REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo zamówień publicznych - nowelizacja (cz. III)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych /Fot. Fotolia
Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

19 października 2014 r. weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. W trzeciej części publikacji na ten temat zostaną poruszone zmiany dotyczące ustalania, czy oferta zawiera rażąco niską cenę, zmiany dotyczące rozszerzenia stosowania innych niż cena kryteriów oceny ofert, oraz wymogu wprowadzania w umowach zawartych na dłużej niż 12 miesięcy zasad zmiany wynagrodzenia, ze względu na określone czynniki. odpowiedzialności podmiotu udostępniającego zasoby na potrzeby zamówienia, wymogu zatrudniania osób wykonujących zamówienie na podstawie umowy o pracę oraz odnoszące się do zatrzymywania wadium.

Zobacz: Ustawa z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2014 r., poz. 1232)

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jak już wspomniano, nowelizacja wprowadziła istotne zmiany dotyczące ustalania, czy oferta zawiera rażąco niską cenę. W tym zakresie wprowadzono regułę, że zamawiający może zwrócić się do wykonawcy o udzielenie wyjaśnień, celem ustalenia, czy oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny w szczególności, jeśli cena jest niższa o 30% od wartości zamówienia lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert. Jest to więc swego rodzaju wskazówka zarówno dla zamawiających jak i wykonawców odnośnie sytuacji, które pozwalają powziąć uzasadnione przypuszczenie, że cena może być rażąco niska. Oprócz powyższego, zmienione przepisy przewidują także, że na potrzeby zweryfikowania, czy oferta zawiera rażąco niską cenę, wartość kosztów pracy przyjęta do ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę. Wprowadzono także wyraźną regułę, że obowiązek wykazania, iż oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny, spoczywa zasadniczo na wykonawcy, który złożył ofertę. Od tej reguły wprowadzono wyjątek w postępowaniu odwoławczym, oraz w postępowaniu przed sądem toczącym się wskutek wniesienia skargi. Jeśli w takich postępowaniach stroną, uczestnikiem lub interwenientem nie jest wykonawca, który złożył ofertę, co do której zarzuca się rażąco niską cenę, brak rażąco niskiej ceny musi wykazać zamawiający. Innymi słowy, jeśli wykonawca zarzuca zamawiającemu brak odrzucenia oferty konkurenta zawierającej rażąco niską cenę, a wykonawca który ją złożył nie przystąpi do postępowania aby „bronić” oferty, ofertę taką musi „obronić” sam zamawiający. Nowe rozwiązanie stanowi pewne ułatwienie dla wykonawców zwalczających oferty konkurencji z powołaniem się na rażąco niską cenę. Wykonawca zarzucający konkurentowi zaniżenie ceny nie ma bowiem z reguły dostępu do danych o strukturze ceny. Obarczenie ciężarem wykazania, że cena nie jest rażąco niska tego wykonawcy, który złożył ofertę (ewentualnie zamawiającego, jeśli wykonawca nie podejmie takiej inicjatywy) stanowi więc ułatwienie dla wykonawcy zarzucającego rażąco niską cenę.

W nowych przepisach przewidziano także, że kryterium ceny może być zastosowane jako jedyne kryterium oceny ofert zasadniczo tylko wtedy, jeżeli przedmiot zamówienia jest powszechnie dostępny oraz ma ustalone standardy jakościowe (z zastrzeżeniem licytacji elektronicznej). Zamawiający obecnie będą więc zobowiązani standardowo stosować inne niż cena kryteria oceny ofert (takie jak jakość, funkcjonalność, parametry techniczne itp.). W przypadku przedmiotów zamówienia o specjalistycznym charakterze stosowanie innych niż cena kryteriów oceny ofert jest niewątpliwie pożądane. Nowy przepis nie określa jednak żadnej minimalnej wagi innych niż cena kryteriów. Praktyka pokaże więc, czy nowa regulacja rzeczywiście wpłynie na upowszechnienie przykładania przez zamawiających większej wagi do innych niż cena kryteriów.

Prawo zamówień publicznych - nowelizacja (cz. I)

REKLAMA

Prawo zamówień publicznych - nowelizacja (cz. II)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany wprowadzone nowelizacją przewidują także, że umowa zawarta na okres dłuższy niż 12 miesięcy powinna zawierać postanowienia o zasadach wprowadzania odpowiednich zmian wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy, w przypadku zmiany stawki VAT, zmiany minimalnego wynagrodzenia za pracę lub zmian w zakresie ubezpieczeń społecznych lub zdrowotnych (jeżeli zmiany te będą miały wpływ na koszty wykonania zamówienia). W praktyce, zmiany w otoczeniu gospodarczym zwiększające koszty realizacji zamówienia stanowią istotny problem wykonawców zawierających długoterminowe umowy. Nowy przepis pozostawia jednak zamawiającym dookreślenie procedur wprowadzania zmian w umowach, pozwalających uwzględnić zmiany wyżej wskazanych czynników w zakresie wysokości wynagrodzenia wykonawcy. Praktyka pokaże więc, czy zamawiający będą tworzyć w umowach mechanizmy pozwalające na realną zmianę wynagrodzenia, czy też będą starali się ograniczyć jedynie do formalnego spełnienia wymogu wprowadzonego nowym przepisem. Omawianą zmianę należy ocenić jednak pozytywnie, jako dającą przynajmniej asumpt do zgłaszania w stosunku do zamawiających stosownych oczekiwań w omawianym zakresie, celem zabezpieczenia interesu wykonawców.

Podsumowując, w ramach trzech części niniejszej publikacji, staraliśmy się przybliżyć najistotniejsze naszym zdaniem zmiany w prawie zamówień publicznych obowiązujące od dnia 19 października 2014 r. Zmiany te mogą istotnie wpłynąć na rzeczywistość polskiego rynku zamówień publicznych. Skutki i rzeczywiste znaczenie zmian będzie można ocenić jednak dopiero po wykształceniu się praktyki zamawiających, oraz orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej oraz sądów okręgowych, w kwestiach uregulowanych nowymi przepisami.

Próg bagatelności po zmianach w 2014 r.

Przetargi publiczne a zmowy cenowe

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA