REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wakacje w tropikach w kosztach firmy

Patrycja Majzner
Ekspert z zakresu rachunkowości i podatków, mediator sądowy
Wakacje w tropikach w kosztach firmy
Wakacje w tropikach w kosztach firmy

REKLAMA

REKLAMA

Patrząc z teoretycznego punktu widzenia – wczasów w Hiszpanii, Grecji, Turcji czy jeszcze bardziej egzotycznych miejscach, nie można rozliczyć w kosztach firmowych, gdyż stanowią wydatek o charakterze osobistym. Ale czy na pewno?

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT) w art. 23 par. 1 nie wyklucza zarachowania kosztu wyjazdu do kosztów uzyskania przychodu. Podatnik powinien jednak zadbać o udokumentowanie wyjazdu z odniesieniem do prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Musi bowiem móc wykazać związek ponoszonych przez siebie wydatków z osiąganymi przychodami. Czy zatem istnieje możliwość by wyjazd wakacyjny stał się kosztem podatkowym?

REKLAMA

Autopromocja

Urlop ze szkoleniem

Wiele firm szkoleniowych oferuje wyjazdy egzotyczne połączone ze specjalistycznym szkoleniem. Co ważne, szkolenie nie jest fikcją. Podatnik bierze udział w zajęciach, które merytorycznie odnoszą się do prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. A po kilku godzinach wykładów może korzystać z czasu wolnego, wycieczek. Jeśli szkolenie przewiduje kilka dni przeznaczonych na atrakcje wakacyjne, organy podatkowe również nie podważą zaliczenia w koszty uzyskania przychodu.

Powiązanie szkolenia z działalnością potwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyroku z 16 kwietnia 2015 r., (I SA/Sz 159/15), który utrzymał w mocy decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Szczecinie w sprawie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wyjazdu na specjalistyczne szkolenie językowe dla lekarzy ginekologów w ramach wycieczki Ekskluzywne szkolenie dla lekarzy stomatologów na Kubie. W ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Szczecinie, o tym, że wyjazd miał charakter turystyczny i był ukierunkowany na zwiedzanie Kuby, nie zaś na szkolenie językowe, świadczył napięty plan dnia, zapewnione atrakcje turystyczne, przemieszczanie się z hotelu do hotelu jak również fakt, że podatnik wyjechał z żoną. Dyrektor Izby Skarbowej stwierdził także, że istniały podstawy do przeprowadzenia przez organ I instancji badania rynku kursów językowych w kraju, aby wykazać dużą różnicą pomiędzy ceną 1 godziny lekcji języka angielskiego w Polsce i na Kubie.

Wyjazd w znane nieznane

Do kosztów zaliczyć można także wydatki na wyjazd zagraniczny, pod warunkiem, że miejsce jest uzasadnione specyfiką działalności podatnika. Np. restaurator udający się do Francji, jeśli wyjazd związany jest z oceną nowych gatunków sera i wina, które planuje wprowadzić do swoich lokali. Właściciel firmy budowlanej wyjeżdżający do Szwajcarii na targi budowlane, który chce nawiązać kontakty biznesowe z producentem maszyn budowlanych. Kosztem nie będzie natomiast wyjazd na Bali dla właściciela warsztatu samochodowego, jeżeli nie będzie w stanie racjonalnie wykazać związku tego wyjazdu ze swoją działalnością gospodarczą.

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 16 marca 2011 roku (sygn. akt II FSK 1907/09) zakwestionował zasadność zaliczenia do kosztów wydatków przedsiębiorcy poniesionych na wyjazd do krajów Afryki oraz bliskiego Wschodu. Jako argument NSA podał, że była to oferta biura turystycznego w opcji „last minute” i nie miała żadnego związku z działalnością podatnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku, kiedy podatnik nie korzysta ze zorganizowanego szkolenia, ale sam organizuje wyjazd ma prawo do zaliczenia w koszty uzyskania przychodów kosztów biletów, dojazdów czy też zakwaterowania.

Szczególną uwagę trzeba zwrócić na udokumentowanie wyjazdu. Poza fakturami mogą być to materiały ze spotkania z kontrahentami, bilety wstępu, oferty czy nawet zdjęcia.

Podsumowując: podatnik ma prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatku pod warunkiem, że ma on związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma, bądź też może mieć wpływ na wielkość osiąganych przychodów lub służyć zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów. Warunkiem koniecznym zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów jest także to, aby dany wydatek nie był zawarty w katalogu wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów – art. 23 ust. 1 ustawy o PIT. Oraz co najważniejsze, podatnik musi być w stanie udokumentować poniesiony wydatek.

Patrycja Majzner

Polecamy: CIT 2019. Komentarz

Polecamy: PIT 2019. Komentarz

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA