REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT w Polsce dla cudzoziemców - najważniejsze zasady

e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
PIT w Polsce dla cudzoziemców - najważniejsze zasady
PIT w Polsce dla cudzoziemców - najważniejsze zasady

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej osób z zagranicy znajduje zatrudnienie w Polsce. Są to przede wszystkim sąsiedzi zza wschodniej granicy, których do Polski kierują względy polityczne oraz ekonomiczne. Będąc obywatelem innego kraju niż kraj pracy, np. Ukrainy należy pamiętać, że osoba taka podlega przepisom podatkowym nie tylko kraju pochodzenia (czy obywatelstwa), ale również kraju w którym uzyskuje przychody. Pracując w Polsce należy więc zawsze zweryfikować swoje obowiązki prawnopodatkowe wobec polskich organów podatkowych. Odpowiednio, pracodawcy zatrudniający cudzoziemców powinni stosować przepisy polskie oraz uczulić swoich pracowników na kwestie regulacji zagranicznych oraz międzynarodowych.

Rodzaje zobowiązań podatkowych

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, w Polsce mamy do czynienia z dwoma podstawowymi rodzajami obowiązków podatkowych. Są to z zasady:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • nieograniczony obowiązek podatkowy – dotyczy osób fizycznych, które mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Obowiązek ten dotyczyć będzie wszelkich przychodów bez względu na źródło ich pochodzenia (czy w kraju czy za granicą);
  • ograniczony obowiązek podatkowy – dotyczy osób fizycznych, które nie mają miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Na jego podstawie opodatkowaniu w Polsce, będą podlegały dochody osiągane w kraju.

Uwaga praktyczna:

W tym  miejscu zauważyć należy, że miejsce zamieszkania na terytorium Polski jest określeniem prawnym. Co za tym idzie nie zawsze pokrywać się będzie z potocznym znaczeniem i rozumieniem zamieszkiwania w danym miejscu. Aby prawidłowo zakwalifikować osobę do odpowiedniego obowiązku podatkowego, należy rozważyć kwestie tak zwanej rezydencji podatkowej.

Rezydencja podatkowa i jej skutki

Dla określenia rodzaju obowiązków podatkowych, fundamentalne znaczenie ma wskazanie miejsca rezydencji podatkowej. W uproszczeniu - rezydencja to określenie miejsca zamieszkania danej osoby, oraz głównego kraju wobec, którego należy regulować zobowiązania podatkowe.

REKLAMA

Za osobę, która posiada miejsce zamieszkania na terytorium Polski, należy według ustawodawcy uznać:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • osobę fizyczną, która przebywa na terytorium Polski dłużej niż połowę roku – czyli dłużej niż 183 dni w roku podatkowym;
  • osobę fizyczną, która posiada na terytorium Polski swoje centrum życiowe – czyli ośrodek interesów życiowych.

O ile pierwsze kryterium wydaje się proste do zweryfikowania, drugie przynosi więcej kłopotów. Nie ma jednoznacznej definicji prawnej określającej, czym jest ośrodek interesów życiowych. Zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą polskich sądów powszechnych, ocenę miejsca zamieszkania przeprowadza się poprzez analizę koncentracji centrum, zarówno zawodowych jak i życiowych interesów, a także uwzględnia się związki zawodowe, ekonomiczne i osobiste, a nawet więzi rodzinne, towarzyskie oraz działalność zawodową, polityczną, kulturalną i inną.

Uwaga praktyczna:

W celu potwierdzenia posiadania rezydencji podatkowej można uzyskać specjalny dokument – Certyfikat Rezydencji Podatkowej. O jego wydanie może ubiegać się każda osoba, bez względu na pochodzenie, jeżeli spełnia kryteria ustawowe. Certyfikat ułatwia możliwość korzystania z zasad unikania podwójnego opodatkowania.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Podwójne opodatkowanie i sposoby jej unikania

Jak widać z powyższych rozważań, w przypadku pracy w różnych krajach lub po prostu mieszkania w innym kraju niż ojczysty, może dojść do sytuacji, że jedna osoba będzie zobowiązana do odprowadzania podatków wobec organów skarbowych różnych krajów. Podwójne opodatkowanie może powodować więc dwukrotne zapłacenie podatku przez tą samą osobę, z tytułu tego samego przedmiotu opodatkowania.  W XXI wieku, gdzie coraz więcej osób podróżuje, ustawodawcy większości państw przewidzieli takie sytuacje. W chwili obecnej nie ma jednego, generalnego uregulowania wiążącego wszystkie państwa, jednak funkcjonują specjalne porozumienia międzynarodowe ustalające zasady tak zwanego unikania podwójnego opodatkowania. Z założenia pozwalają na rozliczanie i odprowadzanie podatków do organów podatkowych miejsca rezydencji podatkowej. W każdym przypadku warto więc sprawdzić aktualne zasady, kształtujące współpracę Polski z konkretnym krajem.

Przykład praktyczny:

Pani Tatiana Kostiuk ma obywatelstwo ukraińskie, przeprowadziła się do Polski na stałe i pracuje w polskiej firmie, w ramach umowy o prace. Czy Pani Tatiana jako Ukrainka musi odprowadzać podatki w Polsce?

Tak. Pani Tatiana ma stałe miejsce zamieszkania w Polsce, pracuje w ramach umowy o pracę. Będzie więc miała obowiązek podatkowy wobec Polskich organów podatkowych. Polska firma powinna w ramach umowy o prace odprowadzać zaliczki tak samo, jak za pracownika Polskiego, a do końca lutego wystawić Pani Tatianie PIT-11. Jest to dokument, na podstawie którego Pani Tatiana rozliczy własny PIT (np. PIT-37).

Jak widać w powyższym przykładzie, rozliczanie osób zagranicznych z podatku w Polsce, zależy przede wszystkim od dwóch głównych czynników:

  • posiadania statusu rezydenta (miejsca zamieszkania),
  • rodzaju umowy na podstawie której rozliczane są podatki.

Podsumowanie i rekomendacje

Każda osoba osiągająca jakiekolwiek przychody na terenie Polski lub tutaj zamieszkująca, powinna zweryfikować swoje obowiązki wobec polskich oraz zagranicznych organów podatkowych. Należy sprawdzić, czy podatnik ma obowiązek odprowadzania podatków, ale również jakie wiążą go obowiązki zeznaniowe, na jakich formularzach i kiedy należy je złożyć. W przypadku planowanych wyjazdów, trzeba przygotować oraz złożyć dokumenty odpowiednio wcześniej. W takim przypadku rozwiązaniem dla osób często podróżujących, mogą być nowoczesne systemy e-administracji, pozwalające na złożenie np. PIT’ów za pomocą elektronicznych e-deklaracji przez Internet. W każdym wypadku jednak, przed wyjazdem należy upewnić się, czy mamy możliwość odpowiedniego złożenia takiego dokumentu (w szczególności podpisania go w sposób elektroniczny). Dla podmiotu zatrudniającego cudzoziemca, rekomendowanym rozwiązaniem jest najpierw zweryfikowanie: rodzaju współpracy – umowa o pracę lub stosunek cywilnoprawny, a następnie: posiadania lub nie statusu rezydenta danej osoby.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA