REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja wyrobów zwolnionych z akcyzy – zmiany od 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewidencja wyrobów zwolnionych z akcyzy – zmiany od 2016 r.
Ewidencja wyrobów zwolnionych z akcyzy – zmiany od 2016 r.

REKLAMA

REKLAMA

Od 2016 r. ustawa o podatku akcyzowym ulegnie wielu zmianom. Zmianie ulegną m.in. zasady prowadzenia specjalnej ewidencji wyrobów zwolnionych z podatku akcyzowego. Będzie to pozytywna dla podatników modyfikacja przepisów, zobaczmy dlaczego.

W przypadku wielu wyrobów akcyzowych można uniknąć zapłaty podatku akcyzowego. Chodzi tutaj m.in. o art. 32 ustawy o podatku akcyzowym. Są w nim wymienione takie wyroby akcyzowe jak np. paliwo lotnicze, oleje smarowe zużywane do silników lotniczych, czy napoje alkoholowe służące produkcji octu (kod CN 2209 00), niektórych leków itd.  

REKLAMA

Autopromocja

Należy tutaj, także wymienić  wyroby energetyczne o kodzie CN 2901 10 00, które są wykorzystywane do celów opałowych związanych np. z przewozem kolejką pasażerów i towarów, procesami mineralogicznymi, elektrolitycznych i metalurgicznymi oraz do procesami zw. z redukcją chemiczną – art. 31b ust. ustawy o podatku akcyzowym.

Wyżej wymienione wyroby akcyzowe na pierwszy rzut nie są zbytnio interesujące, należy jednak mieć na uwadze ww. paliwo lotnicze (art. 32 ust. 1 pkt 1 – benzyny lotnicze o kodzie CN 2710 11 31, paliwo typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 lub oleje smarowe do silników lotniczych). Te kwestie dotyczą całej branży związanej z przemysłem lotniczym.

Przy paliwach wykorzystywanych do napędu samolotów, śmigłowców itp., czy statków morskich (art. 32 ust. 1 pkt 2) należy pamiętać o regulacji art. 32 ust. 2 ustawy o akcyzie. Według tego przepisu ww. paliwa nie mogą być wykorzystywane do „prywatnych rejsów i prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym”, niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

Do końca tego roku, aby skorzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego dla wyrobów akcyzowych „zwolnionych ze względu na ich przeznaczenie” należało wypełnić szereg obowiązków, wymienionych m.in. od ust. 5 do ust. 13 art. 32.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednym z warunków było prowadzenie specjalnej ewidencji wyrobów zwolnionych z podatku akcyzowego przez takie podmioty jak:

1) podmiot prowadzący skład podatkowy,

2)  zarejestrowany odbiorca;

3) podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający (dany wyrób akcyzowy) prowadzący działalność gospodarczą.

Według art. 32 ust. 7 ewidencja może być prowadzona w formie papierowej bądź elektronicznej.

REKLAMA

Szczegółowy opis formy prowadzenia ww. ewidencji znajduje się w rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 września 2013 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunku i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz.U. 2013 poz. 1108).

Według § 6 ww. rozporządzenia ewidencja prowadzona w formie papierowej powinna mieć formę książkową z zszytymi kartami. Naczelnik właściwego urzędu celnego przed rozpoczęciem prowadzenia ewidencji nakłada „na przeszycie” ewidencji specjalną plombę, następnie na ostatniej stronie umieszcza dane dotyczące ilości stron oraz swój podpis.

Do 1 stycznia 2015 r. należało powiadomić właściwego naczelnika urzędu celnego o formie prowadzonej ewidencji Od stycznia 2015 r. ta zmiana ma jedynie znaczenie dla ewidencji prowadzonej elektronicznie ponieważ formy jej prowadzenia nie musi zatwierdzać właściwy naczelnik urzędu celnego.

Monitor Księgowego – prenumerata

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Zmiany od 1 stycznia 2016 r.

W ustawie o podatku akcyzowym zostanie wprowadzony nowy - DZIAŁ VI A „Ewidencje i inne dokumentacje”.

W uzasadnieniu do ustawy zmieniającej m.in. ustawę o podatku akcyzowym, czytamy:

„Art. 32 ust. 5 pkt 3, ust. 7–9 uchylenie przedmiotowych przepisów wynika z odstąpienia od obowiązku prowadzenia ewidencji wyrobów zwolnionych ze względu na przeznaczenie jako warunku zwolnienia tych wyrobów od akcyzy oraz z dodania działu VIa „Ewidencje i inne dokumentacje” i określenia w tym dziale kompleksowych regulacji dotyczących ewidencji i innych dokumentacji prowadzonych na potrzeby podatku akcyzowego (vide uzasadnienie do działu VIa).”

 W zakresie wyrobów akcyzowych zwolnionych z podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie zostanie wprowadzony przepis art. 138 f. W ust. 1 zostanie wymieniony inny krąg podmiotów zobligowanych do prowadzenia ewidencji, będą to:

1) zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca;

2) podmiot pośredniczący;

3) podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Z kolei ust. 2 ww. artykułu określa, że ewidencja powinna w szczególności umożliwić:

- ustalenie ilości i rodzaju wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie,

- ustalenie daty wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz uzyskanie informacji o dokumentach dostawy.

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Udogodnienia

Jednak największe udogodnienie w kwestii prowadzenia omawianej ewidencji wprowadza nowy przepis art. 138p ust. 2:

2. Ewidencje, o których mowa w art. 138a–138c i art. 138e–138l, mogą zostać zastąpione dokumentacją prowadzoną na podstawie przepisów prawa podatkowego innych niż przepisy o akcyzie, albo na podstawie przepisów o rachunkowości, pod warunkiem że dokumentacja ta zawiera wszystkie dane wymagane dla danej ewidencji.

Powyższe oznacza, że nie trzeba będzie prowadzić żadnej ewidencji zarówno w formie papierowej jak i elektronicznej, jeżeli dany podmiot będzie posiadał stosowne faktury VAT (zawierające dane wymienione w art. 138f ust. 2).


Wprowadzone zmiany wnoszą bardzo duże udogodnienie dla przedsiębiorców korzystających ze zwolnienia z podatku akcyzowego dla wyrobów akcyzowych zwolnionych z akcyzy ze względu na sposób ich wykorzystania. Na przykład nie trzeba będzie prowadzić specjalnych ksiąg ewidencyjnych.

Powyższy przepis art. 138 p dotyczy również szeregu innych ewidencji związanych z podatkiem akcyzowym, takich jak np. ewidencja wyrobów gazowych.

Jeżeli dany podmiot prowadzi np. szereg ewidencji papierowych (wyrobów gazowych, zwolnionych, itd.) , to od przyszłego roku wszystkie te ewidencje będzie mógł zastąpić jednym zbiorem faktur VAT, oczywiście jeżeli będą one zawierały wszystkie dane wymagane przez nowe przepisy ustawy o podatku akcyzowym.

Podstawa prawna: Ustawa z 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. 2015 poz. 1479

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Import wysokoemisyjnych towarów na nowych zasadach. CBAM – mechanizm, raporty

Od października 2023 roku importerzy są zobowiązani do raportowania emisji związanych z produkcją towarów, które importują. Obowiązek ten wynika z przepisów wprowadzających w Unii Europejskiej mechanizm CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism).

Więcej dzieci to większe oszczędności: Odliczenia w PIT rosną wraz z rodziną!

Ulga na dzieci oraz ulga dla rodzin 4+ to nie tylko wsparcie finansowe, ale także sposób na realne zwiększenie domowego budżetu. KAS przypomina, że dzięki tym preferencjom podatkowym w PIT rodzice mogą znacząco obniżyć swoje rozliczenia – sprawdź, czy należą Ci się dodatkowe oszczędności i dowiedz się, jak z nich korzystać!

Czy trzeba rozliczyć PIT za osobę zmarłą? Kto płaci podatek za zmarłego?

30 kwietnia 2025 roku mija termin rozliczenia PIT za rok 2024. Co w przypadku, gdy podatnik zmarł? Czy trzeba rozliczyć PIT za osobę zmarłą? Co z podatkami po śmierci podatnika? Czy rodzina zmarłego musi zapłacić podatek? Sprawdź!

Kara za odstąpienie od umowy bez VAT

Kara za odstąpienie od umowy przyrzeczonej nie podlega opodatkowaniu VAT, ponieważ nie stanowi sama w sobie usługi, taki wniosek płynie z wyroku z 24 lutego 2021 r. WSA w Warszawie (sygn. III SA/Wa 1107/20), którego stanowisko zostało podtrzymane w wyroku NSA z 30 stycznia 2025 r. (sygn. I FSK 1377/21).

REKLAMA

Jak rozliczyć VAT w transakcjach łańcuchowych. Przypadek, gdy towar jest wywożony z Polski

Osoba prowadząca spółkę A z siedzibą w Holandii, będąca czynnym podatnikiem VAT UE w Holandii, ale zarejestrowana też do VAT UE w Polsce, zleca polskiej firmie B (produkcyjnej) wykonanie mebli. Polski kontrahent B, aby ograniczyć koszty transportu, dokonuje dostawy za pośrednictwem firm transportowych bezpośrednio do C (trzeciego podmiotu) w Unii, ale też do C1 – poza Unię. Firma B wystawi fakturę dla firmy A z 23% VAT za dostawę mebli (i doliczy też koszt usługi transportu), z jej polskim numerem VAT. Firma A rozliczy transakcję netto w Holandii z uwzględnieniem odpowiedniej stawki VAT, a VAT naliczony odlicza w Polsce. Czy tak powinna wyglądać taka transakcja?

MiCA a podatki od kryptowalut w Polsce – czy czekają nas zmiany?

Rozporządzenie MiCA (Markets in Crypto-Assets) to jeden z najważniejszych aktów prawnych dotyczących rynku kryptowalut w Unii Europejskiej. Od lat było uważnie obserwowane zarówno przez inwestorów, jak i dostawców usług związanych z walutami wirtualnymi (CASP – Crypto-Asset Service Providers). Obie grupy zastanawiały się, jak nowe regulacje wpłyną na ich działalność. MiCA wprowadza kompleksowe zasady dotyczące emisji, obrotu i nadzoru nad kryptoaktywami, zmieniając sposób funkcjonowania branży. Choć rozporządzenie koncentruje się głównie na aspektach prawnych i organizacyjnych, to warto zastanowić się, czy jego wejście w życie może mieć także istotne konsekwencje podatkowe. Czy nowa regulacja wpłynie pośrednio lub bezpośrednio na polskie przepisy? Czy MiCA wpłynie na opodatkowanie w Polsce? Dowiedz się więcej na ten temat właśnie w tym artykule.

Ulga na internet 2025. Komu przysługuje ulga na internet 2025? Ile można odliczyć za internet?

Ulga na internet to jedno z odliczeń, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania i tym samym obniżyć należny podatek. Choć jest to świadczenie znane od lat, nie każdy podatnik może z niego skorzystać. Komu przysługuje ulga na internet? Ile można zaoszczędzić i czy można skorzystać z ulgi więcej niż raz? Sprawdź, co warto wiedzieć przed rozliczeniem PIT za 2024 rok.

Outsourcing pojedynczych procesów biznesowych. Każda firma może skorzystać. Jak?

Outsourcing pojedynczych procesów to rozwiązanie biznesowe polegające na przekazaniu wybranych elementów operacyjnych zewnętrznemu partnerowi, przy jednoczesnym zachowaniu kontroli nad całością działań. "Nowoczesne podejście do outsourcingu to przede wszystkim precyzja i elastyczność. Firmy nie muszą już wybierać między pełną kontrolą a efektywnością – mogą osiągnąć oba cele, przekazując zewnętrznym partnerom dokładnie te procesy, które przyniosą największą wartość." – tłumaczy Maciej Paraszczak, Prezes Meritoros SA.

REKLAMA

Podatek od wartości nieruchomości (katastralny) w Polsce: na razie nie ma co się bać. Nie ma katastru ani powszechnej taksacji. Ministerstwo Finansów nawet nie analizuje

W tak zwanej przestrzeni medialnej od lat pojawiają się - najczęściej w alarmistycznym, czy wręcz tabloidowym tonie - informacje o możliwym wprowadzeniu w Polsce podatku katastralnego, czyli podatku liczonego od wartości nieruchomości. Czy mamy się czego obawiać? W dniu 26 lutego 2025 r. Ministerstwo Finansów odpowiedziało na pytania naszej redakcji dot. planów wprowadzenia tego podatku w naszym kraju. Wyjaśniamy też co jest konieczne do wprowadzenia tego podatku i dlaczego nie będzie podatku katastralnego w Polsce, przynajmniej przez najbliższych kilka (może nawet 10) lat.

Wycena aktuarialna rezerw na nagrody jubileuszowe – obowiązek tworzenia, przepisy prawne, metodologia wyceny, rola i obowiązki aktuariusza (biura aktuarialnego), prezentacja w sprawozdaniu finansowym

Wycena aktuarialna rezerw na nagrody jubileuszowe zgodnie z UoR, MSR 19, KSR 6, KSA 1.

REKLAMA