REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zarejestrować własną działalność gospodarczą w CEIDG?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Karolina Wszeborowska
Jak zarejestrować własną działalność gospodarczą w CEIDG?
Jak zarejestrować własną działalność gospodarczą w CEIDG?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Obecne sposoby rejestrowania działalności przez osoby fizyczne mają na celu ułatwienie jednostce rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej, dzięki przyjęciu zasady, tzw. jednego okienka. Rejestracja następuje poprzez złożenie wniosku do CEIDG.

REKLAMA

Autopromocja

Czym jest CEIDG?

Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej jest centralnym ogólnopolskim rejestrem, gdzie dokonują wpisu przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi oraz wspólnicy spółki cywilnej. Zadaniem CEIDG jest:

- ewidencjonowanie przedsiębiorców będących osobami fizycznymi;

- udostępnianie informacji o przedsiębiorcach i innych podmiotach w zakresie wskazanym w ustawie;

- umożliwienie wglądu do danych bezpłatnie udostępnianych przez Centralną Informację Krajowego Rejestru Sądowego;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- umożliwienie ustalenia terminu i zakresu zmian wpisów w CEIDG oraz wprowadzającego je organu.

Jak dokonać wpisu do CEIDG?

Zarejestrowanie własnej działalności zostało uproszczone i obecnie przyjęło formę zasady, tzw. jednego okienka. Oznacza to, że wraz ze złożeniem wniosku o wpis do CEIDG, składamy jednocześnie wniosek o nadanie numeru NIP, REGON i zgłoszenie jako płatnika w ZUS.

Wpisu dokonuje się na podstawie wniosku złożonego na formularzu CEIDG-1. Taki wniosek jest wolny od opłat.

Wniosek można złożyć:

- w formie elektronicznej,

- osobiście w wybranym urzędzie gminy,

- w formie listu poleconego skierowanego do wybranego urzędu gminy.

Forma elektroniczna

Wniosek o wpis do CEIDG można złożyć online, wypełniając formularz umieszczony na stronie internetowej CEIDG, w Biuletynie Informacji Publicznej ministra właściwego ds. gospodarki lub na elektronicznej platformie usług administracji publicznej.

Należy pamiętać, że taki wniosek powinien być opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, profilem zaufanym ePUAP albo w inny sposób akceptowany przez system CEIDG (np. bankowością internetową).

Polecamy książkę: Jednolity Plik Kontrolny

Sposób tradycyjny

Składając wniosek o wpis osobiście w wybranym urzędzie gminy lub miasta, otrzymamy  do wypełnienia formularz. Można go ewentualnie pobrać wcześniej ze strony CEIDG. Co ważne, należy go własnoręcznie podpisać. Organ gminy przekształci następnie ten wniosek w formę dokumentu elektronicznego i prześle go do CEIDG nie później, niż następnego dnia roboczego od otrzymania wniosku.

Poza tym można złożyć wniosek, wysyłając wypełniony formularz listem poleconym do wybranego urzędu gminy lub miasta. W takim jednak przypadku, poza własnoręcznym podpisem, konieczne jest poświadczenie tej własnoręczności przez notariusza.

Zobacz także: Moja firma


Inne formy

Możliwe jest także, by złożyć wniosek, mieszając powyższe formy. Polega to na wypełnieniu wniosku online i podpisaniu go osobiście w urzędzie. Gdy wypełnimy wniosek na stronie internetowej CEIDG, wyświetli się kod, z którym należy udać się do urzędu. Wniosek zostanie wydrukowany i przedłożony nam do podpisania.

Istnieje także opcja zarejestrowania działalności gospodarczej telefonicznie. Wniosek wypełniany jest wraz z konsultantem, zaś po rozmowie otrzymuje się kod. Udajemy się z nim do urzędu, gdzie po wydrukowaniu wniosku, należy go podpisać.

Kiedy można podjąć działalność?

Stosownie do przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może podjąć działalność w dniu złożenia wniosku o wpis lub może określić we wniosku inny późniejszy termin, z czego wynika, że nie można rozpocząć działalności przed złożeniem tego wniosku.

Aktualizacja danych

W przypadku zmiany danych lub trwałego zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej, przedsiębiorca jest zobowiązany złożyć wniosek o zmianę wpisu lub o jego wykreślenie z CEIDG w terminie 7 dni od zaistnienia tych sytuacji, powstałych po dniu dokonania wpisu do CEIDG. Podobnie jak w przypadku rejestrowania działalności, wniosek można złożyć elektronicznie, osobiście lub w formie listu poleconego. Niespełnienie tego obowiązku wiąże się z odpowiedzialnością za szkodę osoby zobowiązanej, powstałą w wyniku niezgłoszenia tych informacji, chyba że szkoda nastąpiła wskutek siły wyższej albo wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby trzeciej, za którą osoba wpisana do CEIDG nie ponosi odpowiedzialności

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA