REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Założenie jednoosobowej działalności gospodarczej w trzech krokach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Założenie jednoosobowej działalności gospodarczej w trzech krokach /Fotolia
Założenie jednoosobowej działalności gospodarczej w trzech krokach /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wiele osób chcących spróbować swoich sił w biznesie decyduje się na założenie jednoosobowej działalności gospodarczej. Prowadzenie firmy oznacza wykonywanie czynności na własny rachunek i na własne ryzyko, co z jednej strony oznacza nieograniczoną odpowiedzialność i więcej obowiązków, ale z drugiej daje poczucie swobody, możliwość zarządzania swoim czasem i podejmowania decyzji.

REKLAMA

Własny biznes - trzy kroki do samodzielności

Osoby, którym etat nie daje spełnienia, chcące realizować swoje nowatorskie pomysły lub poszukujące elastyczności w swojej branży powinny rozważyć otwarcie własnej firmy. Proces zakładania jednoosobowej działalności gospodarczej jest prosty i szybki. Trzy kroki dzielą nas od nieograniczonych możliwości inwestowania, podjęcia odpowiedzialności za utrzymanie płynności finansowej firmy, zdobycie i utrzymanie kontrahentów oraz zapewnienie jakości świadczonych usług czy sprzedawanych towarów.

Proces zakładania działalności zawiera się w trzech krokach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Złożenie wniosku o wpis do CEIDG.
  2. Dopełnienie formalności w ZUS-ie.
  3. Rejestracja do VAT-u (opcjonalnie).

CEIDG-1 - wniosek o wpis do centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej

Jednoosobową działalność gospodarczą należy zarejestrować  w urzędzie miasta lub gminy. Bez znaczenia jest miejsce zamieszkania, zameldowania czy planowane miejsce wykonywania działalności gospodarczej, wniosek CEIDG-1 dostarczamy do dowolnie wybranego urzędu.

Przed założeniem działalności trzeba rozważyć dostępne rozwiązania w odniesieniu do formy opodatkowania i częstotliwości wpłacania zaliczek na podatek dochodowy.

Możliwe do wyboru formy opodatkowania to:

  • zasady ogólne,
  • podatek liniowy,
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych,
  • karta podatkowa.

Decyzja jest często trudna do podjęcia, gdyż opłacalność poszczególnych rozwiązań zależy od wielu czynników, takich jak szacowane przychody i koszty czy chęć stosowania różnorodnych ulg podatkowych. Dodatkowo może się zdarzyć, że nie każda forma opodatkowania będzie dopuszczalna, w zależności od rodzaju czynności wykonywanych w działalności obowiązuje bowiem szereg wykluczeń w tej kwestii.

Ogólnie rzecz ujmując skala podatkowa i podatek liniowy dają możliwość obniżenia przychodu o koszty jego uzyskania, zmniejszając w ten sposób podatek do zapłaty. Opodatkowanie na zasadach ogólnych charakteryzuje się dwiema stawkami podatku uzależnionymi od osiąganych dochodów:

  • 18% stosowane dla dochodu do wysokości limitu 85 528 zł,
  • 32% liczone od nadwyżki dochodu przekraczającego kwotę 85 528 zł.

Podatek liniowy oznacza stałą 19% stawkę, niezależnie od osiąganych dochodów. Jest to preferencyjna forma opodatkowania mogąca przynieść oszczędności przedsiębiorcom osiągającym dochody powyżej 100 000 zł. Osoby stosujące podatek liniowy nie mogą korzystać z wielu ulg i preferencji podatkowych takich jak ulga na dziecko czy wspólne rozliczenie z małżonkiem.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych charakteryzuje się obniżoną stawką podatku, uzależnioną od  rodzaju wykonywanych usług czy sprzedawanych towarów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Dostępne stawki to: 3%, 5,5%, 8,5%, 17% i 20%. Ryczałt i karta podatkowa to uproszczone formy opodatkowania, które nie zakładają możliwości rozliczenia kosztów podatkowych.

W kwestii cykliczności opłacania zaliczek na podatek dochodowy głównym kryterium wyboru jest wygoda, trzeba rozważyć czy lepsze dla nas są częstsze wpłaty niższych kwot, czy wolimy płacić podatek dochodowy rzadziej, ale liczymy się z tym, że kwoty do zapłaty będą wyższe.

Wybrana forma opodatkowania implikuje rodzaj prowadzonej dokumentacji rachunkowej. W przypadku początkujących przedsiębiorców najczęściej wybierana jest Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów (zasady ogólne, podatek liniowy) lub inne ewidencje (ryczałt).

Po dokonaniu szczegółowej analizy i podjęciu wszystkich decyzji możemy przystąpić do wypełniania wniosku CEIDG-1. Rejestrując działalność gospodarczą zaznaczamy, że jest to "wniosek o wpis do CEIDG przedsiębiorcy".

Następnie uzupełniamy miejsce i datę złożenia wniosku, datę rozpoczęcia działalności gospodarczej, dane osobowe, adresowe i kontaktowe (w przypadku, gdy nie mamy jeszcze przydzielonego numeru NIP i REGON zaznaczamy pole „Nie posiadam numeru NIP/REGON”, wówczas numery zostaną nam automatycznie nadane) oraz naczelnika urzędu skarbowego (zgodnie z miejscem zamieszkania).

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Elementem niezbędnym zawartym w pełnej i skróconej nazwie jednoosobowej działalności gospodarczej jest imię i nazwisko osoby prowadzącej działalność. Ustalając przewidywaną liczbę osób pracujących należy wziąć pod uwagę przedsiębiorcę, osoby współpracujące w działalności oraz zatrudnione na podstawie umowy o pracę i umów cywilnoprawnych. W miejscu dotyczącym przewidywanej liczby osób zatrudnionych należy wpisać tylko liczbę pracowników etatowych.

Kody PKD określają rodzaje działalności gospodarczych, trzeba je dobrać zgodnie z czynnościami, które zamierzamy świadczyć w firmie. W dowolnym momencie osoba prowadząca działalność gospodarczą ma możliwość poszerzenia jej zakresu dokonując aktualizacji wniosku CEIDG-1 i dodając nowe kody PKD.

Prowadzenie księgowości przez biuro rachunkowe oznacza konieczność zamieszczenia danych biura we wniosku CEIDG-1. Następnie podajemy miejsce przechowywania dokumentacji księgowej oraz numer rachunku bankowego, składamy podpis i wpisujemy liczbę ewentualnych załączników do wniosku.

Jak założyć firmę? Jakie są najczęstsze pytania przedsiębiorców w tym temacie? Podpowiada doradca podatkowy:


ZUS ZUA / ZUS ZZA - zgłoszenie do ubezpieczeń

Złożenie wniosku CEIDG-1 jest równoznaczne z rejestracją przedsiębiorcy w ZUS-ie jako płatnika składek. Nie jest to jednak wystarczające, bowiem osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą pełni nie tylko funkcję płatnika składek, ale jest również ubezpieczonym. Zgłoszenie do ubezpieczeń nie jest już dokonywane automatycznie, dlatego trzeba w terminie do 7 dni od momentu zaistnienia zmian, czyli od daty założenia działalności gospodarczej złożyć jeden z wniosków:

  •  ZUS ZUA - Zgłoszenie do ubezpieczeń/zgłoszenie zmiany danych osoby ubezpieczonej  lub
  •  ZUS ZZA - Zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego/zgłoszenie zmiany danych.

Wybór odpowiedniego formularza uzależniony jest od tego, czy osoba prowadząca działalność ma obowiązek opłacać z tytułu prowadzonej firmy tylko składkę na ubezpieczenie zdrowotne czy również składki na ubezpieczenia społeczne.

Składając wniosek trzeba zaznaczyć pole "zgłoszenie do ubezpieczeń", a następnie wypełnić dane płatnika składek oraz ubezpieczonego.

Kod tytułu ubezpieczenia składa się z 6 cyfr. Dla dużego ZUS-u przyporządkowany jest kod "05 10 0 0" , natomiast dla małego "05 70 0 0". Przedostatnia cyfra kodu wskazuje na ewentualne prawo do emerytury lub renty ubezpieczonego, a ostatnia na jego ewentualną niepełnosprawność.

Data powstania obowiązku ubezpieczeń to oczywiście data założenia firmy, w kolejnych polach uzupełniamy informacje dotyczące obowiązkowych i dobrowolnych ubezpieczeń, a na końcu uzupełniamy dane adresowe, datę wypełniania wniosku i składamy podpis.

VAT-R - zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług

Nie każda osoba prowadząca firmę dokonuje rejestracji do VAT. Część przedsiębiorców jest zwolniona z tego podatku przedmiotowo, czyli na podstawie rodzaju wykonywanych czynności m.in. lekarze i pielęgniarki. Drugi rodzaj zwolnienia dotyczy limitu obrotów (aktualnie 200 000 zł rocznie) i może z niego skorzystać większość osób prowadzących działalność, poza pewnymi wykluczeniami, takimi jak świadczenie usług prawniczych czy jubilerskich.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Przedsiębiorcy zwolnieni z VAT nie muszą składać już żadnych wniosków w celu rejestracji działalności, zatem zgłoszenie do ZUS-u jest ich ostatnim krokiem w stronę własnego biznesu. Czynni podatnicy VAT zobowiązani są jeszcze do dostarczenia jednego formularza do urzędu skarbowego, a mianowicie VAT-R.

Wypełniając wniosek w pierwszej kolejności wpisujemy numer NIP, jako cel złożenia wniosku należy zaznaczyć “rejestracyjny”, uzupełnić naczelnika urzędu skarbowego oraz dane osobowe i adresowe. Następnie powinniśmy podać wszelkie informacje związane z rejestracją do VAT, np. metodę rozliczenia VAT. Złożenie podpisu na formularzu VAT-R jest potwierdzeniem rejestracji jako czynny podatnik VAT.

Trzeba mieć na uwadze, że przedsiębiorcy zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT przez pierwsze dwanaście miesięcy (począwszy od miesiąca, w którym nastąpiła rejestracja do VAT-u) zobowiązani są do składania miesięcznych deklaracji VAT. Trzeba wówczas dostarczać do urzędu skarbowego deklarację VAT-7 w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po rozliczanym okresie.

Autorka: Karolina Szopa, InFakt

InFakt łączy obsługę księgową przez biuro rachunkowe z dostępem do aplikacji www oraz mobile. Firma specjalizuje się w obsłudze branż IT, Internet, reklama, media. Osoby, które nie prowadzą jeszcze działalności, mogą skorzystać z pomocy i usługi Zakładania Firmy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA