REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty organizacji otwartych zawodów sportowych przez firmę a koszty uzyskania przychodów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Koszty organizacji otwartych zawodów sportowych przez firmę a koszty uzyskania przychodów
Koszty organizacji otwartych zawodów sportowych przez firmę a koszty uzyskania przychodów
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy niejednokrotnie angażują się w organizację przedsięwzięć (wydarzeń) sportowego w tym otwartych biegów czy maratonów. W tym zakresie ponoszą różnego rodzaju wydatki związane z organizacją wydarzenia sportowego w tym m.in. wydatki związane z zapewnieniem miejsca przeprowadzenia zawodów, zapewnienia niezbędnego zaplecza organizacyjnego i osobowego, zabezpieczenia imprezy, zapewnienia nagród dla zwycięzców i innych wydatków (w zależności od zasięgu i rozmiaru przedsięwzięcia) niezbędnych do prawidłowego ich przeprowadzenia.

Co do zasady tego rodzaju przedsięwzięcia są doskonałą okazją do różnego rodzaju działań o charakterze marketingowym, promocyjnym czy reklamowym przedsiębiorcy (organizatora, patrona), sprzedawanych przez niego towarów czy usług lub samej marki lub logo. Również realizacja tego rodzaju celów wymaga nakładów pozwalających je zrealizować, w tym zakresie można przykładowo wskazać na wydatki obejmujące koszty reklamy w prasie, radiu czy telewizji, zakup banerów, plakatów, materiałów reklamowych, gadżetów, strojów sportowych z logo przedsiębiorcy i innych realizujących ten cel.

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany w Prawie Pracy 2015 (Komplet 4 książek) + Kodeks pracy 2015 z komentarzem gratis

Umowy terminowe po zmianach (książka)

Na gruncie ustawy o PDOP kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Dla prawno podatkowej kwalifikacji danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został on poniesiony. Wydatek zostanie bowiem uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy (zarówno bezpośredni jak i pośredni). Wydatki na promocję, reklamę jako działania o charakterze marketingowym nie są co do zasady na gruncie przywołanych regulacji kwestionowane jako koszty uzyskania przychodów.

Jeśli zakładanym celem wydarzenia sportowego jest przekazanie szerokiej publiczności (uczestnikom biegu, kibicom i innym osobom biorących w nim udział) informacji o działalności organizatora (współorganizatora, patrona) a dodatkowo ma również na celu zdobycie nowych klientów oraz zwiększenie przychodów ze sprzedaży towarów czy usług poprzez organizację wydarzenia sportowego o istotnym wymiarze i rozgłosie medialnym to powyższa kwalifikacja znajdzie swoje uzasadnienie i pozwoli zaliczyć tego rodzaju wydatki do kosztów uzyskania przychodów. W tym zakresie należy jednak zauważyć, że wydarzenia o charakterze sportowym same w sobie nie oznaczają automatycznie wydarzenia marketingowego (reklamowego czy promującego Spółkę) lecz dopiero poszczególne działania i czynności towarzyszące organizacji imprezy (poszczególne wydatki), które mają określony, reklamowy charakter, taki przymiot nadają danemu wydarzeniu co pozwala na ich zaliczenie przez organizatora (współorganizatora czy patrona) do kosztów uzyskania przychodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mając na uwadze powyższe kwalifikacja ponoszonych wydatków na organizację wydarzenia sportowego powinna bezpośrednio wskazywać na związek tego rodzaju wydatku z podjętym działaniem marketingowym (reklamowym, promocyjnym). W tym zakresie wszelkie wydatki takie jak: koszty reklam (w tym reklamy w mediach), banerów, ulotek, plakatów, billboardów, strojów sportowych dla uczestników zawodów z logo, marką czy produktem przedsiębiorcy a także nagrody dla zwycięzców (w tym zarówno pieniężne jak i rzeczowe) wręczane z wyraźnym wskazaniem sponsora nagród czy opakowaniu z logo czy nazwą firmy pozwala zakwalifikować tego rodzaju wydatki do kosztów uzyskania przychodów przedsiębiorcy jako realizujące cel marketingowy (reklamowy) przedsiębiorcy.  

W trakcie organizacji tego rodzaju przedsięwzięć ponoszone są również inne wydatki, które jakkolwiek związane z organizacją samej imprezy sportowej nie pozwalają równocześnie w uchwytny sposób wskazać na realizację celów marketingowych (promocyjno reklamowych) przedsiębiorcy. Do tego rodzaju wydatków można zaliczyć: wynagrodzenia dla sędziów, koszty ochrony imprezy, zabezpieczenia medycznego, wynajmu niezbędnych urządzeń (przykładowo, bramek zabezpieczających, sceny, urządzeń startowych czy przenośnych toalet), wydatki cateringowe (przykładowo dla uczestników czy osób uczestniczących w wydarzeniu) czy koszty noclegów.

Wydatki tego rodzaju wskazują na brak związku z podstawowym celem przedsięwzięcia – działaniem marketingowym przedsiębiorcy a jeśli dodatkowo nie są w żaden sposób związane z prowadzoną przez przedsiębiorcę działalnością gospodarczą (co do zasady organizator zawodów, czy sponsor nie jest bowiem podmiotem prowadzącym działalność w zakresie organizacji imprez sportowych, masowych) to tego rodzaju wydatki nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów przedsiębiorcy.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Dokumentacja VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Mając na uwadze że tego rodzaju wydatki nie są związane ani z działaniami marketingowymi przedsiębiorcy ani też nie pozwalają wskazać na związek z zakresem prowadzonej działalności to tego rodzaju wydatki nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodu o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP. Powyższe stanowisko potwierdzają również organy podatkowe (przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 10 grudnia 2013 r. sygn. ITPB3/423-416/13/MK).

Tomasz Musialski, Konsultant Podatkowy w Dziale Podatków Bezpośrednich ECDDP

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT nie jest deregulacją gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

Można przekazać 1,5% podatku rolnego - w 2025 r. pierwszy raz. Są dwie uprawnione organizacje

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

PIT 2025: 15 najczęstszych błędów w rocznym zeznaniu podatkowym. Bądź mądry przed szkodą!

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych NBP. Już w maju 2025 r. RPP rozpocznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych NBP. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy jest na to czas?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026 - MF pokazało najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i więcej szczegółów

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA