REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zakup symboli narodowych do dekoracji siedziby firmy można zaliczyć do kosztów podatkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka zakupiła elementy dekoracyjne w barwach narodowych oraz symbole narodowe w postaci godła, flag itp. Spółka zamierza wykorzystywać je do udekorowania swojej siedziby z okazji świąt narodowych oraz innych ważnych, zwłaszcza państwowych wydarzeń i uroczystości. Czy takie wydatki możemy zaliczyć do kosztów podatkowych?

Niestety nie.

REKLAMA

Autopromocja

Pomimo szczytnego celu, jaki przyświeca tego rodzaju zakupom, zaliczenie poniesionych wydatków do podatkowych kosztów uzyskania przychodu nie będzie możliwe.

Opisane wydatki nie zostały co prawda wprost wyłączone z kosztów przez ustawodawcę, to jednak brak jest związku przyczynowo skutkowego pomiędzy tymi wydatkami a osiąganymi przez Państwa firmę przychodami.

Nie można też uznać, że wydatki te w jakikolwiek sposób służą zachowaniu bądź zabezpieczeniu źródła przychodów, jakim jest działalność gospodarcza prowadzona przez Państwa spółkę.

Porównaj: Kiedy strata nie jest kosztem uzyskania przychodów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Obie ustawy o podatkach dochodowych zawierają definicję kosztów uzyskania przychodu. Zgodnie z tą definicją kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Wyjątkiem są koszty wymienione w tzw. katalogu negatywnym, zawierającym wyliczenie wydatków, które ustawodawca wprost wyłączył z kosztów uzyskania przychodu. Ich wyliczenie zawarte jest odpowiednio w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Oznacza to, że wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami. Przy czym użyty w tym przepisie zwrot „w celu” oznacza , że nie każdy wydatek poniesiony przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą podlega odliczeniu od podstawy opodatkowania.

Odliczeniu podlega tylko ten wydatek, który pozostaje w takim związku przyczynowo-skutkowym, że poniesienie go ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodów, albo zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów.

REKLAMA

Z przytoczonej definicji kosztów wynika, że są nimi wszelkie koszty ( z wyjątkiem wyłączonych odgórnie w ustawie), a zatem nie tylko związane bezpośrednio z uzyskiwanymi przychodami, lecz także te, których związek z przychodami firmy ma charakter pośredni.
Dlatego oceniając możliwość zaliczenia do kosztów wymienionych w pytaniu wydatków należy w pierwszej kolejności określić, czy zostały one wprost wyłączone z kosztów przez ustawodawcę. Negatywne stwierdzenie obliguje do zbadania, czy pomiędzy tymi wydatkami a przychodami firmy istnieje choćby pośredni związek bądź też czy służyły one zachowaniu bądź zabezpieczeniu źródła tych przychodów.

Analizując ustawowy katalog wydatków wyłączonych z kosztów należy stwierdzić, że opisane w pytaniu wydatki na zakup emblematów narodowych nie zostały w nim wymienione. Pierwsza przesłanka negatywna nie została więc w tym przypadku spełniona, jednak nie oznacza to automatycznie uznania wydatku za koszt.

Zobacz: Wydatki na podjęcie nierozpoczętej działalności gospodarczej

Odnosząc się bowiem do drugiej z wymienionych wyżej przesłanek należy stwierdzić, że nie da się ustalić nawet pośredniego związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionymi wydatkami a przychodami firmy. Wydatki te trudno również powiązać z zachowaniem bądź zabezpieczeniem źródła przychodów firmy, jakim jest działalność gospodarcza. Z tych powodów nie jest możliwe uznanie tego rodzaju wydatków za koszt uzyskania przychodu.

Podobne stanowisko w tej kwestii zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 4 sierpnia 2010 r. (nr IPPB5/423-255/10-4/PS) rozpatrując kwestię możliwości zaliczenia do kosztów wydatków na zakup flag narodowych przez firmę w związku z tragedią smoleńską:

„(…) Zasadnicze znaczenie dla dokonania oceny możliwości zaliczenia zakupu flag narodowych do kosztów uzyskania przychodu będzie miało określenie, czy powyższe koszty zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca poniósł koszty związane zakupem flag narodowych. Koszty te były poniesione w celu wyrażenia współczucia oraz szacunku dla ofiar wypadku samolotowego. W związku z powyższym należy stwierdzić, iż poniesione przez Wnioskodawcę koszty nie zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodu. Wydatki te zatem nie stanowią na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztów uzyskania przychodów.”

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA