REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundacja rodzinna - opodatkowanie i oskładkowanie świadczeń dla beneficjentów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Fundacja rodzinna - opodatkowanie i oskładkowanie świadczeń dla beneficjentów
Fundacja rodzinna - opodatkowanie i oskładkowanie świadczeń dla beneficjentów
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Fundacja rodzinna jako instytucja prawna będzie 22 maja 2024 r. obchodzić swoje pierwsze urodziny. Zgodnie z ustawowymi celami ma służyć do zarządzania i kumulowania majątku w interesie beneficjentów oraz wypłacania im świadczeń. Jakie są zasady opodatkowania i oskładkowania świadczeń na rzecz beneficjentów fundacji rodzinnej?

Podatek dochodowy od osób fizycznych - PIT

Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustanawia dwie podstawy opodatkowania beneficjentów fundacji rodzinnej podatkiem PIT – wypłacanie na ich rzecz świadczenia oraz przysporzenie w związku z otrzymanym po rozwiązaniu fundacji rodzinnej majątkiem.

Co do zasady świadczenia wypłacane na rzecz beneficjenta są opodatkowane podatkiem od osób fizycznych. Występują jednak zwolnienia analogiczne do tych z podatku od spadków i darowizn.

Świadczenia na rzecz osób zaliczanych do tzw. podatkowej grupy 0, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn, są całkowicie zwolnione z podatku. Do tego grona zaliczamy następujących najbliższych fundatora: małżonka, wstępnych, zstępnych, rodzeństwo, pasierbów lub pasierbice, ojczymów lub macochy oraz samego fundatora. Dla przypomnienia – fundator może być beneficjentem założonej przez siebie fundacji rodzinnej.

Świadczenia na rzecz osób będących w I i II grupie podatkowej w rozumieniu podatku od spadków i darowizn są obłożone stawką wynoszącą 10% wysokości świadczenia. Do tej grupy zaliczamy dalszych krewnych i spowinowaconych fundatora: zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych.

Świadczenia na rzecz wszystkich pozostałych objęte są stawką wynoszącą 15%.

Jeżeli fundacja rodzinna ma więcej niż jednego fundatora lub do fundacji rodzinnej wniesiono mienie przez osobę inną, niż fundator i członkowie jego najbliższej rodziny - należy ustalić, do jakiej grupy podatkowej w stosunku do obdarowanego zalicza się każdy z fundatorów i jaką część majątku fundacji każdy z nich do niej wniósł – wysokość podatku będzie odpowiadać ustalonej w ten sposób proporcji.

Co ważne – świadczenia muszą być zgodne z ustawami i statutem, w innym przypadku zwolnienie nie przysługuje.

W przypadku rozwiązania fundacji rodzinnej podatek od uzyskanego po tym procesie majątku również płaci się na takich samych zasadach – czyli występują wspomniane wcześniej stawki, jak i zwolnienie dla osób z tzw. grupy 0. 

REKLAMA

Autopromocja

Podatek od spadków i darowizn

Ustawa o podatku od spadków i darowizn przewiduje, że świadczenia na rzecz beneficjentów, jak i otrzymanie przysporzenia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej nie podlega przepisom tej ustawy.
Osoby trzecie wobec fundatora, które otrzymałyby darowiznę od fundacji rodzinnej musiałyby zapłacić ten podatek, gdyż wspomniane wcześniej wyłączenie stosowane jest wyłącznie wobec świadczeń od beneficjentów. Taka sytuacja jednak najprawdopodobniej byłaby sprzeczna z ustawowymi celami fundacji rodzinnej.

Podatek dochodowy od osób prawnych - CIT

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych fundacja rodzinna płaci podatek CIT od przekazanego: świadczenia na rzecz beneficjenta, mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej oraz w przypadku tzw. „ukrytych zysków”. We wszystkich przypadkach stawka podatku wynosi 15% przekazywanego świadczenia lub mienia – co ostatecznie zmniejsza kwoty, które są im wypłacane. Warto zaznaczyć, że fundacja w tym drugim przypadku płaci podatek tylko od „nadwyżki” majątku, czyli kwoty, o którą wzrósł majątek w stosunku do majątku jaki fundator przekazał fundacji rodzinnej. 

W zakresie świadczeń na rzecz beneficjentów występuje ryzyko uznania, że dana czynność zalicza się do tzw. „ukrytych zysków”. Ustawa wymienia czynności zakwalifikowane do tej kategorii. Są to czynności, które mogłyby być uznane za będące ukrytą formą spełnienia świadczenia na rzecz beneficjenta. Zgodnie z ustawą za takie przychody rozumie się:

1) odsetki, prowizje, wynagrodzenia i inne opłaty od jakiegokolwiek rodzaju pożyczki udzielonej fundacji rodzinnej przez beneficjenta, lub podmiot powiązany z beneficjentem, 
2) darowizny lub inne nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia, inne niż świadczenia, o których mowa w ustawie o fundacji rodzinnej, przekazane, na rzecz beneficjenta, lub podmiotu powiązanego z beneficjentem, 
3) świadczenia na rzecz beneficjenta lub podmiotu powiązanego z beneficjentem, z tytułu:
a) usług doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze,
b) wszelkiego rodzaju opłat i należności za korzystanie lub prawo do korzystania z praw takich jak autorskie czy spółdzielcze prawo do lokalu,

4) różnicę między wartością rynkową transakcji między fundacją rodzinną a beneficjentem lub podmiotem powiązanym z beneficjentem, 
5) pożyczkę udzieloną przez fundację rodzinną beneficjentowi w tej części, która podlegała zwrotowi w danym roku podatkowym i nie została zwrócona do dnia upływu terminu złożenia deklaracji podatkowej,
6) pożyczkę udzieloną przez fundację rodzinną beneficjentowi na okres co najmniej 10 lat albo na okres krótszy niż 10 lat, jeżeli ostateczny termin obowiązywania umowy wyniósł co najmniej 10 lat.

Składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne

Przychody z tytułu wypłaty przez fundacje rodzinną świadczenia na rzecz beneficjenta nie wiążą się z obowiązkiem składkowym – nie stanowią podstawy opodatkowania.

Wynika to z tego, że składkami na ZUS obłożone są przychody wynikające z szeroko rozumianego stosunku pracy. Świadczenie na rzecz beneficjenta jest uznawane za przychód z tzw. innych źródeł.

Analogiczna sytuacja występuje w przypadku składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Opodatkowanie i oskładkowanie beneficjenta będącego członkiem zarządu

W zakresie uprawnień wynikających ze statusu beneficjenta, członkowie zarządu będą opodatkowani i oskładkowani na takich samych zasadach, jak wszyscy inni beneficjenci.

Natomiast jeżeli członkowie zarządu będą pobierali z tego tytułu wynagrodzenie, to będzie ono opodatkowane tak jak każde inne wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu, czyli na zasadach ogólnych.  Wynagrodzenie tytułem pełnienia funkcji na podstawie powołania nie podlega pod składkę emerytalną (tylko, jeśli członek zarządu jest nim na podstawie powołania a nie innego stosunku prawnego), natomiast podlega pod składkę zdrowotną. 

Zwracane koszty związane z pełnieniem funkcji członka zarządu są zwolnione podatku PIT, jeśli nie zostały uznane przez fundację rodzinną za koszty uzyskania przychodów. Tak samo jak wynagrodzenie, jeśli członek zarządu pełni funkcję tytułem powołania, to zwrot kosztów nie podlega pod składkę emerytalną, ale pod składkę zdrowotną tak.

Należy również przypomnieć, że wykonywanie przez beneficjenta usług na rzecz fundacji rodzinnej może być zakwalifikowane do tzw. „ukrytych zysków”. Na przykład, gdyby członek zarządu miał otrzymać wynagrodzenie za zleconą usługę zarządzania i kontroli, to byłoby to uznane za tzw. „ukryty zysk”.

Filip Piasny, prawnik

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

REKLAMA