REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczanie w kosztach składników majątku o niskiej wartości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rozliczanie w kosztach składników majątku o niskiej wartości
Rozliczanie w kosztach składników majątku o niskiej wartości
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów zaproponowało modyfikację zasad dotyczących jednorazowej amortyzacji, tj. nowy, dodatkowy mechanizm jednorazowej amortyzacji. Projektowane regulacje nie odnoszą się jednak do sposobu rozliczania w kosztach firmy drobniejszego sprzętu do kwoty 3,5 tys. zł.

REKLAMA

Co do zasady każdy środek trwały (np. samochód, maszyna) lub wartość niematerialna i prawna (np. oprogramowanie) zakupione przez właściciela firmy na potrzeby działalności podlegają pod amortyzację, czyli proces stopniowego rozliczania ich wartości w kosztach firmy. Odbywa się to na przestrzeni kilku lat, w formie comiesięcznych odpisów amortyzacyjnych, obliczonych na podstawie wyznaczonych przez ustawodawcę stawek amortyzacyjnych.

Przykładowe miesięczne odpisy amortyzacyjne

Składnik majątku firmowego

Wartość składnika

Roczna stawka amortyzacji

Roczny odpis amortyzacyjny

Miesięczny odpis amortyzacyjny, który może być ujęty w kosztach danego miesiąca

Samochód ciężarowy

100 tys. zł

20%

20 tys. zł

1 666,67 zł

komputer

10 tys. zł

30%

3 tys. zł

250 zł

Źródło: załącznik nr 1 do ustawy o PIT „Wykaz rocznych stawek amortyzacyjnych”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Brak amortyzacji, a odpis jednorazowy

W Sejmie toczą się prace nad wyjątkiem od powyższych ogólnych zasad amortyzacji, tj. nad nowym, dodatkowym mechanizmem jednorazowej amortyzacji. Jednorazowa amortyzacja to możliwość dokonania jednego, dużego odpisu amortyzacyjnego, zamiast amortyzowania środka stopniowo, przez kilka lat. Dotyczy ona jedynie niektórych środków wprowadzonych do ewidencji środków trwałych i niektórych przedsiębiorców.

Tymczasem czymś zupełnie innym jest możliwość nie dokonywania od zakupionych na firmę rzeczy odpisów amortyzacyjnych w ogóle, po to, aby również rozliczyć ich wartość jednorazowo, z tym, że bezpośrednio w kosztach firmowych. W tym przypadku chodzi o rzeczy o niskiej wartości, które w ogóle nie muszą trafić do ewidencji środków trwałych. Modyfikacje tego rozwiązania aktualnie nie są brane pod uwagę.

Warto odróżniać od siebie te dwa wyjątkowe sposoby rozliczenia firmowych zakupów, gdyż nierzadko są ze sobą mylone.

Polecamy: Instrukcje księgowego. 53 praktyczne procedury (książka)

Warunki obejścia amortyzacji

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania i amortyzowania składnika majątku firmy to przywilej wynikający z przepisów podatkowych. Zgodnie z art. 22d ust. 1 ustawy o PIT, właściciel firmy może nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od określonych w ustawie o PIT (poniżej) składników majątku, których wartość początkowa nie przekracza 3,5 tys. zł. Wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty firmowe w miesiącu oddania ich do użytkowania.


Składnikami majątku, których dotyczy powyższy przywilej, są stanowiące własność lub współwłasność przedsiębiorcy, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

  • budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  • maszyny, urządzenia i środki transportu,
  • inne przedmioty

REKLAMA

o przewidywalnym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez przedsiębiorcę na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością albo oddane na podstawie umowy najmu, dzierżawy czy leasingu, zwane środkami trwałymi (art. 22a ust. 1 ww. ustawy).

Do wspomnianych składników należą też m.in. licencje czy autorskie lub pokrewne prawa majątkowe nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do użytkowania (art. 22b ust. 1 ww. ustawy).

Warto podkreślić, że w zakresie możliwości niestosowania amortyzacji w ogóle, ustawa o PIT nie odnosi się do definicji środka trwałego zawartej w prawie bilansowym.

Wybór pomiędzy

Możliwość nie stosowania amortyzacji w stosunku do składników majątku firmy o niskiej wartości, nie oznacza, że przedsiębiorca musi z niej korzystać. W przypadku gdy wartość np. samochodu wykupionego po zakończeniu umowy leasingowej za niski procent jest równa lub niższa niż 3,5 tys. zł, przedsiębiorcy, mogą taki samochód zarówno:

  • amortyzować zgodnie z ogólnymi zasadami i stawkami podanymi przez ustawodawcę,
  • zamortyzować jednorazowo i dokonać jednego odpisu amortyzacyjnego równego całkowitej wartości,
  • nie wprowadzać do ewidencji środków trwałych i nie amortyzować, a zaliczyć bezpośrednio w ciężar kosztów firmowych.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ucieczka z JDG? Coraz mniej zamknięć, ale zawieszeń przybywa. Przedsiębiorcy kalkulują inaczej

W maju 2025 roku liczba wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o niemal 20% względem kwietnia, ale wzrosła o 4% w skali roku. Eksperci wskazują, że główne powody decyzji o likwidacji JDG pozostają niezmienne – to przede wszystkim wysokie koszty, presja płacowa i trudności z zatrudnieniem.

Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

REKLAMA

Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

REKLAMA

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

E-fakturowanie coraz bliżej – dlaczego przedsiębiorstwa powinny postawić na nowoczesne rozwiązania EDI?

W przyszłym roku polskie przedsiębiorstwa czeka jedna z największych zmian w systemie rozliczeń – obowiązkowe e-fakturowanie. Pomimo przesunięcia terminu z lipca 2024 roku na 2026 rok warto już teraz ruszyć z przygotowaniami do nowych regulacji i rozpocząć wdrażanie odpowiednich narzędzi.

REKLAMA