REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prosta Spółka Akcyjna – co trzeba wiedzieć?

Justyna Wawrzyniak-Jedynak
Justyna Wawrzyniak-Jedynak
Radca prawny
Prosta Spółka Akcyjna – co trzeba wiedzieć?
Prosta Spółka Akcyjna – co trzeba wiedzieć?

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest Prosta Spółka Akcyjna? Od kiedy będzie funkcjonować w polskim systemie prawnym? Co powinna zawierać umowa Prostej Spółki Akcyjnej i jakie są jej główne cechy? Jaka jest ewidencja akcji i organy w tej spółce? Jak przebiega likwidacja Prostej Spółki Akcyjnej, a także dla kogo będzie to właściwa forma prawna? Wyjaśnia Justyna Wawrzyniak-Jedynak, radca prawny.

Prosta Spółka Akcyjna - od kiedy?

Ustawą z 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 1655 z 2019 r.) z dniem 1 marca 2021 r. do polskiego systemu prawnego obok spółki akcyjnej i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością zostanie wprowadzony trzeci rodzaj spółki kapitałowej – prosta spółka akcyjna. Przepisy miały obowiązywać już od 01.03.2020 r. jednakże  na wniosek Ministerstwa Sprawiedliwości ze względu na niedokończone prace nad elektronicznym postępowaniem rejestrowym w KRS termin został przesunięty.

REKLAMA

REKLAMA

Spółka akcyjna prosta to swoisty konglomerat cech spółki akcyjnej i cech spółki  z ograniczoną odpowiedzialnością.

Umowa Prostej Spółki Akcyjnej

Zgodnie z dodanym art. 3001 ksh  Prosta Spółka Akcyjna będzie mogła być utworzona przez jedną albo więcej osób w każdym celu prawnie dopuszczalnym, chyba że ustawa stanowi inaczej. Spółka nie będzie mogła być zawiązana wyłącznie przez jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Jej rejestracja będzie znacząco uproszczona, w stosunku do klasycznej wersji spółki akcyjnej. Umowa spółki, obok tradycyjnej formy aktu notarialnego, przewiduje bowiem zawarcie umowy przy wykorzystaniu wzorca umowy w formie elektronicznej.

REKLAMA

Główne cechy Prostej Spółki Akcyjnej

Jako jedno z założeń,  należy wymienić wprowadzenie kapitału akcyjnego o minimalnej wartości 1 zł w miejsce kapitału zakładowego.  Ponadto, celem nowej regulacji jest umożliwienie przedsiębiorcom swobodnego kształtowania struktury majątkowej firmy.
Przepisy umożliwią również maksymalne wykorzystanie środków elektronicznych w procedurach funkcjonowania spółki, a także wprowadzenie nowych  mechanizmów ochrony wierzycieli w oparciu o zakaz dokonywania świadczeń na rzecz akcjonariuszy, które zagrażałyby wypłacalności spółki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto przepisy przewidują obowiązek oszczędzania (tj. dokonanie odpisu w wysokości  8% z zysku za dany rok na  kapitał akcyjny) .

Akcje w Prostej Spółce Akcyjnej.

Szczególną rewolucją w przepisach jest wprowadzenie akcji bez nominału (art 3002 § 3 ksh). Dotychczas bowiem akcje w spółce akcyjnej jak też udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością,  miały minimalną wartość nominalną odpowiednio 1 gr i 50 zł i składały się na kapitały zakładowe tychże spółek.

Przepisy o Prostej Spółce Akcyjnej przewidują  natomiast,  że  założyciele obok tradycyjnych wkładów pieniężnych i niepieniężnych będą mogli do niej wnieść wkład w postaci know-how i  obejmować akcje za świadczenie pracy lub usług, bez konieczności sporządzania jakichkolwiek wycen.

Ewidencja akcji w Prostej Spółce Akcyjnej

Akcje spółki  nie będą miały formy dokumentu, będą miały formę zdematerializowaną i  będą podlegały zarejestrowaniu w rejestrze akcjonariuszy (art. 30029  ksh i art. 30030 ksh.), który jest prowadzony w formie elektronicznej  i  może mieć formę rozproszonej i zdecentralizowanej bazy danych.
Organy spółki będą zobligowane podpisać umowę z jednym z podmiotów, który będzie prowadził rejestr akcji, tj.:
- krajowym bankiem,
- firmą inwestycyjną,
- zagraniczną instytucją kredytową prowadzącą działalność maklerską lub bankową na terytorium RP,
- Krajowym Depozytem Papierów Wartościowych S.A.,
- notariuszem.

Na mocy nowych przepisów ewidencja akcji będzie mogła być prowadzona przez podmiot, który działa w technologii Blockchain, co stanowi jeden z najciekawszych aspektów spółki.

Organy w Prostej Spółce Akcyjnej

W prostej spółce akcyjnej zmodyfikowane zostaną również organy przedsiębiorstwa. Założyciele spółki będą  mogli zdecydować o modelu zarządzania przedsiębiorstwem.
Do wyboru będą mieli utworzenie monistycznego modelu zarządzania przewidującego utworzenie Rady Dyrektorów, znanego z innych krajów, zwłaszcza anglosaskich , ewentualnie przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z  modelu dualistycznego,  znanego z dotychczasowych przepisów k.s.h., tj. zarząd i rada nadzorcza.

Likwidacja Prostej Spółki Akcyjnej

Jednym z celów nowej regulacji jest także wprowadzenie przepisów umożliwiających uproszczenie procedury rozwiązania i  likwidacji spółki.
Nowością jest wprowadzenie procedury,  o której mowa w  art. 300122 §1  ksh, zgodnie z którą cały majątek spółki będzie mógł  zostać przejęty przez oznaczonego akcjonariusza (akcjonariusza przejmującego), z obowiązkiem zaspokojenia wierzycieli i pozostałych akcjonariuszy, jeżeli przewiduje tak uchwała walnego zgromadzenia, podjęta większością trzech czwartych głosów, oddanych w obecności akcjonariuszy reprezentujących co najmniej połowę ogólnej liczby akcji, a sąd rejestrowy zezwoli na przejęcie.

Ponadto, w  kontekście likwidacji zredukowana zostanie także liczba ogłoszeń o likwidacji spółki z dwóch do jednego, a także skrócenie okresu zgłaszania roszczeń przez wierzycieli z sześciu do trzech miesięcy.

Prosta Spółka Akcyjna – dla kogo?

Wprowadzenie przepisów o Prostej Spółce Akcyjnej to ukłon przede wszystkim w stronę  zagranicznych inwestorów zainteresowanych zainwestowaniem środków w polskie start-upy.
Jednakże z uwagi na dużą elastyczność i uproszczone regulacje Prosta Spółka Akcyjna może okazać się jedną z najpopularniejszych form prowadzenia działalności  w Polce.  
Czas pokaże  także  czy przewidziane mechanizmy, w tym szczególności te dotyczące ochrony wierzycieli i obowiązku oszczędzania, będą bardziej skuteczne niż te przewidziane w dotychczasowych spółkach kapitałowych.

Justyna Wawrzyniak-Jedynak, radca prawny

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA