REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Licencja otrzymana nieodpłatnie – jak rozliczyć koszty podatkowe jej wdrożenia

Anna Kiereś
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Licencja otrzymana nieodpłatnie – jak rozliczyć koszty podatkowe jej wdrożenia
Licencja otrzymana nieodpłatnie – jak rozliczyć koszty podatkowe jej wdrożenia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podmiot z grupy kapitałowej udostępnił przedsiębiorcy program rachunkowy (udzielono mu licencji). Za udzielone prawo do korzystania z systemu nie ustalono wynagrodzenia. Przedsiębiorca poniósł wyłącznie koszty wdrożenia programu księgowego (dostosowanie programu do potrzeb przedsiębiorcy). Powstaje wątpliwość, jak w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym, należy rozliczyć koszty wdrożenia systemu księgowego.

Licencja nadająca się do gospodarczego wykorzystania, o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok oraz wykorzystywana przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością, dla celów podatkowych stanowi wartość niematerialną i prawną.

Autopromocja

Zatem najpóźniej w miesiącu oddania do używania winna być wprowadzona do ewidencji środków trwałych i amortyzowana.

Konieczne jest również ustalenie wartości początkowej programu rachunkowego. W opisanym stanie faktycznym, program rachunkowy przedsiębiorca nabył nieodpłatnie (bez wynagrodzenia), ponieważ pokrył wyłącznie koszty wdrożenia systemu komputerowego.

W dacie otrzymania licencji, u przedsiębiorcy powstanie przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia (art.  art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT). Jednocześnie wartość początkową programu stanowi wartość rynkowa licencji z dnia jej nabycia, chyba że umowa o nieodpłatne przekazanie określiła tę wartość w niższej wysokości (art. 16g ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT).

Regulacje ustawy o CIT nie pozostawiają wątpliwości, jak podatnik winien ustalić wartość początkową licencji nabytej nieodpłatnie. Literalnie z przepisów wynika, że wartość początkową, wartości niematerialnej i prawnej sanowi wartość rynkowa programu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ale pojawia się wątpliwość, czy poniesione koszty wdrożenia podwyższają wartość początkową programu komputerowego, a w konsekwencji należy je rozliczać w formie dokonywanych odpisów amortyzacyjnych.

Polecamy: serwis Koszty

Wymaga podkreślenia, że ustawodawca wyłącznie w przypadku odpłatnego lub częściowo odpłatnego nabycia wartości niematerialnej i prawnej, za jej wartość początkową uznaje cenę nabycia, czyli kwotę należną zbywcy powiększono w szczególności o koszty instalacji, uruchomienia systemów komputerowych.

Z przepisów nie wynika, aby analogiczne zasady przedsiębiorca mógł stosować, dla nieodpłatnie otrzymanych licencji. Wartość początkową nabytych nieodpłatnie licencji mogą podwyższyć wyłącznie koszty montażu (art. 16g ust. 6 ustawy o CIT).

Niemniej koszty wdrożenia programu komputerowego co do zasady nie mogą być utożsamiane z montażem. Odmienny jest cel jak i charakter prac związanych z montażem i odpowiednio wdrożeniem systemu.

Montaż według Słownika Języka Polskiego PWN to „składanie maszyn, aparatów, urządzeń itp. z gotowych części” albo „zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych”.

Wdrożenie to przystosowanie systemu księgowego do pracy w danej jednostce, wprowadzenie specyficznych ustawień.

W związku z tym, dla rozliczenia kosztów wdrożenia systemu księgowego, nie znajdzie zastosowania przytoczona regulacja art. 16g ust. 6, jeśli nie są to koszty montażu. W konsekwencji kosztów tych nie można odnieść na wartość początkową wartości niematerialnej i prawnej. . 

Należy dodać, że kosztów wdrożenia nie są kosztami ulepszenia systemu księgowego. Ustawodawca zastrzegł, że ulepszeniu mogą podlegać wyłącznie środki trwałe. Analogicznej konstrukcji nie przewidziano dla wartości niematerialnych i prawnych.

Powstaje zatem wątpliwość, jak przedsiębiorca winien rozliczyć koszty wdrożenia nieodpłatnie otrzymanej licencji. W tym przypadku wydaje się być uzasadnione, zaliczyć je do bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów, z uwzględnieniem ogólnych zasad potrącania kosztów.

Należy mieć na uwadze, że system księgowy będzie wykorzystywany w ramach działalności podatnika, będzie pozostawać w związku z prowadzoną działalnością, a zatem wydatki poniesione na ten cel zasadne jest zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów (zastrzegając, że nie zostały one ujęte w katalogu kosztów wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów).

Podobne stanowisko w kwestii kosztów wdrożenia zaprezentował, w nieco starszej ale z punktu widzenia przepisów ustawy o CIT nadal aktualnej interpretacji, Pomorski Urząd Skarbowy (pismo z dnia 20 marca 2006r., sygn. DP/PD/423-0180/05/AK). Czytamy w niej, że „W ocenie tut. organu podatkowego koszty wdrożenia programów komputerowych nie mogą być utożsamiane z montażem. Zatem w przypadku nieodpłatnego nabycia licencji na użytkowanie programów komputerowych, koszty wdrożenia nie zwiększają wartości początkowej licencji odpowiadającej jej cenie rynkowej. W przypadku nieodpłatnego nabycia licencji wydatki na dostosowanie wdrażanego programu komputerowego do potrzeb Spółki, winny być przez Podatnika oceniane i kwalifikowane na zasadach ogólnych” interpretacja indywidualna Pomorskiego Urzędu Skarbowego z dnia 20 marca 2006 r.

Dlatego też uzasadnione jest by koszty wdrożenia licencji, w tym przypadku - zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów.

Polecamy: serwis VAT

Anna Kiereś, ekspert podatkowy, Kierownik Zespołu ds. SSE ECDDP SP. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stawka godzinowa netto od lipca 2024 r. Czy wiemy jaka będzie w 2025 roku?

W 2024 roku minimalna stawka godzinowa  wzrasta dwukrotnie – od 1 stycznia i od 1 lipca. Ile wynosi ta stawka netto i kogo dotyczy? Czy wiemy jaka będzie w 2025 roku?

Najniższa krajowa - ile na rękę od lipca 2024?

W 2024 roku (tak samo jak w poprzednim) minimalne wynagrodzenie za pracę jest podnoszone dwa razy – od 1 stycznia i od 1 lipca. Tzw. najniższa krajowa pensja dla pracownika na pełnym etacie wynosi od 1 stycznia 4242 zł brutto (to jest ok. 3220 zł netto). Jaka będzie minimalna płaca (brutto i netto) od 1 lipca 2024 r.?

Przesunięcie wdrożenia KSeF na 1 lutego 2026 r. Ustawa uchwalona

Sejm uchwalił ustawę, która przesuwa wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r. Zmiana ta ma pozwolić na lepsze przygotowanie podatników do obowiązkowego e-fakturowania.

Od kiedy KSeF?

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

REKLAMA