REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie dochodów z handlu walutami wirtualnymi - projekt nowelizacji ustawy o CIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Opodatkowanie dochodów z handlu walutami wirtualnymi - projekt nowelizacji ustawy o CIT
Opodatkowanie dochodów z handlu walutami wirtualnymi - projekt nowelizacji ustawy o CIT

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie obowiązująca ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o PDOP), pomimo niesłabnącego zainteresowania walutami wirtualnymi, w dalszym ciągu nie zawiera wyrażonych wprost zasad opodatkowania tej sfery aktywności podatników. Są oni zmuszeni opierać swoje działania na interpretacji przepisów dokonywanej przez organy podatkowe. Może to jednak ulec zmianie w najbliższej przyszłości.

W przedstawionym przez Ministerstwo Finansów projekcie UC135 z 24.08.2018 roku (dalej: Projekt), dotyczącym m.in. nowelizacji ustawy o PDOP, zamieszczono szereg regulacji dotyczących handlu walutami wirtualnymi. Pierwszą z istotnych zmian jest wprowadzenie do zbioru definicji ustawowych zawartych w art. 4a ustawy o PDOP pojęcia „waluty wirtualnej”. Zastosowano tutaj odesłanie do art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (dalej ustawa o PPPFT).  Zgodnie z tym przepisem, przez walutę wirtualną rozumie się cyfrowe odwzorowanie wartości, które nie jest:

REKLAMA

a) prawnym środkiem płatniczym emitowanym przez NBP, zagraniczne banki centralne lub inne organy administracji publicznej,

b) międzynarodową jednostką rozrachunkową ustanawianą przez organizację międzynarodową i akceptowaną przez poszczególne kraje należące do tej organizacji lub z nią współpracujące,

c) pieniądzem elektronicznym w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych,

d) instrumentem finansowym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

e) wekslem lub czekiem

- oraz jest wymienialne w obrocie gospodarczym na prawne środki płatnicze i akceptowane jako środek wymiany, a także może być elektronicznie przechowywane lub przeniesione albo może być przedmiotem handlu elektronicznego.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Jeśli chodzi o charakter przychodów, zgodnie ze zmianami proponowanymi w art. 2 pkt 6 Projektu, zostaną one uznane co do zasady za przychody z zysków kapitałowych. Wyjątkiem od powyższej reguły klasyfikacji objęte będą podmioty prowadzące działalność określoną w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o PPPFT, czyli dotyczącą świadczenia usług z zakresu wymiany walut wirtualnych na inne waluty wirtualne lub środki płatnicze, pośrednictwie w takiej wymianie oraz prowadzenia rachunków określonych w art. 2 ust. 2 pkt 17 ustawy o PPPFT, rozumianych jako prowadzone w formie elektronicznej zbiory danych identyfikacyjnych zapewniających osobom uprawnionym możliwość korzystania z jednostek walut wirtualnych, w tym przeprowadzania transakcji ich wymiany. Dla tych podmiotów przychody z obrotu walutami wirtualnymi będą klasyfikowane jako przychody inne niż pochodzące z zysków kapitałowych. Jako przykłady takich podmiotów podaje się w uzasadnieniu do Projektu: giełdy oraz kantory walut wirtualnych.

REKLAMA

Problemy sprawiało dotychczas określenie momentu rozpoznania przychodu w związku z obrotem walutami wirtualnymi. Powstawały wątpliwości czy nie powinien on być rozpoznany już w momencie „wydobycia” waluty wirtualnej za pomocą tzw. „koparek”. Kwestia ta została poruszona m.in. w interpretacji indywidualnej z 4.09. 2018 roku wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, znak 0111-KDIB1-1.4010.275.2018.1.BK, w której organ podatkowy stwierdził, iż momentem generującym przychód jest dopiero zbycie waluty wirtualnej. Podobne rozwiązania zostały przyjęte w Projekcie, zgodnie z którym, przychodem miałaby być  zamiana waluty wirtualnej na inne prawo majątkowe, środek płatniczy, towar lub usługę lub uregulowanie zobowiązania za jej pomocą. Dotyczy to jednak sytuacji, w której waluta byłaby „wydobywana” na własny rachunek.

W uzasadnieniu do Projektu czytamy, że w przypadku „kopania” walut wirtualnych na zlecenie innych podmiotów za wynagrodzeniem, jeżeli zostało ono wypłacone w całości albo części w walutach wirtualnych, wynagrodzenie takie zostanie opodatkowane jako wynagrodzenie za pracę.  Zaś w przypadku zbycia tak pozyskanych walut wirtualnych (zapłaty nimi), przychód w ten sposób uzyskany zostanie zakwalifikowany jako przychód z zysków kapitałowych (kapitałów pieniężnych na gruncie ustawy o PIT). Co istotne, nie będzie przychodem wymiana jednej waluty wirtualnej na inną.

Jeśli chodzi o koszty uzyskania przychodów, zgodnie z proponowanymi  zmianami,  będą mogły nimi być jedynie wydatki poniesione bezpośrednio na nabycie/zbycie walut wirtualnych z uwzględnieniem wydatków na rzecz wymienionych wyżej podmiotów prowadzących działalność określoną w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o PPPFT. Konsekwencją uznania wymiany między walutami wirtualnymi za nie generującą przychodu, jest także  propozycja zmian w art. 16 ustawy o PDOP, zgodnie z którymi wydatki poniesione w związku z taką wymianą nie mogą zostać uznane za koszt uzyskania przychodu.

REKLAMA

Jeśli chodzi o stawkę opodatkowania, Projekt zakłada dodanie art. 22d ust. 1, który ustala podatek dochodowy w wysokości 19% uzyskanego dochodu, z możliwością potrącenia kosztów uzyskania przychodów, wskazanych w Projekcie.. Możliwe będzie także zastosowanie przepisów zawartych w obowiązujących umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania. Zgodnie z art. 22d ust. 4 nie jest dopuszczalne łączenie dochodów z odpłatnego zbycia walut wirtualnych z innymi dochodami podatnika. Skutkiem takiej regulacji będzie brak możliwości odliczenia straty poniesionej w wyniku handlu walutami wirtualnymi od innych osiągniętych przez podatnika dochodów.

Należy pamiętać, iż powyższe regulacje są ciągle w fazie projektu. Prace legislacyjne w tej materii trwają i nie można kategorycznie stwierdzić, że proponowane przepisy zostaną wprowadzone w takim właśnie kształcie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA