REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe rodzaje zezwoleń na pobyt czasowy cudzoziemców w Polsce

Chałas i Wspólnicy
Kancelaria Prawna
Nowe rodzaje zezwoleń na pobyt czasowy cudzoziemców w Polsce od 12 lutego 2018 r.
Nowe rodzaje zezwoleń na pobyt czasowy cudzoziemców w Polsce od 12 lutego 2018 r.

REKLAMA

REKLAMA

12 lutego 2018 roku wchodzi w życie ustawa o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw uchwalona 24 listopada 2017 roku (Dz.U. z 2018 r. poz. 107). Ustawa ta przynosi dwa nowe rodzaje zezwoleń na pobyt czasowy. Zmiany te mają na celu ułatwienie międzynarodowym firmom oddelegowywanie kadry kierowniczej i pracowników do oddziałów, przedstawicielstw lub spółek powiązanych w innych państwach.

Zmiana jest podyktowana koniecznością dostosowania polskiego porządku prawnego do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/66/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie warunków wjazdu i pobytu obywateli państw trzecich w ramach przeniesienia wewnątrz przedsiębiorstwa (Dz. Urz. UE L 157 z 27.05.2014, str. 1).

Nowelizacja wprowadza do ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach dwa nowe rodzaje zezwoleń na pobyt czasowy, a mianowicie:

REKLAMA

Autopromocja
  1. w celu wykonywania pracy w ramach przeniesienia wewnątrz przedsiębiorstwa, 
  2. w celu korzystania z mobilności długoterminowej.

Pierwszy rodzaj zezwolenia dotyczy sytuacji, gdy obywatel państwa trzeciego zamieszkuje poza terytorium państw członkowskich UE i jest zatrudniony przez wymagany ustawą okres w przedsiębiorstwie z siedzibą poza terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej, państw członkowskich Europejskiego Porozumienia Wolnego Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej („przedsiębiorstwo macierzyste”) zostaje czasowo oddelegowany do pracy w charakterze pracownika kadry kierowniczej, specjalisty lub pracownika odbywającego staż, do oddziału lub przedstawicielstwa pracodawcy macierzystego lub podmiotu należącego do tej samej grupy przedsiębiorstw co pracodawca macierzysty znajdujących się na terytorium RP („jednostka przyjmująca w RP”).

Drugie zezwolenie dotyczy sytuacji, gdy cudzoziemiec o takim samym statusie jak wyżej, posiadający ważny dokument pobytowy wydany w związku z udzieleniem zezwolenia na wykonywanie pracy w ramach przeniesienia wewnątrz przedsiębiorstwa przez inne niż Polska państwo członkowskie UE (dokument pobytowy z adnotacją „ICT”, o którym mowa w art. 1 ust. 2 lit. a rozporządzenia Rady (WE) nr 1030/2002 z dnia 13 czerwca 2002 r. ustanawiającego jednolity wzór dokumentów pobytowych dla obywateli państw trzecich (Dz.Urz. UE L 157 z 15.06.2002, str. 1, z późn. zm. - Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 19, t. 6, str. 3, z późn. zm.), zostaje oddelegowany w ramach przeniesienia wewnątrz przedsiębiorstwa z jednostki znajdującej się w tym innym państwie członkowskim do jednostki przyjmującej znajdującej się na terytorium RP.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

REKLAMA

Udzielenie zezwoleń, o których mowa wyżej, jest obwarowane licznymi warunkami, w szczególności takimi jak obowiązek wykazania uprzedniego zatrudnienia cudzoziemca w przedsiębiorstwie macierzystym lub w tej samej grupie przedsiębiorstw co przedsiębiorstwo macierzyste przez okres 12 miesięcy (dot. kadry kierowniczej lub specjalisty) lub 6 miesięcy (dot. stażystów), posiadania przez cudzoziemca odpowiednich kwalifikacji i doświadczeń zawodowych, zapewnienia wynagrodzenia w odpowiedniej wysokości etc. Szczegółowe warunki uzyskania w/w zezwoleń zostały zawarte w nowo dodanych rozdziałach 3a i 3b ustawy o cudzoziemcach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zezwolenie na pobyt czasowy w celu wykonywania pracy w ramach przeniesienia wewnątrz przedsiębiorstwa, w przypadku cudzoziemców odbywających staż, będzie udzielane maksymalnie na okres 1 roku. W przypadku kadry kierowniczej oraz specjalistów zastosowanie znajdą ogólne uregulowania, przewidujące, iż zezwolenie na pobyt czasowy udzielane jest maksymalnie na okres 3 lat. Okres ważności takiego zezwolenia będzie uwzględniał planowane okresy korzystania z mobilności do innych państw członkowskich UE, na podstawie tego zezwolenia. Powyższe ramy czasowe - 3 lata i 1 rok - stanowią maksymalne okresy na jakie można skorzystać z tego rodzaju zezwolenia. Po ich upływie osoby te opuszczają terytorium państw członkowskich, chyba że otrzymały zezwolenie na pobyt na innej podstawie, zgodnie z przepisami unijnymi lub krajowymi.

W postępowaniu w sprawie udzielenia omawianych zezwoleń stroną jest wyłącznie jednostka przyjmująca, która także składa wniosek do wojewody właściwego ze względu na swoją siedzibę. W przypadku pobytu cudzoziemców na terytorium RP w celu korzystania z mobilności nowela wprowadza dwa dodatkowe pojęcia – mobilność krótkoterminowa (tj. trwająca do 90 dni w dowolnym okresie liczącym 180 dni w każdym państwie członkowskim Unii Europejskiej) i długoterminowa (tj. trwająca ponad 90 w danym państwie członkowskim Unii Europejskiej).

Warunkiem korzystania przez cudzoziemca z mobilności krótkoterminowej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest pisemne zawiadomienie Szefa Urzędu ds. Cudzoziemców w języku polskim przez jednostkę przyjmującą mającą siedzibę w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, które wydało temu cudzoziemcowi dokument pobytowy z adnotacją „ICT”, o zamiarze korzystania przez cudzoziemca z tej mobilności. Szef Urzędu niezwłocznie przekazuje zawiadomienie Komendantowi Głównemu Straży Granicznej.

W celu uzyskania zezwolenia na pobyt w związku z mobilnością długoterminową należy  wystąpić z wnioskiem do wojewody właściwego według siedziby jednostki przyjmującej. Aby wniosek ten był skuteczny niezbędnym jest spełnienie licznych warunków wymienionych w rozdziale 3b ustawy o cudzoziemcach.

Zezwolenie na pobyt w związku z mobilnością długoterminową udziela się na okres nie dłuższy niż okres ważności posiadanego przez cudzoziemca dokumentu pobytowego z adnotacją „ICT”, wydanego przez inne państwo członkowskie Unii Europejskiej.

Wprowadzone zmiany, które zaczną obowiązywać już 12 lutego 2018 roku, mają ułatwić dużym przedsiębiorstwom, mającym oddziały, przedstawicielstwa lub spółki powiązane wchodzące w skład tej samej grupy kapitałowej znajdujące w różnych państwach, oddelegowywanie swojej kadry kierowniczej, specjalistów lub stażystów w celach zawodowych lub szkoleniowych wewnątrz tej struktury.

Julia Smeyko, prawnik, Departament Wschodni, Kancelaria Chałas i Wspólnicy

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA