REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny transferowe - które przepisy wybrać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RSM Poland – Audit, Tax, Consulting
Dzięki nam z odwagą spojrzysz w biznesową przyszłość
Ceny transferowe 2018/2019 - które przepisy wybrać?
Ceny transferowe 2018/2019 - które przepisy wybrać?

REKLAMA

REKLAMA

Ustawodawca, z wprowadzeniem od 1 stycznia 2019 r. całego pakietu nowych regulacji dotyczących tematyki cen transferowych, dał jednocześnie możliwość stosowania ich również w odniesieniu do zakończonego już roku podatkowego 2018. Możliwość taka w przypadku niektórych podmiotów wiązać się może ze znacznym zmniejszeniem obowiązków dokumentacyjnych. Nie wszystkie jednak aspekty wynikające z zastosowania nowych przepisów mogą okazać się korzystne. Dlatego też, przed dokonaniem takiego wyboru należy dokładnie przeanalizować skutki podatkowe zastosowania każdego z możliwych wariantów.

W pierwszej kolejności zwrócić należy uwagę na zmianę wysokości progów, których przekroczenie obliguje do przygotowania dokumentacji. Od 1 stycznia 2019 r. obowiązującymi limitami dla dokumentacji lokalnej są 10 mln PLN netto w odniesieniu do transakcji towarowych i finansowych oraz 2 mln PLN netto dla transakcji usługowych oraz pozostałych. Wcześniej, tj. zgodnie z przepisami obowiązującymi do końca 2018 r., progi transakcyjne wahały się w granicach 50-500 tys. EUR i ustalane były indywidualnie. Ponadto, oprócz kryterium przedmiotowego (wartość transakcji), obowiązywało również kryterium podmiotowe dotyczące wysokości osiągniętych przychodów lub kosztów (2 mln EUR) – od którego w przypadku nowych regulacji nastąpiło całkowite odejście. Również próg dla przygotowania dokumentacji grupowej został zmieniony, tj. z 20 mln EUR (przychody/koszty podmiotu) na 200 mln PLN (skonsolidowane przychody grupy).

REKLAMA

Autopromocja

Istotną do rozważenia kwestią jest również obowiązek przygotowania analizy cen transferowych (analizy porównawczej albo analizy zgodności) do każdej dokumentacji lokalnej. Przed nowelizacją, do przygotowania analizy porównawczej bądź opisu zgodności zobowiązane były jedynie podmioty, których przychody lub koszty przekroczyły 10 mln EUR.

Polecamy: CIT 2019. Komentarz

Polecamy: PIT 2019. Komentarz

REKLAMA

Jednym natomiast z największych udogodnień, jakie wprowadzone zostały od 2019 r., jest zwolnienie z obowiązku dokumentacyjnego dla transakcji realizowanych pomiędzy podmiotami krajowymi. Podmioty, które chciałyby jednak z takiego ułatwienia skorzystać spełnić muszą określone ustawą dodatkowe przesłanki (nie mogą korzystać z określonych zwolnień podatkowych, jak też nie mogą ponosić strat podatkowych).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niewątpliwym minusem wyboru nowych przepisów jest dodatkowy obowiązek złożenia oświadczenia o tym, że ceny transferowe ustalone zostały na warunkach rynkowych. W przypadku bowiem stwierdzenia przez organ podatkowy, że ceny nie są ustalone – wbrew oświadczeniu – na poziomie rynkowym, osoby składające takie oświadczenie podlegać będą karze grzywny na podstawie kodeksu karnego skarbowego, sięgającej nawet 21 mln PLN.

Pomimo możliwości wyboru w odniesieniu do transakcji realizowanych w 2018 r. nowych przepisów, niektóre z wprowadzonych nowelizacją regulacji znajdą zastosowanie dopiero w odniesieniu do roku podatkowego 2019 r. Mowa o safe harbours (uproszczone zasady rozliczeń dotyczące usług o niskiej wartości dodanej i pożyczek), nowym formularzu informacji o cenach transferowych (TPR-C i TPR-P) czy też dodatkowym zobowiązaniu podatkowym (nowa instytucja w Ordynacji podatkowej).

Powyższa analiza wskazuje niewątpliwie na trudność w określeniu przepisów obiektywnie bardziej atrakcyjnych. Przyznanie takiego statusu jednemu z reżimów determinuje każdorazowo indywidualna sytuacja danego podmiotu. Przykładowo, dla podatników, którzy realizują wyłącznie transakcje krajowe (i spełniają określone ustawą wymogi) wybór nowego pakietu będzie zdecydowanie bardziej korzystny. Natomiast dla podmiotów realizujących usługowe transakcje międzynarodowe o wartości przekraczającej 2 mln PLN wybór „starych” przepisów wydaje się bardziej uzasadniony.
Dokonując wyboru pakietu regulacyjnego należy również pamiętać o braku możliwości wybiórczego stosowania przepisów dla nas korzystniejszych. Zgodnie bowiem z przepisem przejściowym umożliwiającym wybór nowych regulacji do roku 2018, wybierając dany reżim podatkowy musimy pamiętać, że stosujemy go w odniesieniu do wszystkich transakcji realizowanych z podmiotami powiązanymi. Dlatego też niezbędne jest całościowe spojrzenie i przeanalizowanie wszystkich aspektów różnicujących w jednym i w drugim przypadku obowiązki podatnika, zarówno pod kątem prowadzonej przez niego działalności, jak i wszystkich realizowanych w 2018 r. transakcji.

Wyżej wskazane zagadnienia zaprezentowane zostały poniżej w zbiorczym zestawieniu porównującym oba stany prawne.

CENY TRANSFEROWE 2018:

WYBÓR PAKIETU REGULACYJNEGO

Wprowadzonego 1.01.2019

Obowiązującego do 31.12.2018

Dokumentacja lokalna
(local file)

Obowiązek dokumentacyjny dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, której wartość netto przekracza w roku obrotowym:

► 10 mln PLN dla transakcji towarowych i finansowych,

► 2 mln PLN dla transakcji usługowych i pozostałych (niewymienionych powyżej).

Obowiązek dokumentacyjny uzależniony od wartości transakcji i wysokości przychodów lub kosztów podmiotu w poprzednim roku obrotowym.

Wysokość przychodów lub kosztów:

► 2 – 20 mln EUR – próg transakcyjny wynosi 50 tys. EUR (wzrasta o 5 tys. EUR z każdym 1 mln EUR),

► 20 – 100 mln EUR – próg transakcyjny wynosi 140 tys. EUR (wzrasta o 45 tys. EUR z każdymi 10 mln EUR),

► powyżej 100 mln EUR – próg transakcyjny wynosi 500 tys. EUR.

Analiza porównawcza

Element konieczny każdej lokalnej dokumentacji podatkowej.

Obowiązek przygotowania przez podatników, których przychody lub koszty przekroczyły w poprzednim roku podatkowym równowartość 10 mln EUR.

Zwolnienie z obowiązku dokumentacyjnego

Dla transakcji kontrolowanych zawieranych wyłącznie przez polskie podmioty powiązane, które nie poniosły straty podatkowej oraz nie korzystają z określonych zwolnień wyszczególnionych w UPDOP.

Brak odpowiadających regulacji.

Dokumentacja grupowa
(master file)

Obowiązek sporządzenia przez podmioty powiązane konsolidowane metodą pełną lub proporcjonalną, które należą do grupy podmiotów powiązanych, dla której sporządzane jest skonsolidowane sprawozdanie finansowe, której skonsolidowane przychody przekroczyły w poprzednim roku obrotowym kwotę 200 mln PLN lub jej równowartość.

Obowiązek sporządzenia, jeżeli przychody lub koszty podmiotu powiązanego przekroczyły w poprzednim roku obrotowym równowartość 20 mln EUR.

Oświadczenie o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych

Obowiązek złożenia do US wraz z oświadczeniem, że ceny transferowe ustalone są na warunkach rynkowych.

Obowiązek złożenia.

Safe harbours*

-

-

Informacja o cenach transferowych*

Obowiązek złożenia do US sprawozdań CIT/TP lub PIT/TP w odniesieniu do podatników, których przychody lub koszty przekroczą w roku podatkowym równowartość 10 mln EUR.

Obowiązek złożenia do US sprawozdań CIT/TP lub PIT/TP w odniesieniu do podatników, których przychody lub koszty przekroczą w roku podatkowym równowartość 10 mln EUR.

Stawka sankcyjna*

Opodatkowanie stawką sankcyjną w wysokości 50% różnicy między zadeklarowaną przez podatnika wysokością dochodu (straty) a określoną przez organy w wyniku kontroli.

Opodatkowanie stawką sankcyjną w wysokości 50% różnicy między zadeklarowaną przez podatnika wysokością dochodu (straty) a określoną przez organy w wyniku kontroli.

*Zagadnienia, które pomimo wyboru w odniesieniu do roku 2018 r. nowych przepisów, mają zastosowanie w brzmieniu dotychczasowym.

 Anna PAPINA, Tax Consultant w RSM Poland, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA