REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty podatkowe przy zaniechanej inwestycji

Klaudia Pastuszko
Koszty podatkowe przy zaniechanej inwestycji /Fot. Fotolia
Koszty podatkowe przy zaniechanej inwestycji /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W celu rozwoju przedsiębiorstwa i zwiększenia jego dochodów firmy decydują się na dokonywanie wielu inwestycji. Niekiedy jednak w wyniku zmiany koncepcji rozwoju firmy, czy też zmniejszenia dostępnych środków pieniężnych firmy zmuszone są do rezygnacji z ich wykonania. Czy wydatki poniesione na inwestycję, której później zaniechano, mogą zostać zakwalifikowane do kosztów uzyskania przychodu?

REKLAMA

Autopromocja

Pojęcie inwestycji

Definicja inwestycji znajduje się w tekście ustaw podatkowych dotyczących podatków od dochodów. Przedstawia się ją tam jako środki trwałe będące w budowie w rozumieniu ustawy o rachunkowości. Ustawa o rachunkowości z kolei definiuje środki trwałe w budowie jako zaliczane do aktywów trwałych środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia już istniejącego środka trwałego.

Przedsiębiorcy, którzy dokonują inwestycji nie mają możliwości zaliczenia ponoszonych wydatków jako kosztów uzyskania przychodu. Te spośród kwot, które wydawane są na realizację inwestycji przedsiębiorstwa nie stanowią kosztu same w sobie, wpływają jednak na wartość początkową środka trwałego, który zostanie wytworzony w wyniku realizacji projektu. Przełoży się to na wysokość możliwych odpisów amortyzacyjnych

Jednakże z różnych powodów realizacja inwestycji może zostać przerwana. Niezależnie od tego, z jakiego powodu nastąpiło zaniechanie wytworzenia środka trwałego dla przedsiębiorstwa, przedsiębiorca ma możliwość zaliczenia wydatków poniesionych w związku z fazą budowy do kosztów uzyskania przychodu. Jednakże ciąży na nim obowiązek udowodnienia, iż inwestycja podjęta była w celu uzyskania przychodów lub zabezpieczenia czy zachowania ich źródła, oraz pozostaje w choćby pośrednim związku z prowadzoną przez niego działalnością, a decyzja o zaniechaniu jej realizacji cechowała się racjonalnością.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zbycie zaniechanej inwestycji

Zaniechana inwestycja może zostać zbyta na rzecz innego podmiotu, zarówno drogą sprzedaży, jak i pod innym, choćby nieodpłatnym tytułem. Jeśli przedsiębiorca sprzeda inwestycję, której realizacji zaniechał, zgodnie z obowiązującymi przepisami powinien dokonać rozliczenia na zasadach ogólnych, określających zbycia składników majątku firmy. Kosztami podatkowymi będzie tutaj każdy wydatek, który został przez podatnika poniesiony w związku z realizacją inwestycji, zaś przychód stanowić będzie kwota uzyskana w wyniku zawarcia umowy sprzedaży. Jeżeli zaś inwestycja zostanie przekazana innemu podmiotowi drogą darowizny, zgodnie z obowiązującym reżimem podatkowym nie ma możliwości zaliczenia omawianych wydatków jako kosztów uzyskania przychodów.

Likwidacja inwestycji

Podatnik, który zdecydował się zaniechać realizacji inwestycji, może podjąć postanowienie o jej likwidacji. Będzie to miało miejsce w sytuacji, w której dojdzie do faktycznego zniszczenia dotychczasowych efektów prac. Niekiedy jednak organy podatkowe przychylają się do stanowiska, zgodnie z którym do likwidacji środka trwałego w budowie dochodzi wówczas, gdy zostaje on wykreślony z ewidencji aktywów przedsiębiorstwa.

W sytuacji, w której przedsiębiorca decyduje się na likwidację inwestycji jeszcze na etapie gromadzenia stosownej dokumentacji, to jest zanim inwestycja nabierze wymiaru fizycznego, wystarczającym do uznania jej za zlikwidowaną jest podjęcie decyzji o trwałym i definitywnym odstąpieniu od dalszego prowadzenia zadania inwestycyjnego.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w Ordynacji podatkowej 2024. Likwidacja terminu na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty podatku po wyroku TSUE i TK, rozszerzenie zakresu domniemania zachowania terminu doręczenia pisma

Likwidacja ograniczenia czasowego na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty powstałej w wyniku orzeczenia TSUE lub TK oraz rozszerzenie zakresu domniemania zachowania terminu doręczenia pism do organów podatkowych – to najważniejsze nowości zawarte w projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który został opublikowany 14 czerwca 2024 r. Nowe przepisy mają wejść w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia, a więc najprawdopodobniej jeszcze w 2024 roku.

Zmiany w VAT. Uproszczenia dla drobnych przedsiębiorców korzystających ze zwolnienia z VAT

Szykują się zmiany w VAT. Małe firmy będą miały możliwość korzystania ze zwolnienia z VAT w innych krajach UE niż ten, w którym mają siedzibę. Tak wynika z planowanej nowelizacji ustawy o VAT. Dotyczy to zarówno firm z Polski, jak i z innych krajów członkowskich UE.

Dotacje dla śląskich przedsiębiorców na transformację działalności w 2024 roku. Od kiedy nabór wniosków?

W dniu 27 czerwca 2024 r. powinien zostać uruchomiony nabór wniosków o dofinansowanie dla projektów badawczo-rozwojowych, planowanych do realizacji przez przedsiębiorstwa prowadzące działalność w województwie śląskim. 

Komisja Europejska uruchamia wobec Polski procedurę nadmiernego deficytu. Otwarcie możliwe w lipcu 2024 r. Jakie skutki? Co dalej?

Komisja Europejska poinformowała 19 czerwca 2024 r., że jej zdaniem uzasadnione jest otwarcie procedury nadmiernego deficytu m.in. wobec siedmiu państw członkowskich UE (w tym Polski) i zamierza zaproponować Radzie UE jej otwarcie w lipcu br. Zdaniem ekspertów banku PKO BP to sygnał, że m.in. nie ma przestrzeni do zwiększania wydatków budżetowych.

REKLAMA

Unijna Odprawa Scentralizowana w Imporcie (CCI), Faza 1. Kurs e-learningowy Komisji Europejskiej

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował, że Komisja Europejska przygotowała moduł e-learningowy opisujący założenia "Unijnej Odprawy Scentralizowanej w Imporcie (CCI), Faza 1" w ramach Unijnego Kodeksu Celnego. 

Projekt zmian w składce zdrowotnej. Już wiemy kiedy trafi do Sejmu

Projekt zmian składki zdrowotnej i uproszczenia sposobu jej wyliczania powinien trafić do Sejmu po wakacjach. Natomiast jeszcze przed wakacjami sejmowymi minister finansów Andrzej Domański ma spotkać się z Lewicą w celu ostatecznego uzgodnienia propozycji zawartych w projekcie.

Wyrok TSUE dot. nadpłaty VAT. Prawo do zwrotu nadpłaconego podatku wskutek błędnej ewidencji sprzedaży na kasie fiskalnej

TSUE w wyroku z 21 marca 2024 r. zapadłym w sprawie C‑606/22 orzekł, że wykazanie nadpłaty podatku VAT i dochodzenie jej zwrotu dopuszczalne jest również wtedy, gdy sprzedaż z zawyżoną stawką VATu odbywała się na rzecz konsumentów na podstawie paragonów z kas rejestrujących (fiskalnych), a więc nie wyłącznie wówczas, gdy wystawiano faktury. Naczelny Sąd Administracyjny - w oczekiwaniu na powyższe orzeczenie - zawiesił kilka prowadzonych postępowań. Po wyroku TSUE postępowania te zostały podjęte na nowo i oczekują na rozstrzygnięcia.

W bankomacie Euronetu wypłacisz maksymalnie jednorazowo 200 zł (tylko 18 czerwca). Dlaczego? To akcja protestacyjna

We wtorek 18 czerwca 2024 r. w bankomatach Euronetu można wypłacić jednorazowo maksymalnie do 200 zł. Wprowadzone ograniczenie to akcja protestacyjna Euronetu, która - jak powiedział PAP prezes Euronet Polska Marek Szafirski - ma zwrócić uwagę na sytuację operatorów bankomatów.

REKLAMA

Miesięczne dofinansowanie do wynagrodzeń niepełnosprawnych pracowników. MRPiPS przygotował zmianę rozporządzenia

Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotował 13 czerwca 2024 r. projekt zmieniający rozporządzenie w sprawie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, który ma wejść w życie przed 1 lipca 2024 r. Co się zmieni?

Karty przedpłacone - jak rozliczać w VAT. Czy tak samo jak bony?

Aktualnie w obrocie gospodarczym często można się spotkać z różnego rodzaju kartami przedpłaconymi. Jak takie karty przedpłacone należy rozliczać dla celów VAT? Czy może tak samo jak bony (towarowe i usługowe)? A także czy niewykorzystane środki na kartach przedpłaconych należy opodatkować VAT?

REKLAMA