REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Relacje inwestorskie – kiedy zacząć, jak prowadzić?

Relacje inwestorskie – kiedy zacząć, jak prowadzić?
Relacje inwestorskie – kiedy zacząć, jak prowadzić?

REKLAMA

REKLAMA

Wbrew pozorom nie jest to pytanie, które powinny sobie zadać wyłącznie firmy rozważające wejście na giełdę. Relacje inwestorskie są w dzisiejszych czasach podstawą komunikacji każdego przedsiębiorstwa, również takiego, które rozważa posiłkowanie się kapitałem zewnętrznym, a niekoniecznie zamierza wejść do grona spółek publicznych. Od właściwie prowadzonego dialogu z inwestorami, również tymi potencjalnymi, zależy bowiem sukces późniejszego poszukiwania partnerów biznesowych, którzy zechcą współfinansować nasze przedsięwzięcie.

Kiedy?

Na to pytanie odpowiedź jest prosta – jak najwcześniej. Już małe przedsiębiorstwa rozpoczynające dopiero swoją przygodę z biznesem mogą wzbogacić swoją dzielić się ze światem wybranymi informacjami na swój temat. Im wcześniej spółka wyrobi w sobie taki nawyk, tym łatwiej będzie jej później, wraz z rozwojem, zwiększać zaangażowanie w ten obszar zarządzania. Łatwiej jest wdrażać pewne zwyczaje małymi krokami niż rzucać się na głęboką wodę obowiązków informacyjnych ciążących na spółkach publicznych.

REKLAMA

Autopromocja

Co? 

W przypadku spółek nienotowanych na giełdzie to, co chcą pokazać światu na swój temat zależy tylko i wyłącznie od nich. Nie są bowiem ani ograniczane przez przepisy nakazujące przestrzeganie określonych procedur, ani nie muszą skrupulatnie wypełniać obowiązków informacyjnych, do czego zobligowane są spółki giełdowe. Zatem każde przedsiębiorstwo niepubliczne może samodzielnie określić zakres informacji przekazywanych do powszechnej wiadomości. To dobra wiadomość dla tych biznesmenów, którzy obawiają się, że informowanie świata o działaniach ich firmy to najprostsza droga do całkowitego odsłonięcia się przed konkurencją.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Jak?

To pytanie zarówno strategię, jak i o taktykę komunikacji. W ujęciu strategicznym można odpowiedź zawrzeć w dwóch słowach: systematycznie i transparentnie.

Systematyczność oznacza, że jeśli podjęliśmy się jakiejkolwiek formy komunikacji, to należy unikać prowadzenia jej „z doskoku”. Przerwy przeplatane natłokiem błahych informacji sprawiają mniej korzystne wrażenie, niż regularne choć niekoniecznie częste dzielenie się aktualnościami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Transparentność z kolei nie oznacza konieczności (jeśli oczywiście nie jest to wymagane prawem) ujawniania na temat spółki wszystkiego. Ważne jednak jest, żeby przekazywane na zewnątrz informacje były spójne, nie pozostawiały niedomówień lub miejsca na interpretacje.

Oczywiście sposób prowadzenia relacji inwestorskich będzie zależeć od statusu przedsiębiorstwa, a co za tym idzie, od wymogów, co do takiej komunikacji stawianych przed nim przez prawo. Zawsze jednak należy pamiętać, że w dzisiejszych czasach relacje inwestorskie nie są dziedziną komunikacji zarezerwowaną wyłącznie dla spółek publicznych. Właściwie każde przedsiębiorstwo powinno utrzymywać takie relacje w zakresie właściwym do etapu rozwoju, na którym się znajduje. Trzeba bowiem pamiętać, że każda firma wcześniej czy później będzie potrzebowała kapitału zewnętrznego, aby móc realizować swoje cele i rozwijać się.

Źródła pozyskiwania kapitału zewnętrznego dla firmy

Po co spółki idą na giełdę?

Dobra i konsekwentnie realizowana polityka w tym zakresie nie powinna być traktowana jako uciążliwy obowiązek albo metoda rozwiązania kryzysu, ale jako inwestycja w przyszłość przedsiębiorstwa. Jeśli dało się ono wcześniej poznać otoczeniu jako spółka transparentna i chętnie rozmawiająca z otoczeniem, łatwiej będzie mu nawiązać dialog z konkretnymi inwestorami gdy zajdzie taka potrzeba. Nie można przy tym zapominać, że klarowna komunikacja, prowadzona z zachowaniem najlepszych praktyk, to podstawa unikania kryzysów.

Tomasz Muchalski, prezes zarządu Strict Minds Communication

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA