REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy wydatki na organizację firmowej imprezy integracyjnej można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu [PODCAST]

Kiedy wydatki na organizację firmowej imprezy integracyjnej można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu
Kiedy wydatki na organizację firmowej imprezy integracyjnej można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wielu pracodawców regularnie organizuje swoim pracownikom, zleceniobiorcom, a nawet kontrahentom różnego rodzaju imprezy integracyjne. Są to np. spotkania z okazji świąt (zwłaszcza spotkania opłatkowe z okazji Bożego Narodzenia, czy „jajeczko” z okazji Wielkanocy), jubileuszy firmowych, tzw. wyjścia na piwo, pikniki rodzinne, wycieczki, bale karnawałowe, koncerty i różne inne. Podstawowym problemem firm organizujących takie imprezy jest to, czy wydatki poniesione w tym celu będzie można zaliczyć do kosztów podatkowych w podatkach dochodowych. Z uwagi na różnorodność stanów faktycznych takich imprez, a także z uwagi na odmienne interpretacje organów podatkowych i sądów administracyjnych - odpowiedź na to pytanie czasem nie jest łatwa. Zapraszamy do wysłuchania podcastu.

Wydatki na imprezy integracyjne z udziałem samych pracowników

Imprezy integracyjne są przygotowywane najczęściej dla samych pracowników danej firmy. Pracodawcy wiedzą, że spotkanie w luźnej atmosferze poza zakładem pracy sprzyja budowaniu dobrych relacji między pracownikami. Przekłada się to najczęściej na sprawniejszą współpracę pracowników podczas wykonywania obowiązków służbowych, co jest oczywiście korzystne dla samej firmy. W tym przypadku nie ma problemu z fiskusem, bo organy podatkowe już dawno zaakceptowały, że wydatki na takie spotkania są kosztem uzyskania przychodów dla podatników obu podatków dochodowych (tj. zarówno podatku CIT, jak i podatku PIT). Również sądy administracyjne przyjmują taką samą wykładnię przepisów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

️ Słuchaj podcastów DGPtalk: Obiektywnie o Biznesie:

REKLAMA

Aktualnymi, reprezentatywnymi przykładami pozytywnych interpretacji i wyroków w tym zakresie są:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 26 listopada 2019 r. (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.440.2019.1.PB),

- wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 25 lutego 2019 r. (sygn. I SA/Gl 1331/18).

We wspomnianej interpretacji z 26 listopada 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził m.in.:
„Kosztami podatkowymi są – co do zasady – tzw. „koszty pracownicze”. Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenia zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników. Mogą również obejmować wydatki ponoszone na rzecz pracowników w celu ich integracji, np. w postaci organizacji dla nich spotkań integracyjnych, spotkań okolicznościowych z okazji świąt lub innych ważnych wydarzeń itp. Są one bowiem związane z prowadzoną przez podatnika działalnością, mają na celu poprawę atmosfery pracy, zintegrowanie pracowników z pracodawcą, co w konsekwencji wpłynie na zwiększenie efektywności ich pracy.”

Polecamy: PIT 2020. Komentarz

Polecamy: CIT 2020. Komentarz

Z wydawanych interpretacji podatkowych wynika, że w przypadku imprez integracyjnych dla pracowników można zaliczyć do kosztów podatkowych następujące (przykładowo wymienione) wydatki organizacyjne:

  • koszty wynajmu i wystroju sali, lokalu, miejsca, gdzie odbyła impreza;
  • koszty zakupu usług gastronomicznych i napojów oraz obsługi kelnerskiej;
  • koszty obsługi konferansjerskiej;
  • wynagrodzenie muzyków, DJ-a lub innych zaproszonych artystów, np. kabaretowych;
  • koszty noclegów pracowników i zaproszonych gości,
  • koszty transportu – jeżeli np. pracownicy byli dowożeni na imprezę na koszt pracodawcy.

Warto też wspomnieć, że we wcześniej cytowanej interpretacji Dyrektor KIS wykluczył możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków na alkohol podawany w trakcie imprezy integracyjnej. Jego zdaniem, cytuję: „Spotkania integracyjne mają służyć budowaniu motywacji do pracy u pracowników i w ten sposób wpływać na jej efektywność, lecz uzyskiwanie tego efektu poprzez fundowanie bezpłatnego alkoholu uznać należy za pozostające poza związkiem przyczynowym, którego istnienie zakłada art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.” Koniec cytatu.

Podatnik (tj. pracodawca) musi oczywiście pamiętać o dokładnym udokumentowaniu poniesionych przez siebie wydatków na organizację imprezy (będą to z reguły umowy, faktury, rachunki, potwierdzenia zapłaty itp.). Wydatki na ten cel mogą pochodzić ze środków obrotowych firmy.

Możliwe jest też finansowanie imprezy ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych ale w tym przypadku charakter imprezy powinien być zgodny z definicją działalności socjalnej przyjętą w Ustawie o zakładowym funduszu świadczeń socjalnym. Jednak Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej stoi na stanowisku, że przy finansowaniu imprez integracyjnych z ZFŚS nie trzeba stosować kryterium socjalnego, co oznacza, że wszyscy pracownicy mogą uczestniczyć w imprezie w takim samym zakresie i na takich samych warunkach.

Ponadto, na wypadek ewentualnej kontroli podatkowej, warto zadbać o dowody potwierdzające integracyjny charakter imprezy. Może to być np. film, czy zdjęcia z imprezy, pisemny scenariusz, czy harmonogram tego spotkania. Jest to szczególnie istotne dla wykazania, że świadczenia otrzymane przez pracowników podczas imprezy nie są ich przychodem podatkowym.
Warto podkreślać też motywacyjny charakter imprezy – w tym celu jej część można np. poświęcić na podsumowanie wyników firmy czy planom na przyszłość.

Wydatki na imprezy integracyjne z udziałem rodzin pracowników, czy osób towarzyszących pracownikom

Coraz częściej firmy zapraszają na spotkania integracyjne także rodziny pracowników, czy tzw. osoby towarzyszące pracownikom. Również w tym przypadku ani organy podatkowe ani sądy administracyjne nie sprzeciwiają się zaliczeniu wydatków na organizację takich imprez do kosztów podatkowych. Wyżej wymienione zasady zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na organizację imprezy integracyjnej stosuje się także do imprez z udziałem rodzin pracowników i osób im towarzyszących.

Wydatki na imprezy firmowe z udziałem kontrahentów (w tym zleceniobiorców)

Problemy są natomiast w przypadku firmowych imprez (spotkań) integracyjnych, na które są zapraszani są także kontrahenci, podwykonawcy, indywidualni przedsiębiorcy współpracujący z daną firmą na podstawie kontraktów, czy po prostu zleceniobiorcy.

Ostatnio organy podatkowe (w tym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydający indywidualne interpretacje podatkowe) odmawiają zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków na organizację imprez integracyjnych z udziałem tych osób.

Jednym z najnowszych przykładów takiego podejścia jest interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 września 2019 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.309.2019.3.MBD). W tej interpretacji organ podatkowy wykluczył możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków na organizację imprez integracyjnych z udziałem podwykonawców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze. Ci podwykonawcy współpracują z firmą organizującą te imprezy w ramach umów zlecenia (w tzw. systemie B2B business-to-business).

Zdaniem fiskusa z tymi zleceniodawcami łączą firmę powiązania biznesowe i trudno przypuszczać, że ich udział w imprezie integracyjnej wpłynie na zwiększenie przychodów firmy czy zabezpieczenie źródła tych przychodów. Ponadto z uwagi na to, że ci zleceniobiorcy są wg prawa podmiotami zewnętrznymi wobec firmy organizującej te imprezy, to zaproszenie ich na imprezę jest tzw. reprezentacją, tj. działaniem przede wszystkim w celu kreowania pozytywnego wizerunku firmy. A wydatki na reprezentację są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na mocy art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT. Analogiczny przepis jest w ustawie o PIT (art. 23 ust. 1 pkt 23).

Co ciekawe, jeszcze w 2017 roku (także wcześniej) wydawane były indywidualne interpretacje podatkowe, w których dyrektorzy izb skarbowych uznawali za dopuszczalny udział podwykonawców w imprezie integracyjnej, w kontekście możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków na taką imprezę. Jest to zaskakujące, bowiem od tego czasu przepisy nie uległy zmianie w omawianym zakresie. Przykładem takiej pozytywnej dla podatników wykładni z nie tak dalekiej przeszłości jest interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 16 stycznia 2017 r. (sygn. 0461-ITPB3.4510.653.2016.1.AW).

Sytuacja jest więc obecnie mało komfortowa dla podatników, którzy chcą zaprosić kontrahentów, podwykonawców, czy zleceniobiorców na imprezę firmową. Przepisy się nie zmieniły a interpretacje organów podatkowych już tak – i to na niekorzyść podatników. Co w takiej sytuacji mają dziś robić podatnicy? Otóż okazuje się, że warto odwołać się od niekorzystnej decyzji fiskusa, czy interpretacji indywidualnej do sądu administracyjnego. Sądy administracyjne uważają, że integracja z kontrahentami i podwykonawcami jest co do zasady korzystna dla biznesu firmy organizującej imprezę integracyjną a zatem można koszty takiej imprezy ująć w kosztach podatkowych. Zdaniem sądów taka impreza nie może być uznana za wyłączony z kosztów podatkowych wydatek o charakterze reprezentacyjnym, zwłaszcza jeżeli część imprezy ma charakter szkoleniowy.

Przykładami takich pozytywnych dla podatników, niedawno wydanych orzeczeń są:

- wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 9 stycznia 2020 r. (sygn. I SA/Gl 1205/19),

- wyrok WSA w Bydgoszczy z 22 października 2019 r. (sygn. I SA/Bd 501/19),

Przy warto zaznaczyć, że oba powyższe wyroki dotyczyły imprez szkoleniowo-integracyjnych.

Także korzystny dla podatników jest wyżej wspomniany wyrok WSA w Gliwicach z 25 lutego 2019 r. (w zakresie zleceniobiorców).

Podsumowując. Bez większych problemów można zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki na imprezy integracyjne i okolicznościowe z udziałem pracowników i ich rodzin. Natomiast w przypadku imprez z udziałem kontrahentów, podwykonawców, czy zleceniobiorców można się aktualnie spotkać z niekorzystnymi dla podatników interpretacjami fiskusa. Natomiast jeżeli wykaże się trochę determinacji, zadba m.in. o częściowo szkoleniowy charakter imprezy - to jest spora szansa, że sąd administracyjny stanie w naszej obronie w sporze z organami podatkowymi.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Niezbędnik dla księgowych i przedsiębiorców (podatników VAT)

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

REKLAMA

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

REKLAMA

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

W 2026 r. w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA