REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zapowiedź 15 proc. CIT-u dla małych firm dobrze przyjęta przez przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Zapowiedź 15 proc. CIT-u dla małych firm dobrze przyjęta przez przedsiębiorców /Fot. Fotolia
Zapowiedź 15 proc. CIT-u dla małych firm dobrze przyjęta przez przedsiębiorców /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Business Centre Club, komentując exposé premier Beaty Szydło, pozytywnie ocenił zapowiedź wprowadzenia 15 proc. CIT-u dla małych firm oraz propozycje działań na rzecz rozwoju gospodarczego i przedsiębiorczości.

REKLAMA

REKLAMA

W ocenie Marka Goliszewskiego, prezesa BCC, było to jedno z najlepszych, o ile nie najlepsze exposé, nowego szefa rządu. Premier Szydło mówiła w miarę krótko i konkretnie, pokazała kierunki działań. Wiele z nich identyfikowało potrzeby i oczekiwania obywateli. Wszyscy chcemy i powinniśmy korzystać z rozwoju gospodarczego (z którym mamy przecież obecnie do czynienia).

Komentarz prezesa BCC Marka Goliszewskiego do expose premier Beaty Szydło

Zarobki powinny być w istocie wyższe, a dzieci powinny korzystać z większej liczby żłobków. Leki powinny być powszechnie i łatwo dostępne. Należy uruchomić proces budowy mieszkań komunalnych, z niskim czynszem dla ubogich. Rodzice powinni mieć prawo wyboru posyłania swojego 6-latka do szkoły. Sensowny wydaje się pomysł przywrócenia zerwanego podziałem na gimnazjum i liceum procesu wychowawczego młodzieży (powrót do podstawówki i 4-letniego liceum). Na pochwałę zasługuje deklaracja, że szkoły muszą zająć się wpajaniem patriotyzmu, kształtowania świadomości obywatelskiej i dumy z bycia Polakiem, wynikającej także z wiedzy historycznej. Te 2 mln 300 tysięcy młodych emigrantów wyjechało z kraju nie tylko za chlebem. Również służba zdrowia wymaga naprawy i chęć jej uzdrowienia zasługuje na aprobatę.

REKLAMA

Expose Beaty Szydło - wyższe płace, 8 tys. kwota wolna w PIT, niższy wiek emerytalny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z deklaracji Pani Premier powinni być również zadowoleni przedsiębiorcy. Zapowiedź 15% CIT-u dla małych firm oraz działań na rzecz rozwoju gospodarczego i przedsiębiorczości, większy dostęp do niskooprocentowanych kredytów (także drogą rozbudowy inicjatywy Polskie Inwestycje Rozwojowe), wprowadzenie podwójnej amortyzacji, nakierowanie funduszy europejskich na bardziej efektywne przedsięwzięcia, ograniczenie biurokracji, zmniejszenie przewlekłości postępowań sądowych (która nierzadko prowadzi do bankructwa), ograniczenie antykonkurencyjnej szarej strefy, m.in. drogą poprawienia ściągalności podatku VAT, reforma administracji podatkowej (mamy nadzieję, że w kierunku proponowanym przez poprzednie kierownictwo Ministerstwa Finansów), odbudowa szkolnictwa zawodowego (postulat BCC od lat), większe i praktyczne powiązanie biznesu z nauką i innowacyjnością drogą zmiany zachęt finansowych dla obu środowisk, edukacja antykorupcyjna społeczeństwa (BCC podpisało już porozumienie o współpracy z Akademią Antykorupcyjną) – to wszystko powinno służyć temu, co przynosi większą liczbę miejsc pracy i wyższe pensje. A więc inwestycjom! Prywatnym i państwowym. One też są podwaliną pozycji Polski w Unii Europejskiej i na świecie. Pozycji podmiotowej, którą ze szczególną mocą podkreśliła Premier Szydło. Zależy na tym nam wszystkim. Cieszy też, że rząd będzie stał na gruncie zasad europejskich oraz elastyczne stanowisko w sprawie uchodźców. Także zapowiedź zaktywizowania kontaktów z Polonią.

Przedsiębiorcy z uznaniem odnoszą się do zamiarów rządu zwiększenia siły i roli Polskiego Przemysłu Obronnego oraz potraktowanie energetyki jako priorytetu w polityce obronnej państwa. Także wprowadzenia w praktykę tzw. „dyplomacji ekonomicznej” – torowanie inwestorom polskim za granicą drogi do współpracy z kapitałem obcym poprzez zagranicznych przedstawicieli naszego kraju usytuowanych w ambasadach.

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Krytycy exposé zapewne stwierdzą, że zabrakło w wystąpieniu Pani Premier szczegółów, że był to koncert życzeń. Nie temu jednak służy exposé. Nakreśla drogę. BCC rozumie, że ogłoszona przez szefową rządu zapowiedź kierowania się dialogiem przy opracowaniu strategii i taktyki działania, pozwoli wkrótce odpowiedzieć na pytania „Jak, kiedy i za co?”, aby zapowiadaną politykę zrealizować. Dobrym więc pomysłem jest utworzenie Narodowego Forum Przedsiębiorców, obok Narodowej Rady Rozwoju i Rady Dialogu Społecznego.


BCC deklaruje szeroki udział naszych ekspertów, ich wiedzy i doświadczeń, zwłaszcza członków Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC, z którego wywodzi się Jerzy Kwieciński, członek Rady Ministrów obecnego rządu. Sama idea utworzenia ministerstwa rozwoju jest sensowna. Definiuje kierunek wysiłków dla postępu. Ten postęp wymaga jednak znacznych pieniędzy. Zatem na forum trzech ww. instytucji powinniśmy odpowiedzieć sobie na szereg problemowych zagadnień:

- Chcemy, aby ludzie pracowali krócej, ale obniżenie wieku emerytalnego postawi pod dużym znakiem zapytania stan kasy państwowej.

- Czy uruchomienie niskoprocentowych kredytów we współpracy z NBP nie będzie oznaczało ograniczenia jego konstytucyjnej niezależności?

- Preferowanie polityki rodzinnej, zwłaszcza wobec dramatycznej sytuacji demograficznej w Polsce, jest celowe. Skąd jednak wziąć ponad 24 mld zł na finansowanie w wysokości 500 zł kolejnych dzieci?

- Płaca minimalna niech wynosi i ponad 12 zł za godzinę. Tylko czy nie rozrośnie się już horrendalnie czarna strefa (obejmująca 20% PKB) i nie spowoduje ten pomysł zamykania małych firm? Jak tego uniknąć? To samo z całkowitą likwidacją tzw. umów śmieciowych. Co zrobić, kiedy przedsiębiorstwo ma pracę tylko na pół roku?

- Opodatkowanie transakcji finansowych i powierzchni wielkosprzedażowych – teoretycznie może przynieść pewne środki. Ale znanych jest wiele sposobów (i to legalnych), które pozwolą podatków tego rodzaju uniknąć!

- Inicjatywa bezpłatnych leków dla 75-latków jest jak najbardziej humanitarna. Ale jak ją sfinansować i jak uniknąć oszustw np. pobieranie tych leków „na sprzedaż” lub dla członków rodziny. Cieszy, że wiceministrem zdrowia zostaje praktyk, członek Komisji Zdrowia BCC.

- Kwota wolna od podatku do 8 tys. zł – jak to wytrzyma budżet?

Podniesienie kwoty wolnej od podatku do 8 tys. zł to koszt 21,2 mld zł

Być może bałagan w służbie zdrowia należy zacząć eliminować wprowadzeniem podziału na państwową i prywatną opiekę. Ale to oznacza również wypływ pieniędzy z kasy państwowej. Tak samo rewitalizacja struktur mieszkaniowych.

Czy oprócz walki o dopłaty dla rolników na poziomie europejskim nie należy zająć się równolegle reformą KRUS-u, z którego renty i emerytury są „głodowe”?

Zgoda co do nadania wysokiej rangi ministerstwu cyfryzacji. To determinant postępu. Ale jak usprawnić system selekcji ludzi o najwyższych kwalifikacjach w tym przedmiocie (płace). Problem rentowności górnictwa: jak ją zapewnić i za ile? Kosztem czego?

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Jak, wobec powyższego, nie stwarzać zagrożenia przekroczenia 3% deficytu sektora finansów publicznych, zwiększenia długu publicznego i kosztów jego obsługi. Zatem – jak pozyskiwać zaufanie inwestorów krajowych i zagranicznych, przy groźbie zatrzymania pieniędzy europejskich dla Polski?

Tych pytań jest więcej.

Rząd i jego zaplecze stają przed niezwykle trudnym zadaniem. Dlatego BCC niezwykle poważnie odnosi się do apelu Pani Premier Szydło, „abyśmy wspólnie pochylili się nad sprawami Polski” (!). Apelujemy do Sejmu, Senatu o tożsamą postawę. Stoimy na rozdrożu jak nigdy dotąd. Racje polityczne muszą zejść na drugi plan. Państwo jest też – jak podkreśliła premier Beata Szydło – jakością moralną. Ale musimy też – dodała – wyjść z pułapki średniego rozwoju. BCC życzy rządowi, aby apel „Razem damy radę” stał się rzeczywistością.

Marek Goliszewski

prezes Business Centre Club

przewodniczący Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC

Źródło: BCC

Zostań naszym ekspertem!

Podyskutuj o tym na FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA