REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wakacje w tropikach w kosztach firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Patrycja Majzner
Ekspert z zakresu rachunkowości i podatków, mediator sądowy
Wakacje w tropikach w kosztach firmy
Wakacje w tropikach w kosztach firmy

REKLAMA

REKLAMA

Patrząc z teoretycznego punktu widzenia – wczasów w Hiszpanii, Grecji, Turcji czy jeszcze bardziej egzotycznych miejscach, nie można rozliczyć w kosztach firmowych, gdyż stanowią wydatek o charakterze osobistym. Ale czy na pewno?

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT) w art. 23 par. 1 nie wyklucza zarachowania kosztu wyjazdu do kosztów uzyskania przychodu. Podatnik powinien jednak zadbać o udokumentowanie wyjazdu z odniesieniem do prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Musi bowiem móc wykazać związek ponoszonych przez siebie wydatków z osiąganymi przychodami. Czy zatem istnieje możliwość by wyjazd wakacyjny stał się kosztem podatkowym?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Urlop ze szkoleniem

Wiele firm szkoleniowych oferuje wyjazdy egzotyczne połączone ze specjalistycznym szkoleniem. Co ważne, szkolenie nie jest fikcją. Podatnik bierze udział w zajęciach, które merytorycznie odnoszą się do prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. A po kilku godzinach wykładów może korzystać z czasu wolnego, wycieczek. Jeśli szkolenie przewiduje kilka dni przeznaczonych na atrakcje wakacyjne, organy podatkowe również nie podważą zaliczenia w koszty uzyskania przychodu.

Powiązanie szkolenia z działalnością potwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyroku z 16 kwietnia 2015 r., (I SA/Sz 159/15), który utrzymał w mocy decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Szczecinie w sprawie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wyjazdu na specjalistyczne szkolenie językowe dla lekarzy ginekologów w ramach wycieczki Ekskluzywne szkolenie dla lekarzy stomatologów na Kubie. W ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Szczecinie, o tym, że wyjazd miał charakter turystyczny i był ukierunkowany na zwiedzanie Kuby, nie zaś na szkolenie językowe, świadczył napięty plan dnia, zapewnione atrakcje turystyczne, przemieszczanie się z hotelu do hotelu jak również fakt, że podatnik wyjechał z żoną. Dyrektor Izby Skarbowej stwierdził także, że istniały podstawy do przeprowadzenia przez organ I instancji badania rynku kursów językowych w kraju, aby wykazać dużą różnicą pomiędzy ceną 1 godziny lekcji języka angielskiego w Polsce i na Kubie.

Wyjazd w znane nieznane

Do kosztów zaliczyć można także wydatki na wyjazd zagraniczny, pod warunkiem, że miejsce jest uzasadnione specyfiką działalności podatnika. Np. restaurator udający się do Francji, jeśli wyjazd związany jest z oceną nowych gatunków sera i wina, które planuje wprowadzić do swoich lokali. Właściciel firmy budowlanej wyjeżdżający do Szwajcarii na targi budowlane, który chce nawiązać kontakty biznesowe z producentem maszyn budowlanych. Kosztem nie będzie natomiast wyjazd na Bali dla właściciela warsztatu samochodowego, jeżeli nie będzie w stanie racjonalnie wykazać związku tego wyjazdu ze swoją działalnością gospodarczą.

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 16 marca 2011 roku (sygn. akt II FSK 1907/09) zakwestionował zasadność zaliczenia do kosztów wydatków przedsiębiorcy poniesionych na wyjazd do krajów Afryki oraz bliskiego Wschodu. Jako argument NSA podał, że była to oferta biura turystycznego w opcji „last minute” i nie miała żadnego związku z działalnością podatnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku, kiedy podatnik nie korzysta ze zorganizowanego szkolenia, ale sam organizuje wyjazd ma prawo do zaliczenia w koszty uzyskania przychodów kosztów biletów, dojazdów czy też zakwaterowania.

Szczególną uwagę trzeba zwrócić na udokumentowanie wyjazdu. Poza fakturami mogą być to materiały ze spotkania z kontrahentami, bilety wstępu, oferty czy nawet zdjęcia.

Podsumowując: podatnik ma prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatku pod warunkiem, że ma on związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma, bądź też może mieć wpływ na wielkość osiąganych przychodów lub służyć zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów. Warunkiem koniecznym zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów jest także to, aby dany wydatek nie był zawarty w katalogu wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów – art. 23 ust. 1 ustawy o PIT. Oraz co najważniejsze, podatnik musi być w stanie udokumentować poniesiony wydatek.

Patrycja Majzner

Polecamy: CIT 2019. Komentarz

Polecamy: PIT 2019. Komentarz

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA