REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Można mieć dodatkowy zysk z obligacji skarbowych: 6-7% więcej. Trzeba sprzedać niektóre w wakacje 2024 r. i nabyć nową emisję

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak zarobić dodatkowo 6-7 procent na obligacjach skarbowych w wakacje? Trzeba niektóre sprzedać i kupić nową emisję
Jak zarobić dodatkowo 6-7 procent na obligacjach skarbowych w wakacje? Trzeba niektóre sprzedać i kupić nową emisję
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W czasie wakacji 2024 roku oprocentowanie kolejnych detalicznych obligacji skarbowych mocno się obniża. Ten problem dotyczy obligacji wartych w sumie około 45 miliardów złotych. Winna jest inflacja, która wyraźnie spadła. Dla właścicieli obligacji cztero- i dziesięcioletnich oznacza to gwałtowny spadek oprocentowania - często znacznie poniżej tego, co oferowane jest nowym inwestorom. Chodzi tu łącznie o około 1,2 mld złotych odsetek, które posiadacze obligacji mogą stracić.
rozwiń >

Większości detalicznych obligacji skarbowych starych emisji traci opłacalność w wakacje 2024 roku

Właściciele detalicznych obligacji skarbowych, którym aktualizacja oprocentowania wypada w wakacje 2024 r., powinni być przygotowani na niemiłą niespodziankę. Szczególnie dotyczy to papierów cztero- i dziesięcioletnich. W czerwcu dawały one zarobić nierzadko około 14% w skali roku, ale od lipca 2024 r. ich oprocentowanie zanurkuje i wyniesie zaledwie 3-4%. Tak wynika z wyliczeń HREIT. Wszystko przez inflację, która wyhamowała w okolice celu inflacyjnego. To właśnie te dane z dwumiesięcznym opóźnieniem są wykorzystywane do aktualizacji oprocentowania większości detalicznych papierów o zmiennym oprocentowaniu. 

REKLAMA

Opłaca się wymiana na nową emisję. Można zarobić nawet 6-7 procent dodatkowych odsetek

Miesiące wakacyjne nie będą tu wyjątkiem. W bieżącym roku niemiłe niespodzianki witają posiadaczy detalicznych obligacji skarbowych od co najmniej marca. Różnica jest jednak taka, że w przypadku papierów, których oprocentowanie będzie aktualizowane w trakcie wakacji, szczególnie warto zastanowić się nad wymianą posiadanych obligacji na nowe. W skrajnych przypadkach może nam to pozwolić zarobić przez kilka lat dodatkowych nawet 6-7%.

Efekt jest taki, że jeśli ktoś kupował w ostatnich latach detaliczne obligacje skarbowe, to powinien mieć rękę na pulsie. Należy bacznie przyglądać się temu jaką stawkę zaproponuje nam rząd po aktualizacji oprocentowania. Sprawa dotyczy posiadaczy detalicznych papierów o terminie zapadalności co najmniej czteroletnim.

oprocentowanie 4-letnich obligacji skarbowych 2021-2024

 

 

HRE Investments

 Inflacja decyduje o oprocentowaniu obligacji

Wszystko dlatego, że tylko w pierwszym roku inwestowania oprocentowanie tych obligacji jest stałe. Potem odsetki zależą od inflacji. Ta niespodziewanie i gwałtownie wyhamowała. W efekcie, jeśli akurat w lipcu wypada nam moment aktualizacji oprocentowania, to Minister Finansów weźmie pod uwagę najświeższy odczyt inflacji opublikowany przez GUS. Najnowsze pełne dane podsumowują majową dynamikę zmian cen. Wtedy, jak wyliczył urząd, roczny wskaźnik inflacji CPI wyniósł 2,5%. 

Trzeba wiedzieć, że czteroletnia detaliczna obligacja skarbowa emitowana np. w lipcu 2022 roku kusiła inwestorów marżą zysku na poziomie 1 pkt. proc. W efekcie sumując marżę i majową inflację otrzymujemy wynik na poziomie 3,5%. Jak na papier czteroletni jest to delikatnie rzecz ujmując niewygórowane oprocentowanie. Szok jest tym większy, że do wspomnianych 3,5% oprocentowanie tego papieru spadnie z 14%, które cieszyły inwestora przez ostatnich 12 miesięcy.

Podobnie powinno być też w przypadku detalicznych papierów, których oprocentowanie będzie aktualizowane w sierpniu. W tym wypadku mamy już wstępny szacunek inflacji za czerwiec. Dopiero ostateczne dane będą wykorzystane do aktualizacji oprocentowania detalicznych papierów w sierpniu. Te poznamy w połowie lipca. Opublikowane już przez GUS wstępne szacunki raczej nie zmienią się jednak znacząco przy publikacji finalnego odczytu. 

45 miliardów do wymiany?

Tak drastyczne cięcie oprocentowania powoduje, że sporo posiadaczy detalicznych papierów zastanawia się co z tym fantem zrobić. Nie brakuje przecież dziś rozwiązań, które pozwolą zarobić więcej niż 3-4% w skali roku. Pikanterii całej sprawie dodaje fakt, że nawet Minister Finansów kusi inwestorów wyższym oprocentowaniem obligacji. Jest jednak jeden warunek – musimy kupić papiery nowej emisji. W takim wypadku trzyletnie papiery kuszą inwestorów stałym oprocentowaniem na poziomie 6,2%. Czteroletnie obligacje detaliczne w pierwszym roku pozwalają zarobić 6,55%, a potem 1,5 pkt. proc. ponad inflację. „Dziesięciolatki” natomiast w pierwszym roku dają obietnicę 6,8% odsetek, a potem 2 pkt. proc. ponad inflacje. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trudno się więc dziwić, że część posiadaczy tych papierów zdecyduje się na przedterminowy wykup i w zamian kupią obligacje nowych emisji. Patrząc na trwające od kilku miesięcy aktualizacje oprocentowania, które skutkują nawet kilkukrotnym spadkiem stawek, możemy szacować, że wymiana papierów na nowe może opłacać osobom, które w ten sposób zainwestowały w latach 2015-23 w sumie nawet około 45 miliardów złotych. Wymiana obligacji w dogodnym momencie pozwoliłaby Polakom na zarobienie dodatkowych około 1,2 mld złotych tytułem odsetek.

Od lipca powinien topnieć dodatkowy zysk z wymiany obligacji

Minister Finansów powinien trochę odetchnąć we wrześniu. Wtedy opłacalność wymiany posiadanych papierów na te z nowej emisji powinna być już niższa niż w wakacje. Wszystko za sprawą inflacji, która zgodnie z przewidywaniami, przyspieszy w lipcu. Gdy GUS podsumuje te zmiany, to dane na ten temat będą służyły do aktualizacji oprocentowania detalicznych papierów we wrześniu właśnie. Różnica pomiędzy dotychczasową i nową stawką oprocentowania nie powinna być już wtedy aż tak szokująca. Zmaleje też dysproporcja pomiędzy oprocentowaniem posiadanych papierów oraz tych, które sprzedawane będą nowym klientom. Na konkrety przyjdzie jednak jeszcze trochę poczekać. Nie wiemy bowiem nie tylko czy inflacja w lipcu będzie na poziomie 4% czy może 5%. Nie wiemy też jakie obligacje dla nowych klientów Ministerstwo Finansów będzie oferowało detalicznym inwestorom w sierpniu czy wrześniu.

Dwa źródła potencjalnych zysków z wymiany

Oczywiście każdy indywidualnie powinien przeliczyć czy opłaca mu się przedterminowy wykup posiadanych obligacji i poszukiwanie rozwiązania alternatywnego – nawet jeśli tą alternatywą ma być zamiana posiadanych papierów na nowe. Musimy uwzględnić tu co najmniej koszty, potencjalne zyski i to kiedy zainwestowane w obligacje pieniądze będą nam potrzebne.

Najlepiej pokazać drogę do znalezienia odpowiedzi na to pytanie biorąc pod uwagę konkretny przykład. Załóżmy, że mamy dziesięcioletnią obligację skarbową, która została wyemitowana w lipcu 2021 roku. Papier ten w lipcu 2024 roku zacznie być oprocentowany na poziomie zaledwie 3,5%. Dla porównania „dziesięciolatki” z nowej emisji oferują w pierwszym roku 6,8%. To już w pierwszym roku daje nam 3,3% dodatkowych odsetek. Ale to nie wszystko. Posiadana przez nas obligacja jest bowiem tak słabo oprocentowana nie tylko ze względu na hamującą inflację, ale też przez niską marżę dodatkowego zysku. W tym konkretnym przypadku jest to tylko 1 pkt. proc. W ramach nowej emisji ta marża dodatkowego zysku „ponad inflację” jest o dwukrotnie wyższa i wynosi 2 pkt. proc. 

Efekt jest taki, że zamieniając posiadany papier na nowy nie tylko zarobimy więcej w pierwszym roku, ale też we wszystkich kolejnych będziemy „do przodu” o 1 pkt. proc. Zakładając, że nasza inwestycja miałaby się zakończyć w pierwotnie zakładanym terminie (2031 roku), to w sumie z tego tytułu zarobilibyśmy dodatkowe 6%. W praktyce nie da się obliczyć wyniku z dokładnością do drugiego miejsca po przecinku, bo nie znamy przyszłej inflacji, a więc nie jesteśmy też w stanie oszacować dokładnie efektów działania procentu składanego, który jest jednym z atutów dziesięcioletnich obligacji skarbowych.

Przedterminowy wykup kosztuje

Minusem zamiany posiadanej obligacji dziesięcioletniej na nową jest konieczność poniesienia opłaty. Przy przedterminowym wykupie tego typu papierów mówimy o 2 złotych za sztukę (równowartość 2%, bo pojedyncza obligacja ma wartość nominalną 100 zł). Jest to jednak znacznie mniej niż suma potencjalnych zysków, którą w omawianym przykładzie szacować można w bardzo uproszczony sposób na 9,3%. Dla porządku warto dodać, że w przypadku obligacji czteroletniej opłata jest znacznie niższa i wynosi maksymalnie 0,7 zł w przeliczeniu na jedną obligację.

Przy tym musimy zaznaczyć, że poziom skomplikowania przedstawionych przez nas szacunków ograniczyliśmy do niezbędnego minimum. Aby otrzymać dokładny wynik z dokładnością do drugiego miejsca po przecinku musielibyśmy wskazać konkretny dzień złożenia dyspozycji odkupu, a potem realizacji zlecenia zakupu nowych papierów. Musielibyśmy też znać przyszłą inflację, bo w przypadku obligacji dziesięcioletnich miałoby to wpływ na działanie mechanizmu procentu składanego. Nasze szacunki uprościliśmy też poprzez nieuwzględnianie opodatkowania tzw. podatkiem Belki. 

 

Detaliczne obligacje, w przypadku których warto rozważyć sprzedaż i zakup nowej emisji

Typ obligacji

Moment emisji

Korzyść z wyższego oprocentowania w pierwszym roku

Korzyści/straty z inwestowania w latach kolejnych

Koszt przedterminowego wykupu*

Razem

Czteroletnie

marzec '21

1,90%

0,00%

-0,70%

1,20%

Czteroletnie

marzec '22

1,65%

0,25%

-0,70%

1,20%

Czteroletnie

marzec '23

1,65%

0,50%

-0,70%

1,45%

Dziesięcioletnie

marzec '21

1,90%

3,00%

-2,00%

2,90%

Dziesięcioletnie

marzec '22

1,65%

1,75%

-2,00%

1,40%

Dziesięcioletnie

marzec '23

1,65%

2,00%

-2,00%

1,65%

Czteroletnie

kwiecień '21

3,00%

0,00%

-0,70%

2,30%

Czteroletnie

kwiecień '22

2,75%

0,25%

-0,70%

2,30%

Czteroletnie

kwiecień '23

2,75%

0,50%

-0,70%

2,55%

Dziesięcioletnie

kwiecień '15

2,50%

0,00%

-2,00%

0,50%

Dziesięcioletnie

kwiecień '16

2,50%

0,00%

-2,00%

0,50%

Dziesięcioletnie

kwiecień '17

2,50%

0,00%

-2,00%

0,50%

Dziesięcioletnie

kwiecień '18

2,50%

0,00%

-2,00%

0,50%

Dziesięcioletnie

kwiecień '19

2,50%

0,00%

-2,00%

0,50%

Dziesięcioletnie

kwiecień '20

2,50%

0,00%

-2,00%

0,50%

Dziesięcioletnie

kwiecień '21

3,00%

3,00%

-2,00%

4,00%

Dziesięcioletnie

kwiecień '22

2,75%

1,75%

-2,00%

2,50%

Dziesięcioletnie

kwiecień '23

2,75%

2,00%

-2,00%

2,75%

Czteroletnie

maj '21

3,80%

0,00%

-0,70%

3,10%

Czteroletnie

maj '22

3,55%

0,25%

-0,70%

3,10%

Czteroletnie

maj '23

3,55%

0,50%

-0,70%

3,35%

Dziesięcioletnie

maj '15

3,30%

0,00%

-2,00%

1,30%

Dziesięcioletnie

maj '16

3,30%

0,00%

-2,00%

1,30%

Dziesięcioletnie

maj '17

3,30%

0,00%

-2,00%

1,30%

Dziesięcioletnie

maj '18

2,50%

0,00%

-2,00%

0,50%

Dziesięcioletnie

maj '19

3,30%

0,00%

-2,00%

1,30%

Dziesięcioletnie

maj '20

3,80%

2,50%

-2,00%

4,30%

Dziesięcioletnie

maj '21

3,80%

3,00%

-2,00%

4,80%

Dziesięcioletnie

maj '22

3,55%

1,75%

-2,00%

3,30%

Dziesięcioletnie

maj '23

3,55%

2,00%

-2,00%

3,55%

Czteroletnie

czerwiec '21

3,40%

0,00%

-0,70%

2,70%

Czteroletnie

czerwiec '22

3,15%

0,25%

-0,70%

2,70%

Czteroletnie

czerwiec '23

3,15%

0,50%

-0,70%

2,95%

Dziesięcioletnie

czerwiec '15

2,90%

0,00%

-2,00%

0,90%

Dziesięcioletnie

czerwiec '16

2,90%

0,00%

-2,00%

0,90%

Dziesięcioletnie

czerwiec '17

2,90%

0,00%

-2,00%

0,90%

Dziesięcioletnie

czerwiec '18

2,90%

0,00%

-2,00%

0,90%

Dziesięcioletnie

czerwiec '19

2,90%

0,00%

-2,00%

0,90%

Dziesięcioletnie

czerwiec '20

3,40%

2,50%

-2,00%

3,90%

Dziesięcioletnie

czerwiec '21

3,40%

3,00%

-2,00%

4,40%

Dziesięcioletnie

czerwiec '22

3,15%

1,75%

-2,00%

2,90%

Dziesięcioletnie

czerwiec '23

3,15%

2,00%

-2,00%

3,15%

Czteroletnie

lipiec '21

3,30%

0,00%

-0,70%

2,60%

Czteroletnie

lipiec '22

3,05%

0,50%

-0,70%

2,85%

Czteroletnie

lipiec '23

3,05%

1,00%

-0,70%

3,35%

Dziesięcioletnie

lipiec '15

2,80%

0,00%

-2,00%

0,80%

Dziesięcioletnie

lipiec '16

2,80%

0,50%

-2,00%

1,30%

Dziesięcioletnie

lipiec '17

2,80%

1,00%

-2,00%

1,80%

Dziesięcioletnie

lipiec '18

2,80%

1,50%

-2,00%

2,30%

Dziesięcioletnie

lipiec '19

2,80%

2,00%

-2,00%

2,80%

Dziesięcioletnie

lipiec '20

3,30%

5,00%

-2,00%

6,30%

Dziesięcioletnie

lipiec '21

3,30%

6,00%

-2,00%

7,30%

Dziesięcioletnie

lipiec '22

3,05%

5,25%

-2,00%

6,30%

Dziesięcioletnie

lipiec '23

3,05%

6,00%

-2,00%

7,05%

Czteroletnie

sierpień '21**

3,20%

0,00%

-0,70%

2,50%

Czteroletnie

sierpień '22**

2,95%

0,50%

-0,70%

2,75%

Czteroletnie

sierpień '23**

2,95%

1,00%

-0,70%

3,25%

Dziesięcioletnie

sierpień '15**

2,70%

0,00%

-2,00%

0,70%

Dziesięcioletnie

sierpień '16**

2,70%

0,50%

-2,00%

1,20%

Dziesięcioletnie

sierpień '17**

2,70%

1,00%

-2,00%

1,70%

Dziesięcioletnie

sierpień '18**

2,70%

1,50%

-2,00%

2,20%

Dziesięcioletnie

sierpień '19**

2,70%

2,00%

-2,00%

2,70%

Dziesięcioletnie

sierpień '20**

3,20%

5,00%

-2,00%

6,20%

Dziesięcioletnie

sierpień '21**

3,20%

6,00%

-2,00%

7,20%

Dziesięcioletnie

sierpień '22**

2,95%

5,25%

-2,00%

6,20%

Dziesięcioletnie

sierpień '23**

2,95%

6,00%

-2,00%

6,95%

* Opłata za wykup przed terminem to 0,7 zł za obligację czteroletnią i 2 zł za obligację dziesięcioletnią. Dla uproszczenia przedstawiliśmy tę wartość jako procent wartości nominalnej pojedynczej obligacji detalicznej (100 zł)
** Przyjmujemy za wstępnymi szacunkami GUS, że inflacja w czerwcu wyniosła 2,6% (r/r). Informacja ta zostanie wykorzystana do aktualizacji oprocentowania detalicznych papierów w sierpniu. Zakładamy ponadto, że MF utrzyma w sierpniu identyczną ofertą detalicznych obligacji skarbowych do tej zapowiedzianej na lipiec.
Szacunki HREIT. Wyliczenia przedstawiają sytuację, w której złożyliśmy zlecenie odkupu w optymalnym momencie i dokonaliśmy zakupu obligacji nowej emisji od razu po otrzymaniu pieniędzy z odkupu. Dla uproszczenia pomijamy opodatkowanie i mechanizm procentu składanego, który działa przy obligacjach 10-letnich.

Bartosz Turek, główny analityk HREIT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: HRE Investments

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA