REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy wydatki na organizację firmowej imprezy integracyjnej można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu [PODCAST]

Kiedy wydatki na organizację firmowej imprezy integracyjnej można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu
Kiedy wydatki na organizację firmowej imprezy integracyjnej można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wielu pracodawców regularnie organizuje swoim pracownikom, zleceniobiorcom, a nawet kontrahentom różnego rodzaju imprezy integracyjne. Są to np. spotkania z okazji świąt (zwłaszcza spotkania opłatkowe z okazji Bożego Narodzenia, czy „jajeczko” z okazji Wielkanocy), jubileuszy firmowych, tzw. wyjścia na piwo, pikniki rodzinne, wycieczki, bale karnawałowe, koncerty i różne inne. Podstawowym problemem firm organizujących takie imprezy jest to, czy wydatki poniesione w tym celu będzie można zaliczyć do kosztów podatkowych w podatkach dochodowych. Z uwagi na różnorodność stanów faktycznych takich imprez, a także z uwagi na odmienne interpretacje organów podatkowych i sądów administracyjnych - odpowiedź na to pytanie czasem nie jest łatwa. Zapraszamy do wysłuchania podcastu.

Wydatki na imprezy integracyjne z udziałem samych pracowników

Imprezy integracyjne są przygotowywane najczęściej dla samych pracowników danej firmy. Pracodawcy wiedzą, że spotkanie w luźnej atmosferze poza zakładem pracy sprzyja budowaniu dobrych relacji między pracownikami. Przekłada się to najczęściej na sprawniejszą współpracę pracowników podczas wykonywania obowiązków służbowych, co jest oczywiście korzystne dla samej firmy. W tym przypadku nie ma problemu z fiskusem, bo organy podatkowe już dawno zaakceptowały, że wydatki na takie spotkania są kosztem uzyskania przychodów dla podatników obu podatków dochodowych (tj. zarówno podatku CIT, jak i podatku PIT). Również sądy administracyjne przyjmują taką samą wykładnię przepisów.

REKLAMA

Autopromocja

️ Słuchaj podcastów DGPtalk: Obiektywnie o Biznesie:

Aktualnymi, reprezentatywnymi przykładami pozytywnych interpretacji i wyroków w tym zakresie są:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 26 listopada 2019 r. (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.440.2019.1.PB),

- wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 25 lutego 2019 r. (sygn. I SA/Gl 1331/18).

We wspomnianej interpretacji z 26 listopada 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził m.in.:
„Kosztami podatkowymi są – co do zasady – tzw. „koszty pracownicze”. Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenia zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników. Mogą również obejmować wydatki ponoszone na rzecz pracowników w celu ich integracji, np. w postaci organizacji dla nich spotkań integracyjnych, spotkań okolicznościowych z okazji świąt lub innych ważnych wydarzeń itp. Są one bowiem związane z prowadzoną przez podatnika działalnością, mają na celu poprawę atmosfery pracy, zintegrowanie pracowników z pracodawcą, co w konsekwencji wpłynie na zwiększenie efektywności ich pracy.”

Polecamy: PIT 2020. Komentarz

Polecamy: CIT 2020. Komentarz

Z wydawanych interpretacji podatkowych wynika, że w przypadku imprez integracyjnych dla pracowników można zaliczyć do kosztów podatkowych następujące (przykładowo wymienione) wydatki organizacyjne:

  • koszty wynajmu i wystroju sali, lokalu, miejsca, gdzie odbyła impreza;
  • koszty zakupu usług gastronomicznych i napojów oraz obsługi kelnerskiej;
  • koszty obsługi konferansjerskiej;
  • wynagrodzenie muzyków, DJ-a lub innych zaproszonych artystów, np. kabaretowych;
  • koszty noclegów pracowników i zaproszonych gości,
  • koszty transportu – jeżeli np. pracownicy byli dowożeni na imprezę na koszt pracodawcy.

Warto też wspomnieć, że we wcześniej cytowanej interpretacji Dyrektor KIS wykluczył możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków na alkohol podawany w trakcie imprezy integracyjnej. Jego zdaniem, cytuję: „Spotkania integracyjne mają służyć budowaniu motywacji do pracy u pracowników i w ten sposób wpływać na jej efektywność, lecz uzyskiwanie tego efektu poprzez fundowanie bezpłatnego alkoholu uznać należy za pozostające poza związkiem przyczynowym, którego istnienie zakłada art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.” Koniec cytatu.

Podatnik (tj. pracodawca) musi oczywiście pamiętać o dokładnym udokumentowaniu poniesionych przez siebie wydatków na organizację imprezy (będą to z reguły umowy, faktury, rachunki, potwierdzenia zapłaty itp.). Wydatki na ten cel mogą pochodzić ze środków obrotowych firmy.

REKLAMA

Możliwe jest też finansowanie imprezy ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych ale w tym przypadku charakter imprezy powinien być zgodny z definicją działalności socjalnej przyjętą w Ustawie o zakładowym funduszu świadczeń socjalnym. Jednak Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej stoi na stanowisku, że przy finansowaniu imprez integracyjnych z ZFŚS nie trzeba stosować kryterium socjalnego, co oznacza, że wszyscy pracownicy mogą uczestniczyć w imprezie w takim samym zakresie i na takich samych warunkach.

Ponadto, na wypadek ewentualnej kontroli podatkowej, warto zadbać o dowody potwierdzające integracyjny charakter imprezy. Może to być np. film, czy zdjęcia z imprezy, pisemny scenariusz, czy harmonogram tego spotkania. Jest to szczególnie istotne dla wykazania, że świadczenia otrzymane przez pracowników podczas imprezy nie są ich przychodem podatkowym.
Warto podkreślać też motywacyjny charakter imprezy – w tym celu jej część można np. poświęcić na podsumowanie wyników firmy czy planom na przyszłość.

Wydatki na imprezy integracyjne z udziałem rodzin pracowników, czy osób towarzyszących pracownikom

Coraz częściej firmy zapraszają na spotkania integracyjne także rodziny pracowników, czy tzw. osoby towarzyszące pracownikom. Również w tym przypadku ani organy podatkowe ani sądy administracyjne nie sprzeciwiają się zaliczeniu wydatków na organizację takich imprez do kosztów podatkowych. Wyżej wymienione zasady zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na organizację imprezy integracyjnej stosuje się także do imprez z udziałem rodzin pracowników i osób im towarzyszących.

Wydatki na imprezy firmowe z udziałem kontrahentów (w tym zleceniobiorców)

Problemy są natomiast w przypadku firmowych imprez (spotkań) integracyjnych, na które są zapraszani są także kontrahenci, podwykonawcy, indywidualni przedsiębiorcy współpracujący z daną firmą na podstawie kontraktów, czy po prostu zleceniobiorcy.

Ostatnio organy podatkowe (w tym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydający indywidualne interpretacje podatkowe) odmawiają zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków na organizację imprez integracyjnych z udziałem tych osób.

Jednym z najnowszych przykładów takiego podejścia jest interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 września 2019 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.309.2019.3.MBD). W tej interpretacji organ podatkowy wykluczył możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków na organizację imprez integracyjnych z udziałem podwykonawców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze. Ci podwykonawcy współpracują z firmą organizującą te imprezy w ramach umów zlecenia (w tzw. systemie B2B business-to-business).

Zdaniem fiskusa z tymi zleceniodawcami łączą firmę powiązania biznesowe i trudno przypuszczać, że ich udział w imprezie integracyjnej wpłynie na zwiększenie przychodów firmy czy zabezpieczenie źródła tych przychodów. Ponadto z uwagi na to, że ci zleceniobiorcy są wg prawa podmiotami zewnętrznymi wobec firmy organizującej te imprezy, to zaproszenie ich na imprezę jest tzw. reprezentacją, tj. działaniem przede wszystkim w celu kreowania pozytywnego wizerunku firmy. A wydatki na reprezentację są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na mocy art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT. Analogiczny przepis jest w ustawie o PIT (art. 23 ust. 1 pkt 23).

Co ciekawe, jeszcze w 2017 roku (także wcześniej) wydawane były indywidualne interpretacje podatkowe, w których dyrektorzy izb skarbowych uznawali za dopuszczalny udział podwykonawców w imprezie integracyjnej, w kontekście możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków na taką imprezę. Jest to zaskakujące, bowiem od tego czasu przepisy nie uległy zmianie w omawianym zakresie. Przykładem takiej pozytywnej dla podatników wykładni z nie tak dalekiej przeszłości jest interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 16 stycznia 2017 r. (sygn. 0461-ITPB3.4510.653.2016.1.AW).

Sytuacja jest więc obecnie mało komfortowa dla podatników, którzy chcą zaprosić kontrahentów, podwykonawców, czy zleceniobiorców na imprezę firmową. Przepisy się nie zmieniły a interpretacje organów podatkowych już tak – i to na niekorzyść podatników. Co w takiej sytuacji mają dziś robić podatnicy? Otóż okazuje się, że warto odwołać się od niekorzystnej decyzji fiskusa, czy interpretacji indywidualnej do sądu administracyjnego. Sądy administracyjne uważają, że integracja z kontrahentami i podwykonawcami jest co do zasady korzystna dla biznesu firmy organizującej imprezę integracyjną a zatem można koszty takiej imprezy ująć w kosztach podatkowych. Zdaniem sądów taka impreza nie może być uznana za wyłączony z kosztów podatkowych wydatek o charakterze reprezentacyjnym, zwłaszcza jeżeli część imprezy ma charakter szkoleniowy.

Przykładami takich pozytywnych dla podatników, niedawno wydanych orzeczeń są:

- wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 9 stycznia 2020 r. (sygn. I SA/Gl 1205/19),

- wyrok WSA w Bydgoszczy z 22 października 2019 r. (sygn. I SA/Bd 501/19),

Przy warto zaznaczyć, że oba powyższe wyroki dotyczyły imprez szkoleniowo-integracyjnych.

Także korzystny dla podatników jest wyżej wspomniany wyrok WSA w Gliwicach z 25 lutego 2019 r. (w zakresie zleceniobiorców).

Podsumowując. Bez większych problemów można zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki na imprezy integracyjne i okolicznościowe z udziałem pracowników i ich rodzin. Natomiast w przypadku imprez z udziałem kontrahentów, podwykonawców, czy zleceniobiorców można się aktualnie spotkać z niekorzystnymi dla podatników interpretacjami fiskusa. Natomiast jeżeli wykaże się trochę determinacji, zadba m.in. o częściowo szkoleniowy charakter imprezy - to jest spora szansa, że sąd administracyjny stanie w naszej obronie w sporze z organami podatkowymi.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA