REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zwiększyć szanse na otrzymanie dotacji na badania i rozwój? 5 wskazówek

Jak zwiększyć swoje szanse na otrzymanie grantu na innowacje i B+R?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dotacje na badania i rozwój. W dzisiejszym dynamicznym świecie biznesu, innowacje są kluczem do sukcesu. Firmy, które inwestują w badania i rozwój oraz wdrażają nowatorskie rozwiązania, zyskują przewagę konkurencyjną i zwiększają szanse na osiągnięcie długotrwałego sukcesu. Jednak często na drodze do realizacji projektów innowacyjnych stoją ograniczenia finansowe. Na szczęście istnieją programy dotacyjne, wspierające innowacje, które mogą pomóc w zdobyciu potrzebnych środków finansowych. Poniżej prezentujemy aktualny przegląd programów dla innowacji i B+R oraz podpowiadamy, jakie kroki podjąć, aby zwiększyć swoje szanse na otrzymanie grantu na innowacje.

Przewodnik po dotacjach w ramach Funduszy Europejskich

Fundusze Europejskie stanowią znaczące źródło wsparcia finansowego dla różnego rodzaju projektów i inicjatyw. – Dla wielu przedsiębiorców, w tym startupów, dostęp do tych funduszy unijnych otwiera drzwi do realizacji ambitnych planów i innowacyjnych projektów – zauważa Szymon Łokaj, Partner w Grupie Innology. Z programów grantowych finansujących projekty B+R+I na szczególną uwagę zasługują Ścieżka SMART w ramach FENG, czyli Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki oraz EIC Pathfinder, EIC Transition i EIC Accelerator w ramach European Innovation Council (EIC), czyli Europejskiej Rady ds. Innowacji. Obecnie prowadzone są nabory zarówno w ramach ścieżki SMART w FENG oraz wybranych instrumentów EIC. Poniżej zamieszczamy wskazówki, które warto wziąć pod uwagę starając się pozyskać finansowanie w ścieżce SMART.

REKLAMA

Autopromocja

Jak zwiększyć szanse na otrzymanie grantu na innowacje?

Chcąc wziąć udział w konkursie z programu Funduszy Europejskich, w bliskiej lub dalszej przyszłości, dobrze jest się zastanowić, jak zwiększyć swoje szanse na otrzymanie grantu na innowacje i B+R. W tym celu warto skorzystać z poniższych 5 wskazówek.

1. Zapoznaj się z założeniami instrumentu dotacyjnego

Dokładnie zapoznaj się z regulaminem konkursu ścieżka SMART, w którym chcesz aplikować. Zweryfikuj, jakie są zasady konkursu, cele, kryteria oceny, koszty kwalifikowane do dofinansowania i pozostałe wymagania. Jest to bardzo ważne – skuteczny wniosek może powstać jedynie wtedy, kiedy jest napisany zgodnie z wytycznymi konkursowymi, w szczególności z kryteriami ogólnymi i modułowymi. 

2. Przygotuj rzetelny biznesplan

Biznesplan jest najważniejszym elementem wniosku. Jak napisać dobry biznesplan? 
• Opisz innowację: w pierwszej kolejności odpowiedz, na czym polega nowość rozwiązania, które chcesz opracować. Sparametryzuj nowe cechy / funkcjonalności rozwiązania i porównaj do rozwiązań konkurencyjnych. Twoja innowacja nie musi być przełomowa, ważne, żeby odpowiadała na problem rynkowy i przyniosła korzyść  grupie docelowej. Uzasadnij, że twoje rozwiązanie spowoduje zmianę zachowań klientów. 
• Zrób plan prac B+R: przeprowadź analizę stanu techniki na świecie, aby dowiedzieć się czy wiedza, której potrzebujesz do opracowania innowacji, jest dostępna. Czy istnieją w tym obszarze wyniki badań, np. w literaturze, które możesz wykorzystać. Pamiętaj, że prace B+R są pracami twórczymi i oryginalnymi, mogą dotyczyć wypełnienia luk w istniejącej wiedzy lub jej rozszerzenie. Opisz szczegółowo wszystkie prace B+R jakie musisz wykonać, aby pozyskać nową wiedzę i opracować innowację. Skup się na opisie prac dotyczących rozwiązania problemów technologicznych, które będą stanowiły nową wiedzę w obecnym stanie techniki. Wskaż metodologię badań, sposób w jaki planujesz rozwiązać te problemy. Podziel zaplanowane prace na zadania kończące się kamieniami milowymi. Pamiętaj, że kamienie milowe muszą być mierzalne.
• Pozyskaj niezbędne zasoby: zrób analizę zasobów, jakie są potrzebne do wykonania zaplanowanych prac B+R. Chodzi o zasoby osobowe, techniczne i finansowe. Wykaż, jakie z tych zasobów posiadasz, a jakie planujesz pozyskać. Ważne, aby co najmniej połowa zasobów była w twoim posiadaniu przed złożeniem wniosku. W zasobach osobowych opisz szczegółowo kompetencje i doświadczenie członków zespołu badawczego oraz kierownika B+R i zarządzającego. Zasoby osobowe, posiadane i planowane do pozyskania, muszą pokrywać wszystkie obszary badawcze projektu.  Jeżeli planujesz zlecenie części prac na zewnątrz, wykaż kompetencje i doświadczenie podwykonawcy. W zakresie zasobów finansowych wykaż, jak planujesz sfinansować wkład własny do projektu. Jeżeli nie masz jeszcze przychodów z bieżącej działalności lub są one zbyt niskie, wykaż zewnętrzne źródła finansowania takie jak kredyty, pożyczki, kapitał od inwestorów.
• Zrób analizę ryzyka: wskaż, jakie czynniki mogą wpłynąć na sukces projektu i jakie kroki zostaną podjęte w razie problemów.
• Zaplanuj komercjalizację: opisz, w jaki sposób dokonasz komercjalizacji innowacji i jak chcesz na tym zarabiać. Przedstaw we wniosku ocenę opłacalności wdrożenia na rynek, która będzie mierzona NPV i IRR. Przygotuj wiarygodne prognozy przychodów i kosztów związanych z komercjalizacją rozwiązania. Opisz grupę docelową, do której będziesz kierował nową ofertę i wyniki analizy popytu zdefiniowanej grupy docelowej. Warto podpisać listy intencyjne od potencjalnych klientów, potwierdzające zainteresowanie twoim rozwiązaniem.
• Przedstaw wiarygodny i rzetelny budżet: twój budżet musi być realistyczny i logiczny. Uzasadnij, na co zostaną przeznaczone środki finansowe i dlaczego są one potrzebne. Przedstaw metodologię szacowania wydatków. 

3. Pisz zrozumiałym językiem i zadbaj o spójność wniosku

Wniosek mogą oceniać osoby nie mające eksperckiej wiedzy, dlatego staraj się pisać prostym do zrozumienia językiem. Upewnij się, że wniosek ma logiczną strukturę i jest spójny. Zadbaj o to, żeby czytanie wniosku nie było męczące i nie sprawiało trudności. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. Bądź precyzyjny, konkretny i przekonujący

Wniosek o dofinansowanie ma duże ograniczenia w ilości znaków, jakie możesz wykorzystać, dlatego musi być napisany w sposób precyzyjny i konkretny. Unikaj ogólników i sformułowań, że twoje rozwiązanie będzie najlepsze, rewolucyjne itp. Przedstawiaj mierzalne cele i korzyści oraz uzasadniaj stawiane tezy, popierając je wiarygodnymi danymi. Udowodnij, że Twój projekt jest wartościowy i wart dofinansowania bo rozwiąże występujący na rynku problem.

5. Zabiegaj o każdy punkt w kryteriach rankingujących

Jeżeli dodatkowe punkty w kryteriach rankingujących są w twoim zasięgu, postaraj się o nie – mogą przesądzać o powodzeniu w pozyskaniu dotacji. Pamiętaj jednak żeby nie odbyło się to kosztem zaniedbania pozostałych kryteriów i rad, o których piszemy wyżej.

Warto mieć świadomość, że proces ubiegania się o środki z Funduszy Europejskich może być czasochłonny. Dlatego ważne jest, aby być cierpliwym i przygotowanym na konieczność poprawy wniosku i ponowne aplikowanie. W końcu pozyskanie finansowania z Funduszy Europejskich na projekty innowacyjne i B+R to z jednej strony wyzwanie, ale również ogromna szansa na rozwijanie nowatorskich rozwiązań i wspieranie rozwoju firmy lub organizacji.

Szymon Łokaj, Partner w Grupie Innology

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA