REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty pośrednie - nowe zasady rozliczania od 1 stycznia 2018 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Koszty pośrednie - nowe zasady rozliczania od 1 stycznia 2018 r. /shutterstock.com
Koszty pośrednie - nowe zasady rozliczania od 1 stycznia 2018 r. /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Od 2018 r. mają obowiązywać nowe zasady dotyczące rozliczania kosztów pośrednich. Przedsiębiorcy będą odliczać wstępną opłatę leasingową, prowizje i inne koszty pośrednie w tym samym momencie, w którym potrącą je dla celów bilansowych, a zatem zasadniczo rozliczą je w czasie, a nie jak dziś jednorazowo.

Zmiany w tym zakresie przewiduje projekt nowelizacji ustaw: o PIT, CIT oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, który znajduje się obecnie w konsultacjach społecznych.

REKLAMA

Nowe zasady mają obowiązywać od 1 stycznia 2018 r. Będą dotyczyć kosztów pośrednich, czyli tych, które nie są bezpośrednio związane z przychodem.

Odnosić się będą tylko do podatników prowadzących księgi rachunkowe, a nie do rozliczających się na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, bo w tym zakresie przepis się nie zmieni (art. 22 ust. 6b ustawy o PIT).

Chodzi np. o wstępną opłatę leasingową, prowizje kredytowe i pobierane przez pośredników opłaty za przyłączenie do sieci, opłaty za dostęp do częstotliwości radiowych itp.

Dziś ustawy podatkowe mówią, że taki wydatek staje się kosztem wtedy, kiedy ujęto go w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury bądź rachunku (art. 15 ust. 4e ustawy o CIT i art. 22 ust. 5d ustawy o PIT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O to, jak interpretować obecne przepisy, toczą się liczne spory z fiskusem; czy wystarczy, żeby wydatek został wpisany do ksiąg, czy musi być kosztem również dla celów rachunkowych.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Sądy z reguły stają po stronie podatników, orzekając, że chodzi tylko o datę „technicznego wprowadzenia informacji do systemu” (patrz ramka obok). Taka wykładnia jest korzystna dla podatników, bo pozwala szybciej pomniejszyć przychody (jednorazowo, a nie w czasie).

Przykład

Spółka wzięła w styczniu 2017 r. samochód w leasing na trzy lata i zapłaciła opłatę wstępną w wysokości 30 proc. ceny leasingu, co stanowiło 72 tys. zł. Zgodnie z ustawą o rachunkowości firma rozlicza ten koszt w czasie. W styczniu więc ujęła wydatek w księgach rachunkowych na koncie „Rozliczenia międzyokresowe kosztów operacyjnych”. Będzie je stopniowo zaliczać do kosztów księgowych przez trzy lata (po 2 tys. zł miesięcznie).

Natomiast dla celów podatkowych firma wykaże koszt jednorazowo, odliczając całe 72 tys. zł od przychodu już w styczniu 2017 r.

Nowe zasady

Opublikowany projekt nowelizacji przepisów o PIT i CIT zmieni te zasady. Dniem poniesienia kosztu podatkowego będzie dzień, w którym poniesiony wydatek obciąży wynik finansowy. To oznacza, że wydatek pomniejszy przychód podatkowy w tym samym czasie, w którym stanie się kosztem księgowym. Odnosząc to do naszego przykładu, spółka odliczy miesięcznie po 2 tys. zł, przez 36 miesięcy, a nie jednorazowo 72 tys. zł.

Różne wydatki

W ten sposób przepisy zostaną dostosowane do obecnej wykładni fiskusa. Dziś daje on za wygraną jedynie w tych sprawach, w których ewidentnie przegrywa w sądach, przede wszystkim w kwestii dotyczącej wstępnej opłaty leasingowej.

Po wielu przegranych fiskus zmienił zdanie i obecnie prezentuje stanowisko korzystne dla podatników. Wskazuje na to interpretacja dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 czerwca br. (nr 0111-KDIB1-2.4010.72.2017.1.BD).

Nadal natomiast uważa, że koszty remontów powinny być rozliczane w czasie, podobnie jak dla celów rachunkowych. Taki pogląd przedstawił całkiem niedawno dyrektor KIS w interpretacji dotyczącej renowacji studzienek kanalizacyjnych (interpretacja z 30 czerwca 2017 r., 0111-KDIB2-1.4510.93.2017.1.JP). Stwierdził, że skoro podatnik będzie dla celów bilansowych rozliczać ten koszt w czasie, przez pięć lat, przeksięgowując co miesiąc odpowiednią jego część z konta czynnych rozliczeń międzyokresowych na konto kosztów, to taką samą zasadę powinien przyjąć w rozliczeniach podatkowych.ⒸⓅ


Zasady rachunkowości mogą przewidywać, że niewielki wydatek od razu obciąża wynik finansowy

infoRgrafika

OPINIE

Fiskus po 10 latach zmienia zasady rozliczania

Adam Allen doradca podatkowy, wspólnik w Thedy & Partners

Projekt rozstrzyga dwa zagadnienia wynikające z prawie 10-letniej praktyki. Po pierwsze, przesądza, że koszt pośredni będzie kosztem podatkowym w momencie zaksięgowania w ewidencji księgowej na kontach wynikowych.

Drugie rozstrzygnięcie dotyczy kosztów dostaw niefakturowanych, a więc sytuacji, gdy dany koszt został ujęty w księgach na podstawie innego dowodu księgowego, ze względu np. na niedosłanie faktury do końca roku przez kontrahenta. Dotychczas dopuszczalne było ujęcie takich pozycji w kosztach podatkowych w momencie zaksięgowania, na podstawie innego dowodu księgowego, a przed otrzymaniem faktury. Potwierdzały to interpretacje indywidualne. Projekt natomiast przewiduje zmianę w tym zakresie. Jeśli podatnik nie będzie miał faktury, ale będzie wiedział, że ją otrzyma, to z zaliczeniem wydatku do kosztów będzie musiał poczekać do tego momentu. Nie będzie mógł – jak to jest obecnie – zaliczyć wydatku do kosztów na podstawie innego dowodu. Będzie miał prawo odliczyć wydatek na tej podstawie dopiero, gdy będzie miał pewność, że definitywnie nie otrzyma faktury.

W projekcie nowelizacji jest błąd

Piotr Liss doradca podatkowy i partner w RSM Poland

REKLAMA

Projektowana zasada dotycząca kosztów pośrednich nie będzie mieć zastosowania do wydatków, które dotyczą okresu poprzedzającego rok podatkowy, dla których nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego. Koszty te nadal stanowić będą koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Również nie znajdzie zastosowania w stosunku do kosztów prac rozwojowych, kosztów zaniechanych inwestycji oraz wynagrodzeń pracowników.

Z miana wydaje się zawierać jeden, ale znaczący błąd. Projekt przewiduje bowiem możliwość zaliczenia wydatku pośredniego do kosztów uzyskania przychodów w dacie zaliczenia odpisu amortyzacyjnego w ciężar wyniku finansowego. Może to prowadzić do problemów w przypadku przekształcenia leasingu operacyjnego dla celów rachunkowych w leasing finansowy. W takim przypadku bowiem wynik finansowy jest obciążany ratą odsetkową oraz odpisem amortyzacyjnym leasingowanego środka trwałego. Prawo podatkowe przewiduje natomiast możliwość zaliczenia całej raty (odsetkowej i kapitałowej) w ciężar kosztów. Niespójność ta może prowadzić do kolejnych problemów interpretacyjnych.

Nie zawsze koszt będzie rozliczany w czasie

Jarosław Ferdyn doradca podatkowy w Grupie Gumułka

REKLAMA

Zmiany nie zawsze będą oznaczać, że wszystkie koszty pośrednie będą ujmowane stopniowo w czasie. Wszystko zależy od stosowanych zasad rachunkowości, które w wielu spółkach opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości, w tym przyjętych w ramach zasady istotności uproszczeniach. Zasady rachunkowości mogą przewidywać, że niewielki wydatek (w skali jej działalności) od razu obciąża wynik finansowy. Nie rozlicza się go w czasie. Tak może być np. w przypadku kosztu zakupu prenumeraty, który zasadniczo jest niewielki. Rzecz jasna, musimy pamiętać jeszcze o regulacji, która się nie zmieni, tj. o art. 15 ust. 4d zdanie drugie ustawy o CIT. Przewiduje on, że w przypadku wydatków dotyczących okresu przekraczającego rok podatkowy i braku możliwości określenia, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, koszty ujmuje się proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Może się to zatem odnosić także do kosztu prenumeraty obejmującej miesiące z dwóch różnych lat podatkowych. W takich przypadkach zarówno dziś, jak i po zmianie sposób ujęcia wydatku w kosztach podatkowych się nie zmieni.

Inaczej będzie w przypadku kosztów opiewających na większe kwoty, np. opłaty wstępne od leasingu czy wydatki remontowe. Zasadniczo tego typu koszty są dla celów bilansowych rozliczane w czasie. A zatem po nowelizacji również będą musiały być ujmowane stopniowo w kosztach podatkowych.

Agnieszka Pokojska

Łukasz Zalewski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA