REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktury i noty korygujące otrzymane po zakończeniu roku podatkowego a koszty w CIT

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Faktury i noty korygujące otrzymane po zakończeniu roku podatkowego a koszty w CIT
Faktury i noty korygujące otrzymane po zakończeniu roku podatkowego a koszty w CIT

REKLAMA

REKLAMA

Noty korygujące, odnoszące się do kosztów bezpośrednich poniesionych w danym roku podatkowym, otrzymane po dniu sporządzenia sprawozdania finansowego, powinny być rozpoznawane w roku podatkowym następującym po roku, którego dotyczy sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie podatkowe. Na moment zaliczenia wydatków na zakup materiałów do kosztów uzyskania przychodów nie ma wpływu data dokonania zapisu w księgach rachunkowych.

Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 21 lipca 2016 r. (sygn. II FSK 1826/14).

REKLAMA

Autopromocja

Sprawa dotyczyła spółki prowadzącej działalność w zakresie produkcji i sprzedaży części dla przemysłu samochodowego, która dokonuje zakupu materiałów produkcyjnych od zagranicznych podmiotów powiązanych. Zgodnie z warunkami obowiązującymi w grupie kapitałowej do której należy spółka, materiały nabywane są przez nią po cenach standardowych - stałych w okresie roku. Raz na trzy miesiące strony dokonują dodatkowego rozliczenia. Pozwala ono na wyrównanie zastosowanej ceny standardowej do cen rynkowych, obowiązujących w danym trzymiesięcznym okresie. W tym celu sprzedawcy wystawiają na spółkę noty uznaniowe lub obciążeniowe. Rozliczenie dokonywane jest zbiorczo na jednym dokumencie za cały okres i traktowane jest przez spółkę jako korekta ceny zakupu materiałów (in plus lub in minus). Okresy rozliczeniowe nie pokrywają się z kwartałami kalendarzowymi i dlatego w poszczególnych latach spółka otrzymuje obciążenia lub uznania z tytułu korekty ceny zakupów materiałów zarówno przed, jak i po sporządzeniu sprawozdania finansowego za rok, w którym zostały dokonane objęte korektą zakupy.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Na tym tle spółka zwróciła się do organu podatkowego z pytaniem, w którym okresie rozliczeniowym powinna ująć korektę kosztów związanych z zakupem materiałów (stanowiących bezpośrednie koszty uzyskania przychodu) w przypadku, gdy dokument stanowiący podstawę do takiej korekty otrzyma po zakończeniu roku podatkowego, w którym zostały zawarte transakcje, których korekta dotyczy.

Prezentując własne stanowisko spółka wskazała, że skoro prawodawca nie przewidział w tym zakresie szczególnych regulacji, przyjąć należy, iż korekta taka powinna być rozliczona na zasadach ogólnych, zdefiniowanych dla kosztów bezpośrednich przez art. 15 ust. 4, 4b i 4c ustawy o CIT. Zgodnie z tym założeniem noty korygujące otrzymane do dnia sporządzenia sprawozdania finansowego powinny być ujmowane w roku podatkowym, w którym osiągnięto odpowiadające im przychody, natomiast noty otrzymane po dniu sporządzenia sprawozdania finansowego – w roku kolejnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organ uznał to stanowisko za nieprawidłowe. W uzasadnieniu wskazał, że faktura korygująca odnosi się ściśle do stanu zaistniałego w przeszłości, a punktem odniesienia jest zawsze faktura pierwotna. Korekta wielkości kosztu powinna być rozliczona w okresie, w którym został on ujęty w ewidencji księgowej. Według organu istotne jest, czy koszty bezpośrednio związane z przychodami zostały już rozliczone, tj. czy podatnik uzyskał przychody z nimi związane. Jeżeli tak, otrzymanie noty korygującej po sporządzeniu sprawozdania finansowego nie będzie uprawniało do potrącenia tego wydatku zgodnie z art. 15 ust. 4c ustawy o CIT. W przypadku otrzymania faktury korygującej po dniu sporządzenia sprawozdania finansowego, należy dokonać korekty za rok poprzedni.

Sprawa trafiła do WSA w Gdańsku, który przyznał rację podatnikowi. Sąd wskazał, że poniesienie kosztu po dniu sporządzenia sprawozdania finansowego skutkuje koniecznością rozliczenia tego kosztu wyłącznie w trybie art. 15 ust. 4c ustawy o CIT, tj. w roku podatkowym następującym bezpośrednio po roku, którego dotyczy przychód powiązany z danym wydatkiem. Tym samym nie ma potrzeby odwoływać się do przepisów ogólnych ujętych w Ordynacji podatkowej.

Sprawa trafiła do NSA, który w całości podzielił zdanie sądu I instancji.

Katarzyna Dobosz

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

31 stycznia to ważna data dla płatników – pamiętaj o obowiązkach PIT

Czas na złożenie dokumentów PIT-11, PIT-R, PIT-8C i PIT-40A/11A za 2024 rok upływa 31 stycznia. To nie tylko formalność – poprawne dane, w tym PESEL lub NIP, są kluczowe, aby uniknąć problemów z rozliczeniem podatkowym. Dowiedz się, jak prawidłowo przygotować formularze, uwzględnić ulgi podatkowe i złożyć dokumenty drogą elektroniczną. Sprawdź szczegóły, aby wszystko poszło sprawnie!

REKLAMA

Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Groźna luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje prawo do nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

REKLAMA

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

REKLAMA