REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy wzór formularza CIT- TP

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Business Tax Professionals Sp. z o.o. sp. k.
Doradztwo podatkowe, przeglądy i szkolenia podatkowe, ceny transferowe
Nowy wzór formularza CIT- TP
Nowy wzór formularza CIT- TP

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 5 lipca 2018 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 lipca 2018 r. w sprawie określenia wzoru uproszczonego sprawozdania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. poz. 1300).

Opublikowane rozporządzenie zawiera wzór formularza CIT-TP. W konsekwencji, traci moc rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 8 czerwca 2017 r. (Dz. U. poz. 1190).

REKLAMA

Tego samego dnia opublikowano analogiczne rozporządzenie zawierające projekt nowej deklaracji uproszczonej PIT-TP.

Kto składa CIT-TP?

Począwszy od transakcji realizowanych po 31 grudnia 2016 r. niektórzy podatnicy zobowiązani są do składania uproszczonego sprawozdania CIT-TP. Obowiązek ten dotyczy podatników zobligowanych do sporządzania dokumentacji podatkowej (tzw. dokumentacji cen transferowych), którzy:

  • dokonują transakcji lub innych operacji z podmiotami powiązanymi, przy jednoczesnym przekroczeniu równowartości przychodów lub kosztów 10 mln euro za poprzedni rok podatkowy;
  • dokonują zapłaty należności na rzecz podmiotów mających siedzibę w państwach i terytoriach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czemu służy CIT-TP?

Celem raportowania CIT-TP jest przekazanie przez podatników administracji podatkowej wybranych informacji na potrzeby analizy ryzyka związanego z cenami transferowymi, w szczególności w celu zwiększenia efektywności typowania podatników do kontroli.

Zmiany w formularzu

REKLAMA

Nowy wzór formularza zawiera 147 pozycji, które podzielone zostały na sekcje A-G. Podstawowym elementem wprowadzonym w nowym wzorze CIT-TP jest umożliwienie prawidłowego wypełnienia sprawozdania przez podatników wyznaczonych jako wspólnicy, do sporządzenia dokumentacji podatkowej (dotyczy spółek niebędących osobą prawną) oraz w przypadku podmiotów funkcjonujących w PGK- podatkowych grupach kapitałowych.

Istotne jest, że podatnik ma zaznaczać pozycje, które odnoszą się do jego sytuacji, natomiast w przypadku wypełniania przez podatnika formularza za inny podmiot – do sytuacji tego podmiotu. Podatnik wypełniając sprawozdanie w imieniu innego podmiotu, w części C. formularza, wypełnia dane identyfikujące ten podmiot. W przypadku, gdy podatnik składa uproszczone sprawozdanie w swoim imieniu, pola z danymi identyfikacyjnymi podmiotu, którego dotyczy sprawozdanie (poz. 10, 11) pozostawia puste.

W stosunku do pierwotnego wzoru formularza zmianie uległy:

  • wprowadzono pole (nr 6), w którym podatnik wskaże liczbę podmiotów, za które składane jest uproszczone sprawozdanie,
  • w sekcji A (pole 7, 8) – wprowadzono pole z danymi urzędu skarbowego, do którego adresowany jest CIT-TP oraz możliwość złożenia korekty uproszczonego sprawozdania,
  • usunięto pole z numerem REGON w sekcji Dane identyfikacyjne podmiotu,
  • w sekcji C – wprowadzono pola (nr 10,  11) wskazujące dane identyfikacyjne podmiotu, którego dotyczą kolejne części uproszczonego sprawozdania,
  • w sekcji D – wprowadzono pole (nr 22) celem wskazania liczby podmiotów powiązanych posiadających status zakładu zagranicznego podmiotu, za który jest składane sprawozdanie,
  • sekcje C-G – mają charakter powtarzalny dla każdego z podmiotów, za które składany jest CIT-TP i obejmują informacje o transakcjach lub innych zdarzeniach dotyczących podmiotu wskazanego każdorazowo w sekcji C (lub w sekcji B, gdy podatnik składa CIT-TP w swoim imieniu).

Już przy poprzedniej wersji tego formularza, podatnicy napotkali trudności w jego wypełnieniu. Odpowiedzią Ministerstwa Finansów było opublikowanie w czerwcu br. „PIT/TP i CIT/TP Uproszone sprawozdanie w sprawie transakcji z podmiotami powiązanymi i rajami podatkowymi- najczęściej zadawane pytania”. Poradnik ten zawiera odpowiedzi na 37 pytań, z którymi borykali się podatnicy analizując formularz. Nie stanowi on ani interpretacji, ani objaśnień podatkowych, ma jedynie charakter informacyjny. Jak wskazano na wstępie, jest to pierwsza wersja, co skłaniać może do stwierdzenia, że możliwe są dalsze wyjaśnienia i porady.

Czy konieczna jest korekta złożonego już CIT-TP?

Jeżeli podatnik przed wejściem rozporządzenia (Dz. U. poz. 1300) złożył już dotychczas obowiązujące sprawozdanie CIT-TP, które początkowo miało być składane do 31 marca 2018 r. (termin zmieniony na 30 wrzesień 2018 r. rozporządzeniem Ministra Finansów z 14 marca 2018 r. - Dz.U. 2018 poz. 555), nie musi przesyłać go ponownie na aktualnym wzorze. Zgodnie z nowym rozporządzeniem, wcześniej złożone uproszone sprawozdanie uznaje się za prawidłowe. Dodatkowo, do dnia 30 września br. CIT-TP może być także składany według wzoru określonego w rozporządzeniu z dnia 8 czerwca 2017 r. Po tym terminie, jedynym obowiązującym wzorem formularza CIT-TP będzie ten opublikowany w dniu 5 lipca 2018 r.

Mimo, iż CIT-TP jest załącznikiem do rocznego zeznania podatkowego, umożliwiono podatnikom złożenie uproszczonego formularza CIT-TP odrębnie od zeznania podatkowego.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 lipca 2018 r. w sprawie określenia wzoru uproszczonego sprawozdania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Marta Wiącek, Młodszy konsultant ds. cen transferowych

Business Tax Professionals sp. z o.o. sp.k.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak wystawiać faktury w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

REKLAMA