REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak spółka powinna rozliczyć kupno samolotu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka akcyjna z siedzibą we Wrocławiu rozważa kupno samolotu. Samolot służyłby do skracania czasu podróży zarządu w sprawach spółki na trasach np. Wrocław - Warszawa, Wrocław - Trójmiasto. Jaką stawką amortyzować ten środek trwały? Jak ustalić wartość początkową?

RADA

REKLAMA

Właściwa stawka amortyzacji samolotu to 14%. W uzasadnieniu zostaną wskazane wydatki, o które trzeba powiększyć wartość początkową amortyzowanego samolotu.

UZASADNIENIE

Kupiony samolot wykorzystywany jako środek transportu na potrzeby działalności gospodarczej będzie podlegał amortyzacji. Zakup takiego nowego samolotu to zazwyczaj wydatek na poziomie 200 000 - 300 000 dolarów. Aby ustalić stawkę amortyzacji, należy sięgnąć do Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych. Samoloty umieszczone są w nim w poz. 7, symbol KŚT 780. Według Wykazu stawek amortyzacyjnych stawka dla samolotów wynosi 14%.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Samoloty mieszczą się w grupie 7 KŚT. Stawka amortyzacji z Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych dla samolotów wynosi 14%.

REKLAMA

Potwierdzeniem prawidłowości przedstawionej odpowiedzi może być pismo z 17 stycznia 2007 r. nr PDIII-23/116/6/7/06/07. Wydał je Naczelnik Urzędu Skarbowego w Świdnicy. Organ podatkowy odpowiadał na pytanie, czy wydatki związane z eksploatacją samolotu, który będzie wykorzystywany na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą spółki, oraz odpisy amortyzacyjne w wysokości 14% od jego wartości będą stanowiły koszty uzyskania przychodów spółki. Spółka zatrudniała ponad 30 kierowców, świadcząc usługi transportowe. Ograniczały ją w tym przepisy limitujące czas pracy. Dlatego opłacało się jej transportować samolotem kierowców do miejsca rozpoczęcia pracy.

REKLAMA

Kosztem uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 6 tej ustawy, są natomiast odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a - 16m, z uwzględnieniem art. 16 powołanej wyżej ustawy z 15 lutego 1992 r. Z Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych stanowiącego załącznik Nr 1 do ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że zgodnie z poz. 07, symbolem KŚT (grupa lub podgrupa lub rodzaj) 780 stawka amortyzacyjna dla samolotów wynosi 14%.

Oprócz ceny zakupu samolotu (czyli kwoty przekazanej producentowi lub jego przedstawicielowi handlowemu) do wartości początkowej trzeba zaliczyć także inne wydatki związane z nabyciem samolotu. Artykuł 16g ust. 3 updop stanowi, że do wartości tej zalicza się koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego, takie jak np. koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji. Do wartości początkowej nie zalicza się podatku od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków gdy podatek ten nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony, albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku. W wartości początkowej należy też uwzględnić ewentualne różnice kursowe naliczone do dnia przekazania tego środka trwałego do używania.

Dodatkowymi kosztami zaliczanymi do wartości początkowej samolotu są wydatki np. na transport samolotu z USA (miejsce produkcji) do Polski. Jeżeli samolot jest przystosowany do przebycia tej trasy drogą powietrzną, po prostu przylatuje do Polski. Przed transportem do Polski samolot musi być ubezpieczony na czas przelotu. Nabywca będzie musiał też uiścić opłaty związane z uzyskaniem zezwolenia na użytkowanie radiostacji pokładowej i transpondera, rezerwacją znaków rozpoznawczych, wpisem do rejestru cywilnych statków powietrznych oraz z wydaniem świadectwa rejestracji. Niezbędne też będzie przeprowadzenie procesu wykazania zdatności do lotu statku powietrznego i uzyskanie odpowiedniego świadectwa zdatności. Przy zakupie samolotu potrzebne także będzie np. otrzymanie świadectwa zgodności z normą hałasu.

Przykład

Spółka akcyjna nabyła za 810 000 zł samolot Cessna na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Koszt transportu samolotu na trasie USA - Polska wyniósł 45 000 zł. Zaakceptowanie umowy o czasowym oddaniu statku powietrznego osobie innej niż właściciel (współużytkowanie statku powietrznego) kosztowało 100 zł. Pakiet ubezpieczeń na czas przelotu z USA do Polski kosztował 8000 zł. Rezerwacja znaków rozpoznawczych ważna przez kilka miesiące wyniosła 30 zł. Wpis do rejestru cywilnych statków powietrznych wraz z wydaniem świadectwa rejestracji to koszt 300 zł. Przeprowadzenie procesu zdatności do lotu statku powietrznego i wydanie świadectwa zdatności do lotu po raz pierwszy kosztowało 900 zł. Wydanie świadectwa zgodności z normą hałasu wymagało zapłaty 500 zł. Opłata za uzyskanie zezwolenia na użytkowanie radiostacji pokładowej i transpondera w URTiP kosztowało 1900 zł. Inne opłaty związane z dopuszczeniem samolotu do ruchu wyniosły 3000 zł. Wszystkie te wydatki zwiększyły wartość początkową samolotu. Wartość początkowa wyniesie 869 730 zł. Miesięczny odpis amortyzacyjny przy zastosowaniu stawki 14% wyniesie 10 146,85 zł.

• art. 16g ust. 3 i 5g ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Tomasz Król

konsultant podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ustawa o obowiązkowym KSeF uchwalona przez Sejm. Terminy wdrożenia przesądzone

W dniu 25 lipca 2025 r. Sejm uchwalił ustawę wprowadzającą Krajowy System e-Faktur. Zgodnie z nowymi przepisami od 1 lutego 2026 r. firmy o sprzedaży przekraczającej 200 mln zł będą musiały wystawiać faktury za pośrednictwem KSeF. Mniejsze firmy ten obowiązek obejmie od 1 kwietnia 2026 r.

Oskarżony bez dowodów. Przedsiębiorca po 8 latach wygrywa z fiskusem i odzyskuje 400 tys. zł VAT!

Zwykła kontrola zamieniła jego życie w koszmar. Skarbówka oskarżyła go o udział w karuzeli VAT i zablokowała pół miliona złotych. Przez osiem lat walczył o swoje dobre imię. Teraz urzędnicy musieli przyznać: nie mieli żadnych dowodów. Poznaj historię przedsiębiorcy, który pokonał system.

Darowizna pieniężna od teściowej jeszcze przed ślubem: Jak w takiej sytuacji wygląda obowiązek podatkowy?

Czy darowizna przekazana przez teściową jeszcze przed ślubem może oznaczać obowiązek podatkowy dla przyszłego męża? Dyrektor KIS w interpretacji podatkowej wyjaśnił, kto faktycznie jest obdarowanym i kiedy mąż nie musi rozliczać się z podatku od darowizny otrzymanej przez żonę.

Nowy podatek uderzy w e-commerce? KIG ostrzega: MŚP mogą nie przetrwać zmian!

Planowane rozszerzenie podatku od sprzedaży detalicznej na e-commerce może zdusić rozwój małych i średnich firm, spowolnić cyfrowy handel i podnieść ceny dla konsumentów. Zamiast wyrównania szans – ryzyko poważnych nierówności i zahamowania eksportu MŚP. Alarmuje Krajowa Izba Gospodarcza!

REKLAMA

Fakty i mity o obowiązkowym KseF. Kto w firmie jest odpowiedzialny za wdrożenie?

Wprowadzenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 2026 roku stanowi jedną z najbardziej znaczących zmian w obszarze zarządzania dokumentacją podatkową i obiegiem informacji finansowej w polskich przedsiębiorstwach. Choć w debacie publicznej KSeF często postrzegany jest wyłącznie jako system teleinformatyczny Ministerstwa Finansów, jego wdrożenie ma charakter głęboko transformacyjny – obejmuje nie tylko narzędzia informatyczne, ale również procesy operacyjne, strukturę organizacyjną oraz podział odpowiedzialności wewnątrz firm.

Dlaczego zagraniczne firmy kurierskie płacą w Polsce podatek mniejszy niż 1% ich przychodów? „Lista wstydu” branży kurierskiej

InPost, polska firma zarejestrowana w Krakowie, w 2024 roku miał 9,85 mld złotych przychodu i zapłacił 375 mln złotych podatku CIT – to o ponad 100 mln złotych więcej niż rok wcześniej. Podatek wyniósł 3,8% przychodów – to po raz kolejny rekordowa kwota w historii firmy. Zagraniczne firmy kurierskie działające w Polsce za rok 2024 w sumie odprowadziły tylko 89,8 mln zł podatku dochodowego.

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Rewolucja coraz bliżej

KSeF. Od lutego 2026 do stycznia 2027 roku większość firm działających w Polsce zostanie objęta obowiązkiem e-fakturowania. Proces ten wciąż budzi wiele pytań – awaryjność systemu, sprawność przesyłania danych, ich ochrona, a także niejasności w nowych regulacjach wywołują obawy co do wpływu wdrożenia e-fakturowania na funkcjonowanie sprzedaży i raportowania w firmach.

Tusk zapowiada rewolucję: uprościmy podatki i prowadzenie biznesu w Polsce

Podczas piątkowej konferencji prasowej, poprzedzającej posiedzenie rządu, premier Donald Tusk zapowiedział szeroko zakrojone działania mające na celu uproszczenie prowadzenia biznesu w Polsce, w tym gruntowną reformę systemu podatkowego. Jego słowa, pełne determinacji i świadomości skali wyzwań, padły w momencie, gdy polscy przedsiębiorcy coraz częściej apelują o zmniejszenie biurokratycznego ciężaru i stabilność regulacyjną.

REKLAMA

Gra w zagranicznym kasynie online: legalność, podatki i ryzyko utraty wygranej

W dobie globalizacji i rosnącej popularności internetowego hazardu wiele osób z Polski decyduje się na grę w zagranicznych kasynach online. Kuszące wygrane i łatwy dostęp to jednak tylko pozory – brak znajomości przepisów może kosztować cię nie tylko grzywnę, ale również całą wypłatę. Sprawdź, kiedy gra jest legalna, kiedy zapłacisz podatek, a kiedy... stracisz wszystko.

Krajowy System e-Faktur – przełomowa zmiana wraca do Komisji Sejmowej. Co oznacza dla przedsiębiorców?

Sejm ponownie skierował do Komisji Finansów Publicznych projekt ustawy wprowadzającej Krajowy System e-Faktur (KSeF). Nowe przepisy mają zrewolucjonizować wystawianie faktur w Polsce, wprowadzając cyfrową platformę. Zgłoszono poprawki wydłużające termin przesyłania faktur nawet do 5 dni.

REKLAMA