REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prosta Spółka Akcyjna – co trzeba wiedzieć?

Justyna Wawrzyniak-Jedynak
Justyna Wawrzyniak-Jedynak
Radca prawny
Prosta Spółka Akcyjna – co trzeba wiedzieć?
Prosta Spółka Akcyjna – co trzeba wiedzieć?

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest Prosta Spółka Akcyjna? Od kiedy będzie funkcjonować w polskim systemie prawnym? Co powinna zawierać umowa Prostej Spółki Akcyjnej i jakie są jej główne cechy? Jaka jest ewidencja akcji i organy w tej spółce? Jak przebiega likwidacja Prostej Spółki Akcyjnej, a także dla kogo będzie to właściwa forma prawna? Wyjaśnia Justyna Wawrzyniak-Jedynak, radca prawny.

Prosta Spółka Akcyjna - od kiedy?

Ustawą z 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 1655 z 2019 r.) z dniem 1 marca 2021 r. do polskiego systemu prawnego obok spółki akcyjnej i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością zostanie wprowadzony trzeci rodzaj spółki kapitałowej – prosta spółka akcyjna. Przepisy miały obowiązywać już od 01.03.2020 r. jednakże  na wniosek Ministerstwa Sprawiedliwości ze względu na niedokończone prace nad elektronicznym postępowaniem rejestrowym w KRS termin został przesunięty.

REKLAMA

Autopromocja

Spółka akcyjna prosta to swoisty konglomerat cech spółki akcyjnej i cech spółki  z ograniczoną odpowiedzialnością.

Umowa Prostej Spółki Akcyjnej

Zgodnie z dodanym art. 3001 ksh  Prosta Spółka Akcyjna będzie mogła być utworzona przez jedną albo więcej osób w każdym celu prawnie dopuszczalnym, chyba że ustawa stanowi inaczej. Spółka nie będzie mogła być zawiązana wyłącznie przez jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Jej rejestracja będzie znacząco uproszczona, w stosunku do klasycznej wersji spółki akcyjnej. Umowa spółki, obok tradycyjnej formy aktu notarialnego, przewiduje bowiem zawarcie umowy przy wykorzystaniu wzorca umowy w formie elektronicznej.

Główne cechy Prostej Spółki Akcyjnej

Jako jedno z założeń,  należy wymienić wprowadzenie kapitału akcyjnego o minimalnej wartości 1 zł w miejsce kapitału zakładowego.  Ponadto, celem nowej regulacji jest umożliwienie przedsiębiorcom swobodnego kształtowania struktury majątkowej firmy.
Przepisy umożliwią również maksymalne wykorzystanie środków elektronicznych w procedurach funkcjonowania spółki, a także wprowadzenie nowych  mechanizmów ochrony wierzycieli w oparciu o zakaz dokonywania świadczeń na rzecz akcjonariuszy, które zagrażałyby wypłacalności spółki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto przepisy przewidują obowiązek oszczędzania (tj. dokonanie odpisu w wysokości  8% z zysku za dany rok na  kapitał akcyjny) .

Akcje w Prostej Spółce Akcyjnej.

Szczególną rewolucją w przepisach jest wprowadzenie akcji bez nominału (art 3002 § 3 ksh). Dotychczas bowiem akcje w spółce akcyjnej jak też udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością,  miały minimalną wartość nominalną odpowiednio 1 gr i 50 zł i składały się na kapitały zakładowe tychże spółek.

Przepisy o Prostej Spółce Akcyjnej przewidują  natomiast,  że  założyciele obok tradycyjnych wkładów pieniężnych i niepieniężnych będą mogli do niej wnieść wkład w postaci know-how i  obejmować akcje za świadczenie pracy lub usług, bez konieczności sporządzania jakichkolwiek wycen.

Ewidencja akcji w Prostej Spółce Akcyjnej

Akcje spółki  nie będą miały formy dokumentu, będą miały formę zdematerializowaną i  będą podlegały zarejestrowaniu w rejestrze akcjonariuszy (art. 30029  ksh i art. 30030 ksh.), który jest prowadzony w formie elektronicznej  i  może mieć formę rozproszonej i zdecentralizowanej bazy danych.
Organy spółki będą zobligowane podpisać umowę z jednym z podmiotów, który będzie prowadził rejestr akcji, tj.:
- krajowym bankiem,
- firmą inwestycyjną,
- zagraniczną instytucją kredytową prowadzącą działalność maklerską lub bankową na terytorium RP,
- Krajowym Depozytem Papierów Wartościowych S.A.,
- notariuszem.

Na mocy nowych przepisów ewidencja akcji będzie mogła być prowadzona przez podmiot, który działa w technologii Blockchain, co stanowi jeden z najciekawszych aspektów spółki.

Organy w Prostej Spółce Akcyjnej

W prostej spółce akcyjnej zmodyfikowane zostaną również organy przedsiębiorstwa. Założyciele spółki będą  mogli zdecydować o modelu zarządzania przedsiębiorstwem.
Do wyboru będą mieli utworzenie monistycznego modelu zarządzania przewidującego utworzenie Rady Dyrektorów, znanego z innych krajów, zwłaszcza anglosaskich , ewentualnie przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z  modelu dualistycznego,  znanego z dotychczasowych przepisów k.s.h., tj. zarząd i rada nadzorcza.

Likwidacja Prostej Spółki Akcyjnej

REKLAMA

Jednym z celów nowej regulacji jest także wprowadzenie przepisów umożliwiających uproszczenie procedury rozwiązania i  likwidacji spółki.
Nowością jest wprowadzenie procedury,  o której mowa w  art. 300122 §1  ksh, zgodnie z którą cały majątek spółki będzie mógł  zostać przejęty przez oznaczonego akcjonariusza (akcjonariusza przejmującego), z obowiązkiem zaspokojenia wierzycieli i pozostałych akcjonariuszy, jeżeli przewiduje tak uchwała walnego zgromadzenia, podjęta większością trzech czwartych głosów, oddanych w obecności akcjonariuszy reprezentujących co najmniej połowę ogólnej liczby akcji, a sąd rejestrowy zezwoli na przejęcie.

Ponadto, w  kontekście likwidacji zredukowana zostanie także liczba ogłoszeń o likwidacji spółki z dwóch do jednego, a także skrócenie okresu zgłaszania roszczeń przez wierzycieli z sześciu do trzech miesięcy.

Prosta Spółka Akcyjna – dla kogo?

Wprowadzenie przepisów o Prostej Spółce Akcyjnej to ukłon przede wszystkim w stronę  zagranicznych inwestorów zainteresowanych zainwestowaniem środków w polskie start-upy.
Jednakże z uwagi na dużą elastyczność i uproszczone regulacje Prosta Spółka Akcyjna może okazać się jedną z najpopularniejszych form prowadzenia działalności  w Polce.  
Czas pokaże  także  czy przewidziane mechanizmy, w tym szczególności te dotyczące ochrony wierzycieli i obowiązku oszczędzania, będą bardziej skuteczne niż te przewidziane w dotychczasowych spółkach kapitałowych.

Justyna Wawrzyniak-Jedynak, radca prawny

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA