REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty organizacji otwartych zawodów sportowych przez firmę a koszty uzyskania przychodów

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Koszty organizacji otwartych zawodów sportowych przez firmę a koszty uzyskania przychodów
Koszty organizacji otwartych zawodów sportowych przez firmę a koszty uzyskania przychodów
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy niejednokrotnie angażują się w organizację przedsięwzięć (wydarzeń) sportowego w tym otwartych biegów czy maratonów. W tym zakresie ponoszą różnego rodzaju wydatki związane z organizacją wydarzenia sportowego w tym m.in. wydatki związane z zapewnieniem miejsca przeprowadzenia zawodów, zapewnienia niezbędnego zaplecza organizacyjnego i osobowego, zabezpieczenia imprezy, zapewnienia nagród dla zwycięzców i innych wydatków (w zależności od zasięgu i rozmiaru przedsięwzięcia) niezbędnych do prawidłowego ich przeprowadzenia.

Co do zasady tego rodzaju przedsięwzięcia są doskonałą okazją do różnego rodzaju działań o charakterze marketingowym, promocyjnym czy reklamowym przedsiębiorcy (organizatora, patrona), sprzedawanych przez niego towarów czy usług lub samej marki lub logo. Również realizacja tego rodzaju celów wymaga nakładów pozwalających je zrealizować, w tym zakresie można przykładowo wskazać na wydatki obejmujące koszty reklamy w prasie, radiu czy telewizji, zakup banerów, plakatów, materiałów reklamowych, gadżetów, strojów sportowych z logo przedsiębiorcy i innych realizujących ten cel.

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany w Prawie Pracy 2015 (Komplet 4 książek) + Kodeks pracy 2015 z komentarzem gratis

Umowy terminowe po zmianach (książka)

Na gruncie ustawy o PDOP kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Dla prawno podatkowej kwalifikacji danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został on poniesiony. Wydatek zostanie bowiem uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy (zarówno bezpośredni jak i pośredni). Wydatki na promocję, reklamę jako działania o charakterze marketingowym nie są co do zasady na gruncie przywołanych regulacji kwestionowane jako koszty uzyskania przychodów.

Jeśli zakładanym celem wydarzenia sportowego jest przekazanie szerokiej publiczności (uczestnikom biegu, kibicom i innym osobom biorących w nim udział) informacji o działalności organizatora (współorganizatora, patrona) a dodatkowo ma również na celu zdobycie nowych klientów oraz zwiększenie przychodów ze sprzedaży towarów czy usług poprzez organizację wydarzenia sportowego o istotnym wymiarze i rozgłosie medialnym to powyższa kwalifikacja znajdzie swoje uzasadnienie i pozwoli zaliczyć tego rodzaju wydatki do kosztów uzyskania przychodów. W tym zakresie należy jednak zauważyć, że wydarzenia o charakterze sportowym same w sobie nie oznaczają automatycznie wydarzenia marketingowego (reklamowego czy promującego Spółkę) lecz dopiero poszczególne działania i czynności towarzyszące organizacji imprezy (poszczególne wydatki), które mają określony, reklamowy charakter, taki przymiot nadają danemu wydarzeniu co pozwala na ich zaliczenie przez organizatora (współorganizatora czy patrona) do kosztów uzyskania przychodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mając na uwadze powyższe kwalifikacja ponoszonych wydatków na organizację wydarzenia sportowego powinna bezpośrednio wskazywać na związek tego rodzaju wydatku z podjętym działaniem marketingowym (reklamowym, promocyjnym). W tym zakresie wszelkie wydatki takie jak: koszty reklam (w tym reklamy w mediach), banerów, ulotek, plakatów, billboardów, strojów sportowych dla uczestników zawodów z logo, marką czy produktem przedsiębiorcy a także nagrody dla zwycięzców (w tym zarówno pieniężne jak i rzeczowe) wręczane z wyraźnym wskazaniem sponsora nagród czy opakowaniu z logo czy nazwą firmy pozwala zakwalifikować tego rodzaju wydatki do kosztów uzyskania przychodów przedsiębiorcy jako realizujące cel marketingowy (reklamowy) przedsiębiorcy.  

W trakcie organizacji tego rodzaju przedsięwzięć ponoszone są również inne wydatki, które jakkolwiek związane z organizacją samej imprezy sportowej nie pozwalają równocześnie w uchwytny sposób wskazać na realizację celów marketingowych (promocyjno reklamowych) przedsiębiorcy. Do tego rodzaju wydatków można zaliczyć: wynagrodzenia dla sędziów, koszty ochrony imprezy, zabezpieczenia medycznego, wynajmu niezbędnych urządzeń (przykładowo, bramek zabezpieczających, sceny, urządzeń startowych czy przenośnych toalet), wydatki cateringowe (przykładowo dla uczestników czy osób uczestniczących w wydarzeniu) czy koszty noclegów.

Wydatki tego rodzaju wskazują na brak związku z podstawowym celem przedsięwzięcia – działaniem marketingowym przedsiębiorcy a jeśli dodatkowo nie są w żaden sposób związane z prowadzoną przez przedsiębiorcę działalnością gospodarczą (co do zasady organizator zawodów, czy sponsor nie jest bowiem podmiotem prowadzącym działalność w zakresie organizacji imprez sportowych, masowych) to tego rodzaju wydatki nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów przedsiębiorcy.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Dokumentacja VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Mając na uwadze że tego rodzaju wydatki nie są związane ani z działaniami marketingowymi przedsiębiorcy ani też nie pozwalają wskazać na związek z zakresem prowadzonej działalności to tego rodzaju wydatki nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodu o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP. Powyższe stanowisko potwierdzają również organy podatkowe (przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 10 grudnia 2013 r. sygn. ITPB3/423-416/13/MK).

Tomasz Musialski, Konsultant Podatkowy w Dziale Podatków Bezpośrednich ECDDP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ordynacja podatkowa - liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i kilkadziesiąt innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – zmiany rewolucyjne, czy ewolucyjne?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA