REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obniżyć podatek dochodowy w firmie – kilka możliwości

 ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Jak obniżyć podatek dochodowy w firmie – kilka możliwości
Jak obniżyć podatek dochodowy w firmie – kilka możliwości
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy rozliczający się na zasadach ogólnych (skalą podatkową lub podatkiem liniowym) mogą obniżyć wysokość podatku dochodowego poprzez wpisanie do książki przychodów i rozchodów wielu poniesionych kosztów. Co to oznacza dla przedsiębiorcy? Im wyższe koszty uzyskania przychodu, tym niższy dochód do opodatkowania - a tym samym niższa kwota zaliczki na podatek dochodowy.

Rozliczając się z fiskusem skalą podatkową lub podatkiem liniowym wysokość podatku dochodowego ustalamy procentowo od osiągniętego dochodu. Dochód ustalamy poprzez odjęcie od przychodów kosztów uzyskania przychodu.

Autopromocja

Z definicji samej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Oznacza to, że koszty wymienione w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodu.

Każdy przedsiębiorca przed wprowadzeniem wydatku do kosztów uzyskania przychodu powinien dokonać analizy, czy poniesiony wydatek ma związek z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą lub zabezpiecza źródła jego przychodów oraz nie znajduje się na liście wydatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu wymienionych w art 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Co może być kosztem?

Wydatki - czyli koszty uzyskania przychodu - nie zawsze muszą być dokumentowane fakturą VAT wystawioną na firmę. Dowodem poniesienia kosztu może być np.: dowód opłaty pocztowej lub wyciąg bankowy.

Na tej podstawie możemy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu opłaty związane z prowadzeniem rachunku bankowego czy opłaty za transakcje bankowe. Również diety mogą być kosztem, jeśli mają związek z odbyciem podróży służbowej, a także bilety parkingowe, bilety PKS i PKP (jeśli bilet PKP, PKS zawiera odległość taryfową powyżej 50 km i dane sprzedawcy wraz z numerem NIP, kwotę i stawkę podatku VAT, to przedsiębiorca będący płatnikiem podatku VAT może na podstawie biletu odliczyć podatek VAT). Jeśli paragon za przejazd autostradą zawiera dane sprzedawcy, NIP kwotę oraz stawkę podatku VAT, to na podstawie samego paragonu płatnik podatku VAT może odliczyć podatek VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorcy prowadzący swoją działalność gospodarczą w mieszkaniu lub w domu mogą część nieruchomości przeznaczyć na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej. Wielkość powierzchni należy oszacować procentowo, w stosunku do powierzchni całkowitej mieszkania czy domu. Na tej podstawie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu ustalony procent wydatków za czynsz, prąd czy inne media. Wydatki na media niefirmowe dokumentujemy w kosztach firmy dowodem wewnętrznym. Kolejnym krokiem, który zwiększy nam wysokość kosztów uzyskania przychodu, to wprowadzenie mieszkania czy domu do majątku firmy.

Należy pamiętać, że do majątku firmy możemy wprowadzić nieruchomość, która jest naszą własnością i w wartości odpowiadającej proporcjonalnie części mieszkania przeznaczonego na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Nieruchomość od tej wartości będzie amortyzowana – oznacza to, że co miesiąc począwszy od miesiąca następnego po wprowadzeniu nieruchomości do majątku firmy, określona kwota będzie zaliczana do kosztów uzyskania przychodu.

Przedsiębiorcy którzy dokonali zakupu nieruchomości na kredyt mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów część odsetkową w dacie zapłacenia raty kredytu (ale również proporcjonalnie do powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej).

Właściciele firm mogą także zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wydatki związane z wyposażeniem gabinetu czy biura prowadzonego w mieszkaniu pod warunkiem, że w pomieszczeniu przeznaczonym na cele prowadzonej działalności gospodarczej będziemy przyjmować klientów. W dzisiejszych czasach komputer, drukarka czy skaner a nawet aparat fotograficzny to narzędzie pracy każdego przedsiębiorcy, więc nie ma przeszkód, aby takie wydatki zaksięgować jako koszt.

Wskaźniki i stawki

Kalkulatory

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zakup usług obcych

Większość firm dokonuje zakupu usług od innych kontrahentów. Do takich usług możemy zaliczyć dostęp do aplikacji online, usługi księgowe, usługi marketingowe, reklamowe, prawnicze, utrzymanie domen, serwerów, usługi pozycjonowania stron, usługi kurierskie, transportowe i wiele innych. Wydatki poniesione na te cele muszą mieć związek z prowadzoną działalnością gospodarczą i powinny być udokumentowane fakturą lub rachunkiem wystawionym na firmę.

Zdarza się, że osoba, która świadczyła na rzecz naszej firmy usługę nie prowadzi działalności gospodarczej. Wówczas należy podpisać z nią umowę o dzieło lub zlecenie. Wydatki z tytułu zatrudnienia osób na umowę o pracę, zlecenie czy o dzieło stanowią koszt uzyskania przychodu w chwili wypłacenia wynagrodzenia. Należy pamiętać, że od umów o pracę, o dzieło czy zlecenie stajemy się płatnikami i w imieniu zatrudnionych należy również odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy oraz składki ZUS.

Pojazdy niefirmowe i firmowe

Pojazdy niefirmowe - to pojazdy, które nie występują w majątku firmy przedsiębiorcy, a są użytkowane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Przedsiębiorca, który wykorzystuje pojazd niebędący jego własnością powinien mieć podpisaną umowę użyczenia lub najmu pojazdu z właścicielem. Może zaliczać do kosztów uzyskania przychodu wydatki związane z utrzymaniem pojazdu na podstawie dokumentów zakupu wystawionych na firmę lub umów zawartych na firmę. W przypadku pojazdów osobowych wysokość wydatków ograniczona jest limitem przejechanych kilometrów, więc występuje konieczność prowadzenia jednocześnie dwóch ewidencji – ewidencji przebiegu pojazdu oraz ewidencji poniesionych wydatków. Przy samochodach ciężarowych oraz osobowych w leasingu nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

Pojazd w leasingu - zakup pojazdu w leasingu operacyjnym jest bardzo korzystną optymalizacją podatkową. Przedsiębiorca, który dokonał zakupu pojazdu w leasingu operacyjnym może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu faktury dotyczące czynszu inicjalnego, rat leasingowych, wydatków związanych z utrzymaniem pojazdu, a przy tym nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

Zakup nowego pojazdu osobowego w leasingu operacyjnym pozwala zaliczyć w koszty uzyskania przychodu wydatki z tytułu leasingu na podstawie faktur VAT. Nie występuje ograniczenie co do wartości początkowej w wysokości 20 000 EURO, tak jak w przypadku nowych samochodów osobowych wprowadzonych do majątku firmy, gdzie wartość pojazdu powyżej 20 000 EURO nie może podlegać amortyzacji, a tym samym stanowić kosztu uzyskania przychodu.

Pojazd w majątku firmy - pojazdy wprowadzone do majątku firmy podlegają amortyzacji. Oznacza to, że co miesiąc do kosztów uzyskania przychodu księgowana jest określona kwota z tytułu odpisu amortyzacyjnego. Pojazdy firmowe osobowe nie wymagają prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Pojazdy ciężarowe mogą zostać zamortyzowane w całości w miesiącu wprowadzenia lub w następnym miesiącu po wprowadzeniu ich do majątku firmy. Należy pamiętać, że suma jednorazowych odpisów w trakcie roku nie może przekroczyć 50 000 EURO, w 2014 r. kwotą graniczną będzie wartość 211 000 zł.

W przypadku kiedy zakup pojazdu firmowego zostanie sfinansowany kredytem, przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu część odsetkową w dacie zapłacenia raty kredytu.


Pozostałe rodzaje kosztów

Przedsiębiorcy mogą również zaliczać do kosztów uzyskania przychodu wydatki z tytułu zakupu materiałów biurowych, książek czy literatury fachowej związanej z prowadzoną działalnością gospodarczą czy zakup niedrogich gadżetów z logo firmy, które będą przekazywane nieodpłatnie kontrahentom (np.: długopisy, kubki, breloczki). Nie ma przeszkód, aby właściciele firm zaliczali do kosztów uzyskania przychodu wydatki na kursy czy studia podyplomowe pod warunkiem, że kierunek kształcenia jest powiązany z prowadzoną działalnością gospodarczą. Kolejnym przykładem kosztu są wydatki związane z odbyciem spotkań służbowych.

Od niedawna ustawodawca pozwala na zaliczenie do kosztów uzyskania przychodu wydatków na konsumpcję z tytułu spotkań służbowych. Można to zrobić pod warunkiem szczegółowego opisania dokumentu zakupu. Faktura zakupu powinna zawierać informacje takie jak: o której godzinie miało miejsce spotkanie, cel spotkania oraz osoby w nim uczestniczące. W tym przypadku przedsiębiorca powinien wykazać związek poniesionego wydatku z osiągniętym przychodem lub z zabezpieczeniem źródła przychodu.

Podsumowując, koszty uzyskania przychodu przyczyniają się do obniżenia podatku dochodowego lub zaniechania konieczności jego zapłacenia. Jeśli koszty uzyskania przychodu są wyższe niż przychody, to przedsiębiorca ponosi stratę z działalności gospodarczej, a w tym przypadku podatek dochodowy do zapłaty nie wystąpi.

Należy pamiętać, że przy zbyt dużych kosztach uzyskania przychodu znacząco obniża się dochód do opodatkowania. Jeżeli przedsiębiorca zamierza starać się o kredyt, a koszty uzyskania przychodu są wysokie w stosunku do osiąganych przychodów, to zdolność kredytowa się obniża. Bank może zmniejszyć kwotę kredytu lub odmówić jego udzielenia.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA