REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja wyrobów zwolnionych z akcyzy – zmiany od 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewidencja wyrobów zwolnionych z akcyzy – zmiany od 2016 r.
Ewidencja wyrobów zwolnionych z akcyzy – zmiany od 2016 r.

REKLAMA

REKLAMA

Od 2016 r. ustawa o podatku akcyzowym ulegnie wielu zmianom. Zmianie ulegną m.in. zasady prowadzenia specjalnej ewidencji wyrobów zwolnionych z podatku akcyzowego. Będzie to pozytywna dla podatników modyfikacja przepisów, zobaczmy dlaczego.

W przypadku wielu wyrobów akcyzowych można uniknąć zapłaty podatku akcyzowego. Chodzi tutaj m.in. o art. 32 ustawy o podatku akcyzowym. Są w nim wymienione takie wyroby akcyzowe jak np. paliwo lotnicze, oleje smarowe zużywane do silników lotniczych, czy napoje alkoholowe służące produkcji octu (kod CN 2209 00), niektórych leków itd.  

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Należy tutaj, także wymienić  wyroby energetyczne o kodzie CN 2901 10 00, które są wykorzystywane do celów opałowych związanych np. z przewozem kolejką pasażerów i towarów, procesami mineralogicznymi, elektrolitycznych i metalurgicznymi oraz do procesami zw. z redukcją chemiczną – art. 31b ust. ustawy o podatku akcyzowym.

Wyżej wymienione wyroby akcyzowe na pierwszy rzut nie są zbytnio interesujące, należy jednak mieć na uwadze ww. paliwo lotnicze (art. 32 ust. 1 pkt 1 – benzyny lotnicze o kodzie CN 2710 11 31, paliwo typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 lub oleje smarowe do silników lotniczych). Te kwestie dotyczą całej branży związanej z przemysłem lotniczym.

Przy paliwach wykorzystywanych do napędu samolotów, śmigłowców itp., czy statków morskich (art. 32 ust. 1 pkt 2) należy pamiętać o regulacji art. 32 ust. 2 ustawy o akcyzie. Według tego przepisu ww. paliwa nie mogą być wykorzystywane do „prywatnych rejsów i prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym”, niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

Do końca tego roku, aby skorzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego dla wyrobów akcyzowych „zwolnionych ze względu na ich przeznaczenie” należało wypełnić szereg obowiązków, wymienionych m.in. od ust. 5 do ust. 13 art. 32.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednym z warunków było prowadzenie specjalnej ewidencji wyrobów zwolnionych z podatku akcyzowego przez takie podmioty jak:

1) podmiot prowadzący skład podatkowy,

2)  zarejestrowany odbiorca;

3) podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający (dany wyrób akcyzowy) prowadzący działalność gospodarczą.

Według art. 32 ust. 7 ewidencja może być prowadzona w formie papierowej bądź elektronicznej.

REKLAMA

Szczegółowy opis formy prowadzenia ww. ewidencji znajduje się w rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 września 2013 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunku i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz.U. 2013 poz. 1108).

Według § 6 ww. rozporządzenia ewidencja prowadzona w formie papierowej powinna mieć formę książkową z zszytymi kartami. Naczelnik właściwego urzędu celnego przed rozpoczęciem prowadzenia ewidencji nakłada „na przeszycie” ewidencji specjalną plombę, następnie na ostatniej stronie umieszcza dane dotyczące ilości stron oraz swój podpis.

Do 1 stycznia 2015 r. należało powiadomić właściwego naczelnika urzędu celnego o formie prowadzonej ewidencji Od stycznia 2015 r. ta zmiana ma jedynie znaczenie dla ewidencji prowadzonej elektronicznie ponieważ formy jej prowadzenia nie musi zatwierdzać właściwy naczelnik urzędu celnego.

Monitor Księgowego – prenumerata

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Zmiany od 1 stycznia 2016 r.

W ustawie o podatku akcyzowym zostanie wprowadzony nowy - DZIAŁ VI A „Ewidencje i inne dokumentacje”.

W uzasadnieniu do ustawy zmieniającej m.in. ustawę o podatku akcyzowym, czytamy:

„Art. 32 ust. 5 pkt 3, ust. 7–9 uchylenie przedmiotowych przepisów wynika z odstąpienia od obowiązku prowadzenia ewidencji wyrobów zwolnionych ze względu na przeznaczenie jako warunku zwolnienia tych wyrobów od akcyzy oraz z dodania działu VIa „Ewidencje i inne dokumentacje” i określenia w tym dziale kompleksowych regulacji dotyczących ewidencji i innych dokumentacji prowadzonych na potrzeby podatku akcyzowego (vide uzasadnienie do działu VIa).”

 W zakresie wyrobów akcyzowych zwolnionych z podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie zostanie wprowadzony przepis art. 138 f. W ust. 1 zostanie wymieniony inny krąg podmiotów zobligowanych do prowadzenia ewidencji, będą to:

1) zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca;

2) podmiot pośredniczący;

3) podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Z kolei ust. 2 ww. artykułu określa, że ewidencja powinna w szczególności umożliwić:

- ustalenie ilości i rodzaju wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie,

- ustalenie daty wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz uzyskanie informacji o dokumentach dostawy.

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Udogodnienia

Jednak największe udogodnienie w kwestii prowadzenia omawianej ewidencji wprowadza nowy przepis art. 138p ust. 2:

2. Ewidencje, o których mowa w art. 138a–138c i art. 138e–138l, mogą zostać zastąpione dokumentacją prowadzoną na podstawie przepisów prawa podatkowego innych niż przepisy o akcyzie, albo na podstawie przepisów o rachunkowości, pod warunkiem że dokumentacja ta zawiera wszystkie dane wymagane dla danej ewidencji.

Powyższe oznacza, że nie trzeba będzie prowadzić żadnej ewidencji zarówno w formie papierowej jak i elektronicznej, jeżeli dany podmiot będzie posiadał stosowne faktury VAT (zawierające dane wymienione w art. 138f ust. 2).


Wprowadzone zmiany wnoszą bardzo duże udogodnienie dla przedsiębiorców korzystających ze zwolnienia z podatku akcyzowego dla wyrobów akcyzowych zwolnionych z akcyzy ze względu na sposób ich wykorzystania. Na przykład nie trzeba będzie prowadzić specjalnych ksiąg ewidencyjnych.

Powyższy przepis art. 138 p dotyczy również szeregu innych ewidencji związanych z podatkiem akcyzowym, takich jak np. ewidencja wyrobów gazowych.

Jeżeli dany podmiot prowadzi np. szereg ewidencji papierowych (wyrobów gazowych, zwolnionych, itd.) , to od przyszłego roku wszystkie te ewidencje będzie mógł zastąpić jednym zbiorem faktur VAT, oczywiście jeżeli będą one zawierały wszystkie dane wymagane przez nowe przepisy ustawy o podatku akcyzowym.

Podstawa prawna: Ustawa z 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. 2015 poz. 1479

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już gotowe. Czekają tylko na ogłoszenie

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA