REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zakup symboli narodowych do dekoracji siedziby firmy można zaliczyć do kosztów podatkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka zakupiła elementy dekoracyjne w barwach narodowych oraz symbole narodowe w postaci godła, flag itp. Spółka zamierza wykorzystywać je do udekorowania swojej siedziby z okazji świąt narodowych oraz innych ważnych, zwłaszcza państwowych wydarzeń i uroczystości. Czy takie wydatki możemy zaliczyć do kosztów podatkowych?

Niestety nie.

REKLAMA

Autopromocja

Pomimo szczytnego celu, jaki przyświeca tego rodzaju zakupom, zaliczenie poniesionych wydatków do podatkowych kosztów uzyskania przychodu nie będzie możliwe.

Opisane wydatki nie zostały co prawda wprost wyłączone z kosztów przez ustawodawcę, to jednak brak jest związku przyczynowo skutkowego pomiędzy tymi wydatkami a osiąganymi przez Państwa firmę przychodami.

Nie można też uznać, że wydatki te w jakikolwiek sposób służą zachowaniu bądź zabezpieczeniu źródła przychodów, jakim jest działalność gospodarcza prowadzona przez Państwa spółkę.

Porównaj: Kiedy strata nie jest kosztem uzyskania przychodów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Obie ustawy o podatkach dochodowych zawierają definicję kosztów uzyskania przychodu. Zgodnie z tą definicją kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Wyjątkiem są koszty wymienione w tzw. katalogu negatywnym, zawierającym wyliczenie wydatków, które ustawodawca wprost wyłączył z kosztów uzyskania przychodu. Ich wyliczenie zawarte jest odpowiednio w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Oznacza to, że wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami. Przy czym użyty w tym przepisie zwrot „w celu” oznacza , że nie każdy wydatek poniesiony przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą podlega odliczeniu od podstawy opodatkowania.

Odliczeniu podlega tylko ten wydatek, który pozostaje w takim związku przyczynowo-skutkowym, że poniesienie go ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodów, albo zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów.

REKLAMA

Z przytoczonej definicji kosztów wynika, że są nimi wszelkie koszty ( z wyjątkiem wyłączonych odgórnie w ustawie), a zatem nie tylko związane bezpośrednio z uzyskiwanymi przychodami, lecz także te, których związek z przychodami firmy ma charakter pośredni.
Dlatego oceniając możliwość zaliczenia do kosztów wymienionych w pytaniu wydatków należy w pierwszej kolejności określić, czy zostały one wprost wyłączone z kosztów przez ustawodawcę. Negatywne stwierdzenie obliguje do zbadania, czy pomiędzy tymi wydatkami a przychodami firmy istnieje choćby pośredni związek bądź też czy służyły one zachowaniu bądź zabezpieczeniu źródła tych przychodów.

Analizując ustawowy katalog wydatków wyłączonych z kosztów należy stwierdzić, że opisane w pytaniu wydatki na zakup emblematów narodowych nie zostały w nim wymienione. Pierwsza przesłanka negatywna nie została więc w tym przypadku spełniona, jednak nie oznacza to automatycznie uznania wydatku za koszt.

Zobacz: Wydatki na podjęcie nierozpoczętej działalności gospodarczej

Odnosząc się bowiem do drugiej z wymienionych wyżej przesłanek należy stwierdzić, że nie da się ustalić nawet pośredniego związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionymi wydatkami a przychodami firmy. Wydatki te trudno również powiązać z zachowaniem bądź zabezpieczeniem źródła przychodów firmy, jakim jest działalność gospodarcza. Z tych powodów nie jest możliwe uznanie tego rodzaju wydatków za koszt uzyskania przychodu.

Podobne stanowisko w tej kwestii zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 4 sierpnia 2010 r. (nr IPPB5/423-255/10-4/PS) rozpatrując kwestię możliwości zaliczenia do kosztów wydatków na zakup flag narodowych przez firmę w związku z tragedią smoleńską:

„(…) Zasadnicze znaczenie dla dokonania oceny możliwości zaliczenia zakupu flag narodowych do kosztów uzyskania przychodu będzie miało określenie, czy powyższe koszty zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca poniósł koszty związane zakupem flag narodowych. Koszty te były poniesione w celu wyrażenia współczucia oraz szacunku dla ofiar wypadku samolotowego. W związku z powyższym należy stwierdzić, iż poniesione przez Wnioskodawcę koszty nie zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodu. Wydatki te zatem nie stanowią na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztów uzyskania przychodów.”

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już gotowe. Czekają tylko na ogłoszenie

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA