REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zakup symboli narodowych do dekoracji siedziby firmy można zaliczyć do kosztów podatkowych

Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka zakupiła elementy dekoracyjne w barwach narodowych oraz symbole narodowe w postaci godła, flag itp. Spółka zamierza wykorzystywać je do udekorowania swojej siedziby z okazji świąt narodowych oraz innych ważnych, zwłaszcza państwowych wydarzeń i uroczystości. Czy takie wydatki możemy zaliczyć do kosztów podatkowych?

Niestety nie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pomimo szczytnego celu, jaki przyświeca tego rodzaju zakupom, zaliczenie poniesionych wydatków do podatkowych kosztów uzyskania przychodu nie będzie możliwe.

Opisane wydatki nie zostały co prawda wprost wyłączone z kosztów przez ustawodawcę, to jednak brak jest związku przyczynowo skutkowego pomiędzy tymi wydatkami a osiąganymi przez Państwa firmę przychodami.

Nie można też uznać, że wydatki te w jakikolwiek sposób służą zachowaniu bądź zabezpieczeniu źródła przychodów, jakim jest działalność gospodarcza prowadzona przez Państwa spółkę.

REKLAMA

Porównaj: Kiedy strata nie jest kosztem uzyskania przychodów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obie ustawy o podatkach dochodowych zawierają definicję kosztów uzyskania przychodu. Zgodnie z tą definicją kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Wyjątkiem są koszty wymienione w tzw. katalogu negatywnym, zawierającym wyliczenie wydatków, które ustawodawca wprost wyłączył z kosztów uzyskania przychodu. Ich wyliczenie zawarte jest odpowiednio w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Oznacza to, że wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami. Przy czym użyty w tym przepisie zwrot „w celu” oznacza , że nie każdy wydatek poniesiony przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą podlega odliczeniu od podstawy opodatkowania.

Odliczeniu podlega tylko ten wydatek, który pozostaje w takim związku przyczynowo-skutkowym, że poniesienie go ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodów, albo zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów.

Z przytoczonej definicji kosztów wynika, że są nimi wszelkie koszty ( z wyjątkiem wyłączonych odgórnie w ustawie), a zatem nie tylko związane bezpośrednio z uzyskiwanymi przychodami, lecz także te, których związek z przychodami firmy ma charakter pośredni.
Dlatego oceniając możliwość zaliczenia do kosztów wymienionych w pytaniu wydatków należy w pierwszej kolejności określić, czy zostały one wprost wyłączone z kosztów przez ustawodawcę. Negatywne stwierdzenie obliguje do zbadania, czy pomiędzy tymi wydatkami a przychodami firmy istnieje choćby pośredni związek bądź też czy służyły one zachowaniu bądź zabezpieczeniu źródła tych przychodów.

Analizując ustawowy katalog wydatków wyłączonych z kosztów należy stwierdzić, że opisane w pytaniu wydatki na zakup emblematów narodowych nie zostały w nim wymienione. Pierwsza przesłanka negatywna nie została więc w tym przypadku spełniona, jednak nie oznacza to automatycznie uznania wydatku za koszt.

Zobacz: Wydatki na podjęcie nierozpoczętej działalności gospodarczej

Odnosząc się bowiem do drugiej z wymienionych wyżej przesłanek należy stwierdzić, że nie da się ustalić nawet pośredniego związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionymi wydatkami a przychodami firmy. Wydatki te trudno również powiązać z zachowaniem bądź zabezpieczeniem źródła przychodów firmy, jakim jest działalność gospodarcza. Z tych powodów nie jest możliwe uznanie tego rodzaju wydatków za koszt uzyskania przychodu.

Podobne stanowisko w tej kwestii zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 4 sierpnia 2010 r. (nr IPPB5/423-255/10-4/PS) rozpatrując kwestię możliwości zaliczenia do kosztów wydatków na zakup flag narodowych przez firmę w związku z tragedią smoleńską:

„(…) Zasadnicze znaczenie dla dokonania oceny możliwości zaliczenia zakupu flag narodowych do kosztów uzyskania przychodu będzie miało określenie, czy powyższe koszty zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca poniósł koszty związane zakupem flag narodowych. Koszty te były poniesione w celu wyrażenia współczucia oraz szacunku dla ofiar wypadku samolotowego. W związku z powyższym należy stwierdzić, iż poniesione przez Wnioskodawcę koszty nie zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodu. Wydatki te zatem nie stanowią na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztów uzyskania przychodów.”

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA