REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zarejestrować własną działalność gospodarczą w CEIDG?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Karolina Wszeborowska
Jak zarejestrować własną działalność gospodarczą w CEIDG?
Jak zarejestrować własną działalność gospodarczą w CEIDG?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Obecne sposoby rejestrowania działalności przez osoby fizyczne mają na celu ułatwienie jednostce rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej, dzięki przyjęciu zasady, tzw. jednego okienka. Rejestracja następuje poprzez złożenie wniosku do CEIDG.

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest CEIDG?

Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej jest centralnym ogólnopolskim rejestrem, gdzie dokonują wpisu przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi oraz wspólnicy spółki cywilnej. Zadaniem CEIDG jest:

- ewidencjonowanie przedsiębiorców będących osobami fizycznymi;

- udostępnianie informacji o przedsiębiorcach i innych podmiotach w zakresie wskazanym w ustawie;

REKLAMA

- umożliwienie wglądu do danych bezpłatnie udostępnianych przez Centralną Informację Krajowego Rejestru Sądowego;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- umożliwienie ustalenia terminu i zakresu zmian wpisów w CEIDG oraz wprowadzającego je organu.

Jak dokonać wpisu do CEIDG?

Zarejestrowanie własnej działalności zostało uproszczone i obecnie przyjęło formę zasady, tzw. jednego okienka. Oznacza to, że wraz ze złożeniem wniosku o wpis do CEIDG, składamy jednocześnie wniosek o nadanie numeru NIP, REGON i zgłoszenie jako płatnika w ZUS.

Wpisu dokonuje się na podstawie wniosku złożonego na formularzu CEIDG-1. Taki wniosek jest wolny od opłat.

Wniosek można złożyć:

- w formie elektronicznej,

- osobiście w wybranym urzędzie gminy,

- w formie listu poleconego skierowanego do wybranego urzędu gminy.

Forma elektroniczna

Wniosek o wpis do CEIDG można złożyć online, wypełniając formularz umieszczony na stronie internetowej CEIDG, w Biuletynie Informacji Publicznej ministra właściwego ds. gospodarki lub na elektronicznej platformie usług administracji publicznej.

Należy pamiętać, że taki wniosek powinien być opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, profilem zaufanym ePUAP albo w inny sposób akceptowany przez system CEIDG (np. bankowością internetową).

Polecamy książkę: Jednolity Plik Kontrolny

Sposób tradycyjny

Składając wniosek o wpis osobiście w wybranym urzędzie gminy lub miasta, otrzymamy  do wypełnienia formularz. Można go ewentualnie pobrać wcześniej ze strony CEIDG. Co ważne, należy go własnoręcznie podpisać. Organ gminy przekształci następnie ten wniosek w formę dokumentu elektronicznego i prześle go do CEIDG nie później, niż następnego dnia roboczego od otrzymania wniosku.

Poza tym można złożyć wniosek, wysyłając wypełniony formularz listem poleconym do wybranego urzędu gminy lub miasta. W takim jednak przypadku, poza własnoręcznym podpisem, konieczne jest poświadczenie tej własnoręczności przez notariusza.

Zobacz także: Moja firma


Inne formy

Możliwe jest także, by złożyć wniosek, mieszając powyższe formy. Polega to na wypełnieniu wniosku online i podpisaniu go osobiście w urzędzie. Gdy wypełnimy wniosek na stronie internetowej CEIDG, wyświetli się kod, z którym należy udać się do urzędu. Wniosek zostanie wydrukowany i przedłożony nam do podpisania.

Istnieje także opcja zarejestrowania działalności gospodarczej telefonicznie. Wniosek wypełniany jest wraz z konsultantem, zaś po rozmowie otrzymuje się kod. Udajemy się z nim do urzędu, gdzie po wydrukowaniu wniosku, należy go podpisać.

Kiedy można podjąć działalność?

Stosownie do przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może podjąć działalność w dniu złożenia wniosku o wpis lub może określić we wniosku inny późniejszy termin, z czego wynika, że nie można rozpocząć działalności przed złożeniem tego wniosku.

Aktualizacja danych

W przypadku zmiany danych lub trwałego zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej, przedsiębiorca jest zobowiązany złożyć wniosek o zmianę wpisu lub o jego wykreślenie z CEIDG w terminie 7 dni od zaistnienia tych sytuacji, powstałych po dniu dokonania wpisu do CEIDG. Podobnie jak w przypadku rejestrowania działalności, wniosek można złożyć elektronicznie, osobiście lub w formie listu poleconego. Niespełnienie tego obowiązku wiąże się z odpowiedzialnością za szkodę osoby zobowiązanej, powstałą w wyniku niezgłoszenia tych informacji, chyba że szkoda nastąpiła wskutek siły wyższej albo wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby trzeciej, za którą osoba wpisana do CEIDG nie ponosi odpowiedzialności

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA