REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga podatkowa na badania i rozwój (B+R) - problemy praktyczne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Praktyczne problemy w stosowaniu ulgi B+R /Fotolia
Praktyczne problemy w stosowaniu ulgi B+R /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Mija waśnie rok stosowania ulgi na działalność badawczo-rozwojową na nowych zasadach, umożliwiających odliczanie od podstawy opodatkowania do 100% określonych kosztów podatkowych. Brak jeszcze danych podsumowujących, ilu podatników skorzystało z ulgi B+R, wiemy jednak jakie zagadnienia budziły największe problemy.

REKLAMA

Autopromocja

Wśród najważniejszych problemów jakie mają podatnicy w stosowaniu ulgi B+R należy wymienić:

1. Ewidencjonowanie wydatków działalności B+R

Przepisy nie wskazują w jaki sposób ma nastąpić wyodrębnienie kosztów, aby wypełnić wymóg odpowiedniego ewidencjonowania. Brak wyjaśnień w tym zakresie powoduje niepewność wśród podatników, którzy nie wiedzą czy zastosowany przez nich sposób wyodrębnienia jest zgodny z obowiązującymi przepisami.

Właściwym wydaje się podejście, w którym sposób prowadzenia ewidencji pozwala na precyzyjne określenie wysokości „kosztów kwalifikowanych" oraz okresu (roku podatkowego), z którym koszty te są związane – tak aby móc precyzyjnie ustalić wielkość przysługującej podatnikowi ulgi. Zacząć tutaj należy od podstawowych kwestii czyli posiadania właściwej dokumentacji, poprzez wprowadzenie odpowiednich poziomów analityki, kończąc na stworzeniu procedur wdrażania i kontroli stosowania ulgi B+R.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Znany od lat sposób ewidencjonowania stosowany przy rozliczaniu dotacji, w praktyce powinien spełnić wymogi wyodrębnienia opisane w ustawach podatkowych.

Przystosowanie systemu księgowego do właściwego ujęcia kosztów kwalifikowanych stanowi obecnie duże wyzwanie dla działów finansowych tych przedsiębiorstw, które rozważają korzystanie z ulgi. Równoległe korzystania z dotacji i ulgi B+R może również powodować problemy na gruncie ewidencyjnym. Dlatego niezbędne jest wdrożenie jasnych zasad ewidencjonowania i rozliczania kosztów kwalifikowanych.

2. Prace rozwojowe – odmienne traktowanie na gruncie podatkowym i rachunkowym

Podejście podatkowe:

Zgodnie z przepisami podatkowymi istnieją trzy możliwe sposoby rozliczania kosztów uzyskania przychodów („KUP”) wynikających z prac badawczo-rozwojowych:

- w miesiącu, w którym zostały poniesione albo począwszy od tego miesiąca w równych częściach w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy, lub

- jednorazowo w roku podatkowym, w którym zostały zakończone, lub

- poprzez odpisy amortyzacyjne, przy czym tutaj istnieje ograniczenie możliwości ich zastosowania do tych prac, które zakończyły się wynikiem pozytywnym.

Podejście rachunkowe:

Ustawa o rachunkowości enumeratywnie nie wymienia rodzaju prac, które zalicza się do prac rozwojowych, wskazuje jedynie sposób ich ujęcia w księgach rachunkowych. Koszty zakończonych prac rozwojowych prowadzonych przez jednostkę na własne potrzeby zalicza się do WNiP jeżeli:

- produkt lub technologia wytwarzania są ściśle ustalone, a dotyczące ich koszty prac rozwojowych wiarygodnie określone;

- techniczna przydatność produktu lub technologii została stwierdzona i odpowiednio udokumentowana i na tej podstawie przedsiębiorstwo podjęło decyzję o wytwarzaniu produktów lub stosowaniu technologii;

- koszty prac rozwojowych zostaną pokryte, według przewidywań, przychodami ze sprzedaży produktów lub zastosowania technologii.

Polecamy: 11 kluczowych zmian 2019 – PODATKI I KADRY

REKLAMA

Wobec tego poniesione koszty prac rozwojowych zalicza się do WNiP po ich zakończeniu i po spełnieniu wyżej wymienionych kryteriów. Jeśli jednak dane koszty nie spełniają powyższych kryterium, wówczas należy ich wartość odnieść do pozostałych kosztów operacyjnych.

W tym kontekście istnienie dwóch rozbieżnych uregulowań nastręcza problemów polskim przedsiębiorcom w odpowiedniej alokacji kosztów związanych z pracami rozwojowymi. W praktyce problem ten podnoszony jest często właśnie wśród pracowników działów finansowo-księgowych. Dla celów rachunkowych bowiem należy określić czy mamy do czynienia z badaniami naukowymi (przemysłowymi) czy pracami rozwojowymi. Koszty związane z szeroko pojętymi badaniami przemysłowymi można rozliczać na bieżąco w momencie ich poniesienia. Wydatki na prace rozwojowe do momentu rozliczenia w ramach WNiP ujmowane są jako rozliczenia międzyokresowe. Aby ustalić kiedy tego typu koszty można aktywować, należy je w pierwszej kolejności oddzielić od kosztów poniesionych na etapie tzw. prac badawczych.

Zobacz także: Moja firma


3. Pracownicy wykonujący działalność badawczo-rozwojową

Umowy B2B wyłączone z ulgi:

Za koszty kwalifikowane uznaje się m.in. należności z tytułu wynagrodzeń pracowniczych, tj. świadczeń wypłacanych osobom fizycznym z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy (tutaj należy szczegółowo przeanalizować, które składniki wynagrodzenia można uznać za koszty kwalifikowane), umowy zlecenia i umowy o dzieło.

Wobec powyższego odliczeniu nie będą więc podlegały wynagrodzenia wypłacane osobom współpracującym na zasadach B2B. W tym kontekście, obostrzenie to jest niekorzystne dla tych przedsiębiorców, którzy ponoszą wysokie koszty usług obcych nienabywanych od jednostek naukowych (np. branża IT).

Cel zatrudnienia oraz ewidencja czasu pracy pracowników:

REKLAMA

Z uwagi na fakt, że przepisy ustaw podatkowych nie regulują obowiązku wykazywania w zawieranych umowach celu zatrudnienia, czy też wprost nie stanowią o obowiązku ewidencjonowania czasu pracy pracowników wykonujących prace B+R, powoduje to konsternacje wśród polskich przedsiębiorców.

Organy podatkowe stoją na stanowisku, że to faktyczne wykonywanie danych czynności stanowi czy wynagrodzenie (w całej wysokości czy w części) będzie stanowić koszt kwalifikowany. W przypadku więc, gdy pracownik w ramach swojej pracy wykonuje obowiązki nie tylko związane z działalnością B+R, należy w ocenie organu wyodrębnić tę część, która nie jest związana z realizacją działalności B+R. Ustawodawca jednocześnie nie narzucił konkretnej formy takiego podziału wynagrodzenia, pozostawiając dowolność przedsiębiorcom.

Z praktyki wynika, że wielu podatników posiada niekompletne systemy raportowania czasu pracy, co w trakcie ewentualnej kontroli może być zakwestionowane przez fiskusa. 

Podsumowanie:

Istniejąca ulga B+R czy też zapowiadany „innovation box” mają zachęcać firmy do inwestowania w działalność B+R.

Aby przezwyciężyć niepewność polskich przedsiębiorców, rekomendowane jest odpowiednie przeszkolenie pracowników działów finansowo-księgowych, skorzystanie z doświadczenia firm stosujących tego typu rozwiązania.

W naszej opinii korzyści z działalności B+R są niezaprzeczalne - oprócz długofalowego wzrostu firmy przez budowę przewagi konkurencyjnej, działalność ta niesie za sobą wymierne korzyści finansowe.

Źródło: Accreo

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Kiedy trzeba zapłacić podatek od prezentu ślubnego? Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA