REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Założenie jednoosobowej działalności gospodarczej w trzech krokach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Założenie jednoosobowej działalności gospodarczej w trzech krokach /Fotolia
Założenie jednoosobowej działalności gospodarczej w trzech krokach /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wiele osób chcących spróbować swoich sił w biznesie decyduje się na założenie jednoosobowej działalności gospodarczej. Prowadzenie firmy oznacza wykonywanie czynności na własny rachunek i na własne ryzyko, co z jednej strony oznacza nieograniczoną odpowiedzialność i więcej obowiązków, ale z drugiej daje poczucie swobody, możliwość zarządzania swoim czasem i podejmowania decyzji.

REKLAMA

Własny biznes - trzy kroki do samodzielności

Osoby, którym etat nie daje spełnienia, chcące realizować swoje nowatorskie pomysły lub poszukujące elastyczności w swojej branży powinny rozważyć otwarcie własnej firmy. Proces zakładania jednoosobowej działalności gospodarczej jest prosty i szybki. Trzy kroki dzielą nas od nieograniczonych możliwości inwestowania, podjęcia odpowiedzialności za utrzymanie płynności finansowej firmy, zdobycie i utrzymanie kontrahentów oraz zapewnienie jakości świadczonych usług czy sprzedawanych towarów.

Proces zakładania działalności zawiera się w trzech krokach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Złożenie wniosku o wpis do CEIDG.
  2. Dopełnienie formalności w ZUS-ie.
  3. Rejestracja do VAT-u (opcjonalnie).

CEIDG-1 - wniosek o wpis do centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej

Jednoosobową działalność gospodarczą należy zarejestrować  w urzędzie miasta lub gminy. Bez znaczenia jest miejsce zamieszkania, zameldowania czy planowane miejsce wykonywania działalności gospodarczej, wniosek CEIDG-1 dostarczamy do dowolnie wybranego urzędu.

Przed założeniem działalności trzeba rozważyć dostępne rozwiązania w odniesieniu do formy opodatkowania i częstotliwości wpłacania zaliczek na podatek dochodowy.

Możliwe do wyboru formy opodatkowania to:

  • zasady ogólne,
  • podatek liniowy,
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych,
  • karta podatkowa.

Decyzja jest często trudna do podjęcia, gdyż opłacalność poszczególnych rozwiązań zależy od wielu czynników, takich jak szacowane przychody i koszty czy chęć stosowania różnorodnych ulg podatkowych. Dodatkowo może się zdarzyć, że nie każda forma opodatkowania będzie dopuszczalna, w zależności od rodzaju czynności wykonywanych w działalności obowiązuje bowiem szereg wykluczeń w tej kwestii.

Ogólnie rzecz ujmując skala podatkowa i podatek liniowy dają możliwość obniżenia przychodu o koszty jego uzyskania, zmniejszając w ten sposób podatek do zapłaty. Opodatkowanie na zasadach ogólnych charakteryzuje się dwiema stawkami podatku uzależnionymi od osiąganych dochodów:

  • 18% stosowane dla dochodu do wysokości limitu 85 528 zł,
  • 32% liczone od nadwyżki dochodu przekraczającego kwotę 85 528 zł.

Podatek liniowy oznacza stałą 19% stawkę, niezależnie od osiąganych dochodów. Jest to preferencyjna forma opodatkowania mogąca przynieść oszczędności przedsiębiorcom osiągającym dochody powyżej 100 000 zł. Osoby stosujące podatek liniowy nie mogą korzystać z wielu ulg i preferencji podatkowych takich jak ulga na dziecko czy wspólne rozliczenie z małżonkiem.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych charakteryzuje się obniżoną stawką podatku, uzależnioną od  rodzaju wykonywanych usług czy sprzedawanych towarów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Dostępne stawki to: 3%, 5,5%, 8,5%, 17% i 20%. Ryczałt i karta podatkowa to uproszczone formy opodatkowania, które nie zakładają możliwości rozliczenia kosztów podatkowych.

W kwestii cykliczności opłacania zaliczek na podatek dochodowy głównym kryterium wyboru jest wygoda, trzeba rozważyć czy lepsze dla nas są częstsze wpłaty niższych kwot, czy wolimy płacić podatek dochodowy rzadziej, ale liczymy się z tym, że kwoty do zapłaty będą wyższe.

Wybrana forma opodatkowania implikuje rodzaj prowadzonej dokumentacji rachunkowej. W przypadku początkujących przedsiębiorców najczęściej wybierana jest Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów (zasady ogólne, podatek liniowy) lub inne ewidencje (ryczałt).

Po dokonaniu szczegółowej analizy i podjęciu wszystkich decyzji możemy przystąpić do wypełniania wniosku CEIDG-1. Rejestrując działalność gospodarczą zaznaczamy, że jest to "wniosek o wpis do CEIDG przedsiębiorcy".

Następnie uzupełniamy miejsce i datę złożenia wniosku, datę rozpoczęcia działalności gospodarczej, dane osobowe, adresowe i kontaktowe (w przypadku, gdy nie mamy jeszcze przydzielonego numeru NIP i REGON zaznaczamy pole „Nie posiadam numeru NIP/REGON”, wówczas numery zostaną nam automatycznie nadane) oraz naczelnika urzędu skarbowego (zgodnie z miejscem zamieszkania).

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Elementem niezbędnym zawartym w pełnej i skróconej nazwie jednoosobowej działalności gospodarczej jest imię i nazwisko osoby prowadzącej działalność. Ustalając przewidywaną liczbę osób pracujących należy wziąć pod uwagę przedsiębiorcę, osoby współpracujące w działalności oraz zatrudnione na podstawie umowy o pracę i umów cywilnoprawnych. W miejscu dotyczącym przewidywanej liczby osób zatrudnionych należy wpisać tylko liczbę pracowników etatowych.

Kody PKD określają rodzaje działalności gospodarczych, trzeba je dobrać zgodnie z czynnościami, które zamierzamy świadczyć w firmie. W dowolnym momencie osoba prowadząca działalność gospodarczą ma możliwość poszerzenia jej zakresu dokonując aktualizacji wniosku CEIDG-1 i dodając nowe kody PKD.

Prowadzenie księgowości przez biuro rachunkowe oznacza konieczność zamieszczenia danych biura we wniosku CEIDG-1. Następnie podajemy miejsce przechowywania dokumentacji księgowej oraz numer rachunku bankowego, składamy podpis i wpisujemy liczbę ewentualnych załączników do wniosku.

Jak założyć firmę? Jakie są najczęstsze pytania przedsiębiorców w tym temacie? Podpowiada doradca podatkowy:


ZUS ZUA / ZUS ZZA - zgłoszenie do ubezpieczeń

Złożenie wniosku CEIDG-1 jest równoznaczne z rejestracją przedsiębiorcy w ZUS-ie jako płatnika składek. Nie jest to jednak wystarczające, bowiem osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą pełni nie tylko funkcję płatnika składek, ale jest również ubezpieczonym. Zgłoszenie do ubezpieczeń nie jest już dokonywane automatycznie, dlatego trzeba w terminie do 7 dni od momentu zaistnienia zmian, czyli od daty założenia działalności gospodarczej złożyć jeden z wniosków:

  •  ZUS ZUA - Zgłoszenie do ubezpieczeń/zgłoszenie zmiany danych osoby ubezpieczonej  lub
  •  ZUS ZZA - Zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego/zgłoszenie zmiany danych.

Wybór odpowiedniego formularza uzależniony jest od tego, czy osoba prowadząca działalność ma obowiązek opłacać z tytułu prowadzonej firmy tylko składkę na ubezpieczenie zdrowotne czy również składki na ubezpieczenia społeczne.

Składając wniosek trzeba zaznaczyć pole "zgłoszenie do ubezpieczeń", a następnie wypełnić dane płatnika składek oraz ubezpieczonego.

Kod tytułu ubezpieczenia składa się z 6 cyfr. Dla dużego ZUS-u przyporządkowany jest kod "05 10 0 0" , natomiast dla małego "05 70 0 0". Przedostatnia cyfra kodu wskazuje na ewentualne prawo do emerytury lub renty ubezpieczonego, a ostatnia na jego ewentualną niepełnosprawność.

Data powstania obowiązku ubezpieczeń to oczywiście data założenia firmy, w kolejnych polach uzupełniamy informacje dotyczące obowiązkowych i dobrowolnych ubezpieczeń, a na końcu uzupełniamy dane adresowe, datę wypełniania wniosku i składamy podpis.

VAT-R - zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług

Nie każda osoba prowadząca firmę dokonuje rejestracji do VAT. Część przedsiębiorców jest zwolniona z tego podatku przedmiotowo, czyli na podstawie rodzaju wykonywanych czynności m.in. lekarze i pielęgniarki. Drugi rodzaj zwolnienia dotyczy limitu obrotów (aktualnie 200 000 zł rocznie) i może z niego skorzystać większość osób prowadzących działalność, poza pewnymi wykluczeniami, takimi jak świadczenie usług prawniczych czy jubilerskich.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Przedsiębiorcy zwolnieni z VAT nie muszą składać już żadnych wniosków w celu rejestracji działalności, zatem zgłoszenie do ZUS-u jest ich ostatnim krokiem w stronę własnego biznesu. Czynni podatnicy VAT zobowiązani są jeszcze do dostarczenia jednego formularza do urzędu skarbowego, a mianowicie VAT-R.

Wypełniając wniosek w pierwszej kolejności wpisujemy numer NIP, jako cel złożenia wniosku należy zaznaczyć “rejestracyjny”, uzupełnić naczelnika urzędu skarbowego oraz dane osobowe i adresowe. Następnie powinniśmy podać wszelkie informacje związane z rejestracją do VAT, np. metodę rozliczenia VAT. Złożenie podpisu na formularzu VAT-R jest potwierdzeniem rejestracji jako czynny podatnik VAT.

Trzeba mieć na uwadze, że przedsiębiorcy zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT przez pierwsze dwanaście miesięcy (począwszy od miesiąca, w którym nastąpiła rejestracja do VAT-u) zobowiązani są do składania miesięcznych deklaracji VAT. Trzeba wówczas dostarczać do urzędu skarbowego deklarację VAT-7 w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po rozliczanym okresie.

Autorka: Karolina Szopa, InFakt

InFakt łączy obsługę księgową przez biuro rachunkowe z dostępem do aplikacji www oraz mobile. Firma specjalizuje się w obsłudze branż IT, Internet, reklama, media. Osoby, które nie prowadzą jeszcze działalności, mogą skorzystać z pomocy i usługi Zakładania Firmy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA