REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie korzyści wynikają z rozliczania zaliczek w sposób uproszczony

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Gawlik

REKLAMA

Spółka rozważa wpłacanie zaliczek w formie uproszczonej od początku 2008 r. Czy można wybrać jako podstawę wyliczenia zaliczek dochód wykazany w zeznaniu za rok podatkowy 2006 lub za 2005, w zależności od tego, co byłoby korzystniejsze? Czy gdyby się okazało, że zaliczki uproszczone są niewspółmiernie wysokie w stosunku do rzeczywistych dochodów, istnieje możliwość rezygnacji z tej formy rozliczenia w trakcie roku podatkowego? Jakie są korzyści rozliczania zaliczek w sposób uproszczony po zmianie ustawy?

 

rada

 

Przyjmując, że rok podatkowy spółki pokrywa się z kalendarzowym, określi ona wysokość zaliczek uproszczonych na 2008 r. na podstawie zeznania za 2006 r. Dopiero w sytuacji gdyby w 2006 r. spółka nie osiągnęła dochodu, można wziąć pod uwagę zeznanie za 2005 r. Przepisy ustawy nie przewidują możliwości rezygnacji z rozliczania się przez zaliczki uproszczone w trakcie roku podatkowego. Uwagi na temat wpływu zaliczek uproszczonych na długofalowe planowanie podatkowe przedstawiono w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Spółka nie ma prawa swobodnego wyboru roku podatkowego, za który zeznanie (a dokładnie wykazany w nim dochód) będzie podstawą do wyliczenia zaliczek uproszczonych. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych w sposób wyraźny ustanawia sekwencję zdarzeń. W pierwszej kolejności należy wziąć pod uwagę podatek wykazany w zeznaniu złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy. Dopiero w sytuacji gdy w zeznaniu tym podatnicy nie wykazali podatku należnego, można wziąć pod uwagę zeznanie złożone w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata. W przypadku opisanym w zapytaniu będą to (na potrzeby roku 2008) odpowiednio zeznania za 2006 r. i dopiero później za 2005 r. Jeżeli jednak w żadnym z tych zeznań spółka nie wykazała podatku należnego, nie będzie mogła wpłacać zaliczek w uproszczonej formie.

Niestety, ustawa w sposób wyraźny wskazuje, że po wyborze uproszczonej formy wpłacania zaliczek należy stosować ją konsekwentnie przez cały rok podatkowy. Spółka nie ma więc możliwości rezygnacji z tej formy rozliczania w trakcie trwania roku podatkowego. W przypadku wyjątkowo niekorzystnego splotu okoliczności - wysoki podatek za rok służący do wyliczenia zaliczek uproszczonych (stosunkowo wysokie zaliczki) i jednocześnie brak lub niewielki dochód w roku wpłacania zaliczek uproszczonych - spółka może rozważyć złożenie do właściwego organu podatkowego wniosku o odroczenie płatności podatku. Wniosek taki należałoby uzasadnić niewspółmiernie wysoką wartością wpłacanych zaliczek w stosunku do rzeczywiście osiąganego dochodu. Koszty sfinansowania prolongaty mogłyby okazać się w takim przypadku korzystne. Co prawda, podatnikowi zawsze przysługuje prawo do zwrócenia się po zakończeniu roku z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty, jednak przy braku dochodów w ciągu roku może on mieć spore problemy z uzyskaniem środków na zapłatę zaliczek.

Na mocy przepisów obowiązujących do końca grudnia 2006 r. dodatkową korzyścią rozliczania w formie zaliczek uproszczonych było zwolnienie podatnika z obowiązku składania deklaracji miesięcznych. Wobec zniesienia takiego obowiązku dla wszystkich podatników podatku dochodowego od osób prawnych zaliczki uproszczone stały się nieco mniej atrakcyjne. Nie znaczy to jednak, iż nie mogą stać się one narzędziem dla tych podatników, którzy są w stanie mniej lub bardziej skutecznie planować i oszacowywać przyszłe dochody. Po pierwsze, zwalniają one podatnika od comiesięcznego wyliczania dochodu podatkowego. Po drugie, w sytuacji dynamicznie rozwijającego się podatnika (rosnący co roku dochód) zaliczki płacone na podstawie zeznania z lat poprzednich będą z reguły mniejsze niż zaliczki płacone na zasadach ogólnych (od rzeczywiście osiągniętego dochodu). Oczywiście w wyniku ostatecznego rozliczenia podatku po zakończeniu roku podatnik będzie zmuszony dokonać dopłaty podatku stosownie do jego rzeczywistej wielkości wykazanej w zeznaniu, jednak w praktyce kwota różnicy dłużej pozostanie do jego dyspozycji.
PRZYKŁAD

Spółka uzyskała następujący dochód w kolejnych latach działalności:

2004 r. - 2000 zł; 2005 r. - 6000 zł; 2006 r. - 20 000 zł; 2007 r. - 60 000 zł.

W 2007 r. dochód uzyskiwany był stabilnie w wysokości około 5000 zł miesięcznie. Zaliczki wynosiły więc po ok. 950 zł. Gdyby spółka skorzystała z uproszczonej formy wpłacania zaliczek, płaciłaby tylko 95 zł miesięcznie (tj. 19% z 1/12 dochodu z 2005 r.). Oznacza to, że aż do momentu złożenia zeznania za 2007 r. i ostatecznego rozliczenia, kiedy to musiałaby dopłacić 10 260 zł podatku z 54 000 zł dochodu (60 000 zł - 6000 zł), spółka mogłaby wykorzystywać te środki na własne potrzeby (chociażby tylko pobierając od nich odsetki). Niewątpliwie wpłynęłoby to pozytywnie na płynność finansową spółki. Oczywiście spółka nie zapłaciłaby odsetek za zwłokę od różnicy pomiędzy sumą zaliczek wyliczonych w formie uproszczonej a rzeczywistą wysokością podatku wyliczonego na koniec roku.

Podstawa prawna

l art. 25 ust. 6-10 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847


Marcin Gawlik

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA