REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Założenie jednoosobowej działalności gospodarczej w trzech krokach

inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Założenie jednoosobowej działalności gospodarczej w trzech krokach /Fotolia
Założenie jednoosobowej działalności gospodarczej w trzech krokach /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wiele osób chcących spróbować swoich sił w biznesie decyduje się na założenie jednoosobowej działalności gospodarczej. Prowadzenie firmy oznacza wykonywanie czynności na własny rachunek i na własne ryzyko, co z jednej strony oznacza nieograniczoną odpowiedzialność i więcej obowiązków, ale z drugiej daje poczucie swobody, możliwość zarządzania swoim czasem i podejmowania decyzji.

REKLAMA

Autopromocja

Własny biznes - trzy kroki do samodzielności

Osoby, którym etat nie daje spełnienia, chcące realizować swoje nowatorskie pomysły lub poszukujące elastyczności w swojej branży powinny rozważyć otwarcie własnej firmy. Proces zakładania jednoosobowej działalności gospodarczej jest prosty i szybki. Trzy kroki dzielą nas od nieograniczonych możliwości inwestowania, podjęcia odpowiedzialności za utrzymanie płynności finansowej firmy, zdobycie i utrzymanie kontrahentów oraz zapewnienie jakości świadczonych usług czy sprzedawanych towarów.

Proces zakładania działalności zawiera się w trzech krokach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Złożenie wniosku o wpis do CEIDG.
  2. Dopełnienie formalności w ZUS-ie.
  3. Rejestracja do VAT-u (opcjonalnie).

CEIDG-1 - wniosek o wpis do centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej

Jednoosobową działalność gospodarczą należy zarejestrować  w urzędzie miasta lub gminy. Bez znaczenia jest miejsce zamieszkania, zameldowania czy planowane miejsce wykonywania działalności gospodarczej, wniosek CEIDG-1 dostarczamy do dowolnie wybranego urzędu.

Przed założeniem działalności trzeba rozważyć dostępne rozwiązania w odniesieniu do formy opodatkowania i częstotliwości wpłacania zaliczek na podatek dochodowy.

Możliwe do wyboru formy opodatkowania to:

  • zasady ogólne,
  • podatek liniowy,
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych,
  • karta podatkowa.

Decyzja jest często trudna do podjęcia, gdyż opłacalność poszczególnych rozwiązań zależy od wielu czynników, takich jak szacowane przychody i koszty czy chęć stosowania różnorodnych ulg podatkowych. Dodatkowo może się zdarzyć, że nie każda forma opodatkowania będzie dopuszczalna, w zależności od rodzaju czynności wykonywanych w działalności obowiązuje bowiem szereg wykluczeń w tej kwestii.

Ogólnie rzecz ujmując skala podatkowa i podatek liniowy dają możliwość obniżenia przychodu o koszty jego uzyskania, zmniejszając w ten sposób podatek do zapłaty. Opodatkowanie na zasadach ogólnych charakteryzuje się dwiema stawkami podatku uzależnionymi od osiąganych dochodów:

  • 18% stosowane dla dochodu do wysokości limitu 85 528 zł,
  • 32% liczone od nadwyżki dochodu przekraczającego kwotę 85 528 zł.

Podatek liniowy oznacza stałą 19% stawkę, niezależnie od osiąganych dochodów. Jest to preferencyjna forma opodatkowania mogąca przynieść oszczędności przedsiębiorcom osiągającym dochody powyżej 100 000 zł. Osoby stosujące podatek liniowy nie mogą korzystać z wielu ulg i preferencji podatkowych takich jak ulga na dziecko czy wspólne rozliczenie z małżonkiem.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych charakteryzuje się obniżoną stawką podatku, uzależnioną od  rodzaju wykonywanych usług czy sprzedawanych towarów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Dostępne stawki to: 3%, 5,5%, 8,5%, 17% i 20%. Ryczałt i karta podatkowa to uproszczone formy opodatkowania, które nie zakładają możliwości rozliczenia kosztów podatkowych.

W kwestii cykliczności opłacania zaliczek na podatek dochodowy głównym kryterium wyboru jest wygoda, trzeba rozważyć czy lepsze dla nas są częstsze wpłaty niższych kwot, czy wolimy płacić podatek dochodowy rzadziej, ale liczymy się z tym, że kwoty do zapłaty będą wyższe.

Wybrana forma opodatkowania implikuje rodzaj prowadzonej dokumentacji rachunkowej. W przypadku początkujących przedsiębiorców najczęściej wybierana jest Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów (zasady ogólne, podatek liniowy) lub inne ewidencje (ryczałt).

Po dokonaniu szczegółowej analizy i podjęciu wszystkich decyzji możemy przystąpić do wypełniania wniosku CEIDG-1. Rejestrując działalność gospodarczą zaznaczamy, że jest to "wniosek o wpis do CEIDG przedsiębiorcy".

Następnie uzupełniamy miejsce i datę złożenia wniosku, datę rozpoczęcia działalności gospodarczej, dane osobowe, adresowe i kontaktowe (w przypadku, gdy nie mamy jeszcze przydzielonego numeru NIP i REGON zaznaczamy pole „Nie posiadam numeru NIP/REGON”, wówczas numery zostaną nam automatycznie nadane) oraz naczelnika urzędu skarbowego (zgodnie z miejscem zamieszkania).

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Elementem niezbędnym zawartym w pełnej i skróconej nazwie jednoosobowej działalności gospodarczej jest imię i nazwisko osoby prowadzącej działalność. Ustalając przewidywaną liczbę osób pracujących należy wziąć pod uwagę przedsiębiorcę, osoby współpracujące w działalności oraz zatrudnione na podstawie umowy o pracę i umów cywilnoprawnych. W miejscu dotyczącym przewidywanej liczby osób zatrudnionych należy wpisać tylko liczbę pracowników etatowych.

Kody PKD określają rodzaje działalności gospodarczych, trzeba je dobrać zgodnie z czynnościami, które zamierzamy świadczyć w firmie. W dowolnym momencie osoba prowadząca działalność gospodarczą ma możliwość poszerzenia jej zakresu dokonując aktualizacji wniosku CEIDG-1 i dodając nowe kody PKD.

Prowadzenie księgowości przez biuro rachunkowe oznacza konieczność zamieszczenia danych biura we wniosku CEIDG-1. Następnie podajemy miejsce przechowywania dokumentacji księgowej oraz numer rachunku bankowego, składamy podpis i wpisujemy liczbę ewentualnych załączników do wniosku.

Jak założyć firmę? Jakie są najczęstsze pytania przedsiębiorców w tym temacie? Podpowiada doradca podatkowy:


ZUS ZUA / ZUS ZZA - zgłoszenie do ubezpieczeń

Złożenie wniosku CEIDG-1 jest równoznaczne z rejestracją przedsiębiorcy w ZUS-ie jako płatnika składek. Nie jest to jednak wystarczające, bowiem osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą pełni nie tylko funkcję płatnika składek, ale jest również ubezpieczonym. Zgłoszenie do ubezpieczeń nie jest już dokonywane automatycznie, dlatego trzeba w terminie do 7 dni od momentu zaistnienia zmian, czyli od daty założenia działalności gospodarczej złożyć jeden z wniosków:

  •  ZUS ZUA - Zgłoszenie do ubezpieczeń/zgłoszenie zmiany danych osoby ubezpieczonej  lub
  •  ZUS ZZA - Zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego/zgłoszenie zmiany danych.

Wybór odpowiedniego formularza uzależniony jest od tego, czy osoba prowadząca działalność ma obowiązek opłacać z tytułu prowadzonej firmy tylko składkę na ubezpieczenie zdrowotne czy również składki na ubezpieczenia społeczne.

Składając wniosek trzeba zaznaczyć pole "zgłoszenie do ubezpieczeń", a następnie wypełnić dane płatnika składek oraz ubezpieczonego.

Kod tytułu ubezpieczenia składa się z 6 cyfr. Dla dużego ZUS-u przyporządkowany jest kod "05 10 0 0" , natomiast dla małego "05 70 0 0". Przedostatnia cyfra kodu wskazuje na ewentualne prawo do emerytury lub renty ubezpieczonego, a ostatnia na jego ewentualną niepełnosprawność.

Data powstania obowiązku ubezpieczeń to oczywiście data założenia firmy, w kolejnych polach uzupełniamy informacje dotyczące obowiązkowych i dobrowolnych ubezpieczeń, a na końcu uzupełniamy dane adresowe, datę wypełniania wniosku i składamy podpis.

VAT-R - zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług

Nie każda osoba prowadząca firmę dokonuje rejestracji do VAT. Część przedsiębiorców jest zwolniona z tego podatku przedmiotowo, czyli na podstawie rodzaju wykonywanych czynności m.in. lekarze i pielęgniarki. Drugi rodzaj zwolnienia dotyczy limitu obrotów (aktualnie 200 000 zł rocznie) i może z niego skorzystać większość osób prowadzących działalność, poza pewnymi wykluczeniami, takimi jak świadczenie usług prawniczych czy jubilerskich.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Przedsiębiorcy zwolnieni z VAT nie muszą składać już żadnych wniosków w celu rejestracji działalności, zatem zgłoszenie do ZUS-u jest ich ostatnim krokiem w stronę własnego biznesu. Czynni podatnicy VAT zobowiązani są jeszcze do dostarczenia jednego formularza do urzędu skarbowego, a mianowicie VAT-R.

Wypełniając wniosek w pierwszej kolejności wpisujemy numer NIP, jako cel złożenia wniosku należy zaznaczyć “rejestracyjny”, uzupełnić naczelnika urzędu skarbowego oraz dane osobowe i adresowe. Następnie powinniśmy podać wszelkie informacje związane z rejestracją do VAT, np. metodę rozliczenia VAT. Złożenie podpisu na formularzu VAT-R jest potwierdzeniem rejestracji jako czynny podatnik VAT.

Trzeba mieć na uwadze, że przedsiębiorcy zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT przez pierwsze dwanaście miesięcy (począwszy od miesiąca, w którym nastąpiła rejestracja do VAT-u) zobowiązani są do składania miesięcznych deklaracji VAT. Trzeba wówczas dostarczać do urzędu skarbowego deklarację VAT-7 w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po rozliczanym okresie.

Autorka: Karolina Szopa, InFakt

InFakt łączy obsługę księgową przez biuro rachunkowe z dostępem do aplikacji www oraz mobile. Firma specjalizuje się w obsłudze branż IT, Internet, reklama, media. Osoby, które nie prowadzą jeszcze działalności, mogą skorzystać z pomocy i usługi Zakładania Firmy.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA