REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Certyfikacja administratorów danych i podmiotów przetwarzających – następny krok do zgodności z RODO

Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Certyfikacja administratorów danych i podmiotów przetwarzających – następny krok do zgodności z RODO
Certyfikacja administratorów danych i podmiotów przetwarzających – następny krok do zgodności z RODO

REKLAMA

REKLAMA

Dostrzegając rynkową potrzebę wsparcia firm w zakresie możliwości wykazania spełnienia wymogów nowego unijnego Rozporządzenia Ogólnego o Ochronie Danych (RODO), które będzie w pełni stosowane od 25 maja 2018 r., Polskie Centrum Badań i Certyfikacji przy współpracy z Rödl & Partner i Cybercom Poland zdecydowały się na rozpoczęcie wspólnej inicjatywy zmierzającej do certyfikacji firm (administratorów danych i podmiotów przetwarzających) w zakresie ochrony danych osobowych pod kątem RODO.

RODO reguluje kwestie związane z przetwarzaniem, wykorzystaniem oraz przechowywaniem danych osobowych. Nowe przepisy wprowadzają nie tylko rozszerzone obowiązki po stronie wszelkich podmiotów przetwarzających dane, ale i sankcje, jakie mogą spotkać organizacje, które nie dostosują się do wymagań RODO. Wysokość kar za uchybienia w zakresie ochrony danych osobowych mogą sięgać nawet do 20 MLN EUR lub do 4% światowego rocznego obrotu z poprzedniego roku obrotowego, przy czym zastosowanie ma kwota wyższa.

REKLAMA

REKLAMA

Trzy firmy łączą swoje wieloletnie doświadczenie w obszarze prawa, technologii oraz badań i certyfikacji, by pomóc organizacjom zmierzyć się z nowymi wyzwaniami, jakie niesie ze sobą RODO.

„RODO wprowadzi dużo zmian i wiele przedsiębiorstw się ich obawia. Musimy jednak te nowe przepisy postrzegać raczej w kontekście ewolucji niż rewolucji – to będzie pozytywna transformacja, która pozwoli lepiej chronić dane osobowe naszych pracowników, klientów, czy potencjalnych klientów” – mówi Renata Kabas-Komorniczak z firmy Rödl & Partner. „Chcemy wyjść naprzeciw potrzebom firm, by mogły zabezpieczyć swoją organizację i spać spokojnie po wejściu w życie RODO” – dodaje.

Pozytywne przejście procesu certyfikacji pozwoli firmom wykazać, zarówno swoim kontrahentom, jak i organowi nadzorczemu, że procesy przetwarzania danych osobowych w danej organizacji spełniają w określonym stopniu wymogi RODO. Dodatkowo, administratorzy danych i podmioty przetwarzające będą miały konkretny dowód na to, że podjęły odpowiednie środki, by dostosować swoją organizację do wyzwań RODO. Poddanie się przez organizacje takiej certyfikacji powinno być także postrzegane przez organ nadzorczy jako okoliczność łagodząca, pozwalająca co najmniej zminimalizować potencjalny wymiar kary administracyjnej, jaka może zostać przez taki organ nałożona.

REKLAMA

Polecamy: INFORLEX Biznes

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Certyfikacja może obejmować kompleksowo wszystkie procesy przetwarzania danych osobowych w całej organizacji (rekomendowane), bądź też wybrane procesy (np. w kontekście zatrudnienia), produkty lub usługi. Certyfikacja w zakresie zgodności z RODO jest również bardzo istotna w przypadku wprowadzania nowych produktów (np. aplikacji, programów) – zgodnie z RODO już bowiem na etapie ich projektowania należy w maksymalnym stopniu zagwarantować ich zgodność z wymogami RODO.

„Partnerstwo biznesowe z Rödl & Partner oraz Cybercom Poland otwiera nowe możliwości – mechanizm certyfikacji zagwarantuje firmom nie tylko odpowiednie przygotowanie się do obowiązków nałożonych przez unijne Rozporządzenie, ale również może uchronić od wysokiego wymiaru kar administracyjnych” – zaznacza dr Michał Pachowski z Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji. „Taki certyfikat będzie można odnawiać, co najmniej raz na 3 lata, przy czym z naszej praktyki wskazane są cykliczne re-audyty każdego roku” – dodaje.

„Zdecydowaliśmy się na współpracę z PCBC, gdyż to firma o ugruntowanej pozycji i z ekspercką wiedzą w temacie certyfikacji. To pierwsza taka inicjatywa na polskim rynku i cieszymy się, że to właśnie nasze trzy firmy ją tworzą” – komentuje Marcin Siech z Cybercom Poland.

Polskie Centrum Badań i Certyfikacji (PCBC), to firma z blisko sześćdziesięcioletnim doświadczeniem w obszarze badań wyrobów, certyfikacji osób i systemów zarządzania oraz szkoleń. Jest Członkiem Międzynarodowej Sieci Jednostek Certyfikujących IQNet (International Quality Net).

Rödl & Partner to międzynarodowa firma doradcza, świadcząca zintegrowane usługi z zakresu audytu, outsourcingu księgowości finansowej i płacowej, doradztwa prawnego, doradztwa podatkowego i consultingu.

Cybercom Poland jest międzynarodową firmą technologiczną dostarczającą usługi z zakresu rozwoju oprogramowania, cyberbezpieczeństwa, chmury obliczeniowej i Internetu Rzeczy.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA