REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny transferowe - identyfikacja podmiotów powiązanych

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
ceny transferowe; identyfikacja podmiotów powiązanych
ceny transferowe; identyfikacja podmiotów powiązanych

REKLAMA

REKLAMA

Identyfikacja kręgu podmiotów powiązanych – zgodna z art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o CIT) - to nadal aktualny problem, z którym musi mierzyć się wielu podatników.

Praktycznym przykładem trudności interpretacyjnych w powyższym zakresie jest interpretacja przepisów prawa podatkowego wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 12 kwietnia 2010 r. (nr IPPB5/423-39/10-2/MB).

Autopromocja

Pytanie postawione przez wnioskodawcę odnosiło się zasadniczo do konsekwencji podatkowych na gruncie przepisów o cenach transferowych, związanych z powołaniem i funkcjonowaniem kilku centrów usług wspólnych w Polsce w ramach Europejskiego Zgrupowania Interesów Gospodarczych (EZIG), z usług których podatnik będzie korzystał.

Europejskie zgrupowanie interesów gospodarczych (EZIG)

W ocenie spółki EZIG, ze względu na jego charakter, nie może być uznane za podatnika podatku dochodowego (a tym samym podmiot krajowy lub podmiot zagraniczny), co w konsekwencji uniemożliwia kwalifikowanie go jako podmiotu powiązanego, o którym mowa w art. 11 ustawy o CIT.

Jednocześnie we wniosku wskazano na zawarte w § 1 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 września 2009 r. w sprawie sposobu i trybu określania dochodów osób prawnych w drodze oszacowania oraz sposobu i trybu eliminowania podwójnego opodatkowania osób prawnych w przypadku korekty zysków podmiotów powiązanych (Dz. U. Nr 160, poz. 1268 – zwane dalej rozporządzeniem wykonawczym) uregulowanie, iż „przepisów rozporządzenia nie stosuje się w przypadku transakcji, w których cena lub sposób określenia ceny przedmiotu takiej transakcji wynika z ustaw i wydanych na ich podstawie aktów normatywnych”. Przepis ten, zdaniem podatnika, znajduje zastosowanie w opisywanym przypadku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Będzie łatwiej uniknąć podwójnego opodatkowania

Rozporządzenie Rady Wspólnot Europejskich z 25 lipca 1985 r., nr 2137/85/EWG w sprawie europejskiego zgrupowania interesów gospodarczych (EZIG) (Dz. Urz. WE L 199 z 31.07.1985) zawiera bowiem pośrednie wskazanie co do metody określania ceny usług – EZIG winno mieć zapewniony jedynie zwrot kosztów, a nie realizować zyski.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał powyższe stanowisko za nieprawidłowe.

Ceny transferowe - formalizm organów podatkowych podczas kontroli

Konstrukcja prawna EZIG zbliżona jest do konstrukcji prawnej spółki jawnej, określonej przepisami Kodeksu spółek handlowych. Na mocy rozporządzenia WE oraz ustawy o europejskim zgrupowaniu interesów gospodarczych i spółce europejskiej EZIG kwalifikować należy jako ułomną osobą prawną.

Organ interpretacyjny potwierdził, że EZIG nie jest powoływane w celu osiągania zysków, jednakże – na co zwrócono uwagę - nie oznacza to, iż tego rodzaju forma działalności nie może generować żadnych zysków. Zyski powstałe w wyniku działalności EZIG uznaje się za zyski członków, podlegające w dalszej kolejności podziałowi pomiędzy nich. W związku z powyższym opodatkowaniu podlegają członkowie EZIG, zasadniczo bowiem EZIG nie jest beneficjentem wygenerowanych zysków.

Ceny transferowe - jak określać limity transakcji między podmiotami powiązanymi

W ocenie władz skarbowych, jeżeli:

- wnioskodawca i podmioty powiązane z wnioskodawcą utworzą EZIG, a

- warunki transakcji zawieranych przez spółkę z EZIG i transakcji zawieranych przez pozostałych powiązanych z wnioskodawcą członków EZIG odbiegałyby od warunków, jakie ustaliłyby podmioty niepowiązane i w następstwie tego

- wnioskodawca uzyskiwałby dochody niższe od tych, jakich należałoby oczekiwać, gdyby wymienione powiązania polskiego beneficjenta usług z pozostałymi członkami EZIG nie istniały,

to w takim przypadku polskie organy podatkowy na podstawie art. 11 ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mogłyby określić dochód wnioskodawcy bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań.

Krzysztof Janusz, Departament Cen Transferowych ECDDP

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA