REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prosta Spółka Akcyjna – co trzeba wiedzieć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Justyna Wawrzyniak-Jedynak
Justyna Wawrzyniak-Jedynak
Radca prawny
Prosta Spółka Akcyjna – co trzeba wiedzieć?
Prosta Spółka Akcyjna – co trzeba wiedzieć?

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest Prosta Spółka Akcyjna? Od kiedy będzie funkcjonować w polskim systemie prawnym? Co powinna zawierać umowa Prostej Spółki Akcyjnej i jakie są jej główne cechy? Jaka jest ewidencja akcji i organy w tej spółce? Jak przebiega likwidacja Prostej Spółki Akcyjnej, a także dla kogo będzie to właściwa forma prawna? Wyjaśnia Justyna Wawrzyniak-Jedynak, radca prawny.

Prosta Spółka Akcyjna - od kiedy?

Ustawą z 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 1655 z 2019 r.) z dniem 1 marca 2021 r. do polskiego systemu prawnego obok spółki akcyjnej i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością zostanie wprowadzony trzeci rodzaj spółki kapitałowej – prosta spółka akcyjna. Przepisy miały obowiązywać już od 01.03.2020 r. jednakże  na wniosek Ministerstwa Sprawiedliwości ze względu na niedokończone prace nad elektronicznym postępowaniem rejestrowym w KRS termin został przesunięty.

REKLAMA

Autopromocja

Spółka akcyjna prosta to swoisty konglomerat cech spółki akcyjnej i cech spółki  z ograniczoną odpowiedzialnością.

Umowa Prostej Spółki Akcyjnej

Zgodnie z dodanym art. 3001 ksh  Prosta Spółka Akcyjna będzie mogła być utworzona przez jedną albo więcej osób w każdym celu prawnie dopuszczalnym, chyba że ustawa stanowi inaczej. Spółka nie będzie mogła być zawiązana wyłącznie przez jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Jej rejestracja będzie znacząco uproszczona, w stosunku do klasycznej wersji spółki akcyjnej. Umowa spółki, obok tradycyjnej formy aktu notarialnego, przewiduje bowiem zawarcie umowy przy wykorzystaniu wzorca umowy w formie elektronicznej.

Główne cechy Prostej Spółki Akcyjnej

Jako jedno z założeń,  należy wymienić wprowadzenie kapitału akcyjnego o minimalnej wartości 1 zł w miejsce kapitału zakładowego.  Ponadto, celem nowej regulacji jest umożliwienie przedsiębiorcom swobodnego kształtowania struktury majątkowej firmy.
Przepisy umożliwią również maksymalne wykorzystanie środków elektronicznych w procedurach funkcjonowania spółki, a także wprowadzenie nowych  mechanizmów ochrony wierzycieli w oparciu o zakaz dokonywania świadczeń na rzecz akcjonariuszy, które zagrażałyby wypłacalności spółki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto przepisy przewidują obowiązek oszczędzania (tj. dokonanie odpisu w wysokości  8% z zysku za dany rok na  kapitał akcyjny) .

Akcje w Prostej Spółce Akcyjnej.

Szczególną rewolucją w przepisach jest wprowadzenie akcji bez nominału (art 3002 § 3 ksh). Dotychczas bowiem akcje w spółce akcyjnej jak też udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością,  miały minimalną wartość nominalną odpowiednio 1 gr i 50 zł i składały się na kapitały zakładowe tychże spółek.

Przepisy o Prostej Spółce Akcyjnej przewidują  natomiast,  że  założyciele obok tradycyjnych wkładów pieniężnych i niepieniężnych będą mogli do niej wnieść wkład w postaci know-how i  obejmować akcje za świadczenie pracy lub usług, bez konieczności sporządzania jakichkolwiek wycen.

Ewidencja akcji w Prostej Spółce Akcyjnej

Akcje spółki  nie będą miały formy dokumentu, będą miały formę zdematerializowaną i  będą podlegały zarejestrowaniu w rejestrze akcjonariuszy (art. 30029  ksh i art. 30030 ksh.), który jest prowadzony w formie elektronicznej  i  może mieć formę rozproszonej i zdecentralizowanej bazy danych.
Organy spółki będą zobligowane podpisać umowę z jednym z podmiotów, który będzie prowadził rejestr akcji, tj.:
- krajowym bankiem,
- firmą inwestycyjną,
- zagraniczną instytucją kredytową prowadzącą działalność maklerską lub bankową na terytorium RP,
- Krajowym Depozytem Papierów Wartościowych S.A.,
- notariuszem.

Na mocy nowych przepisów ewidencja akcji będzie mogła być prowadzona przez podmiot, który działa w technologii Blockchain, co stanowi jeden z najciekawszych aspektów spółki.

Organy w Prostej Spółce Akcyjnej

W prostej spółce akcyjnej zmodyfikowane zostaną również organy przedsiębiorstwa. Założyciele spółki będą  mogli zdecydować o modelu zarządzania przedsiębiorstwem.
Do wyboru będą mieli utworzenie monistycznego modelu zarządzania przewidującego utworzenie Rady Dyrektorów, znanego z innych krajów, zwłaszcza anglosaskich , ewentualnie przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z  modelu dualistycznego,  znanego z dotychczasowych przepisów k.s.h., tj. zarząd i rada nadzorcza.

Likwidacja Prostej Spółki Akcyjnej

Jednym z celów nowej regulacji jest także wprowadzenie przepisów umożliwiających uproszczenie procedury rozwiązania i  likwidacji spółki.
Nowością jest wprowadzenie procedury,  o której mowa w  art. 300122 §1  ksh, zgodnie z którą cały majątek spółki będzie mógł  zostać przejęty przez oznaczonego akcjonariusza (akcjonariusza przejmującego), z obowiązkiem zaspokojenia wierzycieli i pozostałych akcjonariuszy, jeżeli przewiduje tak uchwała walnego zgromadzenia, podjęta większością trzech czwartych głosów, oddanych w obecności akcjonariuszy reprezentujących co najmniej połowę ogólnej liczby akcji, a sąd rejestrowy zezwoli na przejęcie.

Ponadto, w  kontekście likwidacji zredukowana zostanie także liczba ogłoszeń o likwidacji spółki z dwóch do jednego, a także skrócenie okresu zgłaszania roszczeń przez wierzycieli z sześciu do trzech miesięcy.

Prosta Spółka Akcyjna – dla kogo?

Wprowadzenie przepisów o Prostej Spółce Akcyjnej to ukłon przede wszystkim w stronę  zagranicznych inwestorów zainteresowanych zainwestowaniem środków w polskie start-upy.
Jednakże z uwagi na dużą elastyczność i uproszczone regulacje Prosta Spółka Akcyjna może okazać się jedną z najpopularniejszych form prowadzenia działalności  w Polce.  
Czas pokaże  także  czy przewidziane mechanizmy, w tym szczególności te dotyczące ochrony wierzycieli i obowiązku oszczędzania, będą bardziej skuteczne niż te przewidziane w dotychczasowych spółkach kapitałowych.

Justyna Wawrzyniak-Jedynak, radca prawny

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

REKLAMA