REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kradzież samochodu stanowiącego środek trwały firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Nasiłowska
Ekspert podatkowy

REKLAMA

REKLAMA

Nabywając samochód (jak i każdy inny składnik majątku) podatnik powinien go właściwe sklasyfikować jako środek obrotowy albo środek trwały. Środki trwałe rejestrujemy w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Zaliczenie samochodu do środków trwałych, co do zasady, skutkuje koniecznością jego amortyzacji, a więc stopniowego odpisywania w koszty podatkowe poprzez odpisy amortyzacyjne. Może się oczywiście zdarzyć, że utracimy nasz samochód. Ulegnie on wypadkowi albo zostanie skradziony. Jakie skutki będzie miało takie zdarzenie dla naszych rozliczeń podatkowych.

Odpisy amortyzacyjne

REKLAMA

REKLAMA

Kradzież środka trwałego oznacza powstanie straty (ubytku) w majątku podatnika. Co do zasady strata w środkach trwałych stanowi koszt uzyskania przychodu w części niepokrytej odpisami amortyzacyjnymi. Oznacza to, że do kosztów zaliczymy kwotę stanowiącą różnicę pomiędzy wartością początkową samochodu (np. ceną nabycia), a dokonanymi odpisami amortyzacyjnymi, które do kosztów podatkowych już zostały zaliczone. 

Pamiętajmy, że nie zaliczymy do kosztów podatkowych straty z tytułu kradzieży samochodu, który został całkowicie zamortyzowany. W takim przypadku jego wartość została już zaliczona do kosztów uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne.

Dobrowolne ubezpieczenie samochodu (AC)

REKLAMA

Warunkiem zaliczenia straty z tytułu kradzieży samochodu do kosztów uzyskania przychodów, jest jego objęcie ubezpieczeniem dobrowolnym. Ubezpieczeniami dobrowolnymi są wszystkie ubezpieczenia dotyczące pojazdów, nie będące ubezpieczeniami odpowiedzialności cywilnej (OC). Musimy więc pamiętać, że brak ubezpieczenia AC samochodu wyłącza uznanie za koszt uzyskania przychodu straty, którą ponieśliśmy w związku z jego kradzieżą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pozostałe warunki

Chociaż wydaje się to oczywiste, lepiej powtórzmy, że kosztem podatkowym będzie strata z tytułu kradzieży samochodu wykorzystywanego w prowadzonej przez nas działalności gospodarczej, z zamiarem uzyskiwania przychodów.

Ponadto, nie możemy zapomnieć o prawidłowym udokumentowaniu kradzieży. Zgłośmy to zdarzenie właściwym organom (policji, ubezpieczycielowi), sporządźmy odpowiedni dokument księgowy, w którym określimy wielkość straty na podstawie ewidencji środków trwałych oraz dokonajmy stosownych zapisów w tej ewidencji.

Ważne jest również, czy podatnik podejmował działania w celu zapobieżenia stratom. Podatnik nie zaliczy więc do kosztów uzyskania przychodów strat będących wynikiem braku jego staranności, zaniedbań, nieracjonalnego działania, gdy przedmiot straty nie został prawidłowo zabezpieczony.

Polecamy: serwis Samochód w firmie

W wyroku z 23 października 2008 r. (I SA/Ol 380/08) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie stwierdził, że podatnik nie może zaliczyć kradzieży w straty stanowiące koszty uzyskania przychodów, ponieważ nie zabezpieczył należycie środka trwałego przed kradzieżą. Sąd podzielił pogląd organów podatkowych, iż w sytuacji gdy kradzież jest wynikiem zawinionego działania podatnika lub zaniedbań, które w wyniku racjonalnego działania nie miałyby miejsca, powstała z tego tytułu strata nie stanowi kosztu uzyskania przychodu.

Skutki podatkowe kradzieży środka trwałego (np. samochodu) są takie same dla podatników podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych. Podobnie należy również ocenić kradzież samochodu osobowego i samochodu ciężarowego. Pamiętajmy jednak, że nie zawsze przepisy podatkowe dotyczące samochodów osobowych i samochodów ciężarowych są takie same.

Podstawa prawna:
- art. 22 ust.1, art. 23 ust.1 pkt 5, art. 23 ust.1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
- art. 15 ust.1, art. 16 ust.1 pkt 5, art. 16 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA