REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak spółka powinna rozliczyć kupno samolotu

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka akcyjna z siedzibą we Wrocławiu rozważa kupno samolotu. Samolot służyłby do skracania czasu podróży zarządu w sprawach spółki na trasach np. Wrocław - Warszawa, Wrocław - Trójmiasto. Jaką stawką amortyzować ten środek trwały? Jak ustalić wartość początkową?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Właściwa stawka amortyzacji samolotu to 14%. W uzasadnieniu zostaną wskazane wydatki, o które trzeba powiększyć wartość początkową amortyzowanego samolotu.

UZASADNIENIE

Kupiony samolot wykorzystywany jako środek transportu na potrzeby działalności gospodarczej będzie podlegał amortyzacji. Zakup takiego nowego samolotu to zazwyczaj wydatek na poziomie 200 000 - 300 000 dolarów. Aby ustalić stawkę amortyzacji, należy sięgnąć do Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych. Samoloty umieszczone są w nim w poz. 7, symbol KŚT 780. Według Wykazu stawek amortyzacyjnych stawka dla samolotów wynosi 14%.

REKLAMA

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Samoloty mieszczą się w grupie 7 KŚT. Stawka amortyzacji z Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych dla samolotów wynosi 14%.

Potwierdzeniem prawidłowości przedstawionej odpowiedzi może być pismo z 17 stycznia 2007 r. nr PDIII-23/116/6/7/06/07. Wydał je Naczelnik Urzędu Skarbowego w Świdnicy. Organ podatkowy odpowiadał na pytanie, czy wydatki związane z eksploatacją samolotu, który będzie wykorzystywany na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą spółki, oraz odpisy amortyzacyjne w wysokości 14% od jego wartości będą stanowiły koszty uzyskania przychodów spółki. Spółka zatrudniała ponad 30 kierowców, świadcząc usługi transportowe. Ograniczały ją w tym przepisy limitujące czas pracy. Dlatego opłacało się jej transportować samolotem kierowców do miejsca rozpoczęcia pracy.

Kosztem uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 6 tej ustawy, są natomiast odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a - 16m, z uwzględnieniem art. 16 powołanej wyżej ustawy z 15 lutego 1992 r. Z Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych stanowiącego załącznik Nr 1 do ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że zgodnie z poz. 07, symbolem KŚT (grupa lub podgrupa lub rodzaj) 780 stawka amortyzacyjna dla samolotów wynosi 14%.

Oprócz ceny zakupu samolotu (czyli kwoty przekazanej producentowi lub jego przedstawicielowi handlowemu) do wartości początkowej trzeba zaliczyć także inne wydatki związane z nabyciem samolotu. Artykuł 16g ust. 3 updop stanowi, że do wartości tej zalicza się koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego, takie jak np. koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji. Do wartości początkowej nie zalicza się podatku od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków gdy podatek ten nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony, albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku. W wartości początkowej należy też uwzględnić ewentualne różnice kursowe naliczone do dnia przekazania tego środka trwałego do używania.

Dodatkowymi kosztami zaliczanymi do wartości początkowej samolotu są wydatki np. na transport samolotu z USA (miejsce produkcji) do Polski. Jeżeli samolot jest przystosowany do przebycia tej trasy drogą powietrzną, po prostu przylatuje do Polski. Przed transportem do Polski samolot musi być ubezpieczony na czas przelotu. Nabywca będzie musiał też uiścić opłaty związane z uzyskaniem zezwolenia na użytkowanie radiostacji pokładowej i transpondera, rezerwacją znaków rozpoznawczych, wpisem do rejestru cywilnych statków powietrznych oraz z wydaniem świadectwa rejestracji. Niezbędne też będzie przeprowadzenie procesu wykazania zdatności do lotu statku powietrznego i uzyskanie odpowiedniego świadectwa zdatności. Przy zakupie samolotu potrzebne także będzie np. otrzymanie świadectwa zgodności z normą hałasu.

Przykład

Spółka akcyjna nabyła za 810 000 zł samolot Cessna na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Koszt transportu samolotu na trasie USA - Polska wyniósł 45 000 zł. Zaakceptowanie umowy o czasowym oddaniu statku powietrznego osobie innej niż właściciel (współużytkowanie statku powietrznego) kosztowało 100 zł. Pakiet ubezpieczeń na czas przelotu z USA do Polski kosztował 8000 zł. Rezerwacja znaków rozpoznawczych ważna przez kilka miesiące wyniosła 30 zł. Wpis do rejestru cywilnych statków powietrznych wraz z wydaniem świadectwa rejestracji to koszt 300 zł. Przeprowadzenie procesu zdatności do lotu statku powietrznego i wydanie świadectwa zdatności do lotu po raz pierwszy kosztowało 900 zł. Wydanie świadectwa zgodności z normą hałasu wymagało zapłaty 500 zł. Opłata za uzyskanie zezwolenia na użytkowanie radiostacji pokładowej i transpondera w URTiP kosztowało 1900 zł. Inne opłaty związane z dopuszczeniem samolotu do ruchu wyniosły 3000 zł. Wszystkie te wydatki zwiększyły wartość początkową samolotu. Wartość początkowa wyniesie 869 730 zł. Miesięczny odpis amortyzacyjny przy zastosowaniu stawki 14% wyniesie 10 146,85 zł.

• art. 16g ust. 3 i 5g ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Tomasz Król

konsultant podatkowy

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA