REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieodpłatne świadczenie członków zarządu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
BG TAX & LEGAL
Spółka BG TAX & LEGAL od 2015 r. świadczy usługi profesjonalnego doradztwa podatkowego na rzecz średnich i dużych przedsiębiorstw, specjalizując się w bieżącym doradztwie podatkowym, jak i transakcyjnym.
Nieodpłatne świadczenie członków zarządu
Nieodpłatne świadczenie członków zarządu
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Nieodpłatne świadczenie. Zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą sądów i interpretacyjną organów podatkowych pełnienie funkcji członka zarządu bez wynagrodzenia przez udziałowca nie skutkuje powstaniem przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń dla spółki, gdyż wynagrodzeniem wspólnika jest prawo do udziału w zysku osoby prawnej (prawo do dywidendy). Do tej pory w zasadzie analogicznie podejście było prezentowane w sytuacji, gdy funkcję członka zarządu bez wynagrodzenia pełnią pracownicy udziałowca.

Nieodpłatne świadczenie w związku z nieodpłatnym sprawowaniem funkcji w zarządzie

REKLAMA

W tym miejscu pragniemy dokonać analizy wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 30 października 2019 roku sygn. II FSK 3717/17, zgodnie z którym po stronie skarżącej spółki powstał przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia w związku z nieodpłatnym sprawowaniem funkcji przez jej członków zarządu (niebędących udziałowcami skarżącej). Co ciekawe, na zaprezentowane stanowisko w ramach wyżej wskazanego orzeczenia nie miało znaczenia to, że członkowie zarządu byli zatrudnieni w ramach spółki matki. W ramach niniejszej sprawy podkreślano, że na prawidłowość wydanej decyzji bez znaczenia pozostawała okoliczność, iż jedyny udziałowiec skarżącej spółki odnosi korzyści otrzymując wyższą dywidendę - gdyż odnoszącymi tą korzyść nie byli członkowie zarządu pełniący nieodpłatnie funkcje w ramach skarżącej spółki, lecz odrębny podmiot (który jest jedynie pracodawcą osób pełniących nieodpłatnie funkcję członka zarządu w ramach skarżącej spółki).

REKLAMA

Wskazane orzeczenie implikuje zwiększone ryzyko powstania przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia dla spółek, w ramach których członkowie zarządu pełnią swoje funkcje nieodpłatnie, otrzymując równolegle wynagrodzenie jedynie od spółki matki.

Mając na uwadze powyższe, zastanawia, czy wskazane orzeczenie przełoży się na zmianę linii interpretacyjnej (do tej pory co do zasady przychylnej dla podatników) w podobnych stanach faktycznych. Co ciekawe, analizując najnowsze interpretacje prawa podatkowego, pomimo niekorzystnego wyroku NSA z dnia 30 października 2019 roku sygn. akt II FSK 3717/17, nie należy na chwilę obecną mówić o przełamaniu dotychczasowego podejścia do analogicznych stanów faktycznych.

Mianowicie, przykładowo zgodnie z:

  1. indywidualną interpretacją prawa podatkowego z dnia 31 marca 2020 roku sygn. 0111-KDIB2-1.4010.2.2020.1.AP wskutek pełnienia przez prezesa zarządu, członków rady nadzorczej oraz prokurenta (zatrudnionych w spółce matce) swoich funkcji nieodpłatnie na rzecz spółki córki, nie powstanie po jej stronie przychód podatkowy z tytułu nieodpłatnego świadczenia;
  2. indywidualną interpretacją prawa podatkowego z dnia 8 września 2020 roku sygn. 0111-KDIB1-1.4010.271.2020.1.SG wskutek pełnienia przez niektórych członków zarządu i rady nadzorczej (zatrudnionych w ramach spółki zarządzającej częścią portfela akcjonariusza wnioskodawcy) swoich funkcji nieodpłatnie na rzecz wnioskodawcy, po jego stronie nie powstanie przychód podatkowy z tytułu nieodpłatnego świadczenia.
  3. indywidualną interpretacją prawa podatkowego z dnia 7 maja 2020 roku sygn. 0111-KDIB2-1.4010.34.2020.2.AM nieodpłatne pełnienie funkcji prezesa zarządu bez wynagrodzenia (zatrudnionego w spółce powiązanej będącej 100% właścicielem spółki matki) na rzecz wnioskodawcy nie powoduje po jego stronie powstania przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co jednak ciekawe, we wszystkich wyżej wskazanych interpretacjach Dyrektor KIS, zgadzając się ze stanowiskiem wnioskodawców, odstąpił od własnego uzasadnienia prawnego. Odstąpienie od uzasadnienia nie rodzi oczywiście negatywnych skutków dla podmiotów, które uzyskały wyżej wskazane pozytywne interpretacje prawa podatkowego. Jednak dla tych, którzy nie wystąpili z własnym wnioskiem, kierując się jedynie pozytywnymi interpretacjami wydawanymi na rzecz innych podmiotów, zwiększa w pewien sposób ryzyko zmiany linii interpretacyjnej. Innymi słowy, istnieje ryzyko, iż ,,w pewnym momencie” organ wyda negatywną interpretacje w podobnych stanach faktycznych, podbierając się w ramach uzasadnienia prawnego profiskalnym wyrokiem NSA z dnia z dnia 30 października 2019 roku sygn. II FSK 3717/17.

Członkowie zarządu pełniący funkcje nieodpłatnie

REKLAMA

W związku z powyższym, obecnie podatnicy, których członkowie zarządu pełnią swoje funkcje nieodpłatnie (a odpłatność występuje jedynie w relacji członek zarządu spółki córki a spółka matka), mogą stać przed dylematem, czy występować z wnioskiem o wydanie własnych interpretacji prawa podatkowego w celu uzyskania ochrony, czy też może powoływać się na wprowadzoną z dniem 1 stycznia 2017 roku do Ordynacji Podatkowej tzw. utrwaloną praktykę interpretacyjną. Przy czym niestety oba podejścia zawsze wiążą się z pewnym ryzykiem. Mianowicie, w przypadku ewentualnego otrzymania negatywnej interpretacji prawa podatkowego (na skutek zmiany linii interpretacyjnej) podatnicy w praktyce narażają się w pewnym stopniu na zwiększone ryzyko wszczęcia kontroli na podatkach dochodowych (co warte podkreślenia: omawiany profiskalny wyrok NSA stanowił pokłosie postępowania w ramach podatku CIT). Z drugiej strony, czyli powołując się na tzw. utrwaloną linię interpretacyjną, należy po pierwsze na bieżąco śledzić wydawane interpretacje. Ponadto, decydując się na taką taktykę, niestety organ zawsze może próbować argumentować, że stan faktyczny jest odmienny w stosunku do prezentowanego w pozytywnych interpretacjach.

Przy czym, biorąc pod uwagę, iż aktualnie wydawane interpretacje są przychylne dla podatników, słusznym krokiem wydaje się jednak wystąpienie z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego, gdyż (na chwilę obecną) szanse uzyskania pozytywnej interpretacji należy ocenić jako wysokie.

Joanna Aleksandrowicz, aplikant radcowski BG TAX & LEGAL

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rada Ministrów zdecydowała

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rada Ministrów zdecydowała

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

REKLAMA

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

REKLAMA