REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Certyfikacja administratorów danych i podmiotów przetwarzających – następny krok do zgodności z RODO

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Certyfikacja administratorów danych i podmiotów przetwarzających – następny krok do zgodności z RODO
Certyfikacja administratorów danych i podmiotów przetwarzających – następny krok do zgodności z RODO

REKLAMA

REKLAMA

Dostrzegając rynkową potrzebę wsparcia firm w zakresie możliwości wykazania spełnienia wymogów nowego unijnego Rozporządzenia Ogólnego o Ochronie Danych (RODO), które będzie w pełni stosowane od 25 maja 2018 r., Polskie Centrum Badań i Certyfikacji przy współpracy z Rödl & Partner i Cybercom Poland zdecydowały się na rozpoczęcie wspólnej inicjatywy zmierzającej do certyfikacji firm (administratorów danych i podmiotów przetwarzających) w zakresie ochrony danych osobowych pod kątem RODO.

RODO reguluje kwestie związane z przetwarzaniem, wykorzystaniem oraz przechowywaniem danych osobowych. Nowe przepisy wprowadzają nie tylko rozszerzone obowiązki po stronie wszelkich podmiotów przetwarzających dane, ale i sankcje, jakie mogą spotkać organizacje, które nie dostosują się do wymagań RODO. Wysokość kar za uchybienia w zakresie ochrony danych osobowych mogą sięgać nawet do 20 MLN EUR lub do 4% światowego rocznego obrotu z poprzedniego roku obrotowego, przy czym zastosowanie ma kwota wyższa.

REKLAMA

Autopromocja

Trzy firmy łączą swoje wieloletnie doświadczenie w obszarze prawa, technologii oraz badań i certyfikacji, by pomóc organizacjom zmierzyć się z nowymi wyzwaniami, jakie niesie ze sobą RODO.

REKLAMA

„RODO wprowadzi dużo zmian i wiele przedsiębiorstw się ich obawia. Musimy jednak te nowe przepisy postrzegać raczej w kontekście ewolucji niż rewolucji – to będzie pozytywna transformacja, która pozwoli lepiej chronić dane osobowe naszych pracowników, klientów, czy potencjalnych klientów” – mówi Renata Kabas-Komorniczak z firmy Rödl & Partner. „Chcemy wyjść naprzeciw potrzebom firm, by mogły zabezpieczyć swoją organizację i spać spokojnie po wejściu w życie RODO” – dodaje.

Pozytywne przejście procesu certyfikacji pozwoli firmom wykazać, zarówno swoim kontrahentom, jak i organowi nadzorczemu, że procesy przetwarzania danych osobowych w danej organizacji spełniają w określonym stopniu wymogi RODO. Dodatkowo, administratorzy danych i podmioty przetwarzające będą miały konkretny dowód na to, że podjęły odpowiednie środki, by dostosować swoją organizację do wyzwań RODO. Poddanie się przez organizacje takiej certyfikacji powinno być także postrzegane przez organ nadzorczy jako okoliczność łagodząca, pozwalająca co najmniej zminimalizować potencjalny wymiar kary administracyjnej, jaka może zostać przez taki organ nałożona.

Polecamy: INFORLEX Biznes

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Certyfikacja może obejmować kompleksowo wszystkie procesy przetwarzania danych osobowych w całej organizacji (rekomendowane), bądź też wybrane procesy (np. w kontekście zatrudnienia), produkty lub usługi. Certyfikacja w zakresie zgodności z RODO jest również bardzo istotna w przypadku wprowadzania nowych produktów (np. aplikacji, programów) – zgodnie z RODO już bowiem na etapie ich projektowania należy w maksymalnym stopniu zagwarantować ich zgodność z wymogami RODO.

„Partnerstwo biznesowe z Rödl & Partner oraz Cybercom Poland otwiera nowe możliwości – mechanizm certyfikacji zagwarantuje firmom nie tylko odpowiednie przygotowanie się do obowiązków nałożonych przez unijne Rozporządzenie, ale również może uchronić od wysokiego wymiaru kar administracyjnych” – zaznacza dr Michał Pachowski z Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji. „Taki certyfikat będzie można odnawiać, co najmniej raz na 3 lata, przy czym z naszej praktyki wskazane są cykliczne re-audyty każdego roku” – dodaje.

„Zdecydowaliśmy się na współpracę z PCBC, gdyż to firma o ugruntowanej pozycji i z ekspercką wiedzą w temacie certyfikacji. To pierwsza taka inicjatywa na polskim rynku i cieszymy się, że to właśnie nasze trzy firmy ją tworzą” – komentuje Marcin Siech z Cybercom Poland.

Polskie Centrum Badań i Certyfikacji (PCBC), to firma z blisko sześćdziesięcioletnim doświadczeniem w obszarze badań wyrobów, certyfikacji osób i systemów zarządzania oraz szkoleń. Jest Członkiem Międzynarodowej Sieci Jednostek Certyfikujących IQNet (International Quality Net).

Rödl & Partner to międzynarodowa firma doradcza, świadcząca zintegrowane usługi z zakresu audytu, outsourcingu księgowości finansowej i płacowej, doradztwa prawnego, doradztwa podatkowego i consultingu.

Cybercom Poland jest międzynarodową firmą technologiczną dostarczającą usługi z zakresu rozwoju oprogramowania, cyberbezpieczeństwa, chmury obliczeniowej i Internetu Rzeczy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
JPK_KR_PD już nadchodzi – nowy obowiązek dla podatników CIT. Czy Twoja firma jest gotowa?

Nowy plik JPK_KR_PD to nie tylko kolejne wymaganie fiskusa, ale prawdziwa rewolucja w raportowaniu księgowym. Od 2025 roku obejmie duże firmy, a od 2026 wszystkich podatników CIT. Zmiany w planie kont, nowe struktury danych, testy, audyty – przygotowań jest sporo, a czasu coraz mniej. Zobacz, co musisz zrobić, by nie obudzić się z ręką w księgowym chaosie.

Kiedy członek rodziny współpracujący przy rodzinnym biznesie musi być zgłoszony do ZUS?

Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych nakłada obowiązek zgłoszenia do ZUS i odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne osób współpracujących z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność i z szeroko rozumianymi zleceniobiorcami. Podobnie czyni ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego. Analizy wymaga zatem, kto spełnia definicję takiej osoby współpracującej i czy jej sytuacja uzależniona jest od formy tej współpracy - umownej bądź bezumownej. Spory z ZUS w przedmiocie obowiązku objęcia osób współpracujących ubezpieczeniami społecznymi trafiają aż do Sądu Najwyższego, warto więc wziąć pod uwagę również aktualne orzecznictwo w tej materii.

Francuska Administracja Celna wprowadza nowy system Obligatoryjnej Koperty Logistycznej (ELO). Co muszą wiedzieć przewoźnicy? Uproszczenie procedur dla kierowców

ELO to cyfrowe rozwiązanie, które usprawni proces odprawy celnej na granicy między Francją a Wielką Brytanią. Jest to francuski odpowiednik GMR - system będzie wymagać utworzenia jednej elektronicznej „koperty logistycznej” dla każdego pojazdu, zawierającej wszystkie niezbędne dane celne oraz deklaracje bezpieczeństwa.

Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

REKLAMA

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

REKLAMA

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

REKLAMA