REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Relacje z mediami w praktyce firm i jednostek samorządowych

Relacje z mediami w praktyce firm i jednostek samorządowych
Relacje z mediami w praktyce firm i jednostek samorządowych

REKLAMA

REKLAMA

Jak wyglądają relacje z mediami przedsiębiorstw prywatnych i jednostek samorządowych? Do czyich obowiązków należy przekazywanie informacji? Jak wiele osób pracuje na wizerunkowy sukces w mass mediach? O te i inne kwestie zapytano w badaniu „Media relations w samorządach lokalnych i w przedsiębiorstwach prywatnych”.

Badanie „Media relations w samorządach lokalnych i w przedsiębiorstwach prywatnych w marcu i kwietniu tego roku zrealizował Instytut Badawczy IPC, przy współpracy z firmą Exacto oraz Instytutem Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. Prezentujemy najważniejsze wnioski z opracowanego raportu.

REKLAMA

REKLAMA

Aż 9 na10 samorządów lokalnych zatrudnia osoby odpowiedzialne za kontakt z mediami. Dla kontrastu jedynie 3 na 10 przedsiębiorstw tworzy podobne stanowiska. – Zweryfikowaliśmy różne aspekty działań media relations. Pytaliśmy m.in.: kto zajmuje się kreowaniem wizerunku oraz jak funkcjonują zespoły ds. media relations. Następnie porównaliśmy wyniki dotyczące przedsiębiorstw prywatnych oraz samorządów lokalnych – wyjaśnia Artur KOTLIŃSKI, Prezes Zarządu Instytutu Badawczego IPC Sp. z o.o. Różnica pomiędzy ilością etatów staje się jeszcze bardziej zauważalna, jeśli dokona się rozróżnienia ze względu na wielkość podmiotu. W samorządach dużych miejscowości (powyżej 99 999 mieszkańców) zatrudnianie osoby zajmującej się działaniami media relations jest już standardem. Tego rodzaju specjaliści występują we wszystkich badanych dużych samorządach, zaś w mniejszych w 8 na 10. Podobna zależność występuje w przedsiębiorstwach. Prawie połowa większych firm (zatrudniających powyżej 249 pracowników) asygnuje osoby na stanowisko odpowiedzialne za media relations, ale w mniejszych podmiotach (zatrudniających od 50 do 249 pracowników) takie stanowiska funkcjonują jedynie w co czwartej firmie.

Media relations. 10 przykazań i więcej…

REKLAMA

(Nie)doceniane media relations

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z rozbieżnością - pojawia się pytanie, dlaczego samorządy częściej niż firmy tworzą stanowiska dla osób odpowiedzialnych za kontakt z mediami? Jak się okazuje 2 na 5 przedstawicieli przedsiębiorstw uważa, że działania media relations nie przynoszą korzyści. Liczba odpowiedzi negatywnych maleje wraz z wielkością firmy. Korzyści ze współpracy z mediami nie dostrzega ponad 45 proc. średnich przedsiębiorstw. W przypadku dużych, odsetek takich odpowiedzi spada do 31,1 proc. Przedstawiciele firm uważają, że inne działania marketingowe są skuteczniejsze w kreowaniu wizerunku firmy i zwiększaniu sprzedaży. Twierdzą, że lepsze od media relations są bale charytatywne, targi ślubne, degustacje kulinarne, atrakcje i wydarzenia sportowe dla dzieci. Osoby reprezentujące firmy wskazują również na konieczność wykorzystania i wzajemnego uzupełniania się różnych technik budowania wizerunku. Odmienne deklaracje pojawiały się wśród przedstawicieli samorządów. Twierdzą oni, że ich działania informacyjno-promocyjne opierają się w znacznej mierze na relacjach z mediami.

Polecamy: Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia


Z wypowiedzi badanych wynika, że skłonność do wykorzystywania działań media relations jest związana z charakterem podmiotu. Występuje to nie tylko w przypadku podziału na samorządy i firmy, ale również odnosi się do profilu danego przedsiębiorstwa. Można postawić tezę, że mieszkańców danej miejscowości bardziej interesują decyzje władz, które dotyczą ich bezpośrednio, niż aktywność przedsiębiorcy, nawet, jeśli zatrudnia mieszkańców gminy i ich rodziny. Porównując zaangażowanie samorządów oraz przedsiębiorstw w politykę informacyjną, te pierwsze prezentują się jako bardziej „medialne”. – Dominacja jednostek samorządowych w tym obszarze wynika ze specyfiki prowadzonych działań medialnych, a przede wszystkim formy i treści przekazywanych komunikatów – tłumaczy Marek WRÓBEL, Neuron APR, Fundacja InternetPR.pl. Nie bez znaczenia jest także różnica w podejściu do budowania relacji między samorządem a mieszkańcami, jak również firmą i jej pracownikami czy klientami. Jak wyjaśnia dr Dariusz Tworzydło, prezes zarządu Exacto sp. z o.o. – Przedstawicielom władz samorządowych może w większym stopniu zależeć na tym, aby informacje o ich aktywności skutecznie docierały do grup docelowych. Niewielka ilość wiadomości może być interpretowana jako brak aktywności i „spoczywanie na laurach po wygranych wyborach”.

W zespole czy pojedynczo?

Na stworzenie osobnej komórki lub działu decyduje się przeszło 73 proc. samorządów i ponad 61 proc. przedsiębiorstw. Natomiast w przypadku prawie 18 proc. samorządów i powyżej 22 proc. firm zadania media relations wykonuje część większego działu. Z kolei jedna osoba (np. dyrektor ds. marketingu lub rzecznik prasowy) zajmuje się kontaktem z mediami w blisko 9 proc. samorządach i w przeszło 16 proc. przedsiębiorstwach. Warto zaznaczyć, że osobne stanowiska występują częściej w firmach. Mniejsze podmioty (samorządy czy przedsiębiorstwa) rzadziej wydzielają w swoich strukturach osobne komórki. Wynika to z konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów. Zdaniem przedstawicieli mniejszych przedsiębiorstw, które nie dostrzegają konieczności prowadzenia działań media relations, zatrudnianie specjalistów nie ma uzasadnienia ekonomicznego. Potwierdzają to przeprowadzone wywiady. Z wypowiedzi badanych może wynikać, że często kontakt z mediami wymusza sytuacja, a nie opracowana strategia komunikacji. W najmniejszych przedsiębiorstwach działania te często podejmuje sam pracodawca. Fakt ten można interpretować na dwa sposoby: jako ograniczenie wydatków za zatrudnienie dodatkowych osób albo traktowanie kontaktów z mediami priorytetowo.

Inkubator przedsiębiorczości a podatki

Badanie Media relations w samorządach lokalnych i w przedsiębiorstwach prywatnych zostało przeprowadzone w marcu i kwietniu 2015 roku przez Instytut Badawczy IPC Sp. z o.o., przy współpracy z firmą Exacto oraz Instytutem Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. Eksplorację przeprowadzono przy wykorzystaniu dwóch dopełniających się technik badawczych: ankiety telefonicznej (CATI) oraz indywidualnego wywiadu pogłębionego (IDI). Pod lupę wzięto 55 jednostek samorządu terytorialnego i blisko 290 przedsiębiorstw prywatnych. Wywiady pogłębione przeprowadzono w sześciu samorządach i sześciu przedsiębiorstwach. Na pytania dotyczące media relations odpowiadały zarówno osoby, które samodzielnie odpowiadają za kontakt z mediami, jak również wykonujące te działania w konsultacji z przełożonymi lub zespołem. Wyniki badania zostały zaprezentowane podczas tegorocznego Kongresu Profesjonalistów Public Relations. Aby pobrać cały raport prosimy skorzystać z linku: http://www.kongresprofesjonalistow.pl/aktualnosci2/art,253,relacje-z-mediami-wyniki-badan.html

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA