REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja wyrobów zwolnionych z akcyzy – zmiany od 2016 r.

Ewidencja wyrobów zwolnionych z akcyzy – zmiany od 2016 r.
Ewidencja wyrobów zwolnionych z akcyzy – zmiany od 2016 r.

REKLAMA

REKLAMA

Od 2016 r. ustawa o podatku akcyzowym ulegnie wielu zmianom. Zmianie ulegną m.in. zasady prowadzenia specjalnej ewidencji wyrobów zwolnionych z podatku akcyzowego. Będzie to pozytywna dla podatników modyfikacja przepisów, zobaczmy dlaczego.

W przypadku wielu wyrobów akcyzowych można uniknąć zapłaty podatku akcyzowego. Chodzi tutaj m.in. o art. 32 ustawy o podatku akcyzowym. Są w nim wymienione takie wyroby akcyzowe jak np. paliwo lotnicze, oleje smarowe zużywane do silników lotniczych, czy napoje alkoholowe służące produkcji octu (kod CN 2209 00), niektórych leków itd.  

REKLAMA

Autopromocja

Należy tutaj, także wymienić  wyroby energetyczne o kodzie CN 2901 10 00, które są wykorzystywane do celów opałowych związanych np. z przewozem kolejką pasażerów i towarów, procesami mineralogicznymi, elektrolitycznych i metalurgicznymi oraz do procesami zw. z redukcją chemiczną – art. 31b ust. ustawy o podatku akcyzowym.

Wyżej wymienione wyroby akcyzowe na pierwszy rzut nie są zbytnio interesujące, należy jednak mieć na uwadze ww. paliwo lotnicze (art. 32 ust. 1 pkt 1 – benzyny lotnicze o kodzie CN 2710 11 31, paliwo typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 lub oleje smarowe do silników lotniczych). Te kwestie dotyczą całej branży związanej z przemysłem lotniczym.

Przy paliwach wykorzystywanych do napędu samolotów, śmigłowców itp., czy statków morskich (art. 32 ust. 1 pkt 2) należy pamiętać o regulacji art. 32 ust. 2 ustawy o akcyzie. Według tego przepisu ww. paliwa nie mogą być wykorzystywane do „prywatnych rejsów i prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym”, niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

Do końca tego roku, aby skorzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego dla wyrobów akcyzowych „zwolnionych ze względu na ich przeznaczenie” należało wypełnić szereg obowiązków, wymienionych m.in. od ust. 5 do ust. 13 art. 32.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednym z warunków było prowadzenie specjalnej ewidencji wyrobów zwolnionych z podatku akcyzowego przez takie podmioty jak:

1) podmiot prowadzący skład podatkowy,

2)  zarejestrowany odbiorca;

3) podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający (dany wyrób akcyzowy) prowadzący działalność gospodarczą.

Według art. 32 ust. 7 ewidencja może być prowadzona w formie papierowej bądź elektronicznej.

REKLAMA

Szczegółowy opis formy prowadzenia ww. ewidencji znajduje się w rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 września 2013 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunku i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz.U. 2013 poz. 1108).

Według § 6 ww. rozporządzenia ewidencja prowadzona w formie papierowej powinna mieć formę książkową z zszytymi kartami. Naczelnik właściwego urzędu celnego przed rozpoczęciem prowadzenia ewidencji nakłada „na przeszycie” ewidencji specjalną plombę, następnie na ostatniej stronie umieszcza dane dotyczące ilości stron oraz swój podpis.

Do 1 stycznia 2015 r. należało powiadomić właściwego naczelnika urzędu celnego o formie prowadzonej ewidencji Od stycznia 2015 r. ta zmiana ma jedynie znaczenie dla ewidencji prowadzonej elektronicznie ponieważ formy jej prowadzenia nie musi zatwierdzać właściwy naczelnik urzędu celnego.

Monitor Księgowego – prenumerata

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Zmiany od 1 stycznia 2016 r.

W ustawie o podatku akcyzowym zostanie wprowadzony nowy - DZIAŁ VI A „Ewidencje i inne dokumentacje”.

W uzasadnieniu do ustawy zmieniającej m.in. ustawę o podatku akcyzowym, czytamy:

„Art. 32 ust. 5 pkt 3, ust. 7–9 uchylenie przedmiotowych przepisów wynika z odstąpienia od obowiązku prowadzenia ewidencji wyrobów zwolnionych ze względu na przeznaczenie jako warunku zwolnienia tych wyrobów od akcyzy oraz z dodania działu VIa „Ewidencje i inne dokumentacje” i określenia w tym dziale kompleksowych regulacji dotyczących ewidencji i innych dokumentacji prowadzonych na potrzeby podatku akcyzowego (vide uzasadnienie do działu VIa).”

 W zakresie wyrobów akcyzowych zwolnionych z podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie zostanie wprowadzony przepis art. 138 f. W ust. 1 zostanie wymieniony inny krąg podmiotów zobligowanych do prowadzenia ewidencji, będą to:

1) zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca;

2) podmiot pośredniczący;

3) podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Z kolei ust. 2 ww. artykułu określa, że ewidencja powinna w szczególności umożliwić:

- ustalenie ilości i rodzaju wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie,

- ustalenie daty wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz uzyskanie informacji o dokumentach dostawy.

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Udogodnienia

Jednak największe udogodnienie w kwestii prowadzenia omawianej ewidencji wprowadza nowy przepis art. 138p ust. 2:

2. Ewidencje, o których mowa w art. 138a–138c i art. 138e–138l, mogą zostać zastąpione dokumentacją prowadzoną na podstawie przepisów prawa podatkowego innych niż przepisy o akcyzie, albo na podstawie przepisów o rachunkowości, pod warunkiem że dokumentacja ta zawiera wszystkie dane wymagane dla danej ewidencji.

Powyższe oznacza, że nie trzeba będzie prowadzić żadnej ewidencji zarówno w formie papierowej jak i elektronicznej, jeżeli dany podmiot będzie posiadał stosowne faktury VAT (zawierające dane wymienione w art. 138f ust. 2).


Wprowadzone zmiany wnoszą bardzo duże udogodnienie dla przedsiębiorców korzystających ze zwolnienia z podatku akcyzowego dla wyrobów akcyzowych zwolnionych z akcyzy ze względu na sposób ich wykorzystania. Na przykład nie trzeba będzie prowadzić specjalnych ksiąg ewidencyjnych.

Powyższy przepis art. 138 p dotyczy również szeregu innych ewidencji związanych z podatkiem akcyzowym, takich jak np. ewidencja wyrobów gazowych.

Jeżeli dany podmiot prowadzi np. szereg ewidencji papierowych (wyrobów gazowych, zwolnionych, itd.) , to od przyszłego roku wszystkie te ewidencje będzie mógł zastąpić jednym zbiorem faktur VAT, oczywiście jeżeli będą one zawierały wszystkie dane wymagane przez nowe przepisy ustawy o podatku akcyzowym.

Podstawa prawna: Ustawa z 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. 2015 poz. 1479

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA