REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak spółka powinna rozliczyć kupno samolotu

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka akcyjna z siedzibą we Wrocławiu rozważa kupno samolotu. Samolot służyłby do skracania czasu podróży zarządu w sprawach spółki na trasach np. Wrocław - Warszawa, Wrocław - Trójmiasto. Jaką stawką amortyzować ten środek trwały? Jak ustalić wartość początkową?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Właściwa stawka amortyzacji samolotu to 14%. W uzasadnieniu zostaną wskazane wydatki, o które trzeba powiększyć wartość początkową amortyzowanego samolotu.

UZASADNIENIE

Kupiony samolot wykorzystywany jako środek transportu na potrzeby działalności gospodarczej będzie podlegał amortyzacji. Zakup takiego nowego samolotu to zazwyczaj wydatek na poziomie 200 000 - 300 000 dolarów. Aby ustalić stawkę amortyzacji, należy sięgnąć do Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych. Samoloty umieszczone są w nim w poz. 7, symbol KŚT 780. Według Wykazu stawek amortyzacyjnych stawka dla samolotów wynosi 14%.

REKLAMA

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Samoloty mieszczą się w grupie 7 KŚT. Stawka amortyzacji z Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych dla samolotów wynosi 14%.

Potwierdzeniem prawidłowości przedstawionej odpowiedzi może być pismo z 17 stycznia 2007 r. nr PDIII-23/116/6/7/06/07. Wydał je Naczelnik Urzędu Skarbowego w Świdnicy. Organ podatkowy odpowiadał na pytanie, czy wydatki związane z eksploatacją samolotu, który będzie wykorzystywany na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą spółki, oraz odpisy amortyzacyjne w wysokości 14% od jego wartości będą stanowiły koszty uzyskania przychodów spółki. Spółka zatrudniała ponad 30 kierowców, świadcząc usługi transportowe. Ograniczały ją w tym przepisy limitujące czas pracy. Dlatego opłacało się jej transportować samolotem kierowców do miejsca rozpoczęcia pracy.

Kosztem uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 6 tej ustawy, są natomiast odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a - 16m, z uwzględnieniem art. 16 powołanej wyżej ustawy z 15 lutego 1992 r. Z Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych stanowiącego załącznik Nr 1 do ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że zgodnie z poz. 07, symbolem KŚT (grupa lub podgrupa lub rodzaj) 780 stawka amortyzacyjna dla samolotów wynosi 14%.

Oprócz ceny zakupu samolotu (czyli kwoty przekazanej producentowi lub jego przedstawicielowi handlowemu) do wartości początkowej trzeba zaliczyć także inne wydatki związane z nabyciem samolotu. Artykuł 16g ust. 3 updop stanowi, że do wartości tej zalicza się koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego, takie jak np. koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji. Do wartości początkowej nie zalicza się podatku od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków gdy podatek ten nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony, albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku. W wartości początkowej należy też uwzględnić ewentualne różnice kursowe naliczone do dnia przekazania tego środka trwałego do używania.

Dodatkowymi kosztami zaliczanymi do wartości początkowej samolotu są wydatki np. na transport samolotu z USA (miejsce produkcji) do Polski. Jeżeli samolot jest przystosowany do przebycia tej trasy drogą powietrzną, po prostu przylatuje do Polski. Przed transportem do Polski samolot musi być ubezpieczony na czas przelotu. Nabywca będzie musiał też uiścić opłaty związane z uzyskaniem zezwolenia na użytkowanie radiostacji pokładowej i transpondera, rezerwacją znaków rozpoznawczych, wpisem do rejestru cywilnych statków powietrznych oraz z wydaniem świadectwa rejestracji. Niezbędne też będzie przeprowadzenie procesu wykazania zdatności do lotu statku powietrznego i uzyskanie odpowiedniego świadectwa zdatności. Przy zakupie samolotu potrzebne także będzie np. otrzymanie świadectwa zgodności z normą hałasu.

Przykład

Spółka akcyjna nabyła za 810 000 zł samolot Cessna na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Koszt transportu samolotu na trasie USA - Polska wyniósł 45 000 zł. Zaakceptowanie umowy o czasowym oddaniu statku powietrznego osobie innej niż właściciel (współużytkowanie statku powietrznego) kosztowało 100 zł. Pakiet ubezpieczeń na czas przelotu z USA do Polski kosztował 8000 zł. Rezerwacja znaków rozpoznawczych ważna przez kilka miesiące wyniosła 30 zł. Wpis do rejestru cywilnych statków powietrznych wraz z wydaniem świadectwa rejestracji to koszt 300 zł. Przeprowadzenie procesu zdatności do lotu statku powietrznego i wydanie świadectwa zdatności do lotu po raz pierwszy kosztowało 900 zł. Wydanie świadectwa zgodności z normą hałasu wymagało zapłaty 500 zł. Opłata za uzyskanie zezwolenia na użytkowanie radiostacji pokładowej i transpondera w URTiP kosztowało 1900 zł. Inne opłaty związane z dopuszczeniem samolotu do ruchu wyniosły 3000 zł. Wszystkie te wydatki zwiększyły wartość początkową samolotu. Wartość początkowa wyniesie 869 730 zł. Miesięczny odpis amortyzacyjny przy zastosowaniu stawki 14% wyniesie 10 146,85 zł.

• art. 16g ust. 3 i 5g ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Tomasz Król

konsultant podatkowy

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA