REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skonto i faktoring odwrotny w biznesie – korzyści na przykładzie branży spedycyjnej

Skonto i faktoring odwrotny w biznesie – korzyści na przykładzie branży spedycyjnej
Skonto i faktoring odwrotny w biznesie – korzyści na przykładzie branży spedycyjnej
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Branża TSL (transport, spedycja, logistyka) doświadcza od kilkunastu miesięcy gospodarczej niepewności i spadków popytu na frachty. W tej sytuacji gotowość do szybkiej zapłaty bywa kartą przetargową w rozmowach z przewoźnikami. Popularnym sposobem na rozwiązanie tej kwestii do niedawna było skonto, ale ostatnie lata pokazały, że boom na ten produkt minął. Popularność zyskują alternatywy, które pozwalają spedycjom spłacać swoje zobowiązania bez obaw o utratę płynności finansowej.

Zewnętrzne finansowanie wspiera biznes

Firmy spedycyjne są wyjątkowo wrażliwe na wahania płynności finansowej, a stabilność w tym względzie jest kluczowa z punktu widzenia inwestycji i rozwoju. Własne środki bywają niewystarczające, by utrzymać płynność, zwłaszcza w tak dynamicznym sektorze jak branża TSL, silnie uzależnionym od czynników makroekonomicznych i sytuacji na rynku międzynarodowym. Czynnikiem stabilizującym, pozwalającym planować długofalowo, jest zewnętrzne finansowanie sprzężone z bieżącymi rozliczeniami. Mowa o produktach, które umożliwiają szybsze i sprawniejsze regulowanie zobowiązań wobec kontrahentów niezależnie od stanu firmowego konta i bez angażowania własnych środków. 

REKLAMA

REKLAMA

– Ten typ finansowania, którego odmianą jest wspomniane już skonto, zasadniczo różni się od kredytu czy pożyczki. W wypadku tych drugich mowa o pozyskaniu dodatkowych środków z długim terminem spłaty, w związku z czym firma nie tylko ponosi wysokie koszty, ale też obciąża swój budżet na lata  – tłumaczy Jakub Gwiazdowski, Head of Partnership and Relations w Transcash.eu.
 – Rozwiązania alternatywne pozwalają finansować wydatki na bieżąco, zgodnie z potrzebami i bez konieczności przechodzenia restrykcyjnego procesu weryfikacji. Produkty takie jak skonto i jego wariacje są nastawione na usprawnienie rozliczeń z kontrahentami i jako takie służą nie tylko finansowemu bezpieczeństwu firm spedycyjnych, ale też zwiększają atrakcyjność współpracy z nimi – mówi ekspert.

Czym jest skonto?

Pod tym określeniem kryje się rabat za spłatę faktury przed terminem udzielane spedycji przez przewoźnika – szybsza płatność wiąże się z obniżeniem jej wartości. Warunki skonta są ustalane indywidualnie, ale wysokość rabatu zazwyczaj nie przekracza 5 proc. wartości faktury. Podobnie z terminami płatności – warunkiem udzielenia skonta może być spłata w czasie ustalonym przez obie strony. Skonto jest popularne zwłaszcza w branżach stosujących długie terminy płatności, w tym w transportowej, gdzie średni czas oczekiwania na zapłatę wynosi 60 dni. Nie dziwi więc, że mając okazję odzyskać pieniądze szybciej, przedsiębiorca jest skłonny zrezygnować z części wynagrodzenia.

- Korzystający ze skonta muszą jednak mieć na uwadze kwestie księgowe. Jeśli rabat został udzielony już po wystawieniu faktury (co jest najczęściej spotykaną sytuacją), konieczna jest faktura korygująca. Terminy wystawienia obu faktur zazwyczaj są różne, więc może się zdarzyć, że druga z nich wypadnie w nowym okresie rozliczeniowym, co też komplikuje sprawę. Przepisy nie są też jasne co do tego, jak traktować rabat za skonto – jako obniżkę ceny za towar lub usługę czy dodatkowy przychód operacyjny – przestrzega Jakub Gwiazdowski. 

Przed zastosowaniem skonta warto więc szczegółowo omówić temat z księgowym.

REKLAMA

Skonto na nowo

Skonto ma swoje zalety, ale w warunkach gospodarczej niepewności jego popularność maleje. W okresie pandemii i na początku wojny w Ukrainie spedycje ograniczyły udzielanie skonta, by móc racjonalnie planować swoje wydatki. Plusy wynikające z szybkiej zapłaty nie wystarczyły w sytuacji, gdy zlecenia stanęły pod znakiem zapytania. Chcąc zachować finansową płynność, firmy wolały zatrzymać środki na koncie tak długo, jak to możliwe. 
Na co dzień jednak szybka i sprawna płatność bywa warunkiem nawiązania współpracy, zwłaszcza w branży transportowej, gdzie ogromne znaczenie mają dobre relacje z podwykonawcami.
Spedycja, która chce oferować szybką płatność, może to zrobić bez sięgania do własnych środków dzięki zewnętrznemu finansowaniu pozyskanemu od banku czy faktora – mówi Jakub Gwiazdowski – Jedną z jego form jest eSkonto, które bazuje na mechanizmach faktoringu, czyli finansowania faktur przed terminem płatności. Dzięki temu przewoźnik dostaje pieniądze szybko, od faktora, który rozlicza się ze spedycją w pierwotnym terminie spłaty lub w czasie ustalonym na drodze indywidualnych negocjacji

Dla spedycji eSkonto jest bezpłatne, a korzystający z niego przewoźnik opłaca prowizję. Jej wielkość waha się od około 2 do 6 proc., więc jest porównywalna do rabatu na skoncie. Warto zwrócić uwagę, że w wypadku eSkonta to przewoźnik podejmuje decyzję o chęci skorzystania z opcji szybszej płatności. W przypadku skonta akceptacja rabatu, a tym samym przyspieszenie spłaty, zależy od spedycji. 

Usługi działające na zasadach takich, jak eSkonto, są korzystne nie tylko dla spedycji, ale też dla przewoźników. Zleceniobiorcy otrzymują pieniądze szybciej i mogą liczyć na lepsze warunki  finansowania oraz niższą prowizję w porównaniu do standardowej oferty faktoringowej. To pozwala spedycji wzmacniać lojalność i budować przewagę konkurencyjną na trudnym rynku transportowym. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Faktoring odwrotny: płatności odroczone dla spedycji

Zyskujące popularność płatności odroczone w biznesie znane są od dłuższego czasu. Tę formę finansowania, która również jest alternatywą dla skonta, nazywamy faktoringiem odwróconym lub odwrotnym. W standardowej wersji usługi po szybsze finansowanie zgłasza się wierzyciel, czyli firma, która czeka na swoje pieniądze i chce otrzymać je szybciej. W faktoringu odwróconym o dodatkowe środki stara się strona, która z ich pomocą chce zapłacić za towar lub usługę. Spłata odbywa się na ustalonych warunkach, jednorazowo lub z podziałem na raty. W przypadku spedycji faktoring odwrócony może usprawnić i przyspieszyć rozliczenia z podwykonawcami, dostarczając środków na bieżącą spłatę zobowiązań. 

Mądre finansowanie się opłaca

Zarówno skonto, jak i eSkonto, a do pewnego stopnia również faktoring odwrócony, to usługi finansowe o niskim progu wejścia. Są odporne na wahania stóp procentowych, nie wymagają drobiazgowej weryfikacji zdolności kredytowej ani rozkładania spłaty na dłuższy okres. Spedycja, która zdecyduje się na takie wsparcie swojego biznesu, zwiększa atrakcyjność swoich zleceń i zwiększa szanse na zwiększenie ich skali w przyszłości.

Źródło: Transcash

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA