REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieodpłatne świadczenie członków zarządu

BG TAX & LEGAL
Spółka BG TAX & LEGAL od 2015 r. świadczy usługi profesjonalnego doradztwa podatkowego na rzecz średnich i dużych przedsiębiorstw, specjalizując się w bieżącym doradztwie podatkowym, jak i transakcyjnym.
Nieodpłatne świadczenie członków zarządu
Nieodpłatne świadczenie członków zarządu
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Nieodpłatne świadczenie. Zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą sądów i interpretacyjną organów podatkowych pełnienie funkcji członka zarządu bez wynagrodzenia przez udziałowca nie skutkuje powstaniem przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń dla spółki, gdyż wynagrodzeniem wspólnika jest prawo do udziału w zysku osoby prawnej (prawo do dywidendy). Do tej pory w zasadzie analogicznie podejście było prezentowane w sytuacji, gdy funkcję członka zarządu bez wynagrodzenia pełnią pracownicy udziałowca.

Nieodpłatne świadczenie w związku z nieodpłatnym sprawowaniem funkcji w zarządzie

W tym miejscu pragniemy dokonać analizy wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 30 października 2019 roku sygn. II FSK 3717/17, zgodnie z którym po stronie skarżącej spółki powstał przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia w związku z nieodpłatnym sprawowaniem funkcji przez jej członków zarządu (niebędących udziałowcami skarżącej). Co ciekawe, na zaprezentowane stanowisko w ramach wyżej wskazanego orzeczenia nie miało znaczenia to, że członkowie zarządu byli zatrudnieni w ramach spółki matki. W ramach niniejszej sprawy podkreślano, że na prawidłowość wydanej decyzji bez znaczenia pozostawała okoliczność, iż jedyny udziałowiec skarżącej spółki odnosi korzyści otrzymując wyższą dywidendę - gdyż odnoszącymi tą korzyść nie byli członkowie zarządu pełniący nieodpłatnie funkcje w ramach skarżącej spółki, lecz odrębny podmiot (który jest jedynie pracodawcą osób pełniących nieodpłatnie funkcję członka zarządu w ramach skarżącej spółki).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wskazane orzeczenie implikuje zwiększone ryzyko powstania przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia dla spółek, w ramach których członkowie zarządu pełnią swoje funkcje nieodpłatnie, otrzymując równolegle wynagrodzenie jedynie od spółki matki.

Mając na uwadze powyższe, zastanawia, czy wskazane orzeczenie przełoży się na zmianę linii interpretacyjnej (do tej pory co do zasady przychylnej dla podatników) w podobnych stanach faktycznych. Co ciekawe, analizując najnowsze interpretacje prawa podatkowego, pomimo niekorzystnego wyroku NSA z dnia 30 października 2019 roku sygn. akt II FSK 3717/17, nie należy na chwilę obecną mówić o przełamaniu dotychczasowego podejścia do analogicznych stanów faktycznych.

Mianowicie, przykładowo zgodnie z:

REKLAMA

  1. indywidualną interpretacją prawa podatkowego z dnia 31 marca 2020 roku sygn. 0111-KDIB2-1.4010.2.2020.1.AP wskutek pełnienia przez prezesa zarządu, członków rady nadzorczej oraz prokurenta (zatrudnionych w spółce matce) swoich funkcji nieodpłatnie na rzecz spółki córki, nie powstanie po jej stronie przychód podatkowy z tytułu nieodpłatnego świadczenia;
  2. indywidualną interpretacją prawa podatkowego z dnia 8 września 2020 roku sygn. 0111-KDIB1-1.4010.271.2020.1.SG wskutek pełnienia przez niektórych członków zarządu i rady nadzorczej (zatrudnionych w ramach spółki zarządzającej częścią portfela akcjonariusza wnioskodawcy) swoich funkcji nieodpłatnie na rzecz wnioskodawcy, po jego stronie nie powstanie przychód podatkowy z tytułu nieodpłatnego świadczenia.
  3. indywidualną interpretacją prawa podatkowego z dnia 7 maja 2020 roku sygn. 0111-KDIB2-1.4010.34.2020.2.AM nieodpłatne pełnienie funkcji prezesa zarządu bez wynagrodzenia (zatrudnionego w spółce powiązanej będącej 100% właścicielem spółki matki) na rzecz wnioskodawcy nie powoduje po jego stronie powstania przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co jednak ciekawe, we wszystkich wyżej wskazanych interpretacjach Dyrektor KIS, zgadzając się ze stanowiskiem wnioskodawców, odstąpił od własnego uzasadnienia prawnego. Odstąpienie od uzasadnienia nie rodzi oczywiście negatywnych skutków dla podmiotów, które uzyskały wyżej wskazane pozytywne interpretacje prawa podatkowego. Jednak dla tych, którzy nie wystąpili z własnym wnioskiem, kierując się jedynie pozytywnymi interpretacjami wydawanymi na rzecz innych podmiotów, zwiększa w pewien sposób ryzyko zmiany linii interpretacyjnej. Innymi słowy, istnieje ryzyko, iż ,,w pewnym momencie” organ wyda negatywną interpretacje w podobnych stanach faktycznych, podbierając się w ramach uzasadnienia prawnego profiskalnym wyrokiem NSA z dnia z dnia 30 października 2019 roku sygn. II FSK 3717/17.

Członkowie zarządu pełniący funkcje nieodpłatnie

W związku z powyższym, obecnie podatnicy, których członkowie zarządu pełnią swoje funkcje nieodpłatnie (a odpłatność występuje jedynie w relacji członek zarządu spółki córki a spółka matka), mogą stać przed dylematem, czy występować z wnioskiem o wydanie własnych interpretacji prawa podatkowego w celu uzyskania ochrony, czy też może powoływać się na wprowadzoną z dniem 1 stycznia 2017 roku do Ordynacji Podatkowej tzw. utrwaloną praktykę interpretacyjną. Przy czym niestety oba podejścia zawsze wiążą się z pewnym ryzykiem. Mianowicie, w przypadku ewentualnego otrzymania negatywnej interpretacji prawa podatkowego (na skutek zmiany linii interpretacyjnej) podatnicy w praktyce narażają się w pewnym stopniu na zwiększone ryzyko wszczęcia kontroli na podatkach dochodowych (co warte podkreślenia: omawiany profiskalny wyrok NSA stanowił pokłosie postępowania w ramach podatku CIT). Z drugiej strony, czyli powołując się na tzw. utrwaloną linię interpretacyjną, należy po pierwsze na bieżąco śledzić wydawane interpretacje. Ponadto, decydując się na taką taktykę, niestety organ zawsze może próbować argumentować, że stan faktyczny jest odmienny w stosunku do prezentowanego w pozytywnych interpretacjach.

Przy czym, biorąc pod uwagę, iż aktualnie wydawane interpretacje są przychylne dla podatników, słusznym krokiem wydaje się jednak wystąpienie z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego, gdyż (na chwilę obecną) szanse uzyskania pozytywnej interpretacji należy ocenić jako wysokie.

Joanna Aleksandrowicz, aplikant radcowski BG TAX & LEGAL

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA