REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Programy finansowania prac B+R w przedsiębiorstwach

Programy finansowania prac B+R w przedsiębiorstwach /shutterstock.com
Programy finansowania prac B+R w przedsiębiorstwach /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Wśród dostępnych możliwości dofinasowania działalności B+R, dużym zainteresowaniem cieszą się programy sektorowe, dedykowane dla konkretnych sektorów gospodarki. Zakres tematyczny tych programów jest zawężony, ale mają one tę istotną przewagę, że przy stosunkowo wysokich budżetach, sięgających od 100 do 200 mln zł, konkurencja jest zdecydowanie mniejsza. Dziś pierwsze edycje programów mamy już za sobą, wkrótce rozpoczną się kolejne nabory. W sierpniu Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło aż trzy programy sektorowe, którym warto się przyjrzeć bliżej.

Autopromocja

Programy sektorowe to programy finansowania prac B+R w przedsiębiorstwach, utworzone jako odpowiedź na potrzeby przedstawicieli środowiska przedsiębiorstw prowadzących działalność w danej branży.

Wnioski o dofinansowanie mogą składać przedsiębiorstwa (duże oraz MŚP), a także konsorcja złożone z przedsiębiorstw. Poziom dofinansowania zależy od wielkości przedsiębiorstwa oraz zakresu prac przewidzianych w projekcie:

  • od 25% do 60% kosztów kwalifikowanych na prace rozwojowe,
  • od 50% do 80% kosztów kwalifikowanych na badania przemysłowe.

Poszczególne programy sektorowe są w chwili obecnej w różnych stadiach przygotowania i realizacji, a kolejne, jak na przykład INNOship – dedykowany sektorowi stoczniowemu – są w przygotowaniu. My natomiast zachęcamy do zapoznania się z tymi, których uruchomienie planowane jest w najbliższych miesiącach.

Najwcześniej, bo już 2 października 2017 roku będzie można składać wnioski o dofinansowanie w drugim konkursie w ramach programu PBSE. Jego celem jest zwiększenie konkurencyjności w dziedzinie energetyki – zarówno konwencjonalnej, odnawialnej jak i sieci elektroenergetycznych. Nabór w tym konkursie potrwa do 1 grudnia 2017 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt ubiegający się o dofinansowanie w ramach konkursu musi dotyczyć jednego z tematów wymienionych w zakresie tematycznym konkursu, wśród których znajdują się zagadnienia dotyczące:

  • redukcji emisji zanieczyszczeń i poprawy funkcjonalności, i efektywności energetyki konwencjonalnej,
  • innowacyjnych rozwiązań w poszczególnych gałęziach energetyki odnawialnej, w tym m. in. nowych materiałów do produkcji paneli fotowoltaicznych czy przetwarzania popiołów ze spalania biomasy,
  • sieci elektroenergetycznych, a w tym takich zagadnień jak smart grid, smart metering oraz magazynowanie energii.

Ogólna pula środków przeznaczona na dofinansowanie projektów to 120 000 000 zł, zaś maksymalna wartość kosztów kwalifikowalnych pojedynczego projektu wynosi 40 000 000 zł.

Program INNOSBZ, który został ogłoszony 16 sierpnia 2017 roku, zaś sam nabór potrwa od 16 października do 18 grudnia 2017 roku, jest dedykowany branży systemów bezzałogowych. Jego grupą inicjatywną są przedsiębiorstwa zrzeszone w Polskiej Platformie Technologicznej Systemów Bezzałogowych. W ramach programu, wsparcie będzie przeznaczone na rozwój i produkcję systemów awioniki, łączności bezprzewodowej, sensorów awionicznych i obserwacyjnych, a także platform bezzałogowych, napędów dla nich oraz systemów logistyki i wsparcia technicznego. W tym programie, do rozdysponowania pomiędzy zainteresowanych przedsiębiorców przeznaczono 50 000 000 zł.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Swój własny program pod nazwą INNOSTAL realizuje również branża stalowa. Ogłoszenie tego konkursu opublikowano przed kilkoma dniami, zaś nabór potrwa od 9 października do 8 grudnia 2017 r. Obszary tematyczne, na których skupiać się będą działania programu, będą dotyczyć:

  • nowych i ulepszonych wyrobów stalowych oraz technologii ich wytwarzania,
  • nowych i ulepszonych materiałów wsadowych i stopów do produkcji hutniczej,
  • odzysku i recyklingu surowców z odpadów metalurgicznych i złomu,
  • optymalizacji zużycia energii, materiałów, mediów oraz narzędzi i osprzętu hutniczego,
  • innowacyjnych systemów i technologii zmniejszających szkodliwe emisje do środowiska,
  • innowacyjnych rozwiązań unowocześniających i wspomagających procesy technologiczne.

Budżet programu stalowego to 95 000 000 zł, zaś wartość kosztów kwalifikowanych pojedynczego projektu musi mieścić się w przedziale 2 000 000 – 30 000 000 zł. W ostatnim naborze na 21 złożonych projektów 20 otrzymało decyzję o dofinansowaniu na łączną kwotę dofinansowania 133 762 833,71 zł.


Do skorzystania z programów sektorowych skłonić powinien szeroki katalog kosztów zakwalifikowanych do współfinansowania – tzw. kosztów kwalifikowanych. W przypadku programów sektorowych są to koszty:

  • wynagrodzenia osób zaangażowanych w prowadzenie prac B+R,
  • podwykonawstwa (zlecenie stronie trzeciej części merytorycznych prac projektu),
  • aparatury oraz wartości niematerialnych i prawnych (amortyzacja lub odpłatne korzystanie),
  • pozostałe koszty operacyjne takie jak m.in. materiały, utrzymania linii technologicznych, elementy służące do budowy i na stałe zainstalowane w prototypie, instalacji pilotażowej lub demonstracyjnej,
  • koszty pośrednie (ryczałt do 25% kosztów bezpośrednich z wyłączeniem kosztów podwykonawstwa).

Nowością względem wcześniejszych naborów jest możliwość współfinansowania ze środków UE prac przedwdrożeniowych, będących działaniami przygotowawczymi do wdrożenia wyników badań w działalności gospodarczej, umożliwiającymi doprowadzenie rozwiązania będącego przedmiotem projektu do etapu, kiedy będzie można je skomercjalizować – w szczególności może to być opracowanie dokumentacji wdrożeniowej, usługi rzecznika patentowego, testy, certyfikacja, badania rynku.

Wysokość kosztów kwalifikowalnych przeznaczonych na realizację prac przedwdrożeniowych nie może przekroczyć 20% całkowitych kosztów kwalifikowalnych projektu.

Wnioski złożone w ramach programów sektorowych są oceniane według jednolitych kryteriów, wśród których najważniejsze są:

  • adekwatność zaplanowanych prac B+R do założonych celów projektu,
  • skład zespołu badawczego oraz zasoby techniczne, które powinny zapewniać prawidłową realizację zaplanowanych prac B+R,
  • nowość rezultatów projektu,
  • zapotrzebowanie rynkowe i opłacalność wdrożenia.

Dofinansowanie na prowadzenie prac B+R nie ogranicza się jednak tylko do branż premiowanych w programach sektorowych. Już wkrótce rozpocznie się nabór wniosków z poddziałania 1.1.1 tzw. Szybkiej Ścieżki, Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, w którym na dofinansowanie prac B+R małych, średnich i dużych przedsiębiorstw przeznaczono aż 1 350 000 000 zł. Niewątpliwym ułatwieniem będzie dla przedsiębiorców zmodyfikowany system oceny prepanelowej projektów. Prepanel odbywa się w miejscu realizacji projektu i bierze w nim udział minimum dwóch ekspertów merytorycznych i jeden przedstawiciel Instytucji, zaś ocena jest prowadzona w zakresie wszystkich kryteriów. Otrzymane w czasie prepanelu wskazówki i uwagi pomogą lepiej przygotować się do panelu w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju.

Minimalna wartość projektów dla przedsiębiorstw MŚP to 2 mln zł (w przypadku projektów realizowanych w woj. mazowieckim – 5 mln zł), a dla dużych przedsiębiorstw 12 mln zł.

Zachęcamy Państwa zatem, by przy wsparciu Accreo skorzystać z możliwości jakie dają programy sektorowe, i rozwijać innowacyjne produkty i usługi z wykorzystaniem unijnego współfinansowania.

Autor: Michał Hackiewicz, Konsultant w Zespole Doradztwa Europejskiego Accreo Sp. z o.o.

Autopromocja
Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Uważaj na pułapki w VAT.

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.

Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

REKLAMA