REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak firmy korzystają z estońskiego CIT?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak firmy korzystają z estońskiego CIT?
Jak firmy korzystają z estońskiego CIT?
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Estoński CIT nie przyjął się w takim stopniu, jak spodziewało się Ministerstwo Finansów. Jednym z powodów był harmonogram prac legislacyjnych. Jak działa estoński CIT? Jakie korzyści dla podatników wynikają z tej formy opodatkowania?

Estoński CIT od 2021 r.

Według Sörena Godniaka, menedżera z firmy doradczej Crido, wniosek o przystąpienie do estońskiego CIT-u w danym roku można złożyć do 31 stycznia, jeśli rok podatkowy jest tożsamy z rokiem kalendarzowym.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

"To oznacza, że dla znacznej większości podatników termin za bieżący rok już minął. Oczywiście wniosek będzie można złożyć w kolejnych latach, także w terminie do końca stycznia. Natomiast teraz musimy poczekać do roku 2022" - uważa rozmówca.

"Jednym z powodów, dlaczego estoński CIT nie przyjął się w takim stopniu, jak spodziewało się Ministerstwo Finansów, był harmonogram prac legislacyjnych" - uważa menedżer.

Wyjaśnił, że przepisy dotyczące estońskiego CIT-u są całkowicie nowe, a zostały opublikowane na dwa miesiące przed terminem, do którego należało wybrać tę formę opodatkowania. "Do tego należy jeszcze wliczyć przerwy świąteczne, czas na wiele innych rozliczeń i formalności związanych z zamknięciem roku podatkowego. To też na pewno miało wpływ na znikomą chęć przedsiębiorców do wyboru tej formy opodatkowania" - ocenił Godniak.

REKLAMA

Jak działa estoński CIT?

Dodał, że jak zapowiadało Ministerstwo Finansów, estoński CIT miał być prostą i korzystną forma opodatkowania, zgodnie z wzorcem z Estonii, który przewiduje, że podatki są płacone dopiero przy wypłacie zysków ze spółki. Tymczasem z doświadczenia Godniaka i jego współpracy z klientami wynika, iż niektórzy podatnicy co prawda zainteresowali się nowym sposobem opodatkowania, to jednak ostatecznie się na niego nie zdecydowali. Jego zdaniem powodów jest kilka, poza wspomnianym harmonogramem legislacyjnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"W ocenie MF jest to łatwy sposób opodatkowania, ale mamy do czynienia z aż osiemnastoma nowymi artykułami w ustawie o CIT. One zawierają konkretne bariery wejścia w estoński CIT, bardzo restrykcyjne wymogi, które należy spełnić" - powiedział.

Wskazał na ograniczenie nowego rozwiązania do dwóch form prawnych - spółek akcyjnych i spółek z o.o., co oznacza, że takiego prawa nie mają spółki komandytowe, czy komandytowo-akcyjne oraz jawne. Poza tym przychody w skali roku nie mogą przekroczyć 100 mln zł.

"Może to wydaje się dużo, ale to kwota brutto, więc po odliczeniu VAT zostaje około 80 mln zł. Kolejny warunek mówi, że spółki muszą być w posiadaniu osób fizycznych i nie mogą mieć udziałów w innych podmiotach a także muszą ponosić istotne wydatki na inwestycje. Każdy z tych wymogów jest do spełnienia, ale jednocześnie powoduje, że liczba potencjalnych firm korzystających z estońskiego CIT-u spada" - powiedział Godniak.

Zaznaczył, że nie słyszał o firmie, która zgłosiłaby akces do systemu estońskiego CIT-u.

Estoński CIT - jakie korzyści?

Pytany był, czy przepisy powinny być zmienione, aby estoński CIT zyskał na popularności. "Moim zdaniem można je uprościć. Takie uproszczenie zawsze zachęca podatników do stosowania nowych rozwiązań. Co prawda przepisy dotyczące estońskiego CIT-u znajdują się w ustawie o CIT, ale reżim tego podatku istnieje niejako obok standardowego podatku CIT, w formie, w jakiej go znamy. Podatnicy nie wiedzą, jak organy podatkowe będą interpretować nowe przepisy. W tym kontekście ograniczona chęć bycia pionierem i ponoszenia ewentualnie negatywnych konsekwencji jest zrozumiała" - powiedział.

Zastrzegł przy tym, że mimo wszystkich obiekcji, które można mieć wobec nowych regulacji, estoński CIT może być rzeczywiście korzystny dla podatników.

"Warunki nie są łatwe, ale są do spełnienia. Natomiast to wszystko zależy od indywidualnej sytuacji danego podatnika i jego biznesu. Należy się do tego odpowiednio przygotować, przeprowadzić poszczególne kalkulacje, prognozy, analizy, czy ta nowa forma opodatkowania będzie opłacalna. Z czasem, jak powoli wytworzy się praktyka po stronie organów podatkowych, nie byłbym zaskoczony, gdyby - póki co - pewnie niska liczba chętnych, wzrosła" - podsumował menedżer z Crido.

Istotą estońskiego CIT-u, który wszedł w życie 1 stycznia 2021 r. jest przesunięcie czasu poboru podatku na moment wypłaty zysków z przedsiębiorstwa. Firma może wybrać, czy chce skorzystać z nowego rodzaju opodatkowania, czy woli rozliczać się na starych zasadach. Zgodnie z ustawą, z opodatkowania na nowych zasadach może skorzystać spółka kapitałowa - z o.o. lub akcyjna, w której udziałowcami są wyłączenie osoby fizyczne. Próg, poniżej którego firma ma prawo do tego rozwiązania, to 100 mln zł rocznie.

Przygotowując regulacje dotyczące estońskiego CIT-u rząd szacował koszty wprowadzenia tego rozwiązania dla małych i średnich firm na 5,6 mld zł w roku 2021.

Autor: Marcin Musiał
mmu/ skr/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

REKLAMA