REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Jak krok po kroku założyć spółkę cywilną
Jak krok po kroku założyć spółkę cywilną
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Spółka cywilna należy do jednej z najczęściej zakładanych spółek. Jakie działania należy podjąć, by dokonać prawidłowej i pełnej rejestracji spółki cywilnej? Jaką formę opodatkowania wybrać dla tego rodzaju spółki?

Działalność gospodarcza - definicja

Działalność gospodarcza to zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

REKLAMA

REKLAMA

Trzy cechy świadczące o tym, że wykonujesz działalność gospodarczą:

  • cel zarobkowy,
  • działanie w sposób zorganizowany,
  • działanie w sposób ciągły.

REKLAMA

Rejestracja spółki cywilnej w CEIDG

Spółka cywilna to jeden z najpopularniejszych rodzajów spółek. W przeciwieństwie do spółek prawa handlowego nie posiada ona osobowości prawnej i nie jest rejestrowana w KRS. Spółkę cywilną mogą utworzyć minimum 2 osoby fizyczne (lub prawne). Każdy ze wspólników spółki cywilnej musi dokonać rejestracji w CEIDG (Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej), co w konsekwencji oznacza, że przedsiębiorcą jest co do zasady każdy ze wspólników, a nie spółka. Co ważne, spółka cywilna w założeniu nie wymaga od jej wspólników posiadania nawet minimalnego kapitału.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rejestracja w CEIDG jest bezpłatna

Ważne!

Za zobowiązania zaciągnięte przez spółkę odpowiadają wszyscy wspólnicy swym majątkiem wspólnym oraz każdy ze wspólników z osobna majątkiem osobistym - bez żadnych ograniczeń.

W celu rejestracji spółki wypełniony formularz CEIDG-1 należy złożyć w dowolnym urzędzie miasta lub gminy. Wniosek o rejestrację działalności można złożyć na kilka różnych sposobów:

  • osobiście w urzędzie miasta lub gminy,
  • elektronicznie przy wykorzystaniu bezpiecznego podpisu kwalifikowanego,
  • elektronicznie bez bezpiecznego podpisu kwalifikowanego, wykorzystując epuap, czyli profil zaufany,
  • listem poleconym (podpis poświadczony notarialnie).

Co ważne, druk ten należy wypełnić i złożyć najpóźniej w dniu uruchomienia działalności, co w konsekwencji oznacza, że nie można dokonać rejestracji z datą wsteczną.

Skutki podatkowe zmiany formy prawnej prowadzonej działalności

Jednak to nie koniec kroków, jakie muszą podjąć przedsiębiorcy, by dokonać prawidłowej i pełnej rejestracji spółki cywilnej. Po uzyskaniu pierwszego wpisu rejestracyjnego w CEIDG należy zawrzeć umowę spółki cywilnej w formie pisemnej oraz odprowadzić na rachunek bankowy urzędu skarbowego podatek od czynności cywilnoprawnych (druk PCC-3, PCC-3a) w wysokości 0,5% od wkładów wniesionych do majątku wspólnego spółki (jej wspólników). Na tym etapie trzeba również przygotować zgłoszenie do GUS i uzyskać numer REGON spółki (złożenie druku RG-OP w urzędzie statystycznym właściwym dla siedziby spółki). Kolejny krok to zgłoszenie identyfikacyjne do urzędu skarbowego i uzyskanie NIP spółki. W tym celu należy złożyć wniosek na druku NIP-2 oraz NIP-D. Czynności te są bezpłatne. Ostatnia czynność, jaką należy wykonać to zmiana wpisu w CEIDG (aktualizacja w ciągu 7 dni od uzyskania NIP-u oraz REGON-u) przez wspólników, w celu uzupełnienia informacji o NIP i REGON spółki.


Forma opodatkowania dla wspólników spółki cywilnej

Jednym z istotnych elementów, który przyszli przedsiębiorcy wskazują na druku rejestracyjnym CEIDG-1, jest forma opodatkowania. Dla wspólników spółki cywilnej przepisy dopuszczają wybór jednej z czterech form odprowadzania podatku:

  • zasady ogólne,
  • podatek liniowy,
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych,
  • karta podatkowa.

Należy pamiętać, że podatnikiem podatku dochodowego nie jest spółka, a każdy ze wspólników z osobna. Dlatego też zaliczki na podatek dochodowy nie wylicza spółka, a odrębnie każdy ze wspólników, uwzględniając przychody i koszty wg udziałów.

Jak rozliczyć usługę zamówioną u wspólnika spółki cywilnej

Co ważne, niektóre rodzaje działalności ze względu na swój przedmiot wykluczają stosowanie ryczałtu lub karty podatkowej. Natomiast w przypadku podatku liniowego należy pamiętać, że nie można go stosować w sytuacji, gdy w ramach działalności świadczy się usługi lub dokonuje się dostawy na rzecz byłego pracodawcy.

Ważne!

Nie jest dopuszczalne, by część wspólników spółki cywilnej osób fizycznych opodatkowana  była ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub karta podatkową, a część korzystała z zasad ogólnych lub podatku liniowego.

Ważne!

Możliwe jest zróżnicowanie formy opodatkowania dochodów poszczególnych wspólników spółki cywilnej tak, że część opłaca podatek dochodowy na zasadach ogólnych (skala podatkowa - 18%, 32%), a część według podatku liniowego (19%).

Zasady ogólne

Opodatkowanie wg skali jest najpopularniejszą formą opodatkowania stosowaną wśród przedsiębiorców. Opodatkowaniu w tym przypadku podlega dochód, czyli przychody pomniejszone o koszty uzyskania przychodów. Atutem tego typu rozliczenia jest występowanie tzw. kwoty wolnej od podatku (obecnie wynoszącej 3091 zł). Osiągając w danym roku podatkowym dochody nieprzekraczające tej kwoty, nie płaci się podatku.

Polecamy: Podatki 2016 - komplet żółtych książek

Opodatkowanie na zasadach ogólnych wskazuje dwie stawki podatku zależne od wysokości dochodu:

Podstawa obliczenia podatku w PLN

Podatek wynosi

Ponad

Do

85 528 zł

18% minus kwota zmniejszająca podatek 556 zł 02 gr

85 528 zł

14 839 zł 02 gr + 32% nadwyżki ponad 85 528 zł

Podmiot opodatkowany na zasadach ogólnych może dokonać wspólnego rozliczenia z małżonkiem oraz skorzystać z ulg podatkowych. Ewidencją prowadzoną dla celów podatku dochodowego przy tej formie opodatkowania jest księga przychodów i rozchodów.


Podatek liniowy

Podobnie jak przy opodatkowaniu na zasadach ogólnych podstawę opodatkowania stanowi dochód, czyli różnica pomiędzy przychodami a kosztami. Przy czym obowiązuje tutaj jedna stawka podatku - 19%. Dla tej formy opodatkowania nie przewidziano szczególnych preferencji jak np. kwota wolna od podatku, skorzystanie z ulg podatkowych, wspólne rozliczenie z małżonkiem. Niemniej jednak jest ona korzystna dla przedsiębiorców osiągających wysokie dochody. Tak jak w przypadku zasad ogólnych KPiR jest ewidencją, którą należy prowadzić w celu należytego rozliczenia podatku dochodowego.

Ryczałt ewidencjonowany

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych to forma opodatkowania, w której podstawę opodatkowania stanowi jedynie przychód. Nie jest on pomniejszany o poniesione koszty podatkowe. Przychody podlegają opodatkowaniu kilkoma stawkami: 3%, 5,5%, 8,5%, 17% lub 20%. Stawka ryczałtu jest zależna od rodzaju wykonywanej działalności.

Co ważne, przepisy określają, które rodzaje działalności bezwzględnie nie mogą korzystać z opodatkowania ryczałtem. Zalicza się do nich m.in.: apteki, lombardy, handel częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.

Przedsiębiorca opodatkowany ryczałtem jest zobligowany do wykazywania osiągniętych przychodów w ewidencji przychodów.

 

Karta podatkowa

Jest zryczałtowaną formą opodatkowania, z której mogą skorzystać określone przepisami grupy usług. Zaliczyć można do nich m.in. usługi grawerskie, usługi zegarmistrzowskie, usługi tapicerskie, usługi hafciarskie.

Wysokość stawek karty podatkowej jest ustalana indywidualnie z naczelnikiem urzędu skarbowego i zależy od wielu czynników, między innymi od:

  • liczby mieszkańców miejscowości, gdzie zarejestrowano działalność,
  • rodzaju usług wykonywanych przez jednoosobową działalność gospodarczą,
  • wieku podatnika.

Przekształcenie spółki cywilnej w jawną

Podatek VAT a spółka cywilna

Zakładając działalność gospodarczą, szczególną uwagę należy zwrócić na kwestię podatku VAT. Spółka cywilna będąca czynnym podatnikiem VAT musi dokonać rejestracji na druku VAT-R. Od 2015 roku rejestracja dla celów VAT jest bezpłatna.

Co ważne,  w przypadku podatku od towarów i usług podatnikiem VAT jest wyjątkowo spółka cywilna, a nie każdy z jej wspólników z osobna. Dlatego też z tytułu działalności spółki składa się jedną deklarację VAT za spółkę, a nie za każdego ze wspólników z osobna, w przeciwieństwie do rozliczeń dla celów podatku dochodowego.

Przepisy przewidują również rodzaje działalności, które bezwzględnie mogą korzystać ze zwolnienia z VAT (usługi ubezpieczeniowe, usługi nauczania języków obcych, wynajem lokalu dla celów mieszkaniowych). Są to tzw. zwolnienia przedmiotowe. Dodatkowo warto wspomnieć, iż ustawa o VAT wyróżnia także zwolnienie podmiotowe z VAT dotyczące limitu obrotów. Obecna kwota limitu wynosi 150 000 zł i będzie obowiązywała do 2018 roku.


Składki ZUS w jednoosobowej działalności gospodarczej

Początkujący przedsiębiorca co do zasady może skorzystać z preferencyjnych składek ZUS. Ich wysokość jest zdecydowania niższa niż w przypadku tzw. “dużego ZUS-u”. Jest to szczególnie istotne z punktu widzenia początkującego przedsiębiorcy, często bowiem w pierwszych miesiącach prowadzenia działalności osiągane dochodowy nie są na tyle wysokie, by móc pokryć tego typu zobowiązanie.

Warto podkreślić, że każdy wspólnik opłaca składki ZUS za siebie samodzielnie. Jedynie w sytuacji, gdy spółka cywilna zatrudnia pracowników, wspólnicy składają deklaracje ZUS jako spółka.

Składki społeczne na tzw. małym ZUS-ie prezentuje poniższa tabela

Nazwa składki

Podstawa wymiaru składek w 2016 r. - 555 zł

Emerytalna 19,52%

108,34 zł

Rentowa 8%

44,40 zł

Chorobowa 2,45%

13,60 zł

Wypadkowa 1,93%/1,8%

9,99 zł

Fundusz pracy

przedsiębiorca opłacający minimalne preferencyjne składki ZUS nie opłaca za siebie Funduszu Pracy

SUMA

176,33 zł

Comiesięczna składka na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą w 2016 roku wynosi 288,95 zł, a tym samym składka zdrowotna podlegająca odliczeniu od podatku wynosi 248,82 zł.

Jak skorzystać z odroczenia terminu płatności składek ZUS

Wspólnicy spółki cywilnej dokonują zgłoszenia do ubezpieczeń na druku rejestracyjnym:

  • ZUS ZUA - gdy będzie opłacał zarówno składki społeczne, jak i zdrowotne lub
  • ZUS ZZA - gdy będzie opłacał jedynie składki zdrowotne (do składek społecznych posiada bowiem inny tytuł ubezpieczeń).

Ważne!

Spółka cywilna może zatrudniać pracowników. Wówczas dokonuje rejestracji jako płatnik składek na druku ZUS ZPA.

Program Aktywizacja dla początkujących przedsiębiorców

Program Aktywizacja to inicjatywa na rzecz rozwoju polskiej przedsiębiorczości, dzięki której nowo powstałe firmy mogą zupełnie za darmo otrzymać narzędzia informatyczne niezbędne do sprawnego jej funkcjonowania. Roczny darmowy dostęp do systemu fakturowania, zarządzania magazynem, oprogramowanie do prowadzenia kadr i płac, rozliczania podatków oraz prowadzenia księgowości online, wsparte pomocą ze strony specjalistów z wieloletnim doświadczeniem, to bez wątpienia ogromny bonus dla wszystkich rozpoczynających swą przygodę z biznesem.

Warunkiem wzięcia udziału w projekcie jest założenie firmy w ciągu ostatnich 60 dni przed przystąpieniem do programu. Natomiast niepodważalną korzyścią, płynącą z udziału w Programie Aktywizacja, jest minimalizacja obciążeń finansowych w początkowym okresie funkcjonowania firmy. Zgłoszenie do Programu Aktywizacja jest bardzo proste - wystarczy zarejestrować się bezpośrednio na stronie programu: www.programaktywizacja.pl. Udział jest całkowicie darmowy.

Autor: Angelika Borowska, specjalista ds. księgowości wfirma.pl

wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA