REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekty badawczo-rozwojowe i wdrażanie innowacji w przedsiębiorstwach

Projekty badawczo-rozwojowe i wdrażanie innowacji w przedsiębiorstwach
Projekty badawczo-rozwojowe i wdrażanie innowacji w przedsiębiorstwach
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W obecnej perspektywie finansowej znacząca część środków przeznaczona jest na realizację projektów badawczo-rozwojowych (B+R), tworzenie i rozbudowę infrastruktury B+R, a także wdrażanie innowacji do przedsiębiorstw z sektora MŚP. Opracowanie przybliża specyfikę projektów B+R oraz wyjaśnia ważne, a pisane nierzadko specjalistycznym językiem, pojęcia dotyczące tychże projektów.

Co stanowi innowację w projekcie?

Według Podręcznika OECD Oslo Manual innowacja jest to wdrożenie:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • nowego lub istotnie ulepszonego produktu (wyrobu lub usługi),
  • nowego lub istotnie ulepszonego procesu,
  • nowej metody marketingu,
  • nowej metody organizacji w zakresie praktyk biznesowych, organizacji miejsca pracy bądź relacji ze środowiskiem zewnętrznym.

Produkty (wyroby i usługi), procesy i metody (techniczne, organizacyjne i marketingowe) są innowacjami, jeśli są nowe lub istotnie ulepszone przynajmniej z punktu widzenia wdrażającego je przedsiębiorstwa. Oznacza to, że definicja innowacji według Podręcznika Oslo obejmuje pełne spektrum nowości – od nowości na skalę światową, poprzez nowości w skali rynku, na którym działa przedsiębiorstwo, po nowości tylko z punktu widzenia danego przedsiębiorstwa.

Innowacja nie musi być opracowana samodzielnie przez wdrażające ją przedsiębiorstwo. Przedsiębiorstwa mogą również wdrażać innowacje opracowane we współpracy z innymi przedsiębiorstwami lub instytucjami, a także innowacje, których autorami są inne przedsiębiorstwa lub instytucje.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jaki wpływ mają regionalne inteligentne specjalizacje na uzyskanie dofinansowania projektów

W dotacjach na projekty badawczo-rozwojowe punktowane są innowacje technologiczne - produktowe lub procesowe, które przyczyniają się do rozwoju produktów i usług. Bazują one na wynikach prac naukowych i działalności badawczej.

Skąd się biorą innowacje?

W zdecydowanej większości, innowacje są wynikiem prac nad ulepszaniem danego produktu lub technologii w przedsiębiorstwie w ramach tzw. projektów R&D.

Co zatem kryje się pod pojęciem projekty R&D? Są to projekty na które składają się dwa rodzaje prac: badania przemysłowe oraz prace rozwojowe.

Często zdarza się, że Spółka rozwijając swoją ofertę nie zdaje sobie sprawy, iż prowadzi działalność badawczo-rozwojową. Aby uzmysłowić sobie jak przebiega proces badawczy od samego początku, począwszy od badań podstawowych, poprzez prace koncepcyjne, laboratoryjne, prototypy, aż do produktu gotowego, należy zapoznać się z ogólnie przyjętą 9-cio stopniową skalą służącą do oznaczania etapu rozwoju różnych technologii tzw. TRL (ang. TRL - Technology Readiness Levels).

Zryczałtowana stawka dochodów dla projektów z sektora B+R

Zanim jednak przejdziemy do charakterystyki każdego z poziomów, ważne jest by poznać różnice pomiędzy Badaniami Przemysłowymi a Pracami Rozwojowymi.

Łatwą do dostrzeżenia na pierwszy rzut oka różnicą jest to, że na etapie badań przemysłowych zdobywamy nową wiedzę, budujemy koncepcję i stawiamy hipotezy, natomiast na etapie prac rozwojowych tworzymy nowe lub ulepszone produkty wykorzystując wiedzę zdobytą na etapie badań przemysłowych.

TRL - POZIOM GOTOWOŚCI TECHNOLOGICZNEJ
          (ang. Technology Readiness Levels)

BADANIA PODSTAWOWE TRL 1 BASIC PRINCIPLES OBSERVED
Zaobserwowano podstawowe uwarunkowania danego zjawiska.

PROJEKTY B+R

BADANIA PRZEMYSŁOWE

TRL 2 TECHNOLOGY CONCEPT FORMULATED
Określono koncepcję technologii.

TRL 3 EXPERIMENTAL PROOF OF CONCEPT
Potwierdzono analitycznie i eksperymentalnie.

TRL 4 TECHNOLOGY VALIDATED IN LAB
Zweryfikowano w warunkach laboratoryjnych.

TRL 5 TECHNOLOGY VALIDATED IN RELEVANT ENVIRONMENT
Zweryfikowano w środowisku zbliżonym do rzeczywistego.

TRL 6 TECHNOL OGY DEMONSTRATED IN RELEVANT ENVIRONMENT
Dokonano demonstracji w warunkach zbliżonych do rzeczywistych.

Polecamy: Jak wygrać przetarg - poradnik dla małych i średnich firm (książka)


PRACE ROZWOJOWE

TRL 7 SYSTEM PROTOTYPE DEMONSTRATION IN OPERATIONAL ENVIRONMENT
Dokonano demonstracji prototypu w warunkach operacyjnych.

TRL 8 SYSTEM COMPLETE AND QUALIFIED
Zakończono badania I demonstracje ostatecznej formy technologii.

TRL 9 ACTUAL SYSTEM PROVEN IN OPERATIONAL ENVIRONMENT
Sprawdzono technologię w warunkach rzeczywistych z sukcesem.

Wszystkie wyżej opisane prace poza badaniami podstawowymi można sfinansować ze środków unii europejskiej. W zależności od rodzaju badań i wielkości przedsiębiorstwa realizującego projekt R&D, można się ubiegać o dofinansowanie kosztów realizacji takiego projektu.

BADANIA PRZEMYSŁOWE:
Mikro i małe przedsiębiorstwo – 70 % kosztów kwalifikowalnych.
Średnie przedsiębiorstwo – 60% kosztów kwalifikowalnych.
Duże przedsiębiorstwo – 50% kosztów kwalifikowalnych.

PRACE ROZWOJOWE:
Mikro i małe przedsiębiorstwo – 45 % kosztów kwalifikowalnych.
Średnie przedsiębiorstwo – 35 % kosztów kwalifikowalnych.
Duże przedsiębiorstwo – 25 % kosztów kwalifikowalnych.

W zależności od konkursu w ramach, którego wspierane są projekty B+R możliwe jest zwiększenie poziomu dofinansowania. Możliwe jest to, gdy Wnioskodawca, czyli firma wnioskująca o przyznanie pomocy, zadeklaruje szerokie rozpowszechnianie wyników projektu B+R lub wykaże skuteczną współpracę z jednostką naukową lub nawiąże współprace z co najmniej dwoma firmami nie powiązanymi.

Ulga podatkowa na innowacje i ułatwienia w zakładaniu spółek celowych w 2016 r.

Aktualne konkursy w ramach, których można się ubiegać o wsparcie prac B+R:

  • „Szybka ścieżka” – poddziałanie 1.1.1 Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa, Program Operacyjny Inteligentny Rozwój.
  • „Demonstrator” – poddziałanie 1.1.2 Prace B+R związane z wytworzeniem instalacji pilotażowej/demonstracyjnej.

O wsparcie prac B+R można się ubiegać również w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych. Wśród aktualnie ogłoszonych konkursów są:

  • w województwie śląskim: 1.2 Badania, rozwój i innowacje w przedsiębiorstwach, RPO Śląskiego,
  • w województwie małopolskim: 1.2 Badania i innowacje w przedsiębiorstwach / 1.2.1 Projekty badawczo-rozwojowe przedsiębiorstw, RPO Małopolskiego.

Zachęcamy Państwa do skorzystania z możliwości ubiegania się o wsparcie działalności B+R.

Autor: Karolina Superson, Starszy Konsultant w Dziale Doradztwa Europejskiego Accreo Sp. z o.o.

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA