REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup używanego samochodu w innym kraju UE - rozliczenie VAT

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Interpretacja Naczelnika Urzędu Skarbowego w Skarżysku-Kamiennej z 12 czerwca 2007 r., nr PP/443-2/07

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - GŁÓWNA TEZA
1. Podatnik, dokonując nabycia samochodów używanych na terytorium państwa członkowskiego UE innego niż terytorium kraju, od dostawcy, który nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług lub podatnikiem podatku od wartości dodanej, dokonuje czynności zwolnionej z obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług na terytorium kraju. W związku z tym, że nie zachodzi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, podatnik składa w siedzibie organu podatkowego deklarację VAT-24 w celu wydania zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku z tytułu przywozu nabywanych z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju środka transportu, który ma być dopuszczony do ruchu na terytorium kraju oraz wnieść opłatę skarbową w wysokości 160 zł.

2. Tama sama jak w pkt 1 jest kwalifikacja prawna i obowiązki nabywcy w przypadku nabycia samochodów używanych z innych krajów UE, które jest potwierdzone rachunkiem odpowiadającym fakturze VAT marża.

3. Podatnik podatku VAT, kupujący w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego używane środki transportu jako towar handlowy, przeznaczony do dalszej odsprzedaży, nie mający na celu zarejestrowania środka transportu na terytorium kraju - nie ma obowiązku zapłaty podatku w trybie z art. 103 ust. 3 i 4 ustawy o VAT, a tym samym nie może otrzymać zaświadczenia potwierdzającego uiszczenie podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 105 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Autopromocja

KOMENTARZ EKSPERTA
Stanowisko organów jest prawidłowe. Przepisy regulujące VAT przewidują 3 rodzaje formularzy dotyczące nabywania samochodu z innego kraju UE:
I. VAT-23 (Informacja o wewnatrzwspólnotowym nabyciu środków transportu) - obowiązek jego złożenia i zapłaty wcześniejszej podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia występuje w przypadku gdy:
1. transakcję zakupu można zaliczyć do transakcji wewnatrzwspólnotowych,
2. środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega takiemu obowiązkowi, a ma być użytkowany na terytorium kraju.

Gdy, którykolwiek z tych warunków nie jest spełniony, nie ma obowiązku złożenia formularza VAT-23.

Co do pierwszego warunku to nie jest spełniony gdy zachodzi jedna z poniższych przyczyn:
- kupujący lub sprzedający nie są podatnikami VAT, albo podatnikami od wartość dodanej, chyba że jest to nowy środek transportu to w takim przypadku dochodzi do wewnątrzwspólnotowego nabycia, niezależnie od statusu stron transakcji, albo
- zakup towarów nastąpi w systemie marża, jako towar używany.

Natomiast drugi warunek nie jest spełniony, gdy samochód jest nabyty w celu dalszej odsprzedaży i nabywca nie będzie rejestrował go w kraju.

II. VAT-24 (Wniosek o wydanie zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu przywozu z innego państwa członkowskiego środka transportu) - obowiązek jego złożenia spoczywa na podmiotach nabywających samochody, gdy transakcji zakupu nie można zaliczyć do wewnątrzwpólnotowego nabycia(gdy nie jest spełniony warunek nr 1). Oznacza to że nabywcy samochodów, w celu ich dalszej odsprzedaży nie mają obowiązku wcześniejszej zapłaty VAT i składania formularzy: VAT-23 lub VAT-24.

III. VAT-25 (Zgłoszenie potwierdzające uiszczenie podatku od towarów i usług lub brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia środka transportu) - na tym formularzu urząd skarbowy potwierdza że VAT został zapłacony lub, że podatnik nie miał takiego obowiązku.

Interpretację skomentowała
Olga Jasielska
Ekspert z zakresu VAT

 


STAN FAKTYCZNY I PYTANIE PODATNIKA
W dniu 15.03.2007 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Skarżysku-Kamiennej wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie.

W powołanym piśmie oraz w piśmie uzupełniającym z dnia 25.05.2007 r. przedstawiono następujący stan faktyczny:

Zainteresowana, będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych, prowadzi działalność gospodarczą polegającą na nabywaniu na terytorium Unii Europejskiej, a poza terytorium kraju, samochodów używanych w celu ich sprzedaży na terytorium kraju bez uprzedniej ich rejestracji.

W złożonym wniosku wnioskodawca pyta:
1. Czy ma obowiązek złożenia deklaracji podatkowej VAT-23 i opłacenia podatku VAT oraz uiszczenia opłaty skarbowej w kwocie 17 zł, czy też deklaracji VAT-24 i opłaty skarbowej w wysokości 160 zł, jeżeli kupuje pojazd (samochód używany) od osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej w kraju Unii Europejskiej, a poza terytorium kraju ?
2. Czy ma obowiązek złożenia deklaracji podatkowej VAT-23 i opłacenia podatku VAT oraz uiszczenia opłaty skarbowej w kwocie 17 zł, czy też deklaracji VAT-24 i opłaty skarbowej w wysokości 160 zł, jeżeli kupuje pojazd (samochód używany) od podatnika VAT na fakturę VAT - marża w kraju Unii Europejskiej, a poza terytorium kraju ?
3. Czy ma obowiązek złożenia deklaracji podatkowej VAT-23 i opłacenia podatku VAT oraz uiszczenia opłaty skarbowej w kwocie 17 zł, czy też deklaracji VAT-24 i opłaty skarbowej w wysokości 160 zł, jeżeli kupuje pojazd (samochód używany) od podatnika VAT na fakturę VAT ze stawką 0% w kraju Unii Europejskiej, a poza terytorium kraju ?

W opinii wnioskodawcy w tym stanie faktycznym: W przypadku pierwszym i drugim podatnik składa wniosek VAT-24 i opłaca opłatę skarbową w wysokości 160 zł. W przypadku trzecim podatnik składa druk VAT-23 i opłaca podatek VAT w stawce 22% oraz opłatę skarbową w kwocie 17 zł.

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - ARGUMENTACJA
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Skarżysku-Kamiennej, działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (tj. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 15.03.2007 r. (data wpływu - 15.03.2007 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe w części dotyczącej pytań przedstawionych w punkcie 1 i 2 wniosku, natomiast nieprawidłowe w części dotyczącej pytania przedstawionego w punkcie 3.

W uzasadnieniu swego postanowienia Naczelnik Urzędu Skarbowego w Skarżysku-Kamiennej stwierdził co następuje.

Ad 1. Zgodnie z art. 9 ust. 2 pkt 1 lit. a) i pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów ma miejsce wtedy, gdy nabywcą towarów jest podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika, natomiast dokonujący dostawy jest podatnikiem podatku od towarów i usług lub podatnikiem podatku od wartości dodanej.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że podatnik, dokonując nabycia samochodów używanych na terytorium państwa członkowskiego U.E. innego niż terytorium kraju, od dostawcy, który nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług lub podatnikiem podatku od wartości dodanej, dokonuje czynności zwolnionej z obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług na terytorium kraju. W związku z tym, że nie zachodzi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, podatnik składa w siedzibie organu podatkowego deklarację VAT-24 w celu wydania zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku z tytułu przywozu nabywanych z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju środka transportu, który ma być dopuszczony do ruchu na terytorium kraju oraz wnieść opłatę skarbową w wysokości 160 zł.

Ad. 2. Zgodnie zaś z art. 10 ust. 1 pkt 4 w/w ustawy wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów nie występuje w przypadku, gdy dostawa towarów, o których mowa w art. 120 ust. 1 ( m.in. towary używane), w wyniku której ma miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium kraju, jest opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 120 ust. 4 (opodatkowanie podatkiem od towarów i usług marży), a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego, podatnik dokonując nabycia samochodów używanych na terytorium państwa członkowskiego U.E. innego niż terytorium kraju, które jest potwierdzone rachunkiem odpowiadającym fakturze VAT marża, dokonuje czynności zwolnionej z obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług na terytorium kraju, gdyż zostały spełnione przesłanki wynikające z wyżej powołanego przepisu. W związku z tym, że nie zachodzi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, podatnik składa w siedzibie organu podatkowego deklarację VAT- 24 w celu wydania zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku z tytułu przywozu nabywanych z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju środka transportu, który ma być dopuszczony do ruchu na terytorium kraju oraz wnieść opłatę skarbową w wysokości 160 zł.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Skarżysku-Kamiennej nie zgadza się z opinią wnioskodawcy przedstawioną w przypadku trzecim i informuje:

Ad. 3. Zaświadczenie, o którym mowa w art. 105 ust. 1 pkt 1 w/cyt. ustawy o VAT, tj. zaświadczenie o uiszczeniu przez podatnika podatku od towarów i usług, wydawane jest gdy podatnik dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu lub innych środków transportu, jeżeli środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega rejestracji, a jest użytkowany na terytorium kraju (art. 103 ust. 4 ustawy). Zatem podatnik podatku VAT, kupujący w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego używane środki transportu jako towar handlowy, przeznaczony do dalszej odsprzedaży, nie mający na celu zarejestrowania środka transportu na terytorium kraju, nie ma obowiązku zapłaty podatku w trybie z art. 103 ust. 3 i 4, a tym samym nie może otrzymać zaświadczenia potwierdzającego uiszczenie podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 105 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zaświadczenie potwierdzające brak obowiązku uiszczenia podatku VAT wydawane jest w sytuacjach opisanych w pkt. 1 i 2 wniosku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Finansów: KSeF dopiero od 2026 roku. Dwie daty dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

Kasowy PIT: Projekt ustawy trafił do konsultacji. Nowe przepisy od 1 stycznia 2025 r. Kto z nich skorzysta?

Prawo do tzw. kasowego PIT będzie warunkowane wysokością przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie osiągniętych w roku poprzednim - nie będzie ona mogła przekroczyć kwoty odpowiadającej równowartości 250 tys. euro. Projekt ustawy wprowadzającej kasowy PIT trafił do konsultacji międzyresortowych.

Jak przygotować się do ESG? Oto przetłumaczony unijny dokument dla firm: Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie

Jak małe i średnie firmy mogą przygotować się do ESG? Krajowa Izba Gospodarcza przetłumaczyła unijny dokument dla MŚP: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”. Dokumentu po polsku jest dostępny bezpłatnie.

Czy to nie dyskryminacja? Jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności, a inny już nie, bo spółka miała jednego wierzyciela

Czy mamy do czynienia z dyskryminacją, gdy jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności za zobowiązania spółki przez zgłoszenie w porę wniosku o ogłoszenie jej upadłości, podczas gdy inny nie może tego zrobić tylko dlatego, że spółka miała jednego wierzyciela? Czy organy skarbowe mogą dochodzić zapłaty podatków od takiego członka zarządu bez wcześniejszego wykazania, że działał on w złej wierze albo w sposób niedbały? Z takimi pytaniami do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wystąpił niedawno polski sąd.

Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

REKLAMA