REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zwiększyć szanse na otrzymanie dotacji na badania i rozwój? 5 wskazówek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak zwiększyć swoje szanse na otrzymanie grantu na innowacje i B+R?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dotacje na badania i rozwój. W dzisiejszym dynamicznym świecie biznesu, innowacje są kluczem do sukcesu. Firmy, które inwestują w badania i rozwój oraz wdrażają nowatorskie rozwiązania, zyskują przewagę konkurencyjną i zwiększają szanse na osiągnięcie długotrwałego sukcesu. Jednak często na drodze do realizacji projektów innowacyjnych stoją ograniczenia finansowe. Na szczęście istnieją programy dotacyjne, wspierające innowacje, które mogą pomóc w zdobyciu potrzebnych środków finansowych. Poniżej prezentujemy aktualny przegląd programów dla innowacji i B+R oraz podpowiadamy, jakie kroki podjąć, aby zwiększyć swoje szanse na otrzymanie grantu na innowacje.

Przewodnik po dotacjach w ramach Funduszy Europejskich

Fundusze Europejskie stanowią znaczące źródło wsparcia finansowego dla różnego rodzaju projektów i inicjatyw. – Dla wielu przedsiębiorców, w tym startupów, dostęp do tych funduszy unijnych otwiera drzwi do realizacji ambitnych planów i innowacyjnych projektów – zauważa Szymon Łokaj, Partner w Grupie Innology. Z programów grantowych finansujących projekty B+R+I na szczególną uwagę zasługują Ścieżka SMART w ramach FENG, czyli Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki oraz EIC Pathfinder, EIC Transition i EIC Accelerator w ramach European Innovation Council (EIC), czyli Europejskiej Rady ds. Innowacji. Obecnie prowadzone są nabory zarówno w ramach ścieżki SMART w FENG oraz wybranych instrumentów EIC. Poniżej zamieszczamy wskazówki, które warto wziąć pod uwagę starając się pozyskać finansowanie w ścieżce SMART.

REKLAMA

REKLAMA

Jak zwiększyć szanse na otrzymanie grantu na innowacje?

Chcąc wziąć udział w konkursie z programu Funduszy Europejskich, w bliskiej lub dalszej przyszłości, dobrze jest się zastanowić, jak zwiększyć swoje szanse na otrzymanie grantu na innowacje i B+R. W tym celu warto skorzystać z poniższych 5 wskazówek.

1. Zapoznaj się z założeniami instrumentu dotacyjnego

Dokładnie zapoznaj się z regulaminem konkursu ścieżka SMART, w którym chcesz aplikować. Zweryfikuj, jakie są zasady konkursu, cele, kryteria oceny, koszty kwalifikowane do dofinansowania i pozostałe wymagania. Jest to bardzo ważne – skuteczny wniosek może powstać jedynie wtedy, kiedy jest napisany zgodnie z wytycznymi konkursowymi, w szczególności z kryteriami ogólnymi i modułowymi. 

2. Przygotuj rzetelny biznesplan

Biznesplan jest najważniejszym elementem wniosku. Jak napisać dobry biznesplan? 
• Opisz innowację: w pierwszej kolejności odpowiedz, na czym polega nowość rozwiązania, które chcesz opracować. Sparametryzuj nowe cechy / funkcjonalności rozwiązania i porównaj do rozwiązań konkurencyjnych. Twoja innowacja nie musi być przełomowa, ważne, żeby odpowiadała na problem rynkowy i przyniosła korzyść  grupie docelowej. Uzasadnij, że twoje rozwiązanie spowoduje zmianę zachowań klientów. 
• Zrób plan prac B+R: przeprowadź analizę stanu techniki na świecie, aby dowiedzieć się czy wiedza, której potrzebujesz do opracowania innowacji, jest dostępna. Czy istnieją w tym obszarze wyniki badań, np. w literaturze, które możesz wykorzystać. Pamiętaj, że prace B+R są pracami twórczymi i oryginalnymi, mogą dotyczyć wypełnienia luk w istniejącej wiedzy lub jej rozszerzenie. Opisz szczegółowo wszystkie prace B+R jakie musisz wykonać, aby pozyskać nową wiedzę i opracować innowację. Skup się na opisie prac dotyczących rozwiązania problemów technologicznych, które będą stanowiły nową wiedzę w obecnym stanie techniki. Wskaż metodologię badań, sposób w jaki planujesz rozwiązać te problemy. Podziel zaplanowane prace na zadania kończące się kamieniami milowymi. Pamiętaj, że kamienie milowe muszą być mierzalne.
• Pozyskaj niezbędne zasoby: zrób analizę zasobów, jakie są potrzebne do wykonania zaplanowanych prac B+R. Chodzi o zasoby osobowe, techniczne i finansowe. Wykaż, jakie z tych zasobów posiadasz, a jakie planujesz pozyskać. Ważne, aby co najmniej połowa zasobów była w twoim posiadaniu przed złożeniem wniosku. W zasobach osobowych opisz szczegółowo kompetencje i doświadczenie członków zespołu badawczego oraz kierownika B+R i zarządzającego. Zasoby osobowe, posiadane i planowane do pozyskania, muszą pokrywać wszystkie obszary badawcze projektu.  Jeżeli planujesz zlecenie części prac na zewnątrz, wykaż kompetencje i doświadczenie podwykonawcy. W zakresie zasobów finansowych wykaż, jak planujesz sfinansować wkład własny do projektu. Jeżeli nie masz jeszcze przychodów z bieżącej działalności lub są one zbyt niskie, wykaż zewnętrzne źródła finansowania takie jak kredyty, pożyczki, kapitał od inwestorów.
• Zrób analizę ryzyka: wskaż, jakie czynniki mogą wpłynąć na sukces projektu i jakie kroki zostaną podjęte w razie problemów.
• Zaplanuj komercjalizację: opisz, w jaki sposób dokonasz komercjalizacji innowacji i jak chcesz na tym zarabiać. Przedstaw we wniosku ocenę opłacalności wdrożenia na rynek, która będzie mierzona NPV i IRR. Przygotuj wiarygodne prognozy przychodów i kosztów związanych z komercjalizacją rozwiązania. Opisz grupę docelową, do której będziesz kierował nową ofertę i wyniki analizy popytu zdefiniowanej grupy docelowej. Warto podpisać listy intencyjne od potencjalnych klientów, potwierdzające zainteresowanie twoim rozwiązaniem.
• Przedstaw wiarygodny i rzetelny budżet: twój budżet musi być realistyczny i logiczny. Uzasadnij, na co zostaną przeznaczone środki finansowe i dlaczego są one potrzebne. Przedstaw metodologię szacowania wydatków. 

REKLAMA

3. Pisz zrozumiałym językiem i zadbaj o spójność wniosku

Wniosek mogą oceniać osoby nie mające eksperckiej wiedzy, dlatego staraj się pisać prostym do zrozumienia językiem. Upewnij się, że wniosek ma logiczną strukturę i jest spójny. Zadbaj o to, żeby czytanie wniosku nie było męczące i nie sprawiało trudności. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. Bądź precyzyjny, konkretny i przekonujący

Wniosek o dofinansowanie ma duże ograniczenia w ilości znaków, jakie możesz wykorzystać, dlatego musi być napisany w sposób precyzyjny i konkretny. Unikaj ogólników i sformułowań, że twoje rozwiązanie będzie najlepsze, rewolucyjne itp. Przedstawiaj mierzalne cele i korzyści oraz uzasadniaj stawiane tezy, popierając je wiarygodnymi danymi. Udowodnij, że Twój projekt jest wartościowy i wart dofinansowania bo rozwiąże występujący na rynku problem.

5. Zabiegaj o każdy punkt w kryteriach rankingujących

Jeżeli dodatkowe punkty w kryteriach rankingujących są w twoim zasięgu, postaraj się o nie – mogą przesądzać o powodzeniu w pozyskaniu dotacji. Pamiętaj jednak żeby nie odbyło się to kosztem zaniedbania pozostałych kryteriów i rad, o których piszemy wyżej.

Warto mieć świadomość, że proces ubiegania się o środki z Funduszy Europejskich może być czasochłonny. Dlatego ważne jest, aby być cierpliwym i przygotowanym na konieczność poprawy wniosku i ponowne aplikowanie. W końcu pozyskanie finansowania z Funduszy Europejskich na projekty innowacyjne i B+R to z jednej strony wyzwanie, ale również ogromna szansa na rozwijanie nowatorskich rozwiązań i wspieranie rozwoju firmy lub organizacji.

Szymon Łokaj, Partner w Grupie Innology

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA