REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wiążące polecenie spółki dominującej - nowy instrument zarządzania spółką zależną

Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Wiążące polecenie spółki dominującej dla spółki zależnej
Wiążące polecenie spółki dominującej dla spółki zależnej

REKLAMA

REKLAMA

13 października 2022 r. weszła w życie nowelizacja Kodeksu spółek handlowych. Nowelizacja wprowadziła nie tylko zmiany w organizacji pracy organów wykonawczych oraz kontrolujących spółek kapitałowych, ale przede wszystkim nowe w polskim porządku prawnym prawo holdingowe. Możliwość wydawania wiążących poleceń to jedno z podstawowych uprawnień spółek dominujących wobec spółek zależnych.

Wiążące polecenie spółki dominującej dla spółki zależnej. Uchwała zgromadzenia wspólników i obowiązek wpisu do KRS

Wydawanie wiążących poleceń spółce zależnej jest możliwe tylko i wyłącznie po spełnieniu dwóch przesłanek ustawowych.
Pierwszą z nich jest konieczność podjęcia uchwały przez zgromadzenie wspólników (lub walne zgromadzenia akcjonariuszy) spółki zależnej o uczestnictwie w grupie spółek ze wskazaniem spółki dominującej. Drugą z nich jest ujawnienie w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) uczestnictwa w grupie spółek
. Z obowiązku zgłoszenia do KRS zwolniona jest spółka dominująca posiadająca siedzibę poza granicami Polski.

REKLAMA

Autopromocja

Wydawanie wiążących poleceń

Spółka dominująca może wydawać spółce zależnej uczestniczącej w grupie spółek wiążące polecenie dotyczące prowadzenia spraw spółki. Wydanie wiążącego polecenia musi być uzasadnione interesem grupy spółek. A contrario, polecenie nie powinno dotyczyć wykonania czynności, która leżałaby wyłącznie w interesie spółki dominującej lub innych, wybranych spółek.

Uprawnionymi do wydawania wiążących poleceń są: zarząd, prokurent, bądź pełnomocnicy w zakresie przysługującego im umocowania. Co ważne, wiążące polecenie jest wydawane w formie pisemnej lub elektronicznej pod rygorem nieważności. Do obowiązkowych elementów wiążącego polecenia należą co najmniej: oczekiwane zachowanie spółki zależnej w związku z wykonaniem polecenia, wykazanie interesu grupy spółek, który uzasadnia wykonanie polecenia, spodziewane korzyści lub szkody spółki zależnej, a także przewidywany sposób i termin naprawienia spółce zależnej szkody poniesionej w wyniku wykonania wiążącego polecenia.

Przyjęcie bądź odmowa przyjęcia wiążącego polecenia

REKLAMA

Wydanie wiążącego polecenia to jednak nie wszystko. Wykonanie wiążącego polecenia przez spółkę zależną wymaga uprzedniej uchwały zarządu spółki zależnej. Następnie spółka zależna jest zobowiązana do poinformowania spółki dominującej o podjęciu uchwały o wykonaniu wiążącego polecenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Istnieje jednak możliwość odmowy wykonania wiążącego polecenia. Spółka odmawia wykonania wiążącego polecenia spółki dominującej, gdy istnieje uzasadniona obawa, że jego wykonanie doprowadziłoby do niewypłacalności albo zagrożenia niewypłacalnością tej spółki. Spółka zależna, która nie jest spółką jednoosobową odmawia również wykonania wiążącego polecenia, które jest sprzeczne z interesem tej spółki i wyrządzi jej szkodę, która nie będzie naprawiona przez spółkę dominującą w okresie dwóch lat. Odmowa wykonania wiążącego polecenia wymaga uprzedniej uchwały zarządu spółki zależnej wraz z uzasadnieniem. Warto podkreślić, że odmowa wykonania wiążącego polecenia jest nie tylko prawem, ale w ustawowo przewidzianych przypadkach, obowiązkiem spółki zależnej.

Zwrócić należy również uwagę, że ustawodawca pozostawia pewne pole do modyfikacji ustawowej lub statutowej przesłanek odmowy wykonania wiążącego polecenia przez spółkę zależną. Istnieje zatem możliwość wprowadzenia do statutu lub umowy spółki zależnej postanowień, które przewidywać będą inne okoliczności uzasadniające i uprawniające spółkę zależną do odmowy wykonania takiego wiążącego polecenia wydanego przez spółkę dominującą.

Odpowiedzialność spółki dominującej za skutki wydania wiążącego polecenia

Uczestnictwo w grupie spółek wprowadza szereg mechanizmów umożliwiających spółce dominującej pełniejszą kontrolę nad spółką zależną, ale wiąże się to również z możliwą odpowiedzialnością spółki dominującej wobec spółki zależnej. Spółka dominująca odpowiada bowiem wobec spółki zależnej za szkodę, która została wyrządzona wykonaniem wiążącego polecenia i która nie została naprawiona w terminie wskazanym w wiążącym poleceniu. Powództwo o naprawienie szkody wyrządzonej przez spółkę dominującą wytacza spółka zależna w terminie roku od dnia upływu terminu wskazanego w wiążącym poleceniu. Po tym terminie z powództwem o naprawienie szkody może wystąpić każdy wspólnik albo akcjonariusz spółki zależnej. W wyniku takiej regulacji każdy ze wspólników mniejszościowych będzie również mógł wystąpić z powództwem o naprawienie szkody, jeżeli zarząd spółki zależnej zaniecha podjęcia odpowiednich kroków mających na celu dochodzenie należnego odszkodowania.

Nowe prawo holdingowe, które reguluje relacje prywatno-prawne między spółką dominującą, a jej spółkami zależnymi, wymaga odpowiedniego przygotowania ze strony wszystkich działających w ramach grupy spółek. Wydawanie wiążących poleceń może stanowić niewątpliwe ułatwienie w funkcjonowaniu holdingów, które przełoży się pozytywnie na efektywność zarządzania grupą spółek. Spółka dominująca zyskuje uprawnienia pozwalające jej na stałą i pełną kontrolę nad działalnością spółki zależnej, a wprowadzenie instrumentu wiążących poleceń wydawanych przez spółkę dominującą, może zapewnić jej, że spółka zależna wykona polecenie, co znajdzie potwierdzenie w podjęciu stosownej uchwały przez spółkę zależną.

Należy pamiętać, że wskazane powyżej możliwości wiążą się z wysokim poziomem sformalizowania w stosunku do celu, który można zrealizować również bez wcielania w życie opisanej powyżej procedury.

Maciej Oczkowski – adwokat w krakowskim oddziale Rödl & Partner
Oskar Lindner – prawnik w krakowskim oddziale Rödl & Partner

Prawo holdingowe w Polsce 2022 - Rödl & Partner

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Nowa luka w VAT wprowadzona w 2025 roku. Prof. Modzelewski: możliwość nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

REKLAMA

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Podatek od ogrodzenia w 2025 r. Ministerstwo Finansów wyjaśnia kto nie musi płacić podatku od płotu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

REKLAMA

Wyślesz skutecznie pismo do urzędu i sądu w ostatnim dniu terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu lub sądu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

REKLAMA