REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy alkohol i obiad w restauracji można zaliczyć do kosztów podatkowych?

Maciej Bujan
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Czy alkohol i obiad w restauracji można zaliczyć do kosztów podatkowych?
Czy alkohol i obiad w restauracji można zaliczyć do kosztów podatkowych?

REKLAMA

REKLAMA

Wydatki na zakup żywności i napojów, w tym napojów alkoholowych podczas spotkań biznesowych w restauracji nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów bez względu na to czy mają charakter wystawny, czy nie. Bez znaczenia jest fakt ich potencjalnego związku z przychodami, ponieważ są objęte wyłączeniem z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT).

Tak wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 9 lutego 2011 r. (sygn. akt III SA/Wa 1166/10).

Autopromocja

Stan faktyczny – obiad w restauracji z klientem

Spółka prowadzi działalność jako towarzystwo funduszy inwestycyjnych. W jej ramach organizuje spotkania z aktualnymi lub potencjalnymi klientami zarządzanych przez siebie funduszy inwestycyjnych, oraz z dystrybutorami jednostek ich uczestnictwa.

Spotkania często odbywają się w restauracjach. Ich celem jest omówienie kwestii biznesowych. W powyższych przypadkach spółka ponosi koszty poczęstunku. Usługi gastronomiczne mają charakter standardowy, nie cechują się okazałością czy wytwornością. Spółka prowadzi ewidencję ponoszonych wydatków.

W związku powyższym, spółka zwróciła się do organu podatkowego z pytaniem czy wskazane wydatki dotyczące zakupu napojów, poczęstunku oraz posiłków w restauracji stanowią koszt uzyskania przychodu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ocenie spółki jest to rodzaj kosztów, ponieważ spotkania służą pozyskiwaniu nowych klientów i mają na celu stworzenie warunków do prowadzenia rozmów, a nie do budowanie wizerunku spółki. Ponadto brak zapewnienia posiłków kontrahentowi skutkowałby pogorszeniu relacji biznesowych.

Poczęstunek w trakcie spotkania jest zwyczajną praktyką gospodarczą i nie ma charakteru reprezentacyjnego.

Organ uznał to stanowisko za nieprawidłowe. Stwierdził, że nawet niewystawne i zwyczajne spotkania organizowane w restauracjach nie są pozbawione cech reprezentacji.

Organ stanął tym samym na stanowisku, że wydatki na usługi gastronomiczne ponoszone poza przedsiębiorstwem nie mogą być uznane za koszty podatkowe, pomimo ich związku z przychodem, gdyż jako wydatki o charakterze reprezentacyjnym zawierają się w katalogu wyłączeń z art. 16 ust. 1 pkt. 28 ustawy o CIT

Spółka wniosła skargę do WSA ale Sąd oddalił skargę.

Stanowisko WSA – wszystko (prawie) jest reprezentacją

Według sądu, reprezentacją w rozumieniu przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT jest niestanowiące reklamy każde działanie podatnika, mające na celu budowanie pozytywnego wizerunku firmy w stosunku do klientów i potencjalnych kontrahentów spółki.

Według WSA jednoznaczne jest, że wydatki na zakup żywności i napojów, w tym napojów alkoholowych, nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodu bez względu na to czy mają charakter wystawny czy nie.

Sąd dodał, że po 1 stycznia 2007 roku stosowanie art. 16 ust. 1 pkt. 28 ustawy o CIT jest jednoznaczne i tego typu sprawy nie powinny powodować dalszych rozbieżności w orzecznictwie.

Kwestia konieczności wyłączenia z kosztów podatkowych wydatków na reprezentację budzi od dawna kontrowersje i jest przedmiotem licznych sporów podatników z organami skarbowymi. Wynika to w głównej mierze z braku legalnej definicji pojęcia reprezentacja.

W praktyce organów podatkowych i sądów dotychczas powszechnie było prezentowane stanowisko, że zakres pojęcia reprezentacja obejmuje działania wystawne i okazałe. Niemniej jednak obecne wyroki i interpretacje podatkowe coraz częściej stwierdzają, iż reprezentacja w sensie podatkowym to wszelkie działania skierowane na kreowanie pozytywnego wizerunku.

W oparciu właśnie o tę szerszą definicję reprezentacji, zaczyna się ostatnio kształtować linia orzecznicza, zgodnie z którą sam fakt zaproszenia kontrahenta do restauracji i opłacenia rachunku za obiad bądź poczęstunek stanowi reprezentację, jako że jest zawsze związany z budowaniem pozytywnego wizerunku firmy.

Tym samym wydatki związane z takim zaproszeniem nie są kosztami uzyskania przychodów, niezależnie od wystawności i okazałości opłaconych posiłków. Komentowany wyrok wpisuje się właśnie w tę niekorzystną dla podatników linię orzeczniczą.

Niekorzystna dla podatników wykładnia jest zbyt szeroka

Taka wykładnia kosztów reprezentacji budzi jednak szereg wątpliwości i wydaje się być zbyt daleko idąca. W następstwie przyjęcia argumentacji prezentowanej przez sąd, z ciężaru kosztów uzyskania przychodów należałoby bowiem wyłączyć szereg innych kosztów uznawanych dotychczas bezsprzecznie za podatkowe, gdyż praktycznie każde działanie firmy ukierunkowane jest w pewnym stopniu na kształtowanie jej pozytywnego wizerunku.

Polecamy: Serwis Koszty

Polecamy: Serwis CIT

Ponadto zaskakujące jest, że praktyka organów podatkowych zasadniczo dopuszcza możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych poczęstunku w siedzibie spółki. W konsekwencji, zgodnie z tym podejściem, o możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych danego wydatku decyduje nie wystawność czy okazałość, lecz miejsce poczęstunku.

Tak ustalona granica kwalifikowania kosztów reprezentacji w żaden sposób nie znajduje potwierdzenia w przepisach i wskazuje na pewną niekonsekwencję organów podatkowych i sądów. Poczęstunek w siedzibie firmy może bowiem kształtować jej wizerunek w podobnym stopniu co poczęstunek w restauracji.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przesunięcie wdrożenia KSeF na 1 lutego 2026 r. Ustawa uchwalona

Sejm uchwalił ustawę, która przesuwa wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r. Zmiana ta ma pozwolić na lepsze przygotowanie podatników do obowiązkowego e-fakturowania.

Od kiedy KSeF?

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

REKLAMA