REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekty badawczo-rozwojowe i wdrażanie innowacji w przedsiębiorstwach

Projekty badawczo-rozwojowe i wdrażanie innowacji w przedsiębiorstwach
Projekty badawczo-rozwojowe i wdrażanie innowacji w przedsiębiorstwach
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W obecnej perspektywie finansowej znacząca część środków przeznaczona jest na realizację projektów badawczo-rozwojowych (B+R), tworzenie i rozbudowę infrastruktury B+R, a także wdrażanie innowacji do przedsiębiorstw z sektora MŚP. Opracowanie przybliża specyfikę projektów B+R oraz wyjaśnia ważne, a pisane nierzadko specjalistycznym językiem, pojęcia dotyczące tychże projektów.

Co stanowi innowację w projekcie?

Według Podręcznika OECD Oslo Manual innowacja jest to wdrożenie:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • nowego lub istotnie ulepszonego produktu (wyrobu lub usługi),
  • nowego lub istotnie ulepszonego procesu,
  • nowej metody marketingu,
  • nowej metody organizacji w zakresie praktyk biznesowych, organizacji miejsca pracy bądź relacji ze środowiskiem zewnętrznym.

Produkty (wyroby i usługi), procesy i metody (techniczne, organizacyjne i marketingowe) są innowacjami, jeśli są nowe lub istotnie ulepszone przynajmniej z punktu widzenia wdrażającego je przedsiębiorstwa. Oznacza to, że definicja innowacji według Podręcznika Oslo obejmuje pełne spektrum nowości – od nowości na skalę światową, poprzez nowości w skali rynku, na którym działa przedsiębiorstwo, po nowości tylko z punktu widzenia danego przedsiębiorstwa.

Innowacja nie musi być opracowana samodzielnie przez wdrażające ją przedsiębiorstwo. Przedsiębiorstwa mogą również wdrażać innowacje opracowane we współpracy z innymi przedsiębiorstwami lub instytucjami, a także innowacje, których autorami są inne przedsiębiorstwa lub instytucje.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jaki wpływ mają regionalne inteligentne specjalizacje na uzyskanie dofinansowania projektów

W dotacjach na projekty badawczo-rozwojowe punktowane są innowacje technologiczne - produktowe lub procesowe, które przyczyniają się do rozwoju produktów i usług. Bazują one na wynikach prac naukowych i działalności badawczej.

Skąd się biorą innowacje?

W zdecydowanej większości, innowacje są wynikiem prac nad ulepszaniem danego produktu lub technologii w przedsiębiorstwie w ramach tzw. projektów R&D.

Co zatem kryje się pod pojęciem projekty R&D? Są to projekty na które składają się dwa rodzaje prac: badania przemysłowe oraz prace rozwojowe.

Często zdarza się, że Spółka rozwijając swoją ofertę nie zdaje sobie sprawy, iż prowadzi działalność badawczo-rozwojową. Aby uzmysłowić sobie jak przebiega proces badawczy od samego początku, począwszy od badań podstawowych, poprzez prace koncepcyjne, laboratoryjne, prototypy, aż do produktu gotowego, należy zapoznać się z ogólnie przyjętą 9-cio stopniową skalą służącą do oznaczania etapu rozwoju różnych technologii tzw. TRL (ang. TRL - Technology Readiness Levels).

Zryczałtowana stawka dochodów dla projektów z sektora B+R

Zanim jednak przejdziemy do charakterystyki każdego z poziomów, ważne jest by poznać różnice pomiędzy Badaniami Przemysłowymi a Pracami Rozwojowymi.

Łatwą do dostrzeżenia na pierwszy rzut oka różnicą jest to, że na etapie badań przemysłowych zdobywamy nową wiedzę, budujemy koncepcję i stawiamy hipotezy, natomiast na etapie prac rozwojowych tworzymy nowe lub ulepszone produkty wykorzystując wiedzę zdobytą na etapie badań przemysłowych.

TRL - POZIOM GOTOWOŚCI TECHNOLOGICZNEJ
          (ang. Technology Readiness Levels)

BADANIA PODSTAWOWE TRL 1 BASIC PRINCIPLES OBSERVED
Zaobserwowano podstawowe uwarunkowania danego zjawiska.

PROJEKTY B+R

BADANIA PRZEMYSŁOWE

TRL 2 TECHNOLOGY CONCEPT FORMULATED
Określono koncepcję technologii.

TRL 3 EXPERIMENTAL PROOF OF CONCEPT
Potwierdzono analitycznie i eksperymentalnie.

TRL 4 TECHNOLOGY VALIDATED IN LAB
Zweryfikowano w warunkach laboratoryjnych.

TRL 5 TECHNOLOGY VALIDATED IN RELEVANT ENVIRONMENT
Zweryfikowano w środowisku zbliżonym do rzeczywistego.

TRL 6 TECHNOL OGY DEMONSTRATED IN RELEVANT ENVIRONMENT
Dokonano demonstracji w warunkach zbliżonych do rzeczywistych.

Polecamy: Jak wygrać przetarg - poradnik dla małych i średnich firm (książka)


PRACE ROZWOJOWE

TRL 7 SYSTEM PROTOTYPE DEMONSTRATION IN OPERATIONAL ENVIRONMENT
Dokonano demonstracji prototypu w warunkach operacyjnych.

TRL 8 SYSTEM COMPLETE AND QUALIFIED
Zakończono badania I demonstracje ostatecznej formy technologii.

TRL 9 ACTUAL SYSTEM PROVEN IN OPERATIONAL ENVIRONMENT
Sprawdzono technologię w warunkach rzeczywistych z sukcesem.

Wszystkie wyżej opisane prace poza badaniami podstawowymi można sfinansować ze środków unii europejskiej. W zależności od rodzaju badań i wielkości przedsiębiorstwa realizującego projekt R&D, można się ubiegać o dofinansowanie kosztów realizacji takiego projektu.

BADANIA PRZEMYSŁOWE:
Mikro i małe przedsiębiorstwo – 70 % kosztów kwalifikowalnych.
Średnie przedsiębiorstwo – 60% kosztów kwalifikowalnych.
Duże przedsiębiorstwo – 50% kosztów kwalifikowalnych.

PRACE ROZWOJOWE:
Mikro i małe przedsiębiorstwo – 45 % kosztów kwalifikowalnych.
Średnie przedsiębiorstwo – 35 % kosztów kwalifikowalnych.
Duże przedsiębiorstwo – 25 % kosztów kwalifikowalnych.

W zależności od konkursu w ramach, którego wspierane są projekty B+R możliwe jest zwiększenie poziomu dofinansowania. Możliwe jest to, gdy Wnioskodawca, czyli firma wnioskująca o przyznanie pomocy, zadeklaruje szerokie rozpowszechnianie wyników projektu B+R lub wykaże skuteczną współpracę z jednostką naukową lub nawiąże współprace z co najmniej dwoma firmami nie powiązanymi.

Ulga podatkowa na innowacje i ułatwienia w zakładaniu spółek celowych w 2016 r.

Aktualne konkursy w ramach, których można się ubiegać o wsparcie prac B+R:

  • „Szybka ścieżka” – poddziałanie 1.1.1 Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa, Program Operacyjny Inteligentny Rozwój.
  • „Demonstrator” – poddziałanie 1.1.2 Prace B+R związane z wytworzeniem instalacji pilotażowej/demonstracyjnej.

O wsparcie prac B+R można się ubiegać również w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych. Wśród aktualnie ogłoszonych konkursów są:

  • w województwie śląskim: 1.2 Badania, rozwój i innowacje w przedsiębiorstwach, RPO Śląskiego,
  • w województwie małopolskim: 1.2 Badania i innowacje w przedsiębiorstwach / 1.2.1 Projekty badawczo-rozwojowe przedsiębiorstw, RPO Małopolskiego.

Zachęcamy Państwa do skorzystania z możliwości ubiegania się o wsparcie działalności B+R.

Autor: Karolina Superson, Starszy Konsultant w Dziale Doradztwa Europejskiego Accreo Sp. z o.o.

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak rozliczyć upominki świąteczne dla pracowników w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Niezbędnik dla księgowych i przedsiębiorców (podatników VAT)

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

REKLAMA

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

REKLAMA

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA