REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja wyrobów zwolnionych z akcyzy – zmiany od 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewidencja wyrobów zwolnionych z akcyzy – zmiany od 2016 r.
Ewidencja wyrobów zwolnionych z akcyzy – zmiany od 2016 r.

REKLAMA

REKLAMA

Od 2016 r. ustawa o podatku akcyzowym ulegnie wielu zmianom. Zmianie ulegną m.in. zasady prowadzenia specjalnej ewidencji wyrobów zwolnionych z podatku akcyzowego. Będzie to pozytywna dla podatników modyfikacja przepisów, zobaczmy dlaczego.

W przypadku wielu wyrobów akcyzowych można uniknąć zapłaty podatku akcyzowego. Chodzi tutaj m.in. o art. 32 ustawy o podatku akcyzowym. Są w nim wymienione takie wyroby akcyzowe jak np. paliwo lotnicze, oleje smarowe zużywane do silników lotniczych, czy napoje alkoholowe służące produkcji octu (kod CN 2209 00), niektórych leków itd.  

REKLAMA

REKLAMA

Należy tutaj, także wymienić  wyroby energetyczne o kodzie CN 2901 10 00, które są wykorzystywane do celów opałowych związanych np. z przewozem kolejką pasażerów i towarów, procesami mineralogicznymi, elektrolitycznych i metalurgicznymi oraz do procesami zw. z redukcją chemiczną – art. 31b ust. ustawy o podatku akcyzowym.

Wyżej wymienione wyroby akcyzowe na pierwszy rzut nie są zbytnio interesujące, należy jednak mieć na uwadze ww. paliwo lotnicze (art. 32 ust. 1 pkt 1 – benzyny lotnicze o kodzie CN 2710 11 31, paliwo typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 lub oleje smarowe do silników lotniczych). Te kwestie dotyczą całej branży związanej z przemysłem lotniczym.

Przy paliwach wykorzystywanych do napędu samolotów, śmigłowców itp., czy statków morskich (art. 32 ust. 1 pkt 2) należy pamiętać o regulacji art. 32 ust. 2 ustawy o akcyzie. Według tego przepisu ww. paliwa nie mogą być wykorzystywane do „prywatnych rejsów i prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym”, niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

REKLAMA

Do końca tego roku, aby skorzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego dla wyrobów akcyzowych „zwolnionych ze względu na ich przeznaczenie” należało wypełnić szereg obowiązków, wymienionych m.in. od ust. 5 do ust. 13 art. 32.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednym z warunków było prowadzenie specjalnej ewidencji wyrobów zwolnionych z podatku akcyzowego przez takie podmioty jak:

1) podmiot prowadzący skład podatkowy,

2)  zarejestrowany odbiorca;

3) podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający (dany wyrób akcyzowy) prowadzący działalność gospodarczą.

Według art. 32 ust. 7 ewidencja może być prowadzona w formie papierowej bądź elektronicznej.

Szczegółowy opis formy prowadzenia ww. ewidencji znajduje się w rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 września 2013 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunku i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz.U. 2013 poz. 1108).

Według § 6 ww. rozporządzenia ewidencja prowadzona w formie papierowej powinna mieć formę książkową z zszytymi kartami. Naczelnik właściwego urzędu celnego przed rozpoczęciem prowadzenia ewidencji nakłada „na przeszycie” ewidencji specjalną plombę, następnie na ostatniej stronie umieszcza dane dotyczące ilości stron oraz swój podpis.

Do 1 stycznia 2015 r. należało powiadomić właściwego naczelnika urzędu celnego o formie prowadzonej ewidencji Od stycznia 2015 r. ta zmiana ma jedynie znaczenie dla ewidencji prowadzonej elektronicznie ponieważ formy jej prowadzenia nie musi zatwierdzać właściwy naczelnik urzędu celnego.

Monitor Księgowego – prenumerata

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Zmiany od 1 stycznia 2016 r.

W ustawie o podatku akcyzowym zostanie wprowadzony nowy - DZIAŁ VI A „Ewidencje i inne dokumentacje”.

W uzasadnieniu do ustawy zmieniającej m.in. ustawę o podatku akcyzowym, czytamy:

„Art. 32 ust. 5 pkt 3, ust. 7–9 uchylenie przedmiotowych przepisów wynika z odstąpienia od obowiązku prowadzenia ewidencji wyrobów zwolnionych ze względu na przeznaczenie jako warunku zwolnienia tych wyrobów od akcyzy oraz z dodania działu VIa „Ewidencje i inne dokumentacje” i określenia w tym dziale kompleksowych regulacji dotyczących ewidencji i innych dokumentacji prowadzonych na potrzeby podatku akcyzowego (vide uzasadnienie do działu VIa).”

 W zakresie wyrobów akcyzowych zwolnionych z podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie zostanie wprowadzony przepis art. 138 f. W ust. 1 zostanie wymieniony inny krąg podmiotów zobligowanych do prowadzenia ewidencji, będą to:

1) zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca;

2) podmiot pośredniczący;

3) podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Z kolei ust. 2 ww. artykułu określa, że ewidencja powinna w szczególności umożliwić:

- ustalenie ilości i rodzaju wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie,

- ustalenie daty wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz uzyskanie informacji o dokumentach dostawy.

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Udogodnienia

Jednak największe udogodnienie w kwestii prowadzenia omawianej ewidencji wprowadza nowy przepis art. 138p ust. 2:

2. Ewidencje, o których mowa w art. 138a–138c i art. 138e–138l, mogą zostać zastąpione dokumentacją prowadzoną na podstawie przepisów prawa podatkowego innych niż przepisy o akcyzie, albo na podstawie przepisów o rachunkowości, pod warunkiem że dokumentacja ta zawiera wszystkie dane wymagane dla danej ewidencji.

Powyższe oznacza, że nie trzeba będzie prowadzić żadnej ewidencji zarówno w formie papierowej jak i elektronicznej, jeżeli dany podmiot będzie posiadał stosowne faktury VAT (zawierające dane wymienione w art. 138f ust. 2).


Wprowadzone zmiany wnoszą bardzo duże udogodnienie dla przedsiębiorców korzystających ze zwolnienia z podatku akcyzowego dla wyrobów akcyzowych zwolnionych z akcyzy ze względu na sposób ich wykorzystania. Na przykład nie trzeba będzie prowadzić specjalnych ksiąg ewidencyjnych.

Powyższy przepis art. 138 p dotyczy również szeregu innych ewidencji związanych z podatkiem akcyzowym, takich jak np. ewidencja wyrobów gazowych.

Jeżeli dany podmiot prowadzi np. szereg ewidencji papierowych (wyrobów gazowych, zwolnionych, itd.) , to od przyszłego roku wszystkie te ewidencje będzie mógł zastąpić jednym zbiorem faktur VAT, oczywiście jeżeli będą one zawierały wszystkie dane wymagane przez nowe przepisy ustawy o podatku akcyzowym.

Podstawa prawna: Ustawa z 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. 2015 poz. 1479

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA