REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działalność nierejestrowana (nierejestrowa) czyli firma na próbę

Subskrybuj nas na Youtube
Działalność nierejestrowana (nierejestrowa) czyli firma na próbę
Działalność nierejestrowana (nierejestrowa) czyli firma na próbę

REKLAMA

REKLAMA

Rosnące zainteresowanie Polaków gig economy, czyli pracą w oparciu o umowy krótkoterminowe i kontrakty, nie słabnie. Przed chętnymi do rozpoczęcia pracy na własną rękę nowe możliwości otwiera teraz Konstytucja Biznesu, wchodząca w życie 30 kwietnia 2018 r. Będzie można spróbować swoich sił jako przedsiębiorcy bez konieczności rejestracji firmy, w ramach tzw. działalności nierejestrowanej (zwanej też działalnością "nierejestrową").

Być może giggersi, pracujący elastycznie na kilku umowach, będą pierwszą grupą, która skorzysta na zapisach nowej ustawy Prawo przedsiębiorców, która wchodzi w życie 30 kwietnia br. w ramach Konstytucji Biznesu. Społeczność giggersów tworzą głównie millenialsi, którzy „wyposażeni” w dobre wykształcenie, przeważnie biegle władający językami obcymi i przede wszystkim świetnie poruszający się w świecie cyfrowych technologii, z większą odwagą podejmują wyzwania zawodowe. Nie przeraża ich cyfrowy świat, warunkujący rozwój zjawiska określanego mianem gig economy. Są to m.in. freelancerzy, niezależni konsultanci czy osoby, które na podstawie umów kontraktowych realizują prace projektowe w kilku firmach jednocześnie. Co Konstytucja Biznesu oferuje giggersom? Przede wszystkim możliwość prowadzenia drobnej działalności bez konieczności wpisywania jej do rejestru przedsiębiorców. Oczywiście na określonych warunkach.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wprowadzany właśnie „okres próbny” ma swoje plusy, ponieważ  Konstytucja Biznesu mówi jasno: zanim zostaniesz pełnoprawnym przedsiębiorcą, co wiąże się przecież z ponoszonymi kosztami i ryzykiem, sprawdź się. Wykorzystaj kilka miesięcy na to, by przetestować, jak sprawnie pozyskujesz i realizujesz zlecenia i projekty, a następnie podejmij decyzję, czy to droga dla Ciebie – komentuje Anna Flaga-Błaszczyk z Fundacji Tax Care, na co dzień zaangażowana w działania wspierające przedsiębiorczość w Polsce.

Ustawa z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców:

Art. 5. 1. Nie stanowi działalności gospodarczej działalność wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2017 r. poz. 847 oraz z 2018 r. poz. …), i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej.

2. Osoba wykonująca działalność, o której mowa w ust. 1, może złożyć wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Działalność ta staje się działalnością gospodarczą z dniem określonym we wniosku.

3. Jeżeli przychód należny z działalności, o której mowa w ust. 1, przekroczył w danym miesiącu wysokość określoną w ust. 1, działalność ta staje się działalnością gospodarczą począwszy od dnia, w którym nastąpiło przekroczenie wysokości, o którym mowa w ust. 1.

4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, osoba wykonująca działalność gospodarczą składa wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiło przekroczenie wysokości, o którym mowa w ust. 1.

5. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do działalności wykonywanej w ramach umowy spółki cywilnej.

6. Przez przychód należny, o którym mowa w ust. 1, rozumie się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

 

REKLAMA

Firma bez rejestracji tylko przy drobnych zarobkach

Tak zwana działalność nierejestrowana nie sprawdzi się jednak w każdym przypadku. Tym, o czym aspirujący przedsiębiorca musi pamiętać, są limity uzyskiwanych przychodów. Zgodnie z ustawą przychód z nieewidencjonowanej działalności nie może przekroczyć w żadnym miesiącu połowy minimalnego wynagrodzenia za pracę. Jego obowiązująca stawka w 2018 r. to 2100 zł brutto, czyli w przypadku działalności nierejestrowanej mówimy o 1050 zł przychodu brutto. W dodatku chodzi o przychód należny, czyli także ten fizycznie nieotrzymany. W sytuacji, gdy limit zostanie przekroczony, trzeba będzie zarejestrować firmę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konstytucja Biznesu otwiera furtkę na relatywnie niewielkie dochody z działalności nierejestrowanej, ale na początku można ją wykorzystywać po prostu do tego, żeby dorobić, zanim całkowicie przejdzie się „na swoje” – mówi Anna Flaga-Błaszczyk.

Przykładowo korepetytor czy początkujący producent sprzedający online własne wyroby może potraktować działalność nierejestrowaną jako próbę własnych sił. Co ważne, ten typ działalności nie wiąże się z obowiązkiem związanym z JPK_VAT.

Mimo że fiskus nie kontroluje działalności nierejestrowanej, na początkującym przedsiębiorcy ciąży obowiązek rozliczania się z tego typu zarobku w rocznym zeznaniu podatkowym PIT. Przychody stanowią zarobek z innych źródeł – dodaje Anna Flaga Błaszczyk z Fundacji Tax Care. Brak rejestracji firmy nie zwalnia osoby prowadzącej działalność nierejestrowaną z odpowiedzialności w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. Przykładowo w przypadku dorabiania na prowadzeniu sprzedaży online warto zwrócić uwagę na takie kwestie jak prawo nabywcy do zwrotu i reklamacji.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Działalność na próbę

Nawet te kilkaset złotych uzyskanych z pierwszych zleceń pozwoli ocenić sytuację i podjąć decyzję, czy dalsza praca „na swoim” ma szansę rozwinąć się w pełnowymiarową działalność gospodarczą. Według nas, wprowadzane zmiany mogą przyczynić się do dalszego rozwoju gospodarki fuch w Polsce. – dodaje Anna Flaga-Błaszczyk. Jej zdaniem, rynek umów i kontraktów krótkoterminowych kwitnie, ponieważ ten sposób zarabiania na życie wiąże się z bardzo cenioną przez giggersów elastycznością. Strach przed rezygnacją z etatu maleje, dlatego mamy do czynienia z coraz większą liczbą osób fizycznych rozglądających się za alternatywnymi sposobami zarobkowania. Każdy, kto nie prowadził w okresie ostatnich 5 lat działalności gospodarczej, może spróbować swoich sił, korzystając z działalności nierejestrowanej.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA