REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak spółka powinna rozliczyć kupno samolotu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka akcyjna z siedzibą we Wrocławiu rozważa kupno samolotu. Samolot służyłby do skracania czasu podróży zarządu w sprawach spółki na trasach np. Wrocław - Warszawa, Wrocław - Trójmiasto. Jaką stawką amortyzować ten środek trwały? Jak ustalić wartość początkową?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Właściwa stawka amortyzacji samolotu to 14%. W uzasadnieniu zostaną wskazane wydatki, o które trzeba powiększyć wartość początkową amortyzowanego samolotu.

UZASADNIENIE

Kupiony samolot wykorzystywany jako środek transportu na potrzeby działalności gospodarczej będzie podlegał amortyzacji. Zakup takiego nowego samolotu to zazwyczaj wydatek na poziomie 200 000 - 300 000 dolarów. Aby ustalić stawkę amortyzacji, należy sięgnąć do Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych. Samoloty umieszczone są w nim w poz. 7, symbol KŚT 780. Według Wykazu stawek amortyzacyjnych stawka dla samolotów wynosi 14%.

REKLAMA

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Samoloty mieszczą się w grupie 7 KŚT. Stawka amortyzacji z Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych dla samolotów wynosi 14%.

Potwierdzeniem prawidłowości przedstawionej odpowiedzi może być pismo z 17 stycznia 2007 r. nr PDIII-23/116/6/7/06/07. Wydał je Naczelnik Urzędu Skarbowego w Świdnicy. Organ podatkowy odpowiadał na pytanie, czy wydatki związane z eksploatacją samolotu, który będzie wykorzystywany na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą spółki, oraz odpisy amortyzacyjne w wysokości 14% od jego wartości będą stanowiły koszty uzyskania przychodów spółki. Spółka zatrudniała ponad 30 kierowców, świadcząc usługi transportowe. Ograniczały ją w tym przepisy limitujące czas pracy. Dlatego opłacało się jej transportować samolotem kierowców do miejsca rozpoczęcia pracy.

Kosztem uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 6 tej ustawy, są natomiast odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a - 16m, z uwzględnieniem art. 16 powołanej wyżej ustawy z 15 lutego 1992 r. Z Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych stanowiącego załącznik Nr 1 do ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że zgodnie z poz. 07, symbolem KŚT (grupa lub podgrupa lub rodzaj) 780 stawka amortyzacyjna dla samolotów wynosi 14%.

Oprócz ceny zakupu samolotu (czyli kwoty przekazanej producentowi lub jego przedstawicielowi handlowemu) do wartości początkowej trzeba zaliczyć także inne wydatki związane z nabyciem samolotu. Artykuł 16g ust. 3 updop stanowi, że do wartości tej zalicza się koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego, takie jak np. koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji. Do wartości początkowej nie zalicza się podatku od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków gdy podatek ten nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony, albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku. W wartości początkowej należy też uwzględnić ewentualne różnice kursowe naliczone do dnia przekazania tego środka trwałego do używania.

Dodatkowymi kosztami zaliczanymi do wartości początkowej samolotu są wydatki np. na transport samolotu z USA (miejsce produkcji) do Polski. Jeżeli samolot jest przystosowany do przebycia tej trasy drogą powietrzną, po prostu przylatuje do Polski. Przed transportem do Polski samolot musi być ubezpieczony na czas przelotu. Nabywca będzie musiał też uiścić opłaty związane z uzyskaniem zezwolenia na użytkowanie radiostacji pokładowej i transpondera, rezerwacją znaków rozpoznawczych, wpisem do rejestru cywilnych statków powietrznych oraz z wydaniem świadectwa rejestracji. Niezbędne też będzie przeprowadzenie procesu wykazania zdatności do lotu statku powietrznego i uzyskanie odpowiedniego świadectwa zdatności. Przy zakupie samolotu potrzebne także będzie np. otrzymanie świadectwa zgodności z normą hałasu.

Przykład

Spółka akcyjna nabyła za 810 000 zł samolot Cessna na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Koszt transportu samolotu na trasie USA - Polska wyniósł 45 000 zł. Zaakceptowanie umowy o czasowym oddaniu statku powietrznego osobie innej niż właściciel (współużytkowanie statku powietrznego) kosztowało 100 zł. Pakiet ubezpieczeń na czas przelotu z USA do Polski kosztował 8000 zł. Rezerwacja znaków rozpoznawczych ważna przez kilka miesiące wyniosła 30 zł. Wpis do rejestru cywilnych statków powietrznych wraz z wydaniem świadectwa rejestracji to koszt 300 zł. Przeprowadzenie procesu zdatności do lotu statku powietrznego i wydanie świadectwa zdatności do lotu po raz pierwszy kosztowało 900 zł. Wydanie świadectwa zgodności z normą hałasu wymagało zapłaty 500 zł. Opłata za uzyskanie zezwolenia na użytkowanie radiostacji pokładowej i transpondera w URTiP kosztowało 1900 zł. Inne opłaty związane z dopuszczeniem samolotu do ruchu wyniosły 3000 zł. Wszystkie te wydatki zwiększyły wartość początkową samolotu. Wartość początkowa wyniesie 869 730 zł. Miesięczny odpis amortyzacyjny przy zastosowaniu stawki 14% wyniesie 10 146,85 zł.

• art. 16g ust. 3 i 5g ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Tomasz Król

konsultant podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

REKLAMA

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

REKLAMA