REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki związane z reklamacjami a koszty uzyskania przychodów

Wydatki związane z reklamacjami  a koszty uzyskania przychodów
Wydatki związane z reklamacjami a koszty uzyskania przychodów

REKLAMA

REKLAMA

W indywidualnej interpretacji podatkowej z 10 kwietnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że nie może być kosztem uzyskania przychodów kwota zapłacona przez podatnika (producenta) na rzecz odbiorcy towarów, celem pokrycia kosztów usunięcia wady towarów (nieprzyjemnego zapachu). Interpretację komentuje Wojciech Safian, doradca podatkowy z Instytutu Studiów Podatkowych.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym osób prawnych (dalej: ustawa o CIT lub updop) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kar umownych i odszkodowań z tytułu wad dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług oraz zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad albo zwłoki w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług. Z powyższego wynika, że wyłączone z kosztów uzyskania przychodów nie są wszelkie kary umowne i odszkodowania, lecz tylko kary umowne i odszkodowania, które zostały wypłacone z tytułu:

Autopromocja

1) wad dostarczonych towarów,

2) wad wykonanych robót i usług,

3) zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad,

4) zwłoki w usunięciu wad towarów,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

5) wykonanych robót i usług.

Odnosząc powyższe do interpretacji indywidualnej z dnia 10 kwietnia 2018 r. (sygn. 0111-KDIB1-2.4010.69.2018.1.MS) należy w pierwszej kolejności zwrócić uwagę na stan faktyczny, w którym została wydana.

Po pierwsze, kwoty zostały wypłacone w drodze porozumienia na rzecz Finalnego Odbiorcy. Po drugie, kwoty te nie zostały wypłacone jako forma usunięcia wad towarów. Po trzecie, gdyby nie zostały wypłacone, wówczas Finalny Odbiorca wytoczyłby powództwo przed sądem zagranicznym w celu uzyskania kwoty z tytułu rękojmi za wady w wysokości 25,4 mln EUR, do czego jednakże nie doszło. Po czwarte, każdy materiał i środek chemiczny był kontrolowany przez Spółkę, Pośrednika oraz Finalnego Odbiorcę, a ujawniły się prawdopodobnie dopiero sprzedaży wyrobów gotowych przez Finalnego Odbiorcę.

W interpretacji indywidualnej z dnia 10 kwietnia 2018 r. Dyrektor KIS odwołał się do przepisów prawa cywilnego wskazując, że kwota wypłacona przez Spółkę „(…) spełnia przesłankę uznania jej za odszkodowanie, o którym mowa w katalogu zawartym w cytowanym powyżej art. 16 ust. 1 pkt 22 updop”.

Istota niniejszego sporu osadza się na dwóch elementach. Po pierwsze, czy w przedstawionym stanie faktycznym mamy do czynienia z wadą towaru. Po drugie, czy wypłacona kwota stanowi odszkodowanie. Odpowiedź negatywna na którekolwiek z tych pytań powoduje, że zastosowania nie powinien znaleźć art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r.

W zakresie wadliwości towaru należy zwrócić uwagę, że zarówno przepisy prawa cywilnego jak i przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia „wady”. Uzasadnione jest zatem odwołanie się do definicji słownikowych:

1) zgodnie definicją Słownika Języka Polskiego (www.sjp.pwn.pl) wada oznacza <<brak, uszkodzenie obniżające wartość jakiegoś przedmiotu, systemu>>;

2) zgodnie z definicją Słownika Języka Polskiego (www.sjp.pl) wada oznacza << defekt czegoś, usterka, uszkodzenie>>

Co istotne, pojęcie <<wady>> definiujemy w odniesieniu do art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o CIT, co oznacza, że dokonana interpretacja zarówno pojęcia <<wady>> jak i samego przepisu podatkowego powinna być dokonana ściśle, w granicach wykładni językowej. W oparciu o te uwagi należy stwierdzić, że wada wiąże się stricte z aspektem fizycznym, namacalnym. W przypadku torebki może to być np. „przerysowanie” skóry, niesprawny zamek, naderwane ramię. Tym samym „przykry zapach” nie powinien stanowić wady towaru w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o CIT.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Odnosząc się do odszkodowawczego charakteru wypłaconego świadczenia należy zwrócić uwagę – co podkreślono we wniosku – „Wady w postaci nieprzyjemnego zapachu wydobywającego się z torebek nie były możliwe do wykrycia w Spółce gdyż ich każdorazowe powstawanie powodowały promienie słoneczne, które doprowadzały do interakcji środków chemicznych”. Co więcej, każdy materiał i środek chemiczny był kontrolowany przez Spółkę, Pośrednika oraz Finalnego Odbiorcę. Zatem okoliczności dotyczące „przykrego zapachu” ujawniły się prawdopodobnie dopiero sprzedaży wyrobów gotowych przez Finalnego Odbiorcę.

Bez wątpienia instytucja rękojmi stanowi odrębną od odszkodowania i kary umownej instytucję prawną. Jednakże – zdaniem autora – w tak enigmatycznie przedstawionym stanie faktycznym nie można stwierdzić jednoznacznie, czy mamy do czynienia z odszkodowaniem, karą umowną, rękojmią za wady czy też zwykłą opłatą reklamacyjną. W stanie faktycznym nie wskazano sposobu wykorzystania środków, tj. czy służyły one pokryciu kosztów poniesionych na badania lub innym celom., nie przytoczono treści porozumienia, co mogłoby wskazywać na charakter wypłaconego świadczenia. Zdaniem autora, jeżeli Dyrektor KIS stwierdził, że mamy do czynienia z pojęciem <<wady>>, to – przed wydaniem interpretacji – winien był wezwać wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o te newralgiczne dla przedmiotowego zagadnienia kwestie.

Wojciech Safian, doradca podatkowy, Instytut Studiów Podatkowych

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA