REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe rodzaje zezwoleń na pobyt czasowy cudzoziemców w Polsce

Chałas i Wspólnicy
Kancelaria Prawna
Nowe rodzaje zezwoleń na pobyt czasowy cudzoziemców w Polsce od 12 lutego 2018 r.
Nowe rodzaje zezwoleń na pobyt czasowy cudzoziemców w Polsce od 12 lutego 2018 r.

REKLAMA

REKLAMA

12 lutego 2018 roku wchodzi w życie ustawa o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw uchwalona 24 listopada 2017 roku (Dz.U. z 2018 r. poz. 107). Ustawa ta przynosi dwa nowe rodzaje zezwoleń na pobyt czasowy. Zmiany te mają na celu ułatwienie międzynarodowym firmom oddelegowywanie kadry kierowniczej i pracowników do oddziałów, przedstawicielstw lub spółek powiązanych w innych państwach.

Zmiana jest podyktowana koniecznością dostosowania polskiego porządku prawnego do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/66/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie warunków wjazdu i pobytu obywateli państw trzecich w ramach przeniesienia wewnątrz przedsiębiorstwa (Dz. Urz. UE L 157 z 27.05.2014, str. 1).

Nowelizacja wprowadza do ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach dwa nowe rodzaje zezwoleń na pobyt czasowy, a mianowicie:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  1. w celu wykonywania pracy w ramach przeniesienia wewnątrz przedsiębiorstwa, 
  2. w celu korzystania z mobilności długoterminowej.

Pierwszy rodzaj zezwolenia dotyczy sytuacji, gdy obywatel państwa trzeciego zamieszkuje poza terytorium państw członkowskich UE i jest zatrudniony przez wymagany ustawą okres w przedsiębiorstwie z siedzibą poza terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej, państw członkowskich Europejskiego Porozumienia Wolnego Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej („przedsiębiorstwo macierzyste”) zostaje czasowo oddelegowany do pracy w charakterze pracownika kadry kierowniczej, specjalisty lub pracownika odbywającego staż, do oddziału lub przedstawicielstwa pracodawcy macierzystego lub podmiotu należącego do tej samej grupy przedsiębiorstw co pracodawca macierzysty znajdujących się na terytorium RP („jednostka przyjmująca w RP”).

Drugie zezwolenie dotyczy sytuacji, gdy cudzoziemiec o takim samym statusie jak wyżej, posiadający ważny dokument pobytowy wydany w związku z udzieleniem zezwolenia na wykonywanie pracy w ramach przeniesienia wewnątrz przedsiębiorstwa przez inne niż Polska państwo członkowskie UE (dokument pobytowy z adnotacją „ICT”, o którym mowa w art. 1 ust. 2 lit. a rozporządzenia Rady (WE) nr 1030/2002 z dnia 13 czerwca 2002 r. ustanawiającego jednolity wzór dokumentów pobytowych dla obywateli państw trzecich (Dz.Urz. UE L 157 z 15.06.2002, str. 1, z późn. zm. - Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 19, t. 6, str. 3, z późn. zm.), zostaje oddelegowany w ramach przeniesienia wewnątrz przedsiębiorstwa z jednostki znajdującej się w tym innym państwie członkowskim do jednostki przyjmującej znajdującej się na terytorium RP.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

REKLAMA

Udzielenie zezwoleń, o których mowa wyżej, jest obwarowane licznymi warunkami, w szczególności takimi jak obowiązek wykazania uprzedniego zatrudnienia cudzoziemca w przedsiębiorstwie macierzystym lub w tej samej grupie przedsiębiorstw co przedsiębiorstwo macierzyste przez okres 12 miesięcy (dot. kadry kierowniczej lub specjalisty) lub 6 miesięcy (dot. stażystów), posiadania przez cudzoziemca odpowiednich kwalifikacji i doświadczeń zawodowych, zapewnienia wynagrodzenia w odpowiedniej wysokości etc. Szczegółowe warunki uzyskania w/w zezwoleń zostały zawarte w nowo dodanych rozdziałach 3a i 3b ustawy o cudzoziemcach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zezwolenie na pobyt czasowy w celu wykonywania pracy w ramach przeniesienia wewnątrz przedsiębiorstwa, w przypadku cudzoziemców odbywających staż, będzie udzielane maksymalnie na okres 1 roku. W przypadku kadry kierowniczej oraz specjalistów zastosowanie znajdą ogólne uregulowania, przewidujące, iż zezwolenie na pobyt czasowy udzielane jest maksymalnie na okres 3 lat. Okres ważności takiego zezwolenia będzie uwzględniał planowane okresy korzystania z mobilności do innych państw członkowskich UE, na podstawie tego zezwolenia. Powyższe ramy czasowe - 3 lata i 1 rok - stanowią maksymalne okresy na jakie można skorzystać z tego rodzaju zezwolenia. Po ich upływie osoby te opuszczają terytorium państw członkowskich, chyba że otrzymały zezwolenie na pobyt na innej podstawie, zgodnie z przepisami unijnymi lub krajowymi.

W postępowaniu w sprawie udzielenia omawianych zezwoleń stroną jest wyłącznie jednostka przyjmująca, która także składa wniosek do wojewody właściwego ze względu na swoją siedzibę. W przypadku pobytu cudzoziemców na terytorium RP w celu korzystania z mobilności nowela wprowadza dwa dodatkowe pojęcia – mobilność krótkoterminowa (tj. trwająca do 90 dni w dowolnym okresie liczącym 180 dni w każdym państwie członkowskim Unii Europejskiej) i długoterminowa (tj. trwająca ponad 90 w danym państwie członkowskim Unii Europejskiej).

Warunkiem korzystania przez cudzoziemca z mobilności krótkoterminowej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest pisemne zawiadomienie Szefa Urzędu ds. Cudzoziemców w języku polskim przez jednostkę przyjmującą mającą siedzibę w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, które wydało temu cudzoziemcowi dokument pobytowy z adnotacją „ICT”, o zamiarze korzystania przez cudzoziemca z tej mobilności. Szef Urzędu niezwłocznie przekazuje zawiadomienie Komendantowi Głównemu Straży Granicznej.

W celu uzyskania zezwolenia na pobyt w związku z mobilnością długoterminową należy  wystąpić z wnioskiem do wojewody właściwego według siedziby jednostki przyjmującej. Aby wniosek ten był skuteczny niezbędnym jest spełnienie licznych warunków wymienionych w rozdziale 3b ustawy o cudzoziemcach.

Zezwolenie na pobyt w związku z mobilnością długoterminową udziela się na okres nie dłuższy niż okres ważności posiadanego przez cudzoziemca dokumentu pobytowego z adnotacją „ICT”, wydanego przez inne państwo członkowskie Unii Europejskiej.

Wprowadzone zmiany, które zaczną obowiązywać już 12 lutego 2018 roku, mają ułatwić dużym przedsiębiorstwom, mającym oddziały, przedstawicielstwa lub spółki powiązane wchodzące w skład tej samej grupy kapitałowej znajdujące w różnych państwach, oddelegowywanie swojej kadry kierowniczej, specjalistów lub stażystów w celach zawodowych lub szkoleniowych wewnątrz tej struktury.

Julia Smeyko, prawnik, Departament Wschodni, Kancelaria Chałas i Wspólnicy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak rozliczyć upominki świąteczne dla pracowników w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Niezbędnik dla księgowych i przedsiębiorców (podatników VAT)

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

REKLAMA

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

REKLAMA

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA