REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie każda rekompensata za niewywiązanie się z umowy jest kosztem

Nie każda rekompensata za niewywiązanie się z umowy jest kosztem /Fot. Fotolia
Nie każda rekompensata za niewywiązanie się z umowy jest kosztem /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rekompensata wypłacona kontrahentowi z tytułu niewywiązania się z umowy nie jest automatycznie kosztem podatkowym. Podatnik musi wykazać, że w tym konkretnym przypadku poniesienie wydatku przełoży się na osiągane przychody, zachowanie albo zabezpieczenie ich źródła.

Tak orzekł NSA w wyroku z 17 sierpnia 2016 r., sygn. akt II FSK 2152/14.

REKLAMA

Autopromocja

Niestety dla podatników, rekompensaty wypłacane przez podatników kontrahentom z tytułu poniesionych przez nich strat często nie są uważane za koszty podatkowe przez fiskusa. Stanowiska fiskusa nie zmienia nawet to, że wypłata danego świadczenia była podyktowana próbą minimalizacji strat i służyła zachowaniu i zabezpieczeniu źródła przychodów (tak w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 26 stycznia 2016 r., sygn. ILPB3/4510-1-499/15-4/EK). Niestety dla podatników, coraz częściej takie stanowisko podzielają też sądy administracyjne (np. takie stanowisko zajął NSA w orzeczeniu z 5 kwietnia 2016 r., sygn. akt II FSK 308/14).

Rzadziej można ostatnio spotkać korzystne dla podatników stanowisko, zgodnie z którym rekompensaty czy kary umowne to działania służące minimalizacji strat, które można zaliczyć do kosztów podatkowych (tak w wyroku WSA w Warszawie z 30 września 2015 r., sygn. akt III SA/Wa 3810/14). Z kolei w wyroku NSA z 27 czerwca 2013 r. (sygn. akt II FSK 2192/11) sąd uznał, że zapłata odszkodowania/kary umownej, w sytuacji gdy daje to widoki na większe przychody w przyszłości, pozwala uznać je za koszt podatkowy.

Polecamy: Opłaty zaliczane do kosztów podatkowych (PDF)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak widać z przytoczonych przykładów, wypłata rekompensat z tytułu niewywiązywania się z umowy jest związana z ryzykiem podatkowym, że nie zostaną one uznane za koszt podatkowy. Aby było to możliwe, należy udokumentować, że wypłata odszkodowania determinuje zawarcie dalszych kontraktów i tym samym uzyskiwanie przychodów w przyszłości. Rozwiązaniem może być także rezygnacja w umowach z rekompensat. W zamian za to w umowie można ustalić ceny, których wysokość będzie zależna od osiągnięcia ustalonego poziomu sprzedaży. Poprawność takiego rozwiązania należy jednak potwierdzić, występując z wnioskiem o interpretację podatkową.

Czytaj więcej na IFK Platformie Księgowych i Kadrowych w artykule: "Nie każda rekompensata za niewywiązanie się z umowy jest kosztem podatkowym – wyrok NSA" >>

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Kasowy PIT 2025

Praktyczny webinar „Kasowy PIT 2025” poprowadzi Monika Brzostowska, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Podczas webinaru omówione zostaną zasady rozliczania kasowego PIT wchodzące od 2025 r.

Czy większość nabywców towarów i usług, na których wystawiane będą obowiązkowo faktury ustrukturyzowane, zrezygnuje z posiadania tych dokumentów?

Dla większości adresatów czynności wykonanych przez podatników VAT czynnych faktura ustrukturyzowana jako dokument będzie czymś nieznanym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora faktura ustrukturyzowana nie jest obiektywnie jakimkolwiek dokumentem księgowym, bo brak jest jej „doręczenia” dłużnikowi. W drodze wyjątku faktury te można uznać za „doręczone” innym podatnikom VAT czynnym, ale owo podatkowe „doręczenie” nie wywołuje ex lege skutków cywilnoprawnych. 

Nie wszyscy wnioskujący otrzymali dotację A2.1.1. Jakie dalsze kroki może podjąć przedsiębiorca, którego wniosek nie został objęty wsparciem?

W końcu po trzykrotnym przedłużaniu terminu oceny wniosków 26 września 2024 r. Ministerstwo Aktywów Państwowych opublikowało listę rankingową projektów zgłoszonych w ramach inwestycji A2.1.1 Inwestycje wspierające robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. 

Zwolnienie z podatku przychodów po umorzeniu kredytu frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia

Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia z podatku przychodów, uzyskanych wskutek umorzenia kredytów hipotecznych we frankach - podał resort w uwagach do projektu rozporządzenia, wydłużającego zwolnienie do końca 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w prawie upadłościowym od 2025 roku: jak wpłyną na wierzycieli i dłużników?

W opublikowanym 18 października 2024 projekcie nowelizacji ustawy – Prawo restrukturyzacyjne i ustawy – Prawo upadłościowe (nr z wykazu: UC43) znajdziemy szereg znaczących zmian, które mają na celu implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, zwanej „dyrektywą drugiej szansy”. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2025 roku. Wprowadzają one regulacje, które mogą znacząco wpłynąć na procesy restrukturyzacyjne oraz na sytuację przedsiębiorstw borykających się z problemami finansowymi.

Do jakiej kwoty darowizna bez podatku w 2025 roku?

Jak nie zapłacić podatku od darowizn w 2025 roku? Kiedy darowizna będzie zwolniona z podatku? Jakie grypy podatkowe zostały określone przez ustawodawcę? Jakie kwoty wolne w przyszłym roku, a także, jakie stawki podatku od darowizn?

Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

REKLAMA

Integracja kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi od 2025 roku. Obowiązek odroczony do 31 marca

Ministerstwo Finansów poinformowało 20 listopada 2024 r., że uchwalono przepisy odraczające do 31 marca 2025 r. obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Ale Minister Finansów chce w ogóle zrezygnować z wprowadzenia tego obowiązku. Podjął w tym celu prace legislacyjne. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (UD125). Ta nowelizacja jest obecnie przedmiotem rządowych prac legislacyjnych.

KSeF obowiązkowy: najnowszy projekt ustawy okiem doradcy podatkowego. Plusy, minusy i niewiadome

Ministerstwo Finansów przygotowało 5 listopada 2024 r. długo wyczekiwany projekt ustawy o rozwiązaniach w obowiązkowym KSeF. Spróbujmy zatem ocenić przedstawiony projekt: co jest na plus, co jest na minus, a co nadal jest niewiadomą. 

REKLAMA