REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie korzyści wynikają z rozliczania zaliczek w sposób uproszczony

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Gawlik

REKLAMA

Spółka rozważa wpłacanie zaliczek w formie uproszczonej od początku 2008 r. Czy można wybrać jako podstawę wyliczenia zaliczek dochód wykazany w zeznaniu za rok podatkowy 2006 lub za 2005, w zależności od tego, co byłoby korzystniejsze? Czy gdyby się okazało, że zaliczki uproszczone są niewspółmiernie wysokie w stosunku do rzeczywistych dochodów, istnieje możliwość rezygnacji z tej formy rozliczenia w trakcie roku podatkowego? Jakie są korzyści rozliczania zaliczek w sposób uproszczony po zmianie ustawy?

 

rada

 

Przyjmując, że rok podatkowy spółki pokrywa się z kalendarzowym, określi ona wysokość zaliczek uproszczonych na 2008 r. na podstawie zeznania za 2006 r. Dopiero w sytuacji gdyby w 2006 r. spółka nie osiągnęła dochodu, można wziąć pod uwagę zeznanie za 2005 r. Przepisy ustawy nie przewidują możliwości rezygnacji z rozliczania się przez zaliczki uproszczone w trakcie roku podatkowego. Uwagi na temat wpływu zaliczek uproszczonych na długofalowe planowanie podatkowe przedstawiono w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Spółka nie ma prawa swobodnego wyboru roku podatkowego, za który zeznanie (a dokładnie wykazany w nim dochód) będzie podstawą do wyliczenia zaliczek uproszczonych. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych w sposób wyraźny ustanawia sekwencję zdarzeń. W pierwszej kolejności należy wziąć pod uwagę podatek wykazany w zeznaniu złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy. Dopiero w sytuacji gdy w zeznaniu tym podatnicy nie wykazali podatku należnego, można wziąć pod uwagę zeznanie złożone w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata. W przypadku opisanym w zapytaniu będą to (na potrzeby roku 2008) odpowiednio zeznania za 2006 r. i dopiero później za 2005 r. Jeżeli jednak w żadnym z tych zeznań spółka nie wykazała podatku należnego, nie będzie mogła wpłacać zaliczek w uproszczonej formie.

Niestety, ustawa w sposób wyraźny wskazuje, że po wyborze uproszczonej formy wpłacania zaliczek należy stosować ją konsekwentnie przez cały rok podatkowy. Spółka nie ma więc możliwości rezygnacji z tej formy rozliczania w trakcie trwania roku podatkowego. W przypadku wyjątkowo niekorzystnego splotu okoliczności - wysoki podatek za rok służący do wyliczenia zaliczek uproszczonych (stosunkowo wysokie zaliczki) i jednocześnie brak lub niewielki dochód w roku wpłacania zaliczek uproszczonych - spółka może rozważyć złożenie do właściwego organu podatkowego wniosku o odroczenie płatności podatku. Wniosek taki należałoby uzasadnić niewspółmiernie wysoką wartością wpłacanych zaliczek w stosunku do rzeczywiście osiąganego dochodu. Koszty sfinansowania prolongaty mogłyby okazać się w takim przypadku korzystne. Co prawda, podatnikowi zawsze przysługuje prawo do zwrócenia się po zakończeniu roku z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty, jednak przy braku dochodów w ciągu roku może on mieć spore problemy z uzyskaniem środków na zapłatę zaliczek.

Na mocy przepisów obowiązujących do końca grudnia 2006 r. dodatkową korzyścią rozliczania w formie zaliczek uproszczonych było zwolnienie podatnika z obowiązku składania deklaracji miesięcznych. Wobec zniesienia takiego obowiązku dla wszystkich podatników podatku dochodowego od osób prawnych zaliczki uproszczone stały się nieco mniej atrakcyjne. Nie znaczy to jednak, iż nie mogą stać się one narzędziem dla tych podatników, którzy są w stanie mniej lub bardziej skutecznie planować i oszacowywać przyszłe dochody. Po pierwsze, zwalniają one podatnika od comiesięcznego wyliczania dochodu podatkowego. Po drugie, w sytuacji dynamicznie rozwijającego się podatnika (rosnący co roku dochód) zaliczki płacone na podstawie zeznania z lat poprzednich będą z reguły mniejsze niż zaliczki płacone na zasadach ogólnych (od rzeczywiście osiągniętego dochodu). Oczywiście w wyniku ostatecznego rozliczenia podatku po zakończeniu roku podatnik będzie zmuszony dokonać dopłaty podatku stosownie do jego rzeczywistej wielkości wykazanej w zeznaniu, jednak w praktyce kwota różnicy dłużej pozostanie do jego dyspozycji.
PRZYKŁAD

Spółka uzyskała następujący dochód w kolejnych latach działalności:

2004 r. - 2000 zł; 2005 r. - 6000 zł; 2006 r. - 20 000 zł; 2007 r. - 60 000 zł.

W 2007 r. dochód uzyskiwany był stabilnie w wysokości około 5000 zł miesięcznie. Zaliczki wynosiły więc po ok. 950 zł. Gdyby spółka skorzystała z uproszczonej formy wpłacania zaliczek, płaciłaby tylko 95 zł miesięcznie (tj. 19% z 1/12 dochodu z 2005 r.). Oznacza to, że aż do momentu złożenia zeznania za 2007 r. i ostatecznego rozliczenia, kiedy to musiałaby dopłacić 10 260 zł podatku z 54 000 zł dochodu (60 000 zł - 6000 zł), spółka mogłaby wykorzystywać te środki na własne potrzeby (chociażby tylko pobierając od nich odsetki). Niewątpliwie wpłynęłoby to pozytywnie na płynność finansową spółki. Oczywiście spółka nie zapłaciłaby odsetek za zwłokę od różnicy pomiędzy sumą zaliczek wyliczonych w formie uproszczonej a rzeczywistą wysokością podatku wyliczonego na koniec roku.

Podstawa prawna

l art. 25 ust. 6-10 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847


Marcin Gawlik

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA