REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółka na Mauritiusie, czyli jak uniknąć podatku od zysków kapitałowych

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Spółka na Mauritiusie, czyli jak uniknąć podatku od zysków kapitałowych /Fot. Fotolia
Spółka na Mauritiusie, czyli jak uniknąć podatku od zysków kapitałowych /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

Prawo Mauritiusu reguluje dwie kategorie spółek (tzw. Global Business Companies – GBC), których prowadzenie pozwala na uniknięcie podatku od zysków kapitałowych. Jedną z nich jest GBC1 – spółka, która jest rezydentem podatkowym Mauritiusu dla celów podatkowych i płaci podatek w wysokości 3%. Druga spółka to GBC2, która nie jest rezydentem podatkowym Mauritiusu, zatem nie jest zobowiązana do wypełniania zeznań podatkowych oraz poddawania kont kontroli w formie audytu.

Autopromocja

Interesującym i opłacalnym rozwiązaniem może być przeniesienie części działalności gospodarczej do kraju, w którym są stosunkowo niskie podatki, jednocześnie gwarantującego poufność i stabilność prowadzenia firmy. Jednym z bardziej atrakcyjnych pod tym względem państw jest Republika Mauritiusu.

Jak to działa?

Raj podatkowy oferuje zapłacenie niskiego podatku albo w ogóle jego uniknięcie, dzięki czemu zwiększa swoją atrakcyjność gospodarczą i pozyskuje zagranicznych inwestorów. Z punktu widzenia możliwych do osiągnięcia korzyści podatkowych o potencjale gospodarczym kraju świadczy nie tylko sytuacja makroekonomiczna państwa, ale również bezpieczeństwo lokowanego w nim kapitału, poufność prowadzonych transakcji czy łatwość w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Dlaczego Mauritius?

Mauritius jest państwem o stabilnym wzroście gospodarczym. Jest to konsekwencja gruntownej reformy gospodarki narodowej polegającej na zdywersyfikowaniu źródeł dochodów w oparciu o przemysł lekki, finanse i turystykę. Solidne regulacje gospodarcze i zachowawcza polityka bankowa pozwoliły temu państwu złagodzić negatywne skutki globalnego krachu finansowego lat 2008–2009. W latach 2010–2013 PKB wzrastało w przyzwoitym tempie 3–4% rok po roku. W ostatnich latach Mauritius stał się głównym ośrodkiem regionu, mającym znaczenie dla handlu i inwestycji oraz usług finansowych i turystycznych. Wyspiarski kraj uchodzi za oazę przyjaznego biznesu, z liberalnymi przepisami gospodarczymi i podatkowymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ten status Mauritiusu potwierdza jego niekwestionowana pozycja w rankingach oceniających gospodarki całego świata – Bank Światowy w 2016 r. sklasyfikował Mauritius na 1. miejscu wśród państw Afryki i na 32. lokacie na świecie w dziedzinie łatwości prowadzenia działalności gospodarczej; według Indeksu Wolności Ekonomicznej Heritage Foundation, Mauritius zajmuje 8. miejsce pośród 178 klasyfikowanych krajów w rankingu wolnorynkowych gospodarek świata (dla porównania Polska zajmuje 50. miejsce).

Preferencje podatkowe

Prawo spółek handlowych oraz przepisy podatkowe na Mauritiusie zapewniają praktyczne centrum finansowe offshore specjalizujące się w zakładaniu firm przez podmioty zewnętrzne z kapitałem zagranicznym. Porządek prawny Mauritiusu spełnia międzynarodowe standardy dotyczące badania praktyk prania brudnych pieniędzy oraz zwalczania prób finansowania terroryzmu. Prawo Mauritiusu reguluje dwie kategorie spółek (tzw. Global Business Companies – GBC), których prowadzenie pozwala na uniknięcie podatku od zysków kapitałowych.

Autopromocja

Instrukcje VAT. 15 praktycznych procedur dla podatników

Publikacja przedstawia wytyczne dotyczące rozliczania VAT i akcyzy od sprowadzanych samochodów. Omawia także kwestie związane z płatnościami faktur na rachunek bankowy, stosowaniem split payment oraz wyborem kwartalnego rozliczenia na rok 2024.
Sprawdź

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Pierwszą z nich jest GBC1 – spółka, która jest rezydentem podatkowym Mauritiusu dla celów podatkowych i płaci na Mauritiusie podatek w wysokości 3%. Posiadanie rezydencji podatkowej Mauritiusu umożliwia takiej spółce korzystanie z preferencji wynikających z zawartych przez Mauritius umów o unikaniu podwójnego opodatkowania (ważne: Mauritius nie podpisał umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania w Polsce). Obowiązki wynikające z prowadzenia działalności w ramach GBC1 wymuszają na przedsiębiorcy uwiarygodnienie rezydentury spółki m.in. poprzez zarządzanie spółką na terenie Mauritiusu oraz prowadzenie rachunku bankowego i księgowości spółki.

Zobacz także: Moja firma


Z kolei GBC2 to spółka, która nie jest rezydentem podatkowym Mauritiusu dla celów podatkowych. W konsekwencji nie jest ona zobowiązana do wypełniania zeznań podatkowych oraz poddawania kont kontroli w formie audytu. Jednym z obowiązków GBC2 jest natomiast składanie Komisji Usług Finansowych corocznego sprawozdania finansowego. Prowadzenie działalności w tej formie wyklucza świadczenie usług z zakresu bankowości, usług finansowych, ubezpieczeń czy pozyskiwania kapitału publicznego. Restrykcje dotyczą również obowiązku wyrażenia kapitału zakładowego w walucie zagranicznej. Spółka GBC2 nie może prowadzić transakcji z obywatelami Mauritiusu ani posiadać nieruchomości na terytorium kraju.

Opinię azylu podatkowego Mauritius zawdzięcza głównie wysokiemu poziomowi ochrony poufnych informacji nt. udziałowców spółek i dużym ograniczeniom w zakresie wymiany informacji z innymi administracjami podatkowymi. Z tego właśnie powodu OECD cały czas wymienia Mauritius wśród państw stosujących szkodliwą konkurencję podatkową, jednakże zasadniczym atutem tego kraju jest to, że – inaczej niż w większości egzotycznych jurysdykcji podatkowych – cudzoziemcy mogą w nim łatwo i poufnie zarejestrować spółkę, a obowiązujące ich wymogi rachunkowe i sprawozdawcze są minimalne. Niemniej jednak przeniesienie działalności gospodarczej na Mauritius zaleca się powierzyć profesjonalnym doradcom podatkowym specjalizującym się w międzynarodowej optymalizacji podatkowej.

Autorzy: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Autopromocja
Autopromocja

REKLAMA

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Korekta dokumentów złożonych do ZUS 2023/2024. Co z nadpłatami? Jakie zmiany od nowego roku? [Wyjaśnienia ZUS]

    ZUS w szerokiej kampanii medialnej informuje i przypomina od pewnego czasu, że tylko do 1 stycznia 2024 r. płatnicy składek mogą przekazywać korekty dokumentów rozliczeniowych (ZUS DRA, ZUS RCA, ZUS RSA) za okres od stycznia 1999 r. do grudnia 2021 r. Natomiast korekty tych dokumentów za okres od stycznia 2022 r. są możliwe w ciągu 5 lat od terminu płatności składek za dany miesiąc kalendarzowy. ZUS przygotował też odpowiedzi na 9 najczęściej pojawiających się pytań na ten temat. Wyjaśnia m.in. kwestię ew. sankcji za brak korekt, zasady odzyskiwania nadpłat, czy zmiany dot. korygowania dokumentów od 1 stycznia 2024 r.

    Wyższy podatek dochodowy, by sfinansować transformację klimatyczną

    65 proc. polskich respondentów mogłoby płacić większy podatek dochodowy, by pomóc gospodarstwom domowym o niższych dochodach poradzić sobie z kosztami zielonej transformacji; 51 proc. zgodziłoby się zapłacić dodatkowe 1-2 proc. swojego dochodu - wynika z ankiety Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

    Księgowa odchodzi a firma zostaje z problemem. Co zrobić, by zatrzymać księgową?

    Wiele firm zna tę sytuację – ważny specjalista taki jak księgowa zaczyna zdradzać oznaki zmęczenia i niezadowolenia z pracy. Brak czasu, za dużo obowiązków, nadmiar dokumentów – to prosta droga do wypalenia zawodowego i rezygnacji ze stanowiska. Jednak czy przedsiębiorcy są gotowi na konsekwencje, jakie niesie za sobą odejście tak ważnego pracownika? Co zrobić, by zatrzymać księgowego w firmie?

    Tabela kursów średnich NBP nr 230/A/NBP/2023 z 28 listopada 2023 r. Kurs euro 4,3542 zł

    Tabela kursów średnich waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona 28 listopada 2023 r. NBP nr 230/A/NBP/2023. Średni kurs euro 4,3542 zł.

    ZUS: Brak korekty ZUS DRA, ZUS RCA, ZUS RSA do końca 2023 r. bez kar dla przedsiębiorcy

    ZUS informuje, że korekta dokumentów rozliczeniowych ZUS DRA, ZUS RCA, ZUS RSA za okres od stycznia 1999 r. do grudnia 2021 r. jest możliwa tylko do końca 2023 roku. Przy czym jeżeli ktoś nie zdąży z korektą w tym terminie, ZUS nie będzie stosował sankcji. Warto też wiedzieć, że błędy w dokumentach rozliczeniowych z ZUS za okres od stycznia 2022 r. - można korygować w ciągu kolejnych 5 lat od terminu płatności składek za dany miesiąc kalendarzowy. 

    Przedłużenie 0 proc. VAT na żywność w 2024 r. "Marszałek Hołownia nie poddaje projektu pod obrady Sejmu"

    Zamrażarka w gabinecie marszałka Sejmu jest aktywna - mówi szef klubu PiS Mariusz Błaszczak, zarzucając Szymonowi Hołowni, że nie poddaje pod obrady trzech projektów ustaw, dot. przedłużenia 0 proc. VAT na żywność, przedłużenia wakacji kredytowych i zamrożenia cen energii. Zaapelował też do Hołowni, by zachowywał więcej powagi kierując obradami Izby.

    Aktywna siła robocza w UE może zmniejszyć się o 50 mln osób w ciągu najbliższych 30 lat

    "W związku ze zmianami demograficznymi, aktywna siła robocza w UE może zmniejszyć się o 50 mln osób w ciągu najbliższych 30 lat. Pandemia covid-19 zaostrzyła niedobory umiejętności, z którymi boryka się już wiele sektorów." Jakie wyzwania czekają rynek pracy w UE? Rozmawiali o tym przedsiębiorcy podczas Europejskiego Parlamentu Przedsiębiorstw.

    PIT za 2023 rok: chcesz zapłacić niższy podatek, skorzystaj z ulg i odliczeń, jest na to jeszcze miesiąc. Ale czy potrafisz

    Znajomość prawa podatkowego nigdy nie była mocną stroną Polaków, także i dlatego, że ulg i odliczeń było dużo a same przepisy mało zrozumiałe. Dlatego składanie rocznych PIT-ów zawsze wywoływało tak wielkie poruszenie. Teraz większości Polaków spełnienie rocznego obowiązku podatkowego ułatwia sam fiskus, wypełniając PIT-y roczne i oddając je do cyfrowej akceptacji. Jednak tak przygotowane deklaracje podatkowe najczęściej nie uwzględniają wszystkich możliwych odliczeń i ulg podatkowych.

    Dostosowanie zasad wystawiania faktur uproszczonych do obowiązkowego KSEF – projekt rozporządzenia

    Ministerstwo Finansów opublikowało 27 listopada 2023 r. projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie wystawiania faktur. Zaproponowane zmiany mają dostosować  wystawiania faktur uproszczonych do obowiązkowego KSeF. Zmiany mają wejść w życie 1 lipca 2024 r., z wyjątkiem tych dotyczących faktur dokumentujących sprzedaż zwolnioną VAT, które będą obowiązywały od 2025 r.

    Nowe zasady korzystania z KSeF od 1 lipca 2024 roku. Jest już projekt rozporządzenia. Co się zmieni?

    Ministerstwo Finansów opublikowało 27 listopada 2023 r. projekt rozporządzenia w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. To nowe rozporządzenie ma od 1 lipca 2024 r. zastąpić rozporządzenie z 2021 r. o tej samej nazwie. W większości nowe rozporządzenie powieli dotychczasowe rozwiązania, ale wprowadza również nowe regulacje. ZAW-FA będzie można składać elektronicznie. Umożliwione zostanie samofakturowanie przez podmioty zagraniczne bez polskiego NIP. Wprowadzone zostanie większe zabezpieczenie dla wygenerowanych tokenów. Określono również zasady nadawania uprawnień i dostępu do faktur VAT RR przez rolników ryczałtowych oraz oznaczania faktur kodem QR.

    REKLAMA