REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty organizacji otwartych zawodów sportowych przez firmę a koszty uzyskania przychodów

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Koszty organizacji otwartych zawodów sportowych przez firmę a koszty uzyskania przychodów
Koszty organizacji otwartych zawodów sportowych przez firmę a koszty uzyskania przychodów
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy niejednokrotnie angażują się w organizację przedsięwzięć (wydarzeń) sportowego w tym otwartych biegów czy maratonów. W tym zakresie ponoszą różnego rodzaju wydatki związane z organizacją wydarzenia sportowego w tym m.in. wydatki związane z zapewnieniem miejsca przeprowadzenia zawodów, zapewnienia niezbędnego zaplecza organizacyjnego i osobowego, zabezpieczenia imprezy, zapewnienia nagród dla zwycięzców i innych wydatków (w zależności od zasięgu i rozmiaru przedsięwzięcia) niezbędnych do prawidłowego ich przeprowadzenia.

Co do zasady tego rodzaju przedsięwzięcia są doskonałą okazją do różnego rodzaju działań o charakterze marketingowym, promocyjnym czy reklamowym przedsiębiorcy (organizatora, patrona), sprzedawanych przez niego towarów czy usług lub samej marki lub logo. Również realizacja tego rodzaju celów wymaga nakładów pozwalających je zrealizować, w tym zakresie można przykładowo wskazać na wydatki obejmujące koszty reklamy w prasie, radiu czy telewizji, zakup banerów, plakatów, materiałów reklamowych, gadżetów, strojów sportowych z logo przedsiębiorcy i innych realizujących ten cel.

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany w Prawie Pracy 2015 (Komplet 4 książek) + Kodeks pracy 2015 z komentarzem gratis

Umowy terminowe po zmianach (książka)

Na gruncie ustawy o PDOP kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Dla prawno podatkowej kwalifikacji danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został on poniesiony. Wydatek zostanie bowiem uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy (zarówno bezpośredni jak i pośredni). Wydatki na promocję, reklamę jako działania o charakterze marketingowym nie są co do zasady na gruncie przywołanych regulacji kwestionowane jako koszty uzyskania przychodów.

Jeśli zakładanym celem wydarzenia sportowego jest przekazanie szerokiej publiczności (uczestnikom biegu, kibicom i innym osobom biorących w nim udział) informacji o działalności organizatora (współorganizatora, patrona) a dodatkowo ma również na celu zdobycie nowych klientów oraz zwiększenie przychodów ze sprzedaży towarów czy usług poprzez organizację wydarzenia sportowego o istotnym wymiarze i rozgłosie medialnym to powyższa kwalifikacja znajdzie swoje uzasadnienie i pozwoli zaliczyć tego rodzaju wydatki do kosztów uzyskania przychodów. W tym zakresie należy jednak zauważyć, że wydarzenia o charakterze sportowym same w sobie nie oznaczają automatycznie wydarzenia marketingowego (reklamowego czy promującego Spółkę) lecz dopiero poszczególne działania i czynności towarzyszące organizacji imprezy (poszczególne wydatki), które mają określony, reklamowy charakter, taki przymiot nadają danemu wydarzeniu co pozwala na ich zaliczenie przez organizatora (współorganizatora czy patrona) do kosztów uzyskania przychodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mając na uwadze powyższe kwalifikacja ponoszonych wydatków na organizację wydarzenia sportowego powinna bezpośrednio wskazywać na związek tego rodzaju wydatku z podjętym działaniem marketingowym (reklamowym, promocyjnym). W tym zakresie wszelkie wydatki takie jak: koszty reklam (w tym reklamy w mediach), banerów, ulotek, plakatów, billboardów, strojów sportowych dla uczestników zawodów z logo, marką czy produktem przedsiębiorcy a także nagrody dla zwycięzców (w tym zarówno pieniężne jak i rzeczowe) wręczane z wyraźnym wskazaniem sponsora nagród czy opakowaniu z logo czy nazwą firmy pozwala zakwalifikować tego rodzaju wydatki do kosztów uzyskania przychodów przedsiębiorcy jako realizujące cel marketingowy (reklamowy) przedsiębiorcy.  

W trakcie organizacji tego rodzaju przedsięwzięć ponoszone są również inne wydatki, które jakkolwiek związane z organizacją samej imprezy sportowej nie pozwalają równocześnie w uchwytny sposób wskazać na realizację celów marketingowych (promocyjno reklamowych) przedsiębiorcy. Do tego rodzaju wydatków można zaliczyć: wynagrodzenia dla sędziów, koszty ochrony imprezy, zabezpieczenia medycznego, wynajmu niezbędnych urządzeń (przykładowo, bramek zabezpieczających, sceny, urządzeń startowych czy przenośnych toalet), wydatki cateringowe (przykładowo dla uczestników czy osób uczestniczących w wydarzeniu) czy koszty noclegów.

Wydatki tego rodzaju wskazują na brak związku z podstawowym celem przedsięwzięcia – działaniem marketingowym przedsiębiorcy a jeśli dodatkowo nie są w żaden sposób związane z prowadzoną przez przedsiębiorcę działalnością gospodarczą (co do zasady organizator zawodów, czy sponsor nie jest bowiem podmiotem prowadzącym działalność w zakresie organizacji imprez sportowych, masowych) to tego rodzaju wydatki nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów przedsiębiorcy.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Dokumentacja VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Mając na uwadze że tego rodzaju wydatki nie są związane ani z działaniami marketingowymi przedsiębiorcy ani też nie pozwalają wskazać na związek z zakresem prowadzonej działalności to tego rodzaju wydatki nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodu o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP. Powyższe stanowisko potwierdzają również organy podatkowe (przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 10 grudnia 2013 r. sygn. ITPB3/423-416/13/MK).

Tomasz Musialski, Konsultant Podatkowy w Dziale Podatków Bezpośrednich ECDDP

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA