REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Relacje z mediami w praktyce firm i jednostek samorządowych

Subskrybuj nas na Youtube
Relacje z mediami w praktyce firm i jednostek samorządowych
Relacje z mediami w praktyce firm i jednostek samorządowych

REKLAMA

REKLAMA

Jak wyglądają relacje z mediami przedsiębiorstw prywatnych i jednostek samorządowych? Do czyich obowiązków należy przekazywanie informacji? Jak wiele osób pracuje na wizerunkowy sukces w mass mediach? O te i inne kwestie zapytano w badaniu „Media relations w samorządach lokalnych i w przedsiębiorstwach prywatnych”.

Badanie „Media relations w samorządach lokalnych i w przedsiębiorstwach prywatnych w marcu i kwietniu tego roku zrealizował Instytut Badawczy IPC, przy współpracy z firmą Exacto oraz Instytutem Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. Prezentujemy najważniejsze wnioski z opracowanego raportu.

REKLAMA

REKLAMA

Aż 9 na10 samorządów lokalnych zatrudnia osoby odpowiedzialne za kontakt z mediami. Dla kontrastu jedynie 3 na 10 przedsiębiorstw tworzy podobne stanowiska. – Zweryfikowaliśmy różne aspekty działań media relations. Pytaliśmy m.in.: kto zajmuje się kreowaniem wizerunku oraz jak funkcjonują zespoły ds. media relations. Następnie porównaliśmy wyniki dotyczące przedsiębiorstw prywatnych oraz samorządów lokalnych – wyjaśnia Artur KOTLIŃSKI, Prezes Zarządu Instytutu Badawczego IPC Sp. z o.o. Różnica pomiędzy ilością etatów staje się jeszcze bardziej zauważalna, jeśli dokona się rozróżnienia ze względu na wielkość podmiotu. W samorządach dużych miejscowości (powyżej 99 999 mieszkańców) zatrudnianie osoby zajmującej się działaniami media relations jest już standardem. Tego rodzaju specjaliści występują we wszystkich badanych dużych samorządach, zaś w mniejszych w 8 na 10. Podobna zależność występuje w przedsiębiorstwach. Prawie połowa większych firm (zatrudniających powyżej 249 pracowników) asygnuje osoby na stanowisko odpowiedzialne za media relations, ale w mniejszych podmiotach (zatrudniających od 50 do 249 pracowników) takie stanowiska funkcjonują jedynie w co czwartej firmie.

Media relations. 10 przykazań i więcej…

REKLAMA

(Nie)doceniane media relations

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z rozbieżnością - pojawia się pytanie, dlaczego samorządy częściej niż firmy tworzą stanowiska dla osób odpowiedzialnych za kontakt z mediami? Jak się okazuje 2 na 5 przedstawicieli przedsiębiorstw uważa, że działania media relations nie przynoszą korzyści. Liczba odpowiedzi negatywnych maleje wraz z wielkością firmy. Korzyści ze współpracy z mediami nie dostrzega ponad 45 proc. średnich przedsiębiorstw. W przypadku dużych, odsetek takich odpowiedzi spada do 31,1 proc. Przedstawiciele firm uważają, że inne działania marketingowe są skuteczniejsze w kreowaniu wizerunku firmy i zwiększaniu sprzedaży. Twierdzą, że lepsze od media relations są bale charytatywne, targi ślubne, degustacje kulinarne, atrakcje i wydarzenia sportowe dla dzieci. Osoby reprezentujące firmy wskazują również na konieczność wykorzystania i wzajemnego uzupełniania się różnych technik budowania wizerunku. Odmienne deklaracje pojawiały się wśród przedstawicieli samorządów. Twierdzą oni, że ich działania informacyjno-promocyjne opierają się w znacznej mierze na relacjach z mediami.

Polecamy: Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia


Z wypowiedzi badanych wynika, że skłonność do wykorzystywania działań media relations jest związana z charakterem podmiotu. Występuje to nie tylko w przypadku podziału na samorządy i firmy, ale również odnosi się do profilu danego przedsiębiorstwa. Można postawić tezę, że mieszkańców danej miejscowości bardziej interesują decyzje władz, które dotyczą ich bezpośrednio, niż aktywność przedsiębiorcy, nawet, jeśli zatrudnia mieszkańców gminy i ich rodziny. Porównując zaangażowanie samorządów oraz przedsiębiorstw w politykę informacyjną, te pierwsze prezentują się jako bardziej „medialne”. – Dominacja jednostek samorządowych w tym obszarze wynika ze specyfiki prowadzonych działań medialnych, a przede wszystkim formy i treści przekazywanych komunikatów – tłumaczy Marek WRÓBEL, Neuron APR, Fundacja InternetPR.pl. Nie bez znaczenia jest także różnica w podejściu do budowania relacji między samorządem a mieszkańcami, jak również firmą i jej pracownikami czy klientami. Jak wyjaśnia dr Dariusz Tworzydło, prezes zarządu Exacto sp. z o.o. – Przedstawicielom władz samorządowych może w większym stopniu zależeć na tym, aby informacje o ich aktywności skutecznie docierały do grup docelowych. Niewielka ilość wiadomości może być interpretowana jako brak aktywności i „spoczywanie na laurach po wygranych wyborach”.

W zespole czy pojedynczo?

Na stworzenie osobnej komórki lub działu decyduje się przeszło 73 proc. samorządów i ponad 61 proc. przedsiębiorstw. Natomiast w przypadku prawie 18 proc. samorządów i powyżej 22 proc. firm zadania media relations wykonuje część większego działu. Z kolei jedna osoba (np. dyrektor ds. marketingu lub rzecznik prasowy) zajmuje się kontaktem z mediami w blisko 9 proc. samorządach i w przeszło 16 proc. przedsiębiorstwach. Warto zaznaczyć, że osobne stanowiska występują częściej w firmach. Mniejsze podmioty (samorządy czy przedsiębiorstwa) rzadziej wydzielają w swoich strukturach osobne komórki. Wynika to z konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów. Zdaniem przedstawicieli mniejszych przedsiębiorstw, które nie dostrzegają konieczności prowadzenia działań media relations, zatrudnianie specjalistów nie ma uzasadnienia ekonomicznego. Potwierdzają to przeprowadzone wywiady. Z wypowiedzi badanych może wynikać, że często kontakt z mediami wymusza sytuacja, a nie opracowana strategia komunikacji. W najmniejszych przedsiębiorstwach działania te często podejmuje sam pracodawca. Fakt ten można interpretować na dwa sposoby: jako ograniczenie wydatków za zatrudnienie dodatkowych osób albo traktowanie kontaktów z mediami priorytetowo.

Inkubator przedsiębiorczości a podatki

Badanie Media relations w samorządach lokalnych i w przedsiębiorstwach prywatnych zostało przeprowadzone w marcu i kwietniu 2015 roku przez Instytut Badawczy IPC Sp. z o.o., przy współpracy z firmą Exacto oraz Instytutem Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. Eksplorację przeprowadzono przy wykorzystaniu dwóch dopełniających się technik badawczych: ankiety telefonicznej (CATI) oraz indywidualnego wywiadu pogłębionego (IDI). Pod lupę wzięto 55 jednostek samorządu terytorialnego i blisko 290 przedsiębiorstw prywatnych. Wywiady pogłębione przeprowadzono w sześciu samorządach i sześciu przedsiębiorstwach. Na pytania dotyczące media relations odpowiadały zarówno osoby, które samodzielnie odpowiadają za kontakt z mediami, jak również wykonujące te działania w konsultacji z przełożonymi lub zespołem. Wyniki badania zostały zaprezentowane podczas tegorocznego Kongresu Profesjonalistów Public Relations. Aby pobrać cały raport prosimy skorzystać z linku: http://www.kongresprofesjonalistow.pl/aktualnosci2/art,253,relacje-z-mediami-wyniki-badan.html

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA