REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy sprzedaż akcji przez fundację jest opodatkowana

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy fundacją. Posiadamy akcje w S.A. Koszt nabycia akcji 1250,0 tys. zł. Finalizujemy sprzedaż tych akcji, kwota sprzedaży to 3095,0 tys. zł. Dochód przeznaczymy na działalność statutową zgodną z art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Czy dochód podlega opodatkowaniu?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nie, w przypadku spełnienia wymogów przewidzianych przez art. 17 ust. 1 updop dochód ze sprzedaży akcji nie podlega opodatkowaniu. Przepisy przewidują możliwość uzyskania zwolnienia z opodatkowania zarówno dla fundacji będącej organizacją pożytku publicznego, jak i nieposiadającej tego statusu. Dochody należy wykazać w CIT-8 i CIT-8/O. Po złożeniu oświadczenia, o którym mowa w art. 25 ust. 5 updop, od dochodu ze sprzedaży akcji nie trzeba w trakcie roku podatkowego odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy.

UZASADNIENIE

Dochody ze sprzedaży akcji nie podlegają opodatkowaniu, pod warunkiem że fundacja spełnia warunki zwolnienia od podatku dochodowego ustanowione w art. 17 ust. 1 pkt 6c lub art. 17 ust. 1 pkt 4 updop (patrz: tabela).

REKLAMA

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dochody ze sprzedaży akcji uzyskane przez fundację spełniającą powyższe warunki są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych. Warunkiem jest przeznaczenie tych dochodów na działalność statutową. Możliwość zwolnienia byłaby wyłączona, gdyby dochody ze sprzedaży akcji były wymienione w katalogu dochodów niemogących korzystać z tego zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych. Katalog ten tworzy art. 17 ust. 1a updop. Są w nim umieszczone np. dochody uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych. Dochody z akcji nie są wymienione w art. 17 ust. 1a updop.

Należy pamiętać, iż art. 17 ust. 1e updop stanowi, że zwolnienie dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:

1) wyemitowanych po 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po 1 stycznia 1997 r.,

2) papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi, jeżeli nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy (pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot),

3) jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych.

Może się zdarzyć, że urzędnicy kontrolujący ze strony fiskusa fundację zajmą niekorzystne stanowisko w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów ze sprzedaży akcji. Wtedy można powołać się na przytoczone przepisy, z których wynika zwolnienie tego dochodu z opodatkowania. Warto sięgnąć także do praktyki ich interpretowania zarówno przez organy podatkowe, jak i sądy.

Przykładem korzystnego dla Państwa stanowiska jest pismo z 12 sierpnia 2007 r. Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie (sygn. US.I/423-22/07). Organ potwierdził, że dochody finansowe fundacji z działalności lokacyjnej wolnych środków finansowych w postaci przychodów finansowych z lokat bankowych oraz jednorazowej (okazjonalnej) sprzedaży zakupionych papierów wartościowych podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c updop.

Można też wykorzystać w sporze w postępowaniu podatkowym uchwałę SN z 13 marca 2002 r. (sygn. III ZP 21/01). Sąd uznał prawo takich osób prawnych jak stowarzyszenia czy fundacje inwestujących w papiery wartościowe do zwolnień podatkowych wynikających z przeznaczenia dochodu na działalność statutową tych osób prawnych.

WAŻNE!

Nie ma określonego terminu, w jakim środki mają być przeznaczone na działalność statutową.

PRZYKŁAD

Fundacja jest organizacją pożytku publicznego. W połowie 2007 r., tuż przed załamaniem cen, fundacja sprzedała na GPW akcje o wartości 5 mln zł. Zakup akcji miał charakter inwestycji średnioterminowej środków przeznaczonych na działalność statutową. Fundacja zarobiła około 1,5 mln zł. Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie inwestowania pieniędzy. 6,5 mln zł uzyskanych ze sprzedaży akcji nie zostało od razu przeznaczone na cele statutowe fundacji. W II połowie 2007 r. pieniądze zostały zainwestowane w krótkoterminowe lokaty o okresie zapadalności 1, 3 i 6 miesięcy. W 2008 r. fundacja około 7 mln zł ponownie zainwestowała w roczną lokatę terminową oprocentowaną na 8%. Dopiero po wygaśnięciu lokaty pieniądze zostaną wydane na cele statutowe fundacji. Pomimo to żadna z inwestycji nie powinna zostać obciążona podatkiem dochodowym. Odmienne stanowisko organu podatkowego należy uznać za błędne.

• art. 17 i 25 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Tomasz Król

konsultant podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA