REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Relacje z mediami w praktyce firm i jednostek samorządowych

Subskrybuj nas na Youtube
Relacje z mediami w praktyce firm i jednostek samorządowych
Relacje z mediami w praktyce firm i jednostek samorządowych

REKLAMA

REKLAMA

Jak wyglądają relacje z mediami przedsiębiorstw prywatnych i jednostek samorządowych? Do czyich obowiązków należy przekazywanie informacji? Jak wiele osób pracuje na wizerunkowy sukces w mass mediach? O te i inne kwestie zapytano w badaniu „Media relations w samorządach lokalnych i w przedsiębiorstwach prywatnych”.

Badanie „Media relations w samorządach lokalnych i w przedsiębiorstwach prywatnych w marcu i kwietniu tego roku zrealizował Instytut Badawczy IPC, przy współpracy z firmą Exacto oraz Instytutem Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. Prezentujemy najważniejsze wnioski z opracowanego raportu.

REKLAMA

Aż 9 na10 samorządów lokalnych zatrudnia osoby odpowiedzialne za kontakt z mediami. Dla kontrastu jedynie 3 na 10 przedsiębiorstw tworzy podobne stanowiska. – Zweryfikowaliśmy różne aspekty działań media relations. Pytaliśmy m.in.: kto zajmuje się kreowaniem wizerunku oraz jak funkcjonują zespoły ds. media relations. Następnie porównaliśmy wyniki dotyczące przedsiębiorstw prywatnych oraz samorządów lokalnych – wyjaśnia Artur KOTLIŃSKI, Prezes Zarządu Instytutu Badawczego IPC Sp. z o.o. Różnica pomiędzy ilością etatów staje się jeszcze bardziej zauważalna, jeśli dokona się rozróżnienia ze względu na wielkość podmiotu. W samorządach dużych miejscowości (powyżej 99 999 mieszkańców) zatrudnianie osoby zajmującej się działaniami media relations jest już standardem. Tego rodzaju specjaliści występują we wszystkich badanych dużych samorządach, zaś w mniejszych w 8 na 10. Podobna zależność występuje w przedsiębiorstwach. Prawie połowa większych firm (zatrudniających powyżej 249 pracowników) asygnuje osoby na stanowisko odpowiedzialne za media relations, ale w mniejszych podmiotach (zatrudniających od 50 do 249 pracowników) takie stanowiska funkcjonują jedynie w co czwartej firmie.

Media relations. 10 przykazań i więcej…

(Nie)doceniane media relations

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z rozbieżnością - pojawia się pytanie, dlaczego samorządy częściej niż firmy tworzą stanowiska dla osób odpowiedzialnych za kontakt z mediami? Jak się okazuje 2 na 5 przedstawicieli przedsiębiorstw uważa, że działania media relations nie przynoszą korzyści. Liczba odpowiedzi negatywnych maleje wraz z wielkością firmy. Korzyści ze współpracy z mediami nie dostrzega ponad 45 proc. średnich przedsiębiorstw. W przypadku dużych, odsetek takich odpowiedzi spada do 31,1 proc. Przedstawiciele firm uważają, że inne działania marketingowe są skuteczniejsze w kreowaniu wizerunku firmy i zwiększaniu sprzedaży. Twierdzą, że lepsze od media relations są bale charytatywne, targi ślubne, degustacje kulinarne, atrakcje i wydarzenia sportowe dla dzieci. Osoby reprezentujące firmy wskazują również na konieczność wykorzystania i wzajemnego uzupełniania się różnych technik budowania wizerunku. Odmienne deklaracje pojawiały się wśród przedstawicieli samorządów. Twierdzą oni, że ich działania informacyjno-promocyjne opierają się w znacznej mierze na relacjach z mediami.

Polecamy: Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia


Z wypowiedzi badanych wynika, że skłonność do wykorzystywania działań media relations jest związana z charakterem podmiotu. Występuje to nie tylko w przypadku podziału na samorządy i firmy, ale również odnosi się do profilu danego przedsiębiorstwa. Można postawić tezę, że mieszkańców danej miejscowości bardziej interesują decyzje władz, które dotyczą ich bezpośrednio, niż aktywność przedsiębiorcy, nawet, jeśli zatrudnia mieszkańców gminy i ich rodziny. Porównując zaangażowanie samorządów oraz przedsiębiorstw w politykę informacyjną, te pierwsze prezentują się jako bardziej „medialne”. – Dominacja jednostek samorządowych w tym obszarze wynika ze specyfiki prowadzonych działań medialnych, a przede wszystkim formy i treści przekazywanych komunikatów – tłumaczy Marek WRÓBEL, Neuron APR, Fundacja InternetPR.pl. Nie bez znaczenia jest także różnica w podejściu do budowania relacji między samorządem a mieszkańcami, jak również firmą i jej pracownikami czy klientami. Jak wyjaśnia dr Dariusz Tworzydło, prezes zarządu Exacto sp. z o.o. – Przedstawicielom władz samorządowych może w większym stopniu zależeć na tym, aby informacje o ich aktywności skutecznie docierały do grup docelowych. Niewielka ilość wiadomości może być interpretowana jako brak aktywności i „spoczywanie na laurach po wygranych wyborach”.

W zespole czy pojedynczo?

Na stworzenie osobnej komórki lub działu decyduje się przeszło 73 proc. samorządów i ponad 61 proc. przedsiębiorstw. Natomiast w przypadku prawie 18 proc. samorządów i powyżej 22 proc. firm zadania media relations wykonuje część większego działu. Z kolei jedna osoba (np. dyrektor ds. marketingu lub rzecznik prasowy) zajmuje się kontaktem z mediami w blisko 9 proc. samorządach i w przeszło 16 proc. przedsiębiorstwach. Warto zaznaczyć, że osobne stanowiska występują częściej w firmach. Mniejsze podmioty (samorządy czy przedsiębiorstwa) rzadziej wydzielają w swoich strukturach osobne komórki. Wynika to z konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów. Zdaniem przedstawicieli mniejszych przedsiębiorstw, które nie dostrzegają konieczności prowadzenia działań media relations, zatrudnianie specjalistów nie ma uzasadnienia ekonomicznego. Potwierdzają to przeprowadzone wywiady. Z wypowiedzi badanych może wynikać, że często kontakt z mediami wymusza sytuacja, a nie opracowana strategia komunikacji. W najmniejszych przedsiębiorstwach działania te często podejmuje sam pracodawca. Fakt ten można interpretować na dwa sposoby: jako ograniczenie wydatków za zatrudnienie dodatkowych osób albo traktowanie kontaktów z mediami priorytetowo.

Inkubator przedsiębiorczości a podatki

Badanie Media relations w samorządach lokalnych i w przedsiębiorstwach prywatnych zostało przeprowadzone w marcu i kwietniu 2015 roku przez Instytut Badawczy IPC Sp. z o.o., przy współpracy z firmą Exacto oraz Instytutem Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. Eksplorację przeprowadzono przy wykorzystaniu dwóch dopełniających się technik badawczych: ankiety telefonicznej (CATI) oraz indywidualnego wywiadu pogłębionego (IDI). Pod lupę wzięto 55 jednostek samorządu terytorialnego i blisko 290 przedsiębiorstw prywatnych. Wywiady pogłębione przeprowadzono w sześciu samorządach i sześciu przedsiębiorstwach. Na pytania dotyczące media relations odpowiadały zarówno osoby, które samodzielnie odpowiadają za kontakt z mediami, jak również wykonujące te działania w konsultacji z przełożonymi lub zespołem. Wyniki badania zostały zaprezentowane podczas tegorocznego Kongresu Profesjonalistów Public Relations. Aby pobrać cały raport prosimy skorzystać z linku: http://www.kongresprofesjonalistow.pl/aktualnosci2/art,253,relacje-z-mediami-wyniki-badan.html

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA