REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie dochodów z handlu walutami wirtualnymi - projekt nowelizacji ustawy o CIT

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Opodatkowanie dochodów z handlu walutami wirtualnymi - projekt nowelizacji ustawy o CIT
Opodatkowanie dochodów z handlu walutami wirtualnymi - projekt nowelizacji ustawy o CIT

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie obowiązująca ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o PDOP), pomimo niesłabnącego zainteresowania walutami wirtualnymi, w dalszym ciągu nie zawiera wyrażonych wprost zasad opodatkowania tej sfery aktywności podatników. Są oni zmuszeni opierać swoje działania na interpretacji przepisów dokonywanej przez organy podatkowe. Może to jednak ulec zmianie w najbliższej przyszłości.

W przedstawionym przez Ministerstwo Finansów projekcie UC135 z 24.08.2018 roku (dalej: Projekt), dotyczącym m.in. nowelizacji ustawy o PDOP, zamieszczono szereg regulacji dotyczących handlu walutami wirtualnymi. Pierwszą z istotnych zmian jest wprowadzenie do zbioru definicji ustawowych zawartych w art. 4a ustawy o PDOP pojęcia „waluty wirtualnej”. Zastosowano tutaj odesłanie do art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (dalej ustawa o PPPFT).  Zgodnie z tym przepisem, przez walutę wirtualną rozumie się cyfrowe odwzorowanie wartości, które nie jest:

REKLAMA

Autopromocja

a) prawnym środkiem płatniczym emitowanym przez NBP, zagraniczne banki centralne lub inne organy administracji publicznej,

b) międzynarodową jednostką rozrachunkową ustanawianą przez organizację międzynarodową i akceptowaną przez poszczególne kraje należące do tej organizacji lub z nią współpracujące,

c) pieniądzem elektronicznym w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych,

d) instrumentem finansowym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

e) wekslem lub czekiem

- oraz jest wymienialne w obrocie gospodarczym na prawne środki płatnicze i akceptowane jako środek wymiany, a także może być elektronicznie przechowywane lub przeniesione albo może być przedmiotem handlu elektronicznego.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Jeśli chodzi o charakter przychodów, zgodnie ze zmianami proponowanymi w art. 2 pkt 6 Projektu, zostaną one uznane co do zasady za przychody z zysków kapitałowych. Wyjątkiem od powyższej reguły klasyfikacji objęte będą podmioty prowadzące działalność określoną w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o PPPFT, czyli dotyczącą świadczenia usług z zakresu wymiany walut wirtualnych na inne waluty wirtualne lub środki płatnicze, pośrednictwie w takiej wymianie oraz prowadzenia rachunków określonych w art. 2 ust. 2 pkt 17 ustawy o PPPFT, rozumianych jako prowadzone w formie elektronicznej zbiory danych identyfikacyjnych zapewniających osobom uprawnionym możliwość korzystania z jednostek walut wirtualnych, w tym przeprowadzania transakcji ich wymiany. Dla tych podmiotów przychody z obrotu walutami wirtualnymi będą klasyfikowane jako przychody inne niż pochodzące z zysków kapitałowych. Jako przykłady takich podmiotów podaje się w uzasadnieniu do Projektu: giełdy oraz kantory walut wirtualnych.

Problemy sprawiało dotychczas określenie momentu rozpoznania przychodu w związku z obrotem walutami wirtualnymi. Powstawały wątpliwości czy nie powinien on być rozpoznany już w momencie „wydobycia” waluty wirtualnej za pomocą tzw. „koparek”. Kwestia ta została poruszona m.in. w interpretacji indywidualnej z 4.09. 2018 roku wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, znak 0111-KDIB1-1.4010.275.2018.1.BK, w której organ podatkowy stwierdził, iż momentem generującym przychód jest dopiero zbycie waluty wirtualnej. Podobne rozwiązania zostały przyjęte w Projekcie, zgodnie z którym, przychodem miałaby być  zamiana waluty wirtualnej na inne prawo majątkowe, środek płatniczy, towar lub usługę lub uregulowanie zobowiązania za jej pomocą. Dotyczy to jednak sytuacji, w której waluta byłaby „wydobywana” na własny rachunek.

W uzasadnieniu do Projektu czytamy, że w przypadku „kopania” walut wirtualnych na zlecenie innych podmiotów za wynagrodzeniem, jeżeli zostało ono wypłacone w całości albo części w walutach wirtualnych, wynagrodzenie takie zostanie opodatkowane jako wynagrodzenie za pracę.  Zaś w przypadku zbycia tak pozyskanych walut wirtualnych (zapłaty nimi), przychód w ten sposób uzyskany zostanie zakwalifikowany jako przychód z zysków kapitałowych (kapitałów pieniężnych na gruncie ustawy o PIT). Co istotne, nie będzie przychodem wymiana jednej waluty wirtualnej na inną.

Jeśli chodzi o koszty uzyskania przychodów, zgodnie z proponowanymi  zmianami,  będą mogły nimi być jedynie wydatki poniesione bezpośrednio na nabycie/zbycie walut wirtualnych z uwzględnieniem wydatków na rzecz wymienionych wyżej podmiotów prowadzących działalność określoną w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o PPPFT. Konsekwencją uznania wymiany między walutami wirtualnymi za nie generującą przychodu, jest także  propozycja zmian w art. 16 ustawy o PDOP, zgodnie z którymi wydatki poniesione w związku z taką wymianą nie mogą zostać uznane za koszt uzyskania przychodu.

REKLAMA

Jeśli chodzi o stawkę opodatkowania, Projekt zakłada dodanie art. 22d ust. 1, który ustala podatek dochodowy w wysokości 19% uzyskanego dochodu, z możliwością potrącenia kosztów uzyskania przychodów, wskazanych w Projekcie.. Możliwe będzie także zastosowanie przepisów zawartych w obowiązujących umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania. Zgodnie z art. 22d ust. 4 nie jest dopuszczalne łączenie dochodów z odpłatnego zbycia walut wirtualnych z innymi dochodami podatnika. Skutkiem takiej regulacji będzie brak możliwości odliczenia straty poniesionej w wyniku handlu walutami wirtualnymi od innych osiągniętych przez podatnika dochodów.

Należy pamiętać, iż powyższe regulacje są ciągle w fazie projektu. Prace legislacyjne w tej materii trwają i nie można kategorycznie stwierdzić, że proponowane przepisy zostaną wprowadzone w takim właśnie kształcie.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA