zgodnie z sekwencją (w przypadku brytyjskiego przykładu świadka z Birmingham będzie to: Sąd polski prowadzący sprawę, następnie tłumacz przysięgły, dalej po raz kolejny sąd polski prowadzący sprawę, oraz brytyjska komórka rządowa pomocy prawnej (przyjęcie wniosku w Anglii), brytyjski sąd wyższej instancji (wydanie zarządzenia o przesłuchaniu) oraz Sąd Grodzki (faktycznie wykonujący wniosek). Z tego względu należy liczyć się z faktycznym czasem wykonania przedmiotowej procedury w ciągu około 6 – 9 miesięcy.

K. Jakub Gładkowski, radca prawny,

Małgorzata Kiełtyka, radca prawny

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA