REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przeniesienie siedziby spółki za granicę – korzyści podatkowe

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Przeniesienie siedziby spółki za granicę – korzyści podatkowe /shutterstock.com
Przeniesienie siedziby spółki za granicę – korzyści podatkowe /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy zwykle chcą unikać zainteresowania ze strony organów podatkowych, bo skutkować ono może wszczęciem postępowań podatkowych czy kontroli skarbowych. Jednym ze sposobów na to, by nie zostać wziętym na celownik przez fiskusa, jest anonimizacja biznesu, np. poprzez przeniesienie siedziby spółki za granicę.

Przeniesienie działalności za granicę, formalnie rzecz biorąc, wiąże się ze zmianą rezydencji podatkowej, czyli zmianą miejsca siedziby spółki. W obliczu niekorzystnych zmian prawnych, mających wpływ na pogorszenie się warunków do prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, na takie rozwiązanie decyduje się coraz więcej rodzimych przedsiębiorców. Nic w tym dziwnego – wiele krajów, również europejskich, oferuje swoim rezydentom podatkowym nie tylko bardzo korzystne warunki ekonomiczne, ale także przyjazne otoczenie biznesowe, sprzyjające rozwojowi firmy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ważny wybór jurysdykcji

Lista państw, których regulacje prawne zachęcają do emigracji podatkowej, jest długa, a oferowane udogodnienia – rozmaite. Przed przeniesieniem siedziby spółki za granicę trzeba więc dokładnie przeanalizować, którą z docelowych jurysdykcji najlepiej wybrać w konkretnej sytuacji przedsiębiorcy. Jedne jurysdykcje nie wymagają prowadzenia ksiąg rachunkowych czy sprawozdawczości finansowej, inne oferują ulgi w zakresie VAT, podatku dochodowego lub od nieruchomości… A wybór jest coraz większy – popularnym kierunkom do założenia lub przeniesienia spółki za granicę, takim jak Wyspy Marshalla, Malta, Cypr, Gibraltar, spółkom amerykańskim czy spółkom brytyjskim, z roku na rok przybywa konkurencji. W styczniu Unia Europejska usunęła z listy tzw. „rajów podatkowych” kolejnych 8 państw. Utworzenie na ich terenach spółki nie tylko służy anonimizacji przedsiębiorstwa, ale również niesie ze sobą wiele innych korzyści.

Zalety przeniesienia działalności za granicę

Przeniesienie działalności gospodarczej za granicę pozwala skorzystać z uproszczonych procedur administracyjnych i zmniejszyć liczbę formalności, które trzeba załatwić. Za granicą proces rejestracji nawet najbardziej skomplikowanego podmiotu trwa zazwyczaj nie więcej niż kilka dni, łącznie z wpisem spółki do stosownego rejestru. W Polsce zaś sam wniosek o rejestrację spółki sąd rejestrowy może rozpoznawać przez przynajmniej kilka tygodni.

Najważniejszym czynnikiem przemawiającym za przeniesieniem spółki za granicę są jednak korzyści podatkowe. Polskie prawo nakłada na przedsiębiorców liczne i coraz to nowe obciążenia podatkowe. Wskutek tego oddają oni sporą część zarobionych przez firmę pieniędzy fiskusowi, niejednokrotnie tracąc w ten sposób szanse na inwestycje, a w ekstremalnych przypadkach – tracąc samą firmę. Tymczasem systemy podatkowe innych, m.in. przywołanych wyżej, państw tworzą znacznie bardziej przychylne dla biznesu środowisko.

REKLAMA

W Unii lub poza nią

Fundacje prywatne prawa maltańskiego, jako podlegające ustawie o organizacjach pożytku publicznego, są całkowicie zwolnione od podatku dochodowego. Jednocześnie ich beneficjenci mają zagwarantowaną pełną poufność. To samo dotyczy spółek typu non-resident company w Gibraltarze, całkowicie wolnych od podatku dochodowego w przypadku dochodów osiąganych poza terytorium Gibraltaru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Duże znaczenie ma również wielkość kwoty wolnej od podatku. Przykładowo w Wielkiej Brytanii kształtuje się ona na poziomie 45 tys. zł. Między innymi dlatego prowadzenie działalności w formie spółki w Wielkiej Brytanii, zwłaszcza spółki typu limited liability partnership, cieszy się dużą popularnością wśród przedsiębiorców. Niewykluczone, że w obliczu brexitu i uzyskania przez Wielką Brytanię statusu państwa spoza Unii Europejskiej ta popularność będzie rosnąć.

Unikalny system opodatkowania w odniesieniu do niektórych dziedzin, np. własności intelektualnej, oferuje Cypr. Niskie koszty utrzymania, bezpieczeństwo inwestycji oraz liczne korzyści podatkowe czynią ten kraj idealnym miejscem do ulokowania centrum holdingowego dla działalności gospodarczej prowadzonej zarówno w Polsce, jak i na świecie.

Poza tym w niektórych państwach poziom poufności jest wyższy niż u nas i lepiej chronione są tajemnice bankowe i handlowe. Informacje o udziałowcach i członkach zarządu nie są w ogóle zbierane i przetwarzane np. przez administrację Wysp Marshalla. Swoboda prowadzenia działalności gospodarczej poza granicami kraju może nawet sięgać możliwości obrotu środkami pochodzącymi z nieudokumentowanych źródeł.

Środki ostrożności

Przeniesienie spółki za granicę obarczone jest jednak ryzykiem. Cały proces bazuje na prawie obcym, a zatem konieczna jest dobra znajomość procedur i przepisów niejednokrotnie bardzo odległych konstrukcyjnie od tych znanych w Polsce. Może się to okazać bardzo skomplikowane.

Polecamy: CIT 2018. Komentarz

Zresztą, polskie przepisy nie ułatwiają podatnikom zmiany rezydencji podatkowej. Zgodnie z art. 3 ust. 1 i 2 ustawy o CIT podatnicy mający siedzibę lub zarząd na terytorium RP podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Jeżeli natomiast podatnicy nie mają na terytorium RP siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium RP. Miejscem faktycznego zarządu spółki jest miejsce, w którym odbywa się faktyczne zarządzanie podmiotem. Oznacza to, że warunek posiadania zarządu należy odczytywać nie tylko w znaczeniu formalnym, ale także w znaczeniu sprawowania na terytorium Polski zespołu czynności, które funkcjonalnie składają się na całokształt procesu zarządzania jego działalnością i majątkiem. Jeżeli zatem ciąg przyczynowo-skutkowy wskazywał będzie na Polskę, dochody spółki zagranicznej będą opodatkowane w Polsce. Jeżeli natomiast wszelkie dochody spółki zagranicznej nie będą opodatkowane na terytorium Polski, to pojawia się niebezpieczeństwo narażenia się na tzw. podatek u źródła, uregulowany w art. 3 ust. 2 ustawy o CIT.

Zobacz także: Moja firma


W konsekwencji prowadzenie działalności gospodarczej za granicą może skutkować koniecznością nieustannego udowadniania, że faktyczną siedzibą spółki jest któraś z położonych za granicą rezydencji. To może nie tylko być uciążliwe, ale także generować dodatkowe koszty.

Remedium na wszystkie wymienione trudności jest odpowiednia pomoc merytoryczna, udzielana przez specjalizujące się w międzynarodowym planowaniu podatkowym kancelarie prawnopodatkowe. A sprawna i skuteczna zmiana rezydencji podatkowej pozwoli m.in. uniknąć negatywnych reakcji ze strony polskich organów podatkowych, które nie są zbyt przychylne przedsiębiorcom przenoszącym siedzibę spółki za granicę.

Anonimizacja przez powiernictwo

Korzystnym i sprawdzonym modelem anonimizacji biznesu jest konstrukcja powiernictwa. Polega ona na przekazaniu przez właściciela należącego do niego majątku pod zarząd komu innemu, tzw. powiernikowi, który choć rozporządza nim we własnym imieniu, to jednak czyni to na rzecz właściciela. Powiernictwo idealnie sprawdza się w procesie zakładania spółki i przy nabyciu udziałów lub nieruchomości. Ta instytucja prawna pozwala na realizację transakcji przy zachowaniu wysokiego poziomu anonimowości dokonujących jej podmiotów.

Ważne, by zrobić to właściwie

Niewątpliwie anonimizacja przedsiębiorstwa poprzez przeniesienie spółki za granicę daje wiele korzyści. Może nie tylko polepszyć sytuację finansową firmy, ale także zapewnić ochronę jej majątku. Trudno jednak zmienić rezydencję podatkową całkowicie samodzielnie – przede wszystkim ze względu na bariery proceduralne i brak orientacji w obcym systemie prawnym. Chcąc poprawić sytuację przedsiębiorstwa, należy zatem być ostrożnym, by nie osiągnąć przypadkiem odwrotnego rezultatu. Dobrze jest skorzystać z profesjonalnej pomocy. Specjalizująca się w międzynarodowym planowaniu podatkowym kancelaria prawna nie tylko skutecznie i bezpiecznie przeniesie działalność przedsiębiorcy za granicę, ale i zaoferuje później bieżącą obsługę zagranicznej spółki.

Korzyści z przeniesienia spółki za granicę:

  • wzmocniony system ochrony majątku firmy;
  • korzystne otoczenie biznesowe sprzyjające rozwojowi firmy;
  • minimalizacja formalności administracyjno-organizacyjno-prawnych przedsiębiorstw;
  • liczne zwolnienia i ulgi podatkowe;
  • uproszczona procedura założenia spółki (m.in. dzięki oferowanym przez specjalizujące się w tym kancelarie prawne gotowym strukturom korporacyjnym, w które można „wstąpić”, a potem zdalnie zarządzać nimi z Polski).

Autor: radca prawny Robert Nogacki

Kancelaria Prawna Skarbiec specjalizuje się w ochronie majątku oraz doradztwie strategicznym dla przedsiębiorców.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA