REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wypłacać pieniądze ze spółki z o.o. bez podwójnego opodatkowania?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
SOVA Accounting
Biuro rachunkowe
Jak wypłacać pieniądze ze spółki z o.o. bez podwójnego opodatkowania?
Jak wypłacać pieniądze ze spółki z o.o. bez podwójnego opodatkowania?

REKLAMA

REKLAMA

Zastanawiasz się jak wypłacać pieniądze ze spółki z o.o. oraz jak uniknąć podwójnego opodatkowania? W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na najczęstsze pytania związane z tą kwestią!

Czym jest podwójne opodatkowanie w spółce z o.o.?

Prowadząc spółkę z o.o. z pewnością zetkniesz się z problemem podwójnego opodatkowania. W wielu przypadkach da się go jednak korzystnie rozwiązać i zarobione pieniądze wypłacić bez zbędnych strat. Zanim jednak przedstawimy możliwości wykorzystania takiego rozwiązania, skupmy się na tym czym właściwie jest podwójne opodatkowanie.

REKLAMA

Autopromocja

W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej wszystko to co zarobi firma wpłacane jest na konto właściciela, w związku z tym pieniądze opodatkowane są tylko raz. Spółka z o.o. posiada jednak odrębną osobowość prawną, co oznacza m.in. to, że w pierwszym kroku opłaca podatek od dochodu, a następnie płacisz go jeszcze raz jako osoba fizyczna, wypłacając pieniądze ze spółki.

Prowadząc spółkę z o.o. nie masz możliwości tak swobodnego wpłacania i wypłacania pieniędzy z firmowego konta, ponieważ fizycznie dane środki należą do samej spółki.

Oddzielenie prywatnych pieniędzy od majątku spółki jest jednak niekwestionowaną zaletą, zmniejszającą w dużym stopniu ryzyko związane z prowadzeniem biznesu.
Warto abyś pamiętał, że wszystkie transakcje, obciążenia i uznania w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością muszą mieć udokumentowaną podstawę prawną. Według
ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 22 ust. 1)  koszty powinny być zaksięgowane i mogą powstać z tytułu osiągnięcia przychodów, zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Aby uniknąć błędów w ujmowaniu kosztów, warto skrupulatnie zapoznać się z wyłączeniami zawartymi w art. 23 ust. 1 niniejszej ustawy.

Dane wskazania są bardzo istotne, ponieważ wszelkie działania w spółce z o.o., niezależnie od ich charakteru z założenia muszą prowadzić do zwiększenia jej majątku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W związku z brakiem jedności między spółką z o.o., a jej właścicielami – udziałowcami, jeżeli zechcą oni aby środki trafiły na ich konta muszą wypłacić dywidendę, co wiąże się z koniecznością zapłaty przez każdego z nich podatku. I to jest właśnie istotą podwójnego opodatkowania spółki z o.o., bo dywidenda nie jest dla spółki kosztem, a jej wypłata nie zmniejsza podatku dochodowego, który spółka musi zapłacić.

Bardzo niekorzystnym sposobem na wypłacanie środków ze spółki z o.o. jest także zatrudnienie się w niej na umowę o pracę. Średnie opodatkowanie tej formy zatrudnienia wynosi bowiem 40% (jest to faktyczny koszt jaki ponosi pracodawca uwzględniając składki na ZUS).
Nieco lepiej prezentuje się wypłata środków poprzez jednoosobową działalność gospodarczą, jednak nadal nie jest to korzystne rozwiązanie. Główną różnicą w stosunku do umowy o pracę jest w przypadku DG stały ZUS oraz możliwość skorzystania z przywileju podatku liniowego.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Jak uniknąć podwójnego opodatkowania w spółce z o.o.?

Aby uniknąć dwukrotnego opłacania podatku, należy przede wszystkim wypłacić pieniądze ze spółki z o.o., w sposób który będzie dla niej kosztem. Zwiększając koszty zmniejszasz bowiem podatek dochodowy. Istotny jest również fakt, że wypłata musi mieć miejsce w tym samym miesiącu, w którym księgujesz przychód.

Jak zatem skutecznie wypłacać pieniądze ze spółki z o.o.?

Otóż, przede wszystkim musisz się skupić na formach stałej współpracy z naszą spółką, takich jak wynajem powierzchni, czy też powierzenie obowiązków prezesa lub członka zarządu spółki, a nawet zatrudnienie na umowę o dzieło.

Jak uniknąć podwójnego opodatkowania?

Dywidendy to nie jedyna metoda wypłaty środków ze spółki z o.o., pieniądze możesz wypłacać na kilka sposobów.

Delegacje, podróże i szkolenia

Każdy przejazd samochodem, noclegi i diety związane z podróżami na rzecz działalności spółki będą dla niej kosztem.

REKLAMA

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością może wypłacać zwrot kosztów podróży służbowych, zarówno pracownikom jak i członkom zarządu. Jest to jeden z najprzyjemniejszych sposobów wypłaty środków ze spółki, dokonywany w oparciu o aktualne stawki kilometrówki.

Przykładowo, działania mające na celu pozyskiwanie klientów i kontaktów handlowych przez prezesa, który nie prowadzi działalności gospodarczej, w całości pokrywane są przez samą spółkę, gdyż są prowadzone w celu uzyskania przychodu. Dlatego bardzo istotne jest, aby skrupulatnie rozliczać wszystkie delegacje, ponieważ odprowadzisz od nich praktycznie zerowy podatek. Każdy przejazd samochodem, diety i noclegi będą dla spółki z o.o. kosztem. Dodatkowo, w przypadku pełnienia funkcji prezesa, opłaty za kursy językowe i zawodowe również mogą być uznane za poniesione przez spółkę.

Wynajem powierzchni biurowej

Spółka może wynajmować lokal, jego część bądź sprzęt - a to oznacza dla niej koszt.

W celu rejestracji spółki z o.o. należy podać jej adres oraz prawo do lokalu. Bardzo często przedsiębiorcy rejestrują spółki we własnym mieszkaniu. Jeżeli chcesz aby takie rozwiązanie przyniosło Ci korzyści, najlepszą opcją będzie podpisanie ze spółką umowy najmu. Wówczas jako formę opodatkowania należy wybrać ryczałt, co narazi Cię jedynie na podatek od przychodu (8,5% do kwoty 100 000 zł, 12,5% powyżej tej kwoty), natomiast dla spółki będzie oznaczało koszt.

Ponadto możesz wynajmować spółce sprzęt, lokal lub część lokalu, ważne tylko, żeby zachować rozwagę i dostosowywać stawki do aktualnych na rynku.

Powierzenie obowiązków prezesa bądź członka zarządu

Jeżeli spółka z o.o. chce podejmować jakiekolwiek formalne działania musi mieć zarząd, który może być jednoosobowy (w postaci prezesa zarządu) lub szerszy (z członkami zarządu).
W związku z tym wspólnicy mogą „mianować” prezesa lub członka zarządu poprzez uchwałę powołującą go do pełnienia danej funkcji za wynagrodzeniem.

Wynagrodzenie to będzie dla spółki kosztem, a dla członka zarządu zostanie opodatkowane według skali 18% lub 32%. Od takiego wynagrodzenia nie odprowadza się składki ZUS.


Zatrudnienie na umowę o dzieło

Możemy wyróżnić dwa zasadnicze rodzaje umów o dzieło pod względem kosztów uzyskania przychodów:
- w przypadku gdy przenosisz prawa autorskie w ramach umowy o dzieło, masz możliwość zaliczenia 50% wynagrodzenia do kosztów własnych, tym samym zmniejszając wysokość podatku. To rozwiązanie posiada jednak dość istotną wadę – obowiązuje roczny limit przychodów, które można zaliczyć do preferencyjnej stawki, a dodatkowo dotyczy ono tylko twórców.

- w innym przypadku koszt uzyskania przychodu stanowi 20% dla wszystkich dzieł, które nie są objęte prawami autorskimi. Warto, żebyś był świadomy co możesz zaliczyć do umowy o dzieło, a co lepiej rozliczać w ramach umowy zlecenia, ponieważ złe zakwalifikowanie umowy jako umowy o dzieło, w przypadku kontroli skarbowej, może zaowocować koniecznością zapłaty zaległych składek.

Umowa o dzieło pozwala w niektórych przypadkach na zakwalifikowanie 50% wynagrodzenia  jako kosztów uzyskania przychodu (suma odliczonych kosztów nie może przekroczyć 85.528 zł), jeśli dochodzi do przekazania praw autorskich, np. jeśli piszesz dla pracodawcy program.

Katalog osób uprawnionych do 50% autorskich kosztów uzyskania przychodu możesz znaleźć w art. 22 ust. 9 pkt 1-3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych  – co istotne, od stycznia 2018 roku katalog osób uprawnionych do skorzystania z 50% KUP został mocno ograniczony.

Podsumowując, sposobów racjonalnego wypłacania pieniędzy ze spółki z o.o. przy równoczesnym unikaniu podwójnego opodatkowania jest kilka. Wybór najlepszego z nich zazwyczaj zależy od specyfiki prowadzonego biznesu. Inne możliwości będzie miał sklep wielobranżowy, a inne spółka handlująca nieruchomościami. Warto jednak, żebyś już na etapie planowania i “projektowania” swojej spółki pomyślał o odpowiedniej strukturze podatkowej.

SOVA Accounting

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA