REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak spółka powinna rozliczyć kupno samolotu

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka akcyjna z siedzibą we Wrocławiu rozważa kupno samolotu. Samolot służyłby do skracania czasu podróży zarządu w sprawach spółki na trasach np. Wrocław - Warszawa, Wrocław - Trójmiasto. Jaką stawką amortyzować ten środek trwały? Jak ustalić wartość początkową?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Właściwa stawka amortyzacji samolotu to 14%. W uzasadnieniu zostaną wskazane wydatki, o które trzeba powiększyć wartość początkową amortyzowanego samolotu.

UZASADNIENIE

Kupiony samolot wykorzystywany jako środek transportu na potrzeby działalności gospodarczej będzie podlegał amortyzacji. Zakup takiego nowego samolotu to zazwyczaj wydatek na poziomie 200 000 - 300 000 dolarów. Aby ustalić stawkę amortyzacji, należy sięgnąć do Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych. Samoloty umieszczone są w nim w poz. 7, symbol KŚT 780. Według Wykazu stawek amortyzacyjnych stawka dla samolotów wynosi 14%.

REKLAMA

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Samoloty mieszczą się w grupie 7 KŚT. Stawka amortyzacji z Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych dla samolotów wynosi 14%.

Potwierdzeniem prawidłowości przedstawionej odpowiedzi może być pismo z 17 stycznia 2007 r. nr PDIII-23/116/6/7/06/07. Wydał je Naczelnik Urzędu Skarbowego w Świdnicy. Organ podatkowy odpowiadał na pytanie, czy wydatki związane z eksploatacją samolotu, który będzie wykorzystywany na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą spółki, oraz odpisy amortyzacyjne w wysokości 14% od jego wartości będą stanowiły koszty uzyskania przychodów spółki. Spółka zatrudniała ponad 30 kierowców, świadcząc usługi transportowe. Ograniczały ją w tym przepisy limitujące czas pracy. Dlatego opłacało się jej transportować samolotem kierowców do miejsca rozpoczęcia pracy.

Kosztem uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 6 tej ustawy, są natomiast odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a - 16m, z uwzględnieniem art. 16 powołanej wyżej ustawy z 15 lutego 1992 r. Z Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych stanowiącego załącznik Nr 1 do ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że zgodnie z poz. 07, symbolem KŚT (grupa lub podgrupa lub rodzaj) 780 stawka amortyzacyjna dla samolotów wynosi 14%.

Oprócz ceny zakupu samolotu (czyli kwoty przekazanej producentowi lub jego przedstawicielowi handlowemu) do wartości początkowej trzeba zaliczyć także inne wydatki związane z nabyciem samolotu. Artykuł 16g ust. 3 updop stanowi, że do wartości tej zalicza się koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego, takie jak np. koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji. Do wartości początkowej nie zalicza się podatku od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków gdy podatek ten nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony, albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku. W wartości początkowej należy też uwzględnić ewentualne różnice kursowe naliczone do dnia przekazania tego środka trwałego do używania.

Dodatkowymi kosztami zaliczanymi do wartości początkowej samolotu są wydatki np. na transport samolotu z USA (miejsce produkcji) do Polski. Jeżeli samolot jest przystosowany do przebycia tej trasy drogą powietrzną, po prostu przylatuje do Polski. Przed transportem do Polski samolot musi być ubezpieczony na czas przelotu. Nabywca będzie musiał też uiścić opłaty związane z uzyskaniem zezwolenia na użytkowanie radiostacji pokładowej i transpondera, rezerwacją znaków rozpoznawczych, wpisem do rejestru cywilnych statków powietrznych oraz z wydaniem świadectwa rejestracji. Niezbędne też będzie przeprowadzenie procesu wykazania zdatności do lotu statku powietrznego i uzyskanie odpowiedniego świadectwa zdatności. Przy zakupie samolotu potrzebne także będzie np. otrzymanie świadectwa zgodności z normą hałasu.

Przykład

Spółka akcyjna nabyła za 810 000 zł samolot Cessna na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Koszt transportu samolotu na trasie USA - Polska wyniósł 45 000 zł. Zaakceptowanie umowy o czasowym oddaniu statku powietrznego osobie innej niż właściciel (współużytkowanie statku powietrznego) kosztowało 100 zł. Pakiet ubezpieczeń na czas przelotu z USA do Polski kosztował 8000 zł. Rezerwacja znaków rozpoznawczych ważna przez kilka miesiące wyniosła 30 zł. Wpis do rejestru cywilnych statków powietrznych wraz z wydaniem świadectwa rejestracji to koszt 300 zł. Przeprowadzenie procesu zdatności do lotu statku powietrznego i wydanie świadectwa zdatności do lotu po raz pierwszy kosztowało 900 zł. Wydanie świadectwa zgodności z normą hałasu wymagało zapłaty 500 zł. Opłata za uzyskanie zezwolenia na użytkowanie radiostacji pokładowej i transpondera w URTiP kosztowało 1900 zł. Inne opłaty związane z dopuszczeniem samolotu do ruchu wyniosły 3000 zł. Wszystkie te wydatki zwiększyły wartość początkową samolotu. Wartość początkowa wyniesie 869 730 zł. Miesięczny odpis amortyzacyjny przy zastosowaniu stawki 14% wyniesie 10 146,85 zł.

• art. 16g ust. 3 i 5g ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Tomasz Król

konsultant podatkowy

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA